Změna ceny aktivace telefonního čísla

Podrobnější technické novinky a vůbec novinky a postřehy z VoIP.

Změna ceny aktivace telefonního čísla

Příspěvekod xsouku04 » sob 07. bře 2020 0:29:52

Aktualizujeme ceník doplňkových služeb. Nově nebude možné účtovat poplatek za portace čísel do sítě Odorik.cz. Z toho důvodu by Odoriku hrozilo, že by si velké množství lidí dávalo především pevná čísla k Odoriku zaparkovat, bez reálného nebo s minimálním využíváním. Abychom tak nemuseli zavést citelný měsíční poplatek pro všechna nová čísla, zavádíme poplatek za aktivaci čísla ve výši 600 Kč (pevné číslo) a 250 Kč (mobilní číslo), který ale může a bude v rámci neveřejné nabídky odpuštěn především u aktivací čísel z našeho rozsahu.
Viz. http://www.odorik.cz/w/cenik_doplnkovych_sluzeb

Od 1.4.2020 kromě čísla ČVOP bude možné portovat též pomocí čísla OKU, které bude k dispozici pro každé používané číslo už od okamžiku aktivace. U Odoriku je najdete po přihlášení. Zkrátí se též doba portace, ale jen o jeden pracovní den.
Další změna je, že od 1.4.2020 jsou operátoři povinni vracet nevyužitý kredit v případě portace. U Odoriku se nic nemění, protože tohle je možné od samého začátku za poplatek 50 Kč. Velcí mobilní operátoři budou mít poplatek vyšší a to řádově 100-150 Kč. Pokud ale máte nastřádaný větší kredit např. kvůli odměnám za dobití nebo protože jste museli dobíjet, aby Vám SIM nepropadla, může se vracení kreditu hodit i s tímto nepřiměřeným poplatkem.
Další změna je, že pokud máte smlouvu na delší dobu dopředu na fyzickou osobu (ne firmu), můžete ji kdykoli zrušit jen, tuším, s 5% pokutou a to navíc myslím jen ze tří měsíců. Znamená to v podstatě, že přestávají existovat smlouvy se závazkem na 2 roky pro fyzické osoby. Opět se to Odoriku netýká. Týká se to ale i smluv ohledně poskytování internetu, kde je vázání zákazníků na dva roky také velmi běžné. Nyní nově naprosto postrádá smysl.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
 
Příspěvky: 7049
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno

Re: Změna ceny aktivace telefonní hočísla

Příspěvekod forum-user-UDFENS » sob 07. bře 2020 7:21:20

Proč se operátoři brání používat zaparkovaná čísla? S příchodem eSIM by měl tento problém spíše odpadnout než aby se za to platilo (bylo to i v zadání při plánování před zavedením eSIM a operátoři, kteří eSIM nabízí by tedy měli toto podporovat).
Za standardní SIM to chápu ale toto je aplikováno i na eSIM a tam to nechápu. Mělo by se to rozdělovat. Takto lidé nepřejdou na eSIM nikdy ačkoliv smartphony to podporují minimálně od roku výroby 2014. Protože pokud někdo i jen resetuje telefon nebo je vývojář (časté resety) tak by se prakticky nedoplatil a na druhou stranu nevidím to tak tragicky, že by si běžný uživatel vymazal eSIM každý týden.
Je to kvůli snaze vydělat za každou cenu nebo proč je to takto aplikováno? Tluče se to s účelem samotné použitelnosti a významem rozvoje (zastavuje to rozvoj). Dost dobře si dokážu představit, že až se rozšíří služba "Řidičák v mobilu" s využitymým čipem v telefonu tak bude docházet opět k tomu k čemu dochází kvůli bezpečnosti u většiny Smartphonů (při volání přes GSM se přepnou data z 3G a 4G na 2G, pokud se nevolá přes VoLTE). A ani na tom se lidi neshodnou zda je to kvůli bezpečnosti nebo úspoře baterie, aj. Tady to bude pak tedy tak, že pokud bude mít člověk aktivní čip řidičáku v mobilu tak by nesměl používat SIM, protože operátor neumožňuje parkování čísel. Což se projeví až po vypršení certifikátu toho řidičáku (inženýři to nedomysleli) tj. po dvou letech. Řešením by bylo buď zrušit omezení doby platnosti čísla a ani za něj neúčtovat, protože jinak se to akorát zacykluje. Uživatel bude po dvou letech až vyprší certifikát střídavě chodit na mobilního operátora, že mu nefunguje číslo a až mu ho znovu aktivují tak zase bude chodit na magistrát pro nové certifikáty že mu nejde řidičák. Až aktivuje ten zase mu nepůjde číslo a tak dokola. Vyřešil by to tou eSIM ale pokud se účtuje nebo nelze parkovat ani to tak vlastně řešení neexistuje a lidi na eSIM ani v náznaku nepřecházejí. Pokud si operátoři budou chtít za každou cenu držet klasické SIMky tak stejně to budou muset povolit až se to rozšíří trochu víc.
forum-user-UDFENS
 
Příspěvky: 141
Registrován: pon 22. říj 2012 22:25:36

Re: Změna ceny aktivace telefonní hočísla

Příspěvekod Pitomec » sob 07. bře 2020 10:24:47

A jak to bude mezi 1. - 6. dubnem, když původní pravidla končí 31.3. a nová začnou platit až 7.4.? Jinak ta aktivace čísla, resp. cena za ni, je podle mě sporná, protože číslo je aktivní pořád, akorát se mění operátor a zákonodárce tím zrušením poplatku nepochybně myslel to, aby byl přenos čísla snadnější a bez omezení a nikoliv, aby se to obcházelo nějakým poplatkem jiným. Byť samozřejmě chápu, že virtuální operátoři jsou díky té změně zákona v poněkud ošemetné situaci...
Obrázek
Uživatelský avatar
Pitomec
 
Příspěvky: 2053
Registrován: ned 27. lis 2011 22:26:33
Bydliště: Brno

Re: Změna ceny aktivace telefonní hočísla

Příspěvekod Kabek » sob 07. bře 2020 10:39:52

Jak to bude s "uspanými" (suspendovanými) SIM-kami? Bude rozdíl mezi číslem z rozsahu Odoriku a v minulosti přeneseným k Odoriku. Nebo jejich "probuzení" se nebude považovat za aktivaci? Tudíž bude bez poplatku. Děkuji za vysvětlení!
Kabek
 
Příspěvky: 559
Registrován: čtv 03. led 2013 20:44:30

Re: Změna ceny aktivace telefonní hočísla

Příspěvekod pe.havel » sob 07. bře 2020 10:45:34

Co mě hodně štve, je to, že se za několik let téměř nepohnulo s cenou portace za pevná čísla. Proč jsou mnohem dražší, než SIM, když se neoperuje s fyzickými kartami atd.? Copak stále platí, že se vše provádí papírově a posílá poštou? (viz dřívější dotaz viewtopic.php?f=27&t=4458#p35039)
Není možné více zatlačit na příslušné organizace (ČTÚ ?), aby se to nějak zautomatizovalo/zjednodušilo/zlevnilo stejně jako u mobilních čísel?
pe.havel
 
Příspěvky: 23
Registrován: pát 02. zář 2016 10:34:20

Re: Změna ceny aktivace telefonní hočísla

Příspěvekod helmut.niederman » ned 08. bře 2020 0:02:49

pe.havel píše:Není možné více zatlačit na příslušné organizace (ČTÚ ?), aby se to nějak zautomatizovalo/zjednodušilo/zlevnilo stejně jako u mobilních čísel?


ČTÚ je s operátory v holportu, to byl důvod, proč byl Novák vypuzen ze svého místa. Opravdu si někdo naivně myslí, že ČTU je tady pro spotřebitele, lidi ? Ne je tu pro velké hráče.
Uživatelský avatar
helmut.niederman
 
Příspěvky: 890
Registrován: stř 10. črc 2013 21:40:28

Re: Změna ceny aktivace telefonní hočísla

Příspěvekod xsouku04 » ned 08. bře 2020 0:11:33

Pitomec píše:A jak to bude mezi 1. - 6. dubnem, když původní pravidla končí 31.3. a nová začnou platit až 7.4.? Jinak ta aktivace čísla, resp. cena za ni, je podle mě sporná, protože číslo je aktivní pořád, akorát se mění operátor a zákonodárce tím zrušením poplatku nepochybně myslel to, aby byl přenos čísla snadnější a bez omezení a nikoliv, aby se to obcházelo nějakým poplatkem jiným. Byť samozřejmě chápu, že virtuální operátoři jsou díky té změně zákona v poněkud ošemetné situaci...

