Stavíme firemní ústřednu

Diskuze kolem nastavení a problémů s VoIP ústřednou Asterisk.

Stavíme firemní ústřednu

Příspěvekod xdaviddoff11 » pon 12. kvě 2014 11:44:19

Zdravím, ve firmě si začínáme pohrávat s myšlenkou, že si uděláme, nebo koupíme PBX.
Četl jsem spoustu návodů ale tohle mi pořád vrtá hlavou.
Dal jsem si dohromady několik kusů hw. Je možné si z toho postavit vlastní ústřednu bez nutnosti koupě externích služeb?
Co mám:
Internetové připojení s veřejnou i neveřejnou IP adresou
PC s nainstalovaným asterixem na CentOSu
LinkSys pap2T
Několik telefonů
Blue Gate SIP http://www.alphatechtechnologies.cz/cz/ ... gsm-brana/
Dvě SIM karty, s paušálem na neomezené volání

Co chci:
Jeden pevný IP telefon na stole sekretářky
Možnost IVR
Nahrávání hovorů
Přepojení po pracovní době na mobilní telefony

Jsem si vědom bezpečnostních rizik, když si budu ústřednu stavět sám. Chci si to jen vyzkoušet zda jsem scopen to vůbec rozjet:)
Děkuji všem za reakce.
xdaviddoff11
 
Příspěvky: 1
Registrován: pon 12. kvě 2014 11:32:21

Re: Stavíme firemní ústřednu

Příspěvekod admin » pon 12. kvě 2014 12:20:51

Zdravím,

na naší wiki.4smart.cz najdete spousty návodů, které se Vám budou hodit:

http://wiki.4smart.cz/doku.php

J.M.
admin
Administrátor
 
Příspěvky: 1371
Registrován: úte 12. říj 2010 9:16:11

Re: Stavíme firemní ústřednu

Příspěvekod xsouku04 » pon 12. kvě 2014 17:57:39

Vše je možné, žádný zádrhel nevidím.

Jen nějaké podněty k zamyšlení.

Vyplatí se pořízení GSM brány? Kolik tím ušetříte a jaká je návratnost? Jaká je průměrná délka hovoru a kolik procent času bude jen vyzvánění? GSM bránu blokujete třeba i jen vyzváněním. Pokud bude hovor přes GSM bránu, vždy bude vidět číslo GSM brány a nemusí být tak triviální dovolat se zpět v případě zmeškaného hovoru. Je to ale samozřejmě řešitelné.
Samozřejmě pak je ještě možné kombinace. Pořídit si jednu nebo 2 GSM brány a pokud bude někdo chtít mít odchozí hovor v době kdy bude obsazeno hovor směrovat již placeně.

Pokud přímo na simkartách necháte zablokovat volání na destinací, které nejsou zdarma (ty je vždy lepší dělat přes VoIP, protože bývají předražené a nebudete si blokovat kanál), žádné bezpečnostní riziko vám nehrozí.
Pokud to nejde, tak to zkuste zablokovat alespoň na bráně samotné (nenechte defaultní heslo) a u operátora zablokujte hovory do zahraničí, premium sms, a hovory na čísla 90X .

Dále silně doporučuji na veřejné ip adrese nepoužít port 5060, ale nějaký jiný, který netestují SIP hackeři každou chvíli. Také pozor na zabezpečení webového rozhraní, pokud budete používat nějaké předpřipravené. Pokud totiž má nějakou díru, všichni útočníci o tom ví.
Více zde: viewtopic.php?f=10&t=671

Pokud tohle dodržíte a navíc nebudete nechávat nezaheslované telefony na veřejné adrese viewtopic.php?f=7&t=480, pravděpodobnost nějakého průšvihu je malá a nebude mít žádné vážné důsledky.

Využijete již stávající server, nebo budete na to pořizovat nový? Pozor na spotřebu. Běžný počítač spotřebuje i více jak 200 Kč/měsíc jen za elektřinu.

Na téma, jestli vlastní pobočkovou ústřednu a nebo nikoli, jsem sepsal tohle.
http://www.odorik.cz/w/vyhody_a_nevyhod ... y_asterisk

Co je lepší, samozřejmě není jednoznačné, je si jen třeba projít jednotlivé výhody a nevýhody. A také je to o tom, kolik máte času a jestli se Vám chce do nastavování.

Odorik.cz zatím IVR nenabízí, ale je to v plánu v následujících měsících. Použití GSM brány je možné ale není přímočaré.

Jinak počítám s tím, že v budoucnu bude cena volání klesat. Jak z mobilu tak přes VoIP. Tedy postupem času přestane být cena volání podstatnou položkou a budou více důležité možnosti a pohodlí. Z tohoto důvodu si také nejsem jistý, jestli se investice do GSM bran dlouhodobě vyplatí.
Máme několik analogových 2N bran na prodej, které spolu s FXO moduly pro Asterisk fungují výborně. 2N ateus tedy přímo VoIP <-> GSM kupodivu nemá lepší kvalitu hovoru, než když se to žene kousek analogovým drátem.
Tedy nevím, jak nejnovější typy ale cca u cca 5 let starých typů GSM<->VoIP bran to tak bylo.

Jo a ještě jedna drobnost. Pokud jde hovor přes GSM bránu, tak tím kvalita a zpoždění hovoru vždy trpí - v porovnání s VoIP. Je dobré používat jedině kodek ALAW, použití g729 je na hovoru znát. (sčítá se to s jinou nekvalitou po cestě - tedy není to žádná hrůza, ale je to jeden z podstatných vlivů)
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
 
Příspěvky: 6779
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno

Re: Stavíme firemní ústřednu

Příspěvekod mobilemanic » pon 12. kvě 2014 20:31:08

No, musím souhlasit s tím, že implementací kdy by GSM brána byla výhodnější než VoIP je opravdu minimum. Nicméně úplně k ničemu to není, obvykle bych to použil v těchto případech:
- časté volání na destinace, které mohu získat v GSM paušálu zdarma (třeba neomezená volání, apod.)
- když jsem schopný sjednat si cenu za minutu daleko pod VoIP cenami (asi jen ti největší klienti)
- jako zálohu proti výpadku internetu, aby se na kritickou zákaznickou podporu která podléhá SLA vůbec dalo dovolat
- jako řešení pro odesílání SMS za nejlepší ceny

No a na druhou stranu, pokud se jedná o postpaid GSM, tak mít něco takového vůbec k Asterisku připojené (a nebýt přitom totálně nekolika lety ostřílený PBX-guru) je absolutní hazard se zdravím (rozumějte ten infarkt, až uvidíte fakturu z hacklého Asterisku). Na to opravdu člověk musí vědět co dělá, jinak to dřív nebo pozdějš přijde :)
mobilemanic
 
Příspěvky: 474
Registrován: čtv 10. říj 2013 10:20:15


Zpět na Asterisk

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník