CSipSimple - potlačení echa

Programy, které slouží k volání přes internet z počítače nebo chytrých mobilů.

CSipSimple - potlačení echa

Příspěvekod swejzi » stř 11. čer 2014 18:35:09

Vypozoroval jsem, že tato funkce není vůbec spolehlivá a odstraňuje nejen ozvěnu, ale i části vět, co říkám. Zkouším to na lince Echo test *081. Pokud mám funkci potlačení echa zapnutou a řeknu určitou větu, VŽDY to určitou část věty nahradí tichem, mohu to třeba 10x opakovat a vždy zhruba stejný kus věty chybí. Pokud potlačení echa vypnu, slyším se dobře a bez chybějících slov, ale zase je tam (pochopitelně) ta ozvěna. Lze to sice částečně řešit snížením hlasitosti sluchátka a mikrofonu, ale to zase poněkud zhoršuje komfort telefonování. Často mi totiž lidé na druhé straně hlásí, že jim vypadávám, přestože jsem přesvědčen, že signál mám OK a ani CSipSimple nehlásil ztracené pakety. Pokud potlačení echa vypnu, zase poslouchám stížnosti, že je tam ta ozvěna. Je vůbec technicky možné, aby odstranění echa zajišťoval přímo Odorik někde u sebe a nemuselo se to řešit softwarově v telefonu? Případně, setkal se někdo s tímto problémem a jak ho řešíte?
Pro vyzkoušení zkuste zavolat na *081 a říkat "šel za ním myslivec, péro na klobouku." :D :D Mě se prakticky vždy vrátí něco jako "Šel za ním myslivec, p..ro ... bouku."
Díky
swejzi
 
Příspěvky: 55
Registrován: ned 08. čer 2014 16:54:12

Re: CSipSimple - potlačení echa

Příspěvekod ViR » stř 11. čer 2014 18:50:55

A jakým elektronickým šrotem že to telefonujete? ;-)

(V drtivé většině případů za echo totiž může zařízení druhé strany než té, která je slyší...)

BTW, u Xperia E mého synka dělal "echo jako prase" jen obyčejný silnější PVC obal po stranách a vzadu, a to i na GSM.
ViR
 
Příspěvky: 1327
Registrován: sob 30. črc 2011 10:50:06

Re: CSipSimple - potlačení echa

Příspěvekod swejzi » stř 11. čer 2014 19:10:18

Samsung S5570i. V GSM problém nemám.
swejzi
 
Příspěvky: 55
Registrován: ned 08. čer 2014 16:54:12

Re: CSipSimple - potlačení echa

Příspěvekod xsouku04 » stř 11. čer 2014 20:24:48

Echotest není na testování vyrušení echa, ale abyste si mohli vyzkoušet, jak nahlas jste slyšet.
Doporučuji funkci vyrušení echa zkoumat na skutečném hovoru a ne na echotestu, který echo záměrně a uměle vytváří a telefon se jej pak snaží vyrušit :).
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
 
Příspěvky: 6780
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno

Re: CSipSimple - potlačení echa

Příspěvekod Kabek » stř 11. čer 2014 20:30:23

Citlivost svého mikrofonu nastavte tak, aby Vás protějšek při obvyklé hlasitosti mluvy slyšel normálně. Zbytečně to "nezesilujte". Hlasitost Vašeho sluchátka (repro) nastavte opět co nejnižší, ale tak, aby při sluchátku přitisknutém na uchu bylo slyšet také normálně. Setkal jsem se s dost lidmi, kteří mají hlasitost "na plno" a sluchátko drží od ucha. Pak snadno vzniká echo, které slyší ale na protější straně. Vy nic nepozorujete!
Vznik echa je na internetu dost popsán, již jsem zde někde dal i odkaz, ale s tím Vás nemíním zatěžovat.

Nastavíte-li minimální hlasitost, pak postupně přidávejte, až se echo projeví, a o kousek uberte. Opravdu to chce mít telefon na uchu....

Napište zde, jak to dopadlo a popř. i jaké jste zvolil nastavení.
Kabek
 
Příspěvky: 530
Registrován: čtv 03. led 2013 20:44:30

Re: CSipSimple - potlačení echa

Příspěvekod swejzi » stř 11. čer 2014 21:05:15

xsouku04 píše:Echotest není na testování vyrušení echa, ale abyste si mohli vyzkoušet, jak nahlas jste slyšet.
Doporučuji funkci vyrušení echa zkoumat na zkutečném hovoru a ne na echotestu, který echo záměrně a uměle vytváří a telefon se jej pak snaží vyrušit :).


To je fakt. Ale jak to vyzkoušet a slyšet to takzvaně na vlastní ucho, abych mohl sám posoudit, kde je asi chyba... Netechnický člověk na druhém konci hovoru nemá náladu se mnou řešit kvalitu hovoru a proč co kde vypadlo atd. Udělám to jednoduše. Do teď jsem volal s vyrušením echa, nyní ho mám vypnuté, jeden hovor už proběhl, echo prý bylo, ale dalo se v pohodě komunikovat. Tak to nechám vypnuté, budu volat, jak je třeba a třeba po 10 hovorech už snad budu schopen posoudit, kdy byly častější výpadky. Hlasitost sluchátka a mikrofonu mám na nejnižší použitelné úrovni, tak do toho nebudu šťourat a uvidíme... ;)
swejzi
 
Příspěvky: 55
Registrován: ned 08. čer 2014 16:54:12

Re: CSipSimple - potlačení echa

Příspěvekod xsouku04 » stř 11. čer 2014 21:09:40

Na otestování echa a kvality hovoru můžete využít i naši infolinku 533533533. Tedy pokud nebude po ruce nikdo vhodnější a nebudete to testovat každý den.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
 
Příspěvky: 6780
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno

Re: CSipSimple - potlačení echa

Příspěvekod swejzi » stř 11. čer 2014 21:52:55

Tak jsem to otestoval sám na sobě, na každém uchu jeden telefon, s tím, že vždy jeden z telefonů měl vypnutý mikrofon a až na jeden drobný výpadek (pohyboval jsem se po bytě, abych vyzkoušel různé úrovně signálu) byl přenos zvuku čistý a srozumitelný. Takže uznávám, že funkce potlačení echa je v tom nevinně. Měl jsem však zapnutou funkci detekce hlasu, tudíž, pokud jsem nemluvil, tak bylo na volaném telefonu naprosté ticho místo šumu (tak to správně má být), což možná lidé na druhé straně považovali za výpadky. Takže naopak vypínám funkci detekce hlasu a jakýkoliv případný výpadek dávám za vinu nekvalitnímu 3G signálu a víc to řešit nebudu. :)
swejzi
 
Příspěvky: 55
Registrován: ned 08. čer 2014 16:54:12

Re: CSipSimple - potlačení echa

Příspěvekod ViR » stř 11. čer 2014 23:23:05

swejzi píše:Měl jsem však zapnutou funkci detekce hlasu, tudíž, pokud jsem nemluvil, tak bylo na volaném telefonu naprosté ticho místo šumu (tak to správně má být), což možná lidé na druhé straně považovali za výpadky.

No, detekce hlasu se většinou používá společně s potlačním datového toku, pokud potřebujete daty hodně šetřit... Ale je celkem běžné, že to jednak seká začátky, a jednak to může sekat i části slov, při hodně tichém vyslovování neznělých souhlásek.

Ticho místo slabého (nerušícího) šumu na pozadí je spíš na závadu - lidé jej opravdu spíš považují za výpadek. Z toho důvodu se u některých (původně dražších) zařízení, zejména též s funkcí detekce hlasu, přidávala/přidává další funkce a to umělý šum (comfort noise, Comfort Noise Generator, CNG) :-).

Více viz např.:
http://www.scienceworld.cz/clovek/proc- ... a-sum-260/
http://www.itu.int/rec/T-REC-G.711/en
http://en.wikipedia.org/wiki/Comfort_noise
ViR
 
Příspěvky: 1327
Registrován: sob 30. črc 2011 10:50:06

Re: CSipSimple - potlačení echa

Příspěvekod Kabek » čtv 12. čer 2014 6:16:35

swejzi píše:Tak jsem to otestoval sám na sobě, na každém uchu jeden telefon, s tím, že vždy jeden z telefonů měl vypnutý mikrofon a až na jeden drobný výpadek (pohyboval jsem se po bytě, abych vyzkoušel různé úrovně signálu) byl přenos zvuku čistý a srozumitelný. Takže uznávám, že funkce potlačení echa je v tom nevinně. Měl jsem však zapnutou funkci detekce hlasu, tudíž, pokud jsem nemluvil, tak bylo na volaném telefonu naprosté ticho místo šumu (tak to správně má být), což možná lidé na druhé straně považovali za výpadky. Takže naopak vypínám funkci detekce hlasu a jakýkoliv případný výpadek dávám za vinu nekvalitnímu 3G signálu a víc to řešit nebudu. :)


Vypnutím mikrofonu jste v podstatě vypnul i to echo! (Vzniká-li "akustickou cestou" - reproduktor/mikrofon)

viz: http://www.phonet.cz/hov_ech.html
Kabek
 
Příspěvky: 530
Registrován: čtv 03. led 2013 20:44:30


Zpět na VoIP Software

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník