Mobilní datové balíčky

Podrobnější technické novinky a vůbec novinky a postřehy z VoIP.
Odpovědět
MaT
Příspěvky: 364
Registrován: pát 29. bře 2013 14:35:14

Re: Mobilní datové balíčky

Příspěvek od MaT »

Já bych k tomu prvnímu bodu jen jednu věc - že to teď nejde předat GTS v jednom požadavku, to chápu. To si prostě musí vyřešit GTS nebo T-Mobile a Odorik to asi moc neurychlí...

Nemá ale Odorik ve svém IS (nebo jak to nazvat) možnost mít i něco jako "plánované úlohy"? Pak by totiž asi nebyl problém, aby si zákazník ve webovém rozhraní Odorika (nebo přes API) zadal požadavek na obnovení balíčku a tyhle jednotlivé kroky už by si pak ohlídal systém Odoriku. Velmi zjednodušeně - mít mít někde tabulku - tahle čísla chtějí obnovit balíček. Třeba každé 3 minuty by se pustil skript (cronem?), který by procházel tuhle tabulku - u čísel by měl třeba i uložený poslední stav - nebo by si ten stav prostě zjistil na nějakém rozhraní u GTS. První co by udělal - deaktivace balíčku. Při dalším runu - ověřovat zda-li už je možné balíček zase aktivovat. Pokud ano, tak aktivovat a vymazat z fronty, pokud ne, nechat ve frontě a zkusit třeba za ty 3 minuty znova. Dnes se pro podobné úlohy používají spíš věci jako RabitMQ nebo Celery - v podstatě správci "fronty" úloh. Zatím jsem to sám ještě ve svých věcech nepoužil, ale také už se na to chystám...

Sice chápu, že Vám to možná přijde jako zbytečná práce - ale zrovna na tuhle funkcionalitu už asi pěkných pár uživatelů čeká několik měsíců a zdá se, že v GTS a T-Mobilu nijak nespěchají - a vlastně ani asi nemají důvod.
xtonda
Příspěvky: 769
Registrován: čtv 08. zář 2011 14:38:19

Re: Mobilní datové balíčky

Příspěvek od xtonda »

Tohle je hodně naivní přístup, dokud reaktivaci balíčku/přikoupení objemu nebude mít přímo GTS/T-Mobile jako atomickou operaci, tak vždy je riziko, že tam bude nějaký čas, kdy bude balíček neaktivní a data v tomto čase se budou účtovat po kilobytech, což se může docela prodražit, typický scénář by mohl být, že uživatel začne čerpat více dat, tím balíček vyčerpá, ten se mu deaktivuje a pokračující přenos se až do reaktivace naúčtuje po kB.
Uživatelský avatar
Largon
Příspěvky: 448
Registrován: pon 07. lis 2011 10:14:09

Re: Mobilní datové balíčky

Příspěvek od Largon »

Asynchronní frontu úloh máme a na některé úlohy využíváme - včetně provádění změn nastavení SIM karet u GTS. A dokážeme samozřejmě řetězit i několik požadavků na GTS API za sebe.

Problém je v tom, jak už psal xtonda, že se nějak musíme vyrovnat se stavem, kdy něco během přepnínaní selže. Plánovali jsme, že dočasně vypneme mobilní data, zrušíme balíček, zase ho zapneme a povolíme mobilní data. Ale to už jsme najednou ze 2 na 4 nutných požadavcích. A místo situace, kdy se vypne balíček, dojde k selhání, a uživateli jsou najednou účtována data po kilobajtech, tak se dostáváme do situace, kdy v případě problému je uživatel bez dat úplně. A navíc ani to nemusí být nutně pravda, protože problém s tím, že vypnutí mobilních dat (nebo přepnutí na balíček) se projeví až poté, co se přeruší a znovu naváže session z mobilního zařízení, jsme reportovali (a GTS uznala jako chybu) už před více jak čtvrt rokem a zatím stále nemáme potvrzeno, že to bylo opraveno.

Dalším problémem je to, že funkcionalitu jsme chtěli exportovat ven přes naše API, ale to už zase přinaší nutnost nějak informovat o stavu požadavku, který je složen ze 2/4 kroků, které mohou mít vliv na současný stav fungovaní služeb na SIM kartě. Tohle jsme zrovna řešili, když GTS přišla s novinkou, že prodloužení balíčku bude moct být provedeno atomicky, takže jsme se rozhodli na to počkat, protože se logicky chceme vyhnout provádění změn v již zveřejněném API.

Bohužel na uvedení této funkce ze strany GTS/T-Mobile čekáme již 2 měsíce.
MaT
Příspěvky: 364
Registrován: pát 29. bře 2013 14:35:14

Re: Mobilní datové balíčky

Příspěvek od MaT »

xtonda píše:Tohle je hodně naivní přístup, dokud reaktivaci balíčku/přikoupení objemu nebude mít přímo GTS/T-Mobile jako atomickou operaci, tak vždy je riziko, že tam bude nějaký čas, kdy bude balíček neaktivní a data v tomto čase se budou účtovat po kilobytech, což se může docela prodražit, typický scénář by mohl být, že uživatel začne čerpat více dat, tím balíček vyčerpá, ten se mu deaktivuje a pokračující přenos se až do reaktivace naúčtuje po kB.
Samozřejmě když to půjde přímo u GTS, bude to lepší - ale současný stav je pro mě velmi nepraktický a asi v tom nejsem sám. Balíček 1,5 GB je pro mě zbytečný, takže si kupuji balíčky 150 MB, obvykle dva, protože jeden mi nestačí. Jsou za asi 70 Kč, takže je to kolem 0,5 Kč za megabajt. Když mi dojde a nejsem u počítače, musím jít na webové rozhraní Odorika přímo z mobilu. Vypnu balíček - přejdu tedy na účtování po kilobajtech (ano, má to být 1 Kč za 1 megabajt, což je trochu víc, než těch 0,5 Kč, ale nebral bych to jako nějaké "zásadní" prodražení) - jenže tím mám pocit se připojení ještě docela dost zpomalí - no a pak se snažím za pár minut (až bude balíček deaktivovaný - protože to také není hned) znovu připojit a balíček zase "nahodit". A to s tím pomalejším připojením a ještě třeba někde ve vlaku může být fakt radost. Jednou se mi právě stalo, že jsem to řešil někde na cestách a připojit se na stránku Odorika pro opětovnou aktivaci balíčku se mi opakovaně nedařilo - ale data při tom vesele tekla (a za tu dvojnásobnou cenu). Kdybych věděl, že mi stačí jít jednou do webového rozhraní, tam jednou kliknout na nějaký odkaz (prodloužit balíček), pak si prostě v klidu 5-10 minut počkat a pak že můžu jít zase normálně na internet, bylo by to pro mě mnohem jednodušší.

A pozor - nepsal jsem nic o tom, že by se tohle mělo dít automaticky v momentě, kdy balíček dojde - ale opravdu jen na vyžádání z webového rozhraní nebo přes API. Možnost automatického obnovování - třeba s limitem na počet takových obnovení za měsíc by se mi sice líbila také - ale samozřejmě by to mělo být pro každého uživatele volitelné.

Klidně bych si tohle řešil i někde u sebe na serveru (tzn. když já vydám pokyn, že chci obnovit balíček, tak by se mi můj skript připojil k Odoriku, balíček deaktivoval, počkal těch 5 minut - nebo to zkoušel, jestli už je deaktivovaný - a pak zase balíček aktitoval). Jenže tahle funkcionalita právě v současném API není, takže asi jedině to řešit skriptem, který se bude připojovat rovnou do webového rozhraní, bude předstírat, že je browser a tyhle kroky provede. Že se zase Odoriku nechce do API implementovat věci, které možná za nějakou dobu nebudou potřeba celkem chápu (i když i API může mít různé verze - nebo by to tam mohlo být jako nedokumentovaná a nepodporovaná funkce - a jakmile by to šlo řešit lépe, tak by se zrušila - a my, kteří bychom to případně využili bychom s tím takto počítali).
xtonda
Příspěvky: 769
Registrován: čtv 08. zář 2011 14:38:19

Re: Mobilní datové balíčky

Příspěvek od xtonda »

Automatiku chtěl popescu a já měl za to, že to je diskuse, ve které pokračujeme. Pokud by to mělo probíhat ručně, tak si logicky uživatel ohlídá aby se v rizikové době kdy probíhá změna nic netahalo a bylo by praktické aby Odorik měl na webu a v API možnost provést kolotoč s deaktivací, čekáním na dokončení, aktivací a opětovným čekáním na jeden klik / jedno provolání.
MaT
Příspěvky: 364
Registrován: pát 29. bře 2013 14:35:14

Re: Mobilní datové balíčky

Příspěvek od MaT »

Tak aktuální zkušenost - potřeboval jsem se z mobilu na něco podívat na internetu. Proč to jde tak strašně pomalu? Vlastně se skoro žádná stránka nenačte a po chvíli timeout. Tak jsem se podíval na jednu svoji speciální stránku, kterou jsem si už dříve vytvořil - která vyplivne jen velmi jednoduché HTML - dohromady asi 50 bajtů - kde je jen HTML hlavička a text s hodnotou aktuálního kreditu a množstvím spotřebovaných dat v rámci měsíce. No a vidím 152 MB. Aha, takže jak jsem si myslel, asi už jsem zase přetáhl svůj balíček, proto je to tak pomalé.

Tak tedy že se zkusím prohlížečem z telefonu přihlásit na odorik.cz a přes webové rozhraní si naklikat další balíček. To prostě nešlo. Tak 20-30 sekund nic a pak asi timeout. Byl jsem sice zrovna v metru - ale ve stanici, kde alespoň Edge je. Normálně fungovala aplikace Jízdní řády a pak taky třeba iDnes - a nebo na poštu přes IMAP jsem se také mohl podívat - asi těch dat celkově tyhle aplikace tahají dost málo. Ale už i načíst stránku Odorika je zdá se zpomaleným připojením po vyčerpání balíčku skoro nemožné.

Když už bych se připojil, tak by pak jedno tlačítko opravdu pomohlo. A nebo zpřístupnění i současné funkcionality přes API. Pak bych si opět napsat nějakou mobilní aplikaci na svém serveru, která by toto obstarávala ale zároveň komunikace s telefonem by se omezila na pár bytů...
MaT
Příspěvky: 364
Registrován: pát 29. bře 2013 14:35:14

Re: Mobilní datové balíčky

Příspěvek od MaT »

Tak a teď jsem na tom úplně nejlépe... Balíček se mi povedlo z počítače a normálního připojení deaktivovat - je to tak už víc než půl hodiny zpátky. Ale v rozhraní Odorika pořád vidím zelený nápis: "Momentálně nelze provádět operace se SIM kartou. Probíhá změna hlasového nebo datového tarifu."

A to prosím už půl hodiny. Možná to souvisí s nějakým tím plánovaným výpadkem u T-Mobile, o kterém jsem tu na fóru také objevil zmínku. Pak s tím tedy ale asi měl systém počítat a neměl mi povolit ani deaktivaci předchozího balíčku. A nebo měl nějakou hlášku že momentálně není možné tyto věci měnit zobrazovat ještě před tím, než mi dovolil balíček deaktivovat. Tak teď nevím - je balíček deaktivovaný a já budu platit po megabajtech a nebo se deaktivuje až po skončení výpadku u T-Mobile a já do té doby mám data zadarmo (ale přiškrcená na téměř nepoužitelnou úroveň)?
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
Příspěvky: 8157
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Mobilní datové balíčky

Příspěvek od xsouku04 »

MaT píše:Tak a teď jsem na tom úplně nejlépe... Balíček se mi povedlo z počítače a normálního připojení deaktivovat - je to tak už víc než půl hodiny zpátky. Ale v rozhraní Odorika pořád vidím zelený nápis: "Momentálně nelze provádět operace se SIM kartou. Probíhá změna hlasového nebo datového tarifu."

A to prosím už půl hodiny. Možná to souvisí s nějakým tím plánovaným výpadkem u T-Mobile, o kterém jsem tu na fóru také objevil zmínku. Pak s tím tedy ale asi měl systém počítat a neměl mi povolit ani deaktivaci předchozího balíčku. A nebo měl nějakou hlášku že momentálně není možné tyto věci měnit zobrazovat ještě před tím, než mi dovolil balíček deaktivovat. Tak teď nevím - je balíček deaktivovaný a já budu platit po megabajtech a nebo se deaktivuje až po skončení výpadku u T-Mobile a já do té doby mám data zadarmo (ale přiškrcená na téměř nepoužitelnou úroveň)?
GTS a T-mobile mívá různé nehlášené výpadky. Tedy automatizovat znovunakoupení balíčku není nic bezproblémového když je k tomu třeba více kroků. Proto nemá smysl abychom to automatizovali.
Ve vašem případě bych řekl, že lze poznat co zrovna máte aktivní podle rychlosti internetu.
MaT
Příspěvky: 364
Registrován: pát 29. bře 2013 14:35:14

Re: Mobilní datové balíčky

Příspěvek od MaT »

No, je to přiškrcené natolik, že je to na spoustu věcí prakticky nepoužitelné - v prohlížeči se mi nenahraje žádná stránka, protože timeout. Nějaká data prolezou - pro stažení hlaviček e-mailů přes IMAP asi stačí málo. A nebo ty aplikace od Mafry, jako Jízdní řády nebo iDnes.

Tak teď to sice není nijak automatizované, ale nahraný jsem stejně - byť je to "jen" přes webové rozhraní. Mám nepoužitelné datové připojení a musím čekat až do pondělí...

Ale jak jsem psal, já bych si to klidně zkusil automatizovat sám - i za cenu takovýchto rizik třeba při výpadcích/odstávkách - ale k tomu by mi dost pomohla možnost změny balíčků přes API. A i když se někdy GTS/T-Mobile dokopou k nějakým změnám, tak přeci nějaké balíčky budou tak jako tak - byť třeba některé budou trochu jiné a nebo jich prostě bude víc. Tak proč by se funkce v API pro aktivaci/deaktivací balíčků nemohly udělat už teď?

Je mi jasné, že za tyhle problémy nemůže Odorik - a tak si říkám - je aspoň nějaká šance, abychom třeba i my běžní zákazníci Odorika nějak prudili někde jinde - třeba u GTS? Aby s některými věci trochu pohnuli - že na to spousta lidí už měsíce čeká a že za stávající situace koncoví zákazníci nejsou schopní ani pořádně využívat to co oni jako jako MVNE nabízejí. Ale koncoví zákazníci s nimi nemají žádný smluvní vztah, tak je asi můžou poslat do háje už jen kvůli tomu... Nebo kdyby si více lidí stěžovalo někde u ČTÚ, že GTS akorát blokuje a co nejvíce zdržuje rozvoj datových služeb u virtuálů? Že chtějí udržovat situaci takovou, jaká je co nejdéle to bude možné?
popescu
Příspěvky: 74
Registrován: stř 05. úno 2014 16:35:34

Re: Mobilní datové balíčky

Příspěvek od popescu »

xtonda píše:Automatiku chtěl popescu a já měl za to, že to je diskuse, ve které pokračujeme.....
Je mi jedno, jakým způsobem to bude řešeno, jestli to bude automatika, nějaké jednoduché a rychlé přepínání v odorik aplikaci přes API, jestli to vyřeší ty chystané nové balíčky, nebo něco úplně jiného.

Jde o odstranění nutnosti aktivovat nový balíček současným způsobem, protože určitě nejsme s MaTem sami, kdo tenhle úkon na zpomaleném netu shledává prakticky nemožným. Balíček si musím dokupovat každý měsíc, protože 150 MB mi nestačí a 1,5 GB je moc, a když si náhodou neohlídám, že mi má balíček vypršet, a neudělám to s předstihem doma u počítače (čímž mimochodem vždycky přicházím o pár MB), přijdu v terénu o internet a nemám možnost si ho sám znovu nahodit, protože to prakticky není možné. Musím hledat wifinu a čekat na ní třeba až 10 minut, než se mi podaří v těch dvou krocích aktivovat nový balíček, nebo volat na infolinku a prosit operátora, aby to dělal za mě. To je prostě šílené.

Snažím se najít nějaké východisko. Automatika mi připadala jako řešení nejlepší, ale diskuze ukazuje, že to je poněkud naivní představa. Takže pojďme vymyslet třeba i něco jiného; hlavně, aby to fungovalo.
Odpovědět