Volitelně fixed jitter buffer 300 ms pro upload

Podrobnější technické novinky a vůbec novinky a postřehy z VoIP.

Re: Volitelně fixed jitter buffer 300 ms pro upload

Příspěvekod xtonda » ned 06. pro 2015 12:54:45

Další věc, pokud se k SIP serveru připojuji na port 6699, tak nefunguje nahrávání hovorů - při pokusu volat na echotest pomocí *086*0811 dostanu hlášku, že hovor nelze spojit.
xtonda
 
Příspěvky: 722
Registrován: čtv 08. zář 2011 14:38:19

Re: Volitelně fixed jitter buffer 300 ms pro upload

Příspěvekod xtonda » ned 06. pro 2015 17:05:05

Tak zkouším znova také ten IAX a musím potvrdit to, co píše swejzi, zpoždění u IAX je větší než u SIP, byť v absolutních číslech mi subjektivně přijde, že je to méně než jím uvedené hodnoty 1 a 2 sekundy. U IAX také trvá déle, než se telefon přihlásí k lince, déle trvá sestavení hovoru.

A ještě výpisy, pokud volám se zvětšeným bufferem (SIP přes port 6699), tak na lince kam bylo voláno není hovor jako příchozí, ale jako přesměrovaný a jako rodičovský hovor je uvedeno id hovoru ze zdrojové linky, což by mohlo být id hovoru úplně jiného zákazníka. Na lince ze které se volalo je pak hovor zobrazen s prefixem *089 a je veden jako v síti i když šlo o hovor na veřejné číslo, v případě volání na mobil jsou pak záznamy dva, jeden odchozí v síti na číslo *089+420603xxxyyy a druhý přesměrovaný na číslo 603xxxyyy. Dělá to ve výpise docela guláš.
xtonda
 
Příspěvky: 722
Registrován: čtv 08. zář 2011 14:38:19

Re: Volitelně fixed jitter buffer 300 ms pro upload

Příspěvekod kovik » pon 07. pro 2015 10:54:52

xtonda píše:Další věc, pokud se k SIP serveru připojuji na port 6699, tak nefunguje nahrávání hovorů - při pokusu volat na echotest pomocí *086*0811 dostanu hlášku, že hovor nelze spojit.

Opraveno, diky.
Uživatelský avatar
kovik
 
Příspěvky: 413
Registrován: stř 16. lis 2011 12:07:52

Re: Volitelně fixed jitter buffer 300 ms pro upload

Příspěvekod xtonda » pát 11. pro 2015 14:16:48

Taky díky, byť tohle mě z toho co sem tu během minulého víkendu napsal trápilo asi nejmíň.

Zkoušel sem používat ten 300 ms buffer a bohužel se projevuje to, před čím tu před časem několik stránek zpět varoval kolega ViR. Spolu se zpožděním na mobilu a známou latencí zvuku na Androidu je zpoždění tak velké, že se projevil efekt skákání do řeči nebo dlouhých sekund ticha, kdy jsme oba čekali, že mluvit začne ten druhý.

Netuším jak je to technicky udělané, takže se ptám, je reálné zprovoznit ještě řekněme buffer 100 a 150 ms a volbu provádět nastavením u linky v administraci nebo pomocí nějakého příznaku co posílá klient při registraci a jehož hodnota se nepoužije, jako je např. Caller ID? Volba portem je totiž problém na restriktivních firewallech a nepovedlo se mi najít způsob jak donutit spolehlivě přidávat prefix v Zoiperu.

Kvůli přílišnému zpoždění u 300ms bufferu jsem se přepl zpět na 50ms buffer a ono to na LTE funguje dobře, moje dřívější problémy byly patrně způsobeny různými pokusy používat IAX a/nebo úsporné kodeky, pokud sem se přidržel PCMA a SIPu, tak to funguje a zpoždění i přes latenci na Android nepůsobí problémy.

Siptest na O2 LTE mi ukazoval max. jitter < 20ms a max. RTT < 70 ms.
xtonda
 
Příspěvky: 722
Registrován: čtv 08. zář 2011 14:38:19

Re: Volitelně fixed jitter buffer 300 ms pro upload

Příspěvekod xtonda » pon 21. pro 2015 15:53:45

xtonda píše:Netuším jak je to technicky udělané, takže se ptám, je reálné zprovoznit ještě řekněme buffer 100 a 150 ms a volbu provádět nastavením u linky v administraci nebo pomocí nějakého příznaku co posílá klient při registraci a jehož hodnota se nepoužije, jako je např. Caller ID? Volba portem je totiž problém na restriktivních firewallech a nepovedlo se mi najít způsob jak donutit spolehlivě přidávat prefix v Zoiperu.

Mohl by se prosím někdo vyjádřit?
xtonda
 
Příspěvky: 722
Registrován: čtv 08. zář 2011 14:38:19

Re: Volitelně fixed jitter buffer 300 ms pro upload

Příspěvekod xsouku04 » úte 22. pro 2015 1:16:15

Zpoždění 300ms ještě není vyloženě rušivé. Tedy podle mojí vlastní zkušenosti. Je to běžné zpoždění např. při kvalitním hovoru do Vietnamu. Pokud si zavoláte mobil, mobil bude mít, myslím, zpoždění také podobné. Podstatně větší než u VoIP-VoIP.
Myslím, že pokud máte pocit velkého zpoždění, dost možná to bude ještě něčím dalším.
Měli jsme chybu u IAX protokolu, kdy tam byl nejspíše špatně fungující dynamický jitter buffer, který občas vytvářel opravdu neúnosné zpoždění. U jakého hovoru (prosím id) se vám zdá 300 ms zpoždění jako přílišné?

Jinak asi opravdu by to chtělo zavést ještě možnost jitter bufferu cca 150 ms. Je to dobrý kompromis. Spousta lidí totiž má moc kvalitní internet a jitter buffer 150 ms by to vyřešil, 300 ms je zbytečně moc. Asi bych to volil jako volitelný parametr linky. Bez prefixů a nepořádku ve výpisech hovorů.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
 
Příspěvky: 6320
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno

Re: Volitelně fixed jitter buffer 300 ms pro upload

Příspěvekod xtonda » úte 22. pro 2015 1:37:47

Id toho hovoru je 143267348, když se k těm 300 ms přidá mobil na druhé straně a zpoždění na Androidu, tak vysílačkový efekt byl dost značný.

Podle info zde http://www.tmcnet.com/it/0704/Fpmcsierra.htm se jako limitní uvádí zpoždění 150 ms v jenom směru pro klasické telefonní sítě, u VoIP uvádějí 250 ms jako ještě akceptovatelné.

Osobně bych zvážil použití 100 ms bufferu, kdyby byla ta možnost, to by mělo být s rezervou dost pro LTE i solidní WiFi.
xtonda
 
Příspěvky: 722
Registrován: čtv 08. zář 2011 14:38:19

Re: Volitelně fixed jitter buffer 300 ms pro upload

Příspěvekod xtonda » stř 23. pro 2015 10:57:01

Ještě k předchozímu, i jiné zdroje uvádějí limitní zpoždění na trase 150 - 250 ms (tj. roundtrip je dvojnásobek) s tím, že po překročení uživatelská spokojenost prudce klesá. I když přijmeme tu benevolentnější hodnotu, 150 ms buffer by vyčerpal celých 60 % limitu a zbylé faktory na trase by se musely vejít do 100 ms, což asi není úplně reálné. Tedy pokud někde nestačí 50 ms buffer tak mi dává smysl max 100 ms. Pokud by ani to nestačilo, tak jaké asi bude celkové zpoždění na lince pokud rozptyl tohoto zpoždění je přes 100 ms?

Osobně jsem ochoten používat VoIP pouze v případě, že rozdíl v kvalitě hovoru bude prakticky nepatrný. Jednak nechci obtěžovat volaného tím, že já šetřím a proto volám přes nekvalitní spoj a jednak nekvalita na trase vede ke skákání do řeči a nutnosti se opakovat, což stojí čas a čas jsou peníze. A při ceně volání na mobil 0,6 Kč/min je u spousty lidí cena pracovního času deseti i dvacetinásobek.
xtonda
 
Příspěvky: 722
Registrován: čtv 08. zář 2011 14:38:19

Re: Volitelně fixed jitter buffer 300 ms pro upload

Příspěvekod swejzi » pon 25. črc 2016 16:19:29

Dnes mi nejde spojit žádný hovor, pokud je použit prefix *089 a nespojí se ani když se přihlásím přes port 6699. Odoričí plechová huba mi řekne "hovor se nepodařilo spojit, skontrolujte prosím správnost volaného čísla." Poté mi to ve sluchátku vyzvaní, ale cílový telefon nezvoní. Změnilo se u vás něco, nebo se jedná o nějakou chybu?
swejzi
 
Příspěvky: 54
Registrován: ned 08. čer 2014 16:54:12

Re: Volitelně fixed jitter buffer 300 ms pro upload

Příspěvekod xsouku04 » pon 25. črc 2016 20:11:11

swejzi píše:Dnes mi nejde spojit žádný hovor, pokud je použit prefix *089 a nespojí se ani když se přihlásím přes port 6699. Odoričí plechová huba mi řekne "hovor se nepodařilo spojit, skontrolujte prosím správnost volaného čísla." Poté mi to ve sluchátku vyzvaní, ale cílový telefon nezvoní. Změnilo se u vás něco, nebo se jedná o nějakou chybu?

Shodou náhod si toho kolega dnes také všiml. Jak se to stalo, je trochu záhada. Mělo by se to opravit nočním restartem.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
 
Příspěvky: 6320
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno

PředchozíDalší

Zpět na Novinky

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků