Local SIP port - neustále se obsazuje

Volání přes internet pomocí speciálních telefonů nebo adaptérů.
Martin63
Příspěvky: 30
Registrován: stř 16. zář 2015 17:26:11

Local SIP port - neustále se obsazuje

Příspěvek od Martin63 »

Ahoj,
chtěl bych Vás poprosit o pomoc při řešení problému s Local SIP portem, který se neustále obsazuje.

Mám dvě domácnosti. V jedné mám Grandstream HT801 a v druhé HT701. V obou domácnostech mám i rozdílnou statickou veřejnou IPv4, kterou s nikým nesdílím. I přes to 1x měsíčně přestane jeden z Grandstreamů fungovat, protože Local SIP port se obsadí a já ho musím změnit. Odpojení od elektrické energie pomůže jen zřídka kdy, výjimečně však ano. Nevěděl by někdo, jak těmto výpadkům předcházet? Co může obsazení Local SIP portu způsobovat? :ugeek: V mé domácí síti nastavené porty na Grandstreamu žádné jiné zařízení nepoužívá a ISP mi určitě taky nic neblokuje.

Níže zasílám nastavení. Nemám něco blbě?

Předem díky za rady. 8-)
Přílohy
2021_04_11_15_38_55_Window.jpg
2021_04_11_15_38_55_Window.jpg (27.26 KiB) Zobrazeno 4341 x
2021_04_11_15_39_18_Grandstream_Device_Configuration.jpg
2021_04_11_15_39_18_Grandstream_Device_Configuration.jpg (219.27 KiB) Zobrazeno 4341 x
Kabek
Příspěvky: 644
Registrován: čtv 03. led 2013 19:44:30

Re: Local SIP port - neustále se obsazuje

Příspěvek od Kabek »

Proč máte nastaven záložní SIP server (81.31.45.51:443)? Je to stejné jako sip.odorik.cz jen s rozdílnými porty na odoriku a záložní asi nepotřebuje DNS. Když nebude odpovídat sip. odorik.cz, tak asi nebude funkční ani záloha. To by ale nemělo způsobovat problém s lokálním portem pro SIP.
V nastavení bych především povolil nějaký rozsah lokálních portů (SIP, RTP), aby se jejich rozsahy nepřekrývaly. "Use Random SIP Port": Yes, např. 25000 - 35000. "Use Random RTP Port: Yes 15000 - 20000.

Při "reboot" bych klidně zrušil registraci (Unregister On Reboot: Yes), ať se vytvoří nová registrace i s novými lok. porty.
Odchozí hovor bez registrace bych asi nepovolil, ale, když to je funkční.... (outgoing call without registration: No). To by ale nemělo mít vliv na Váš problém.

Nic se nezkazí, když povolíte Keep Alive (Enable SI OPTIONS Keep Alive: Yes), interval bych nechal těch 30 s. I při "veřejné IP" může být cestou NAT. Proč máte VoIP na veřejné adrese? Nemáte doma router s NAT - lokální síť (LAN-ku)?

Pak zde pro ostatní napište, jak jste to vyřešil, co bylo tím problémem.

Díky za ostatní.
Uživatelský avatar
Pitomec
Příspěvky: 2581
Registrován: ned 27. lis 2011 21:26:33
Bydliště: Brno

Re: Local SIP port - neustále se obsazuje

Příspěvek od Pitomec »

Hlavně LOCAL PORT má nějakou nesmyslnou hodnotu, radši tam použít něco poblíž hodnoty 5060, třeba 5070. A REGISTER EXPIRATION dát na 1 minutu, to je taky dost haluz, běžně se dává 1 hodina.
Obrázek
Kabek
Příspěvky: 644
Registrován: čtv 03. led 2013 19:44:30

Re: Local SIP port - neustále se obsazuje

Příspěvek od Kabek »

Porty jsou rozděleny do tří skupin:
- známé porty, vyhrazené pro nejběžnější služby: rozsah 0 - 1023
- registrované porty: rozsah 1024 - 49151
- dynamické a soukromé porty: rozsah 49152 - 65535, které nejsou trvale přiděleny žádné aplikaci.

V praxi, především v LAN pro VoIP, lze využít prakticky všechny porty mimo známých, tj. od 1024. To jen proto, že v rozsahu do 1023 by mohlo i v LAN dojít ke kolizi. Při nastavení nějakého rozsahu použitelných portů si dané zařízení vykomunikuje volný port a nedojde ke kolizi. Např. VoIP telefon Panasonic KX-TGP500 povolí rozsah 1024 - 59598, a to jak pro SIP tak i pro RTP. Základny Gigaset mají povolený rozsah 1024 - 55000 pro UDP, při nastavení TCP si samy vykomunikují s NAT port nad 55000. Každý výrobce to má nastavené dle svých priorit.

Platnost registrace 1 minuta je krátká, ale zase to vyřeší problém s NAT - platností tabulek, když některá starší zařízení nemají keep alive. Je třeba se podívat na časy registrace u Odoriku a zjistit, jaká je skutečná doba, kdy se obnovuje registrace, protože některá zařízení mají nastavené časy "na tvrdo", např při dosažení 75% času expirace se už obnovuje registr. Tak to má Gigaset (75%), Panasonic KX-TGP 500 má z továrny tuším 90%. U Panasonicu se to dá ale přenastavit.
U Gigasetu mám nastavenou expiraci registrace na 80 s. a obnovuje se pravidelně po 1 minutě.

To jen na doplnění a upřesnění.
Uživatelský avatar
Pitomec
Příspěvky: 2581
Registrován: ned 27. lis 2011 21:26:33
Bydliště: Brno

Re: Local SIP port - neustále se obsazuje

Příspěvek od Pitomec »

keep alive se dá nastavit přímo u Odoriku na konkrétní lince, k tomu skutečně netřeba dávat expiraci na minutu. Jinak ten konkrétní Grandstream keep alive má taky, viz obrázek a doba je tam 30 sekund (to bych možná zkrátil na polovinu a u Odoriku pak samozřejmě vypnul, resp. ani nezapínal).
Obrázek
Martin63
Příspěvky: 30
Registrován: stř 16. zář 2015 17:26:11

Re: Local SIP port - neustále se obsazuje

Příspěvek od Martin63 »

Kabek píše:Proč máte nastaven záložní SIP server (81.31.45.51:443)? Je to stejné jako sip.odorik.cz jen s rozdílnými porty na odoriku a záložní asi nepotřebuje DNS. Když nebude odpovídat sip. odorik.cz, tak asi nebude funkční ani záloha. To by ale nemělo způsobovat problém s lokálním portem pro SIP.
V nastavení bych především povolil nějaký rozsah lokálních portů (SIP, RTP), aby se jejich rozsahy nepřekrývaly. "Use Random SIP Port": Yes, např. 25000 - 35000. "Use Random RTP Port: Yes 15000 - 20000.

Při "reboot" bych klidně zrušil registraci (Unregister On Reboot: Yes), ať se vytvoří nová registrace i s novými lok. porty.
Odchozí hovor bez registrace bych asi nepovolil, ale, když to je funkční.... (outgoing call without registration: No). To by ale nemělo mít vliv na Váš problém.

Nic se nezkazí, když povolíte Keep Alive (Enable SI OPTIONS Keep Alive: Yes), interval bych nechal těch 30 s. I při "veřejné IP" může být cestou NAT. Proč máte VoIP na veřejné adrese? Nemáte doma router s NAT - lokální síť (LAN-ku)?

Pak zde pro ostatní napište, jak jste to vyřešil, co bylo tím problémem.

Díky za ostatní.
Ten záložní SIP server 81.31.45.51:443 je náhodou dobrá věc. Při výpadku DNS funguje telefon vesele dál. Navíc už jsem párkrát zažil i výpadek samotného sip.odorik.cz a záloha fungovala. NAT doma samozřejmě mám, jen jsem chtěl poukázat na to, že právě NAT má veřejnou IP adresu, takže o to víc by neměl být žádný problém.

Ty náhodné porty - to by bylo fajn. Kde v tom Grandstreamu nastavím rozsah? Po zatržení "Use Random SIP Port: Yes" a "Use Random RTP Port: Yes" bych čekal nějaké políčko, do kterého napíšu rozsah portů. Bohužel po zakliknutí "Yes" jsem si ničeho takového nevšiml. I když porty to dle výpisu o registraci z Odoriku.cz evidentně mění. :)

Co průchod NATem => "NAT Traversal"? Taky zapnout Keep-Alive? "Enable SI OPTIONS Keep Alive: Yes" jsem aktivoval a ve webové administraci Odoriku.cz Keep-Alive vypnul.
Přílohy
jpg.png
jpg.png (2.2 KiB) Zobrazeno 4301 x
Naposledy upravil(a) Martin63 dne ned 11. dub 2021 23:13:23, celkem upraveno 6 x.
Martin63
Příspěvky: 30
Registrován: stř 16. zář 2015 17:26:11

Re: Local SIP port - neustále se obsazuje

Příspěvek od Martin63 »

Pitomec píše:keep alive se dá nastavit přímo u Odoriku na konkrétní lince, k tomu skutečně netřeba dávat expiraci na minutu. Jinak ten konkrétní Grandstream keep alive má taky, viz obrázek a doba je tam 30 sekund (to bych možná zkrátil na polovinu a u Odoriku pak samozřejmě vypnul, resp. ani nezapínal).
Takhle mi to nastavili přímo v Odoriku.cz. Já jen přidal záložní 81.31.45.51:443.
Kabek píše:Porty jsou rozděleny do tří skupin:
- známé porty, vyhrazené pro nejběžnější služby: rozsah 0 - 1023
- registrované porty: rozsah 1024 - 49151
- dynamické a soukromé porty: rozsah 49152 - 65535, které nejsou trvale přiděleny žádné aplikaci.

V praxi, především v LAN pro VoIP, lze využít prakticky všechny porty mimo známých, tj. od 1024. To jen proto, že v rozsahu do 1023 by mohlo i v LAN dojít ke kolizi. Při nastavení nějakého rozsahu použitelných portů si dané zařízení vykomunikuje volný port a nedojde ke kolizi. Např. VoIP telefon Panasonic KX-TGP500 povolí rozsah 1024 - 59598, a to jak pro SIP tak i pro RTP. Základny Gigaset mají povolený rozsah 1024 - 55000 pro UDP, při nastavení TCP si samy vykomunikují s NAT port nad 55000. Každý výrobce to má nastavené dle svých priorit.

Platnost registrace 1 minuta je krátká, ale zase to vyřeší problém s NAT - platností tabulek, když některá starší zařízení nemají keep alive. Je třeba se podívat na časy registrace u Odoriku a zjistit, jaká je skutečná doba, kdy se obnovuje registrace, protože některá zařízení mají nastavené časy "na tvrdo", např při dosažení 75% času expirace se už obnovuje registr. Tak to má Gigaset (75%), Panasonic KX-TGP 500 má z továrny tuším 90%. U Panasonicu se to dá ale přenastavit.
U Gigasetu mám nastavenou expiraci registrace na 80 s. a obnovuje se pravidelně po 1 minutě.

To jen na doplnění a upřesnění.
Časy registrace u Grandstreamu tak úplně nevypozoruji. Používám i MicroSIP, který log zahlcuje, ale obvykle to trvá cca 1 měsíc, nebo do rebootu zařízení. Register Expiration jsem změnil na 60 minut, tak uvidíme...
Naposledy upravil(a) Martin63 dne pon 12. dub 2021 2:20:44, celkem upraveno 1 x.
Martin63
Příspěvky: 30
Registrován: stř 16. zář 2015 17:26:11

Re: Local SIP port - neustále se obsazuje

Příspěvek od Martin63 »

Zatím nastaveno takhle:
Settings.jpg
Settings.jpg (339.62 KiB) Zobrazeno 4300 x
Je vše OK, neudělal jsem někde nějakej kopanec? :mrgreen:
Kabek
Příspěvky: 644
Registrován: čtv 03. led 2013 19:44:30

Re: Local SIP port - neustále se obsazuje

Příspěvek od Kabek »

"NAT Traversal": Tam bych potvrdil Keep Alive, protože ten průchod se využívá. Je opravdu lepší mít Keep zapnutý u sebe jak u Odoriku.
Já mám ve většině zařízení zadanou číselnou IP, pak DNS nevyužívám. Odorik snad IP nezmění....
Expirace registrace je sice nastavena na 60 minut, ale "Reregister before Expiration" je právě čas/perioda, kdy se opět opakuje registrace, je 50 vteřin (!). Chtělo by to nastavit alespoň 50% z času expirace, tj. 1800, při nastavené 0 se bude registrace obnovovat až po jejím vypršení. Skutečné časy registrace jsou pro konkrétní zařízení uvedeny u Odoriku v tabulce "Registrovaná SIP zařízení". Jméno zařízení, časy, veřejná IP/lokální IP i s porty, port na odorik a protokol (UDP). Pak je k dispozici i detailní výpis.
Rozsah portů při zadání "Yes": Řídí, zda použít náhodné porty SIP/RTP. Rozsah je dle výrobce nastaven a nelze jej měnit. Pravděpodobně pak je lhostejné, co je zadáno jako port SIP/RTP v předešlém řádku. Vyzkoušet.

Ta moudra jsem našel zde: http://www.grandstream.com/sites/defaul ... _guide.pdf
Martin63
Příspěvky: 30
Registrován: stř 16. zář 2015 17:26:11

Re: Local SIP port - neustále se obsazuje

Příspěvek od Martin63 »

Díky, nastaveno. Tak snad už to bude OK. :-)
1.jpg
1.jpg (227.2 KiB) Zobrazeno 4126 x
Ještě poslední dotaz: Proč jsme dali u RTP protokolu port "random/náhodně", když s ním žádný problém nikdy nebyl? Nebylo by lepší nechat jako "random/náhodný" pouze SIP port a RTP protokolu nechat přidělený defaultní port 5004?
Odpovědět