Vysvětlení výpisu hovorů

Co a jak lze všechno provádět po přihlášení na web Odoriku.
Forrrest
Příspěvky: 98
Registrován: ned 17. úno 2013 9:41:42

Re: Vysvětlení výpisu hovorů

Příspěvek od Forrrest »

S "agregací" to bohužel nebude tak jednoduché, zkusím vysvětlit proč.

(linka Y = linka s clipem mobilu Y, linka Z = volaný/recipient)
Z linky Y byly postupně uskutečněny odchozí hovory 106243987 a (1), ve výpisu samozřejmě musí být oba. Dále, na linku Z se provedl příchozí hovor (2), i ten musí být ve výpisu. Je to sice ve skutečnosti stejný hovor jako (1), jenže:
a) Není možné ho s (1) seskupit (napsat jako jeden), protože má opačné tabulkové údaje (směr volání, číslo volajícího ani volaného nesedí).
b) Není možné ho vynechat, protože zajímá uživatele linky Z, který si může prohlížet úplně ten samý výpis.
Co se týká přesměrování na interní číslo linky, je třeba si uvědomit, že to směrování je nastavitelné - veřejné číslo určité linky nemusí směrovat na interní linku, na niž je "nalepené", ale klidně na úplně jinou (dokonce nejen jednu). A pokud ta jiná linka nemá veřejné číslo, tak by se informace o tomto směrování ztratila!

"Zpřehlednění":
1) Filtry: a) Přesměrování na interní čísla se ve výpisu nezobrazují už defaultně ("jen veřejná čísla"), proto mě překvapilo, že to může někomu vadit. b) Hovory na lince - pokud si člověk vybere jednu linku, nebude ho "stresovat" ten další příchozí hovor na druhé lince. c) Směr volání.
2) (Případně dodělat) grafické zvýraznění (barvy, odsazení, symboly, šipky...).
mobilemanic
Příspěvky: 486
Registrován: čtv 10. říj 2013 10:20:15

Re: Vysvětlení výpisu hovorů

Příspěvek od mobilemanic »

Forrrest: on by možná bod 2) do začátku jako řešení úplně stačil :-)
xtonda
Příspěvky: 763
Registrován: čtv 08. zář 2011 14:38:19

Re: Vysvětlení výpisu hovorů

Příspěvek od xtonda »

Forrrest píše:a) Není možné ho s (1) seskupit (napsat jako jeden), protože má opačné tabulkové údaje (směr volání, číslo volajícího ani volaného nesedí).
Ty hovory mají identické údaje (zdroj, cíl, dobu trvání, cenu, v tomto případě nulovou) jen se o sekundu liší čas záznamu a doba zvonění, zřejmě podle toho jak přesně jsou jednotlivé stroje schopny měřit čas a jak mají synchronizované hodiny. Chápu, že když zdroj i cíl hovoru je u odoriku, tak že se to zaloguje na obou koncích, ale proboha to nemá co dělat v klientském výpisu.

A pro to aby to viděl uživatel jedné linky jako odchozí hovor a zároveň uživatel druhé linky jako příchozí přeci není potřeba to mít jako dva separátní záznamy, přeci každý hovor je někde odchozí a zároveň někde příchozí.
Forrrest píše: Co se týká přesměrování na interní číslo linky, je třeba si uvědomit, že to směrování je nastavitelné - veřejné číslo určité linky nemusí směrovat na interní linku, na niž je "nalepené", ale klidně na úplně jinou (dokonce nejen jednu). A pokud ta jiná linka nemá veřejné číslo, tak by se informace o tomto směrování ztratila!
Pokud si nastavím nějaké paralelní vyzvánění či přesměrování na jinou linku, tak půjde o přesměrování, to ať tam je vidět. V tomto případě to ale tak nebylo, já prostě mám linku s nějakým telefonním číslem a na něj sem volal, pro mě identifikátor té linky je prostě její veřejné číslo, interní identifikátor Odoriku mě v podstatě nemusí zajímat stejně jako mě nemusí zajímat, že SIM karta v mém telefonu je identifikována nikoliv telefonním číslem (MSISDN) ale pomocí IMSI a že mapování MSISDN na IMSI je kdesi v HLR, to bych mohl každý hovor na mobil chápat jako přesměrovaný z daného čísla na linku představovanou IMSI. A věřím, že někde v interních záznamech operátora takovýto log mají, ale klientském výpise to nemá co dělat.

Když vidím takovéto šílenosti a nelogičnosti v uživatelském rozhraní, tak se děsím co za zvěrstva jsou pod pokličkou, byť navenek to vypadá jako že to nějak funguje.
jlo
Příspěvky: 147
Registrován: pon 08. dub 2013 12:32:18

Re: Vysvětlení výpisu hovorů

Příspěvek od jlo »

mobilemanic píše: Nás tak nějak nezajímá zkoušení 4 či kdo ví kolik tras ústřednou Odoriku. Stejně jako není zajímavé, že SIP a callback zajišťují dva různé servery. Pro nás je to prostě jeden jediný hovor a měli bychom ho tak vidět.
:) Jako mnoho jiných záležitostí, je to zjevně věc názoru. Mne tyhle údaje například zajímají a mrzelo by mne, když bych přišel o možnost je zjistit. Je to něco, co člověk nepotřebuje často, ale v případě nějakého problému nebo divného chování jsou takovéhle informace cenné; několikrát se mi to už v minulosti hodilo. Možnost je skrývat by jistě nebyla k zahození, ale nechť zůstanou dostupné pro toho, kdo je umí využít. A pokud by bylo problematické zavést nastavitelný režim, ať to je tak, jak to je - koho to nezajímá nebo to neumí využít, nechť to prostě nečte ;))
(To když už jsem po douhé době zase zavítal na toto fórum :)...)
Forrrest
Příspěvky: 98
Registrován: ned 17. úno 2013 9:41:42

Re: Vysvětlení výpisu hovorů

Příspěvek od Forrrest »

A sakra, máš pravdu, omlouvám se - s tím přehozeným volaným/volajícím jsem hodně přestřelil (vstával jsem dost brzo) :oops:
xtonda píše: každý hovor je někde odchozí a zároveň někde příchozí
"Někde" v tomto případě = u Odorika, takže to rozhodně neplatí pro všechny hovory ve výpisu.
xtonda píše: Pokud si nastavím nějaké paralelní vyzvánění či přesměrování na jinou linku, tak půjde o přesměrování, to ať tam je vidět.
Veřejné číslo není žádná konečná destinace, je určeno pouze pro směrování hovorů. Nemusí dokonce odkazovat NIKAM dál. Všechny tyto případy je třeba rozlišit, proto je v každopádně nutné nechat možnost zobrazit, kam přesně směruje. BFU ale nemají důvod panikařit - je to jen možnost navíc.
xtonda píše: interní identifikátor Odoriku mě v podstatě nemusí zajímat
O tom už jsem psal: ´Přesměrování na interní čísla se ve výpisu nezobrazují už defaultně ("jen veřejná čísla")´ TEN FILTR JE STANDARDNĚ ZAPNUTÝ! To sis ho jako sám vypnul a teď si stěžuješ, že interní hovory nejsou filtrovány?? :D Fakt to nechápu.
xtonda píše:Když vidím takovéto šílenosti a nelogičnosti v uživatelském rozhraní...
Ze všech tvých námitek je nakonec relevantní pouze jediná. Navíc je to v podstatě jen návrh na drobné vylepšení, nikoli na řešení problému:
Bylo by fajn, kdyby bylo (volitelně) možné seskupovat dvojice odchozích/příchozích hovorů (z vlastního veřejného čísla na vlastní veř. číslo), které jsou ve skutečnosti jedny a tytéž. Pro směr volání novou ikonku (třeba zelenou a modrou tečku zároveň), ID obou hovorů by se v té bublině mohly zobrazovat najednou.
jlo píše:Jako mnoho jiných záležitostí, je to zjevně věc názoru.
Souhlas!
xtonda
Příspěvky: 763
Registrován: čtv 08. zář 2011 14:38:19

Re: Vysvětlení výpisu hovorů

Příspěvek od xtonda »

Gumpe, to sou naprosto zcestné idiotské bláboly, na to nemám sílu reagovat.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
Příspěvky: 8146
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Vysvětlení výpisu hovorů

Příspěvek od xsouku04 »

xtonda píše:Gumpe, to sou naprosto zcestné idiotské bláboly, na to nemám sílu reagovat.
To mělo být na koho?
Souhlasím s Forestem. Jediné co jde udělat lépe je vyznačit, který hovor ke kterému patří a jak s ním souvisí.
Vše ostatní by byla ztráta informací pro uživatele. Hovory "navíc" lze vyfiltrovat, ale ztrácí se tím informace.

Informace potřebné k tomu, aby hovory šly poskládat podle významu do skupin a stromů, jsou k v databázi k dispozici.
Snad kromě callbackových hovorů.

V novém jednodušším webovém rozhraní vhodném pro dotykové displeje jsou tyto informace už využity.

Viz http://forum.odorik.cz/viewtopic.php?f=17&t=2932
xtonda
Příspěvky: 763
Registrován: čtv 08. zář 2011 14:38:19

Re: Vysvětlení výpisu hovorů

Příspěvek od xtonda »

To bylo na Gumpa, Forresta Gumpa.

Je mi líto, že někdo nedokáže pochopit tak jednoduchou a evidentní záležitost jako že jeden hovor má být na výpise právě jednou, fakt už nevím jak ještě jednodušeji bych to vysvětlil. To samé s tím přesměrováním nepřesměrováním. A skrytí interních hovorů je fakt rada, tím se skryjí i skutečné interní hovory, nejen tyto fiktivní.

Celé to na mě dělá dojem, že to mastí středoškoláci co se někde narychlo naučili kódovat, ale chybí jim logické uvažování a znalosti základů návrhu systémů a databází.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
Příspěvky: 8146
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Vysvětlení výpisu hovorů

Příspěvek od xsouku04 »

xtonda píše: Je mi líto, že někdo nedokáže pochopit tak jednoduchou a evidentní záležitost jako že jeden hovor má být na výpise právě jednou, fakt už nevím jak ještě jednodušeji bych to vysvětlil. To samé s tím přesměrováním nepřesměrováním.
Zde je třeba si uvědomit, že BFU (běžný Franta uživatel) by měl volat vždy s využitím veřejného čísla tak, jak je zvyklý u jiných VoIP operátorů. Neměl by tedy nikdy vytáčet *300116. V tom případě mu opravdu nevadí, že hovory na linky v síti jsou defaultně skryty.
Vezměte si, že jeden uživatel má 2 různé linky a 1. linka volá 2. lince přes své veřejné číslo (BFU jiné než veřejné číslo nezná), pokud je pro něj moc dlouhé, uloží si jej do rychlých kontaktů. Pokud budu chtít vypsat všechny hovory daného uživatele, jedná se o jeden nebo dva hovory? Já bych spíše řekl, že dva. Protože linka 1 má jeden odchozí hovor a 2. linka jeden příchozí. Pokud má být každý hovor označen jako buď příchozí, odchozí nebo přesměrovaný, je korektnější záznam v databázi hovorů "zdvojit". I když pravda zdvojené jsou jen některé informace, jiné jsou unikátní pro obě části stejného hovoru.
xtonda píše: Celé to na mě dělá dojem, že to mastí středoškoláci co se někde narychlo naučili kódovat, ale chybí jim logické uvažování a znalosti základů návrhu systémů a databází.
Totiž v běžné praxi neplatí všechny ty poučky, co se učí o databázích na vysokých školách.
Jako normální formy, stejná informace by měla být vždy jen na jednom místě (neměla by se opakovat ve více tabulkách) a pod. Pokud může mít tabulka s hovory stovky milionů záznamů, je hlavním kritériem škálovatelnost, rychlost obnovy v případě poškození tabulky a pod. Tedy hlavní je, aby to nebylo příliš pomalé pod větší zátěží. Mít tedy třeba u 30% všech hovorů v databázi část informací zdvojených může být podstatně menší zlo, než si zkomplikovat a znepřehlednit většinu dotazů a hlavně s tím spojené využívání indexů. Další věc je ta, že kromě informací, co vidí sám zákazník, se logují i další informace důležité při hledání potíží.
A pokud bychom spojili příchozí i odchozí hovor do jediného záznamu, dost možná by některé informace nebylo kam uložit, protože z pohledu SIP signalizace i RTP (samotných hlasových dat) se opravdu jedná o dva různé hovory. A myslet je třeba i na takové věci, jako přepojování hovorů, kdy pro volajícího je to stále jeden hovor, ale ve zkutečnosti může být několikrát přepojen.

Ano současný výpis není ideálně přehledný. Pro potřeby běžného uživatele to jde udělat mnohem lépe. Nicméně tak jednoduché, jak to navrhujete, to není.
Pokud budeme chtít zobrazit, jak spolu různé hovory souvisí, vyžaduje to něco jako kreslení různě košatého stromu (v případě paralelního zvonění). A to není úplně triviální.
xtonda
Příspěvky: 763
Registrován: čtv 08. zář 2011 14:38:19

Re: Vysvětlení výpisu hovorů

Příspěvek od xtonda »

Ano, pokud je to už tak nešikovně navrženo, že u každého hovoru je pouze jeden příznak in/out/redirect, tak zdvojení řádků je hack, kterým lze hovor, který začíná i končí u Odoriku, vyřešit bez změny struktury databáze, ale logicky správně mi to rozhodně nepřipadá, jeden hovor je prostě stále jeden hovor.

A i kdybych přistoupil na to, že se pracuje s půlhovory, tedy že se samostatně zaznamenávají originace a samostatně terminace, tak je problém, že z není jednoduše a jednoznačně (a to ani z API) poznat, které dva řádky jsou opačné konce jednoho hovoru, chybí tam něco jako to redirection_parent_id, zdroj a cíl je sice stejný, ale to nestačí a časy se liší, musel bych složitě odhadovat kdy to ještě může patřit k sobě a kdy to už mohou být těsně následující hovory.

To jestli ty poučky platí je relativní, já bych spíš řekl, že platí, ale že někdy existuje rozumný důvod je porušit, ovšem abych to mohl kvalifikovaně posoudit a rozhodnout, tak je musím znát a být si vědom i důsledků jejich porušení.
Odpovědět