Volaný vás slyší, i když hovor teprve vyzvání

Místo pro služby, které lze dobře kombinovat se službami Odorik.cz .

Volaný vás slyší, i když hovor teprve vyzvání

Příspěvekod LubosD » pon 10. črc 2017 10:06:34

Na Mobilmánii vyšel zajímavý článek - volaný vás slyší, i když hovor teprve vyzvání.

Někteří operátoři (např. pevná síť O2) posílají posílají do cílové sítě zvuk z mikrofonu, ještě než je hovor spojen (v rámci Early Media). V kombinaci se starým hloupým telefonem a sítí Vodafone (která takové Early Media příjme a začne posílat do vytáčeného mobilu) pak slyšíte volajícího, ještě než hovor příjmete.

Podíval jsem se do RFC 3960 a i SIP umožňuje, aby Early Media (obvykle používané jen pro přenos tónu vyzvánění) bylo obousměrné, například tak můžete posílat hlasové povely a DTMF ještě před navázáním spojení:

Typical examples of early media
generated by the callee are ringing tone and announcements (e.g.,
queuing status). Early media generated by the caller typically
consists of voice commands or dual tone multi-frequency (DTMF) tones
to drive interactive voice response (IVR) systems.
LubosD
 
Příspěvky: 136
Registrován: pát 06. úno 2015 11:41:27

Re: Volaný vás slyší, i když hovor teprve vyzvání

Příspěvekod xsouku04 » pon 10. črc 2017 10:33:25

V SIPu se standardně přenáší zvuk oběma směry, i když hovor není zdvihnut. Je to dokonce nutnost z toho důvodu, aby se otevřel průchod přes NAT, tedy abyste slyšeli případnou hlášku o tom, že volaný účastník není dostupný, nebo že mu místo zvonění hraje hudba. Tedy dělají to všichni SIP klienti - začnou sami posílat zvuk, jakmile to začne dělat druhá strana (alespoň signalizačně).
Myslím, že o podobné "chybě" v mobilní síti se ví dlouho, dříve se tím dalo i ušetřit, když bylo možné volat i bez zdvihnutí zadarmo a ušetřit tak třeba 6 Kč. Já sám jsem o tom už slyšel, ale bez detailů, co přesně je potřeba k tomu, aby se to stalo. Proto to asi tak dlouho nikdo nehlásil. Ale nyní cena hovorů není tak podstatná a lidi spíše řeší to, že někdo na poradě, kdo si vypne zvuk, slyší, jak tam druhý sprostě nadává :)

Ostatně podobných "chyb" byla spousta. Např. se dalo volat z téměř všech telefonních budek v ČR úplně zdarma do celého světa snad i deset let - byla to jen lest bez toho, aby ste fyzicky něco někam strkal. Jen to skoro nikdo nevěděl, a kdo to věděl, ten to hromadně nezneužíval a nešířil...

Pokud voláte v síti Odorik, tedy na šestimístné číslo v síti, zvuk se opravdu během zvonění nepřenáší. Pošle se jen informace o tom, že to zvoní a vyzváněcí tón generuje vlastní koncový telefon.
Ve