Patrně několik dní nebude možné pořizovat nová čísla vůbec, tedy ani portovat. Jinak je jasné, co měl zákonodárce na mysli, ale bohužel zákonodárce je hlupák a populista, protože touto regulací konkureční prostředí zhorší, když z trhu odstraní nabídky bez minimálního plnění nebo měsíčního poplatku. Hlupák je také proto, že se snažil regulovat něco, co regulaci nepotřebovalo, protože velcí operátoři nikdy tyto poplatky neúčtovali. A ti menší nejsou ti, co by způsobovali špatně konkurenční prostředí - právě naopak. Ty náklady na portace jsou bohužel skutečné a je třeba je z něčeho platit. A hlavně čím více portací tím větší náklady na ně. Na portace zdarma by tak dopláceli stávající zákazníci nebo by se musel zavést nějaký měsíční paušální poplatek/minimální plnění na pokrytí těchto nákladů a též proto, aby to odrazovalo od portace málo aktivní zákazníky (ty co téměř nevolají) jejichž portace nemá šanci se někdy vyplatit.
Tedy jiná možnost je zavést pro všechna čísla aktivovaná po 1.4.2020 nějaký paušální měsíční poplatek, zjevně s názvem poplatek za portace zdarma, který by se pak mohl měnit třeba každého čtvrt roku podle skutečných nákladů na příchozí portace. Platili by ho ale všichni, protože zákonodárce si to přeje. A nebo dávat neveřejnou nabídku těm, co portaci nevyužili, a o to více navýšit onen poplatek těm, co portaci využili? Ostatně co se týče neveřejných nabídek, někdo má neomezené volání za 50 Kč, někdo jiný má neomezené volání za 400 Kč. Ti, co mají běžnou ceníkovou cenu, dotují volání těm, co mají výhodnou neveřejnou nabídku. Kdyby měli všichni nejvýhodnější neveřejnou nabídku na trhu, mobilní operátoři by si nevydělali ani na provoz, nejsou totiž moc dobří hospodáři. A tohle vše je prý v pořádku.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
 
Příspěvky: 7049
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno

Re: Změna ceny aktivace telefonní hočísla

Příspěvekod xsouku04 » ned 08. bře 2020 0:12:07

Kabek píše:Jak to bude s "uspanými" (suspendovanými) SIM-kami? Bude rozdíl mezi číslem z rozsahu Odoriku a v minulosti přeneseným k Odoriku. Nebo jejich "probuzení" se nebude považovat za aktivaci? Tudíž bude bez poplatku. Děkuji za vysvětlení!

Uspání a probuzení se to netýká. Tam se nic nemění.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
 
Příspěvky: 7049
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno

Re: Změna ceny aktivace telefonní hočísla

Příspěvekod xsouku04 » ned 08. bře 2020 0:23:24

helmut.niederman píše:
pe.havel píše:Není možné více zatlačit na příslušné organizace (ČTÚ ?), aby se to nějak zautomatizovalo/zjednodušilo/zlevnilo stejně jako u mobilních čísel?


ČTÚ je s operátory v holportu, to byl důvod, proč byl Novák vypuzen ze svého místa. Opravdu si někdo naivně myslí, že ČTU je tady pro spotřebitele, lidi ? Ne je tu pro velké hráče.


Že je zde ČTÚ pro ty velké, platilo dříve, nyní bych spíše řekl, že ČTÚ je zde sám pro sebe.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
 
Příspěvky: 7049
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno

Re: Změna ceny aktivace telefonní hočísla

Příspěvekod xsouku04 » ned 08. bře 2020 0:39:43

pe.havel píše:Co mě hodně štve, je to, že se za několik let téměř nepohnulo s cenou portace za pevná čísla. Proč jsou mnohem dražší, než SIM, když se neoperuje s fyzickými kartami atd.? Copak stále platí, že se vše provádí papírově a posílá poštou? (viz dřívější dotaz viewtopic.php?f=27&t=4458#p35039)
Není možné více zatlačit na příslušné organizace (ČTÚ ?), aby se to nějak zautomatizovalo/zjednodušilo/zlevnilo stejně jako u mobilních čísel?

Náklady na portaci pevných čísel se skládají z poplatku opouštěnému operátorovi za jeho údajné "náklady" a za živení číchsi trafik. Trafiky jsou dvě. Jedna je databáze přenesených čísel http://www.cnpac.net/. Tam platí všichni operátoři bez ohledu na velikost. Náklady na živení této jednoduché databáze, která by mohla běžet dnes i na obyčejném chytrém telefonu, jdou do statisíců měsíčně, o které se dělí všichni členové rovným dílem. Druhá trafika je způsob, jakým operátoři komunikují ohledně portací. Tento složitý nedomyšlený a drahý systém nahrazuje posílání obyčejných emailů a jmenuje se OHS. Implementovaný jej mají jen ti větší a ti menší musí platit za jeho používání.

Náklady na výrobu jedné SIM jsou několik korun, je to zanedbatelný náklad. Jde spíše o to, že mobilních čísel se portuje mnohem více, proto náklady na jednu portaci jsou nižší.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
 
Příspěvky: 7049
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno

Další

Zpět na Novinky

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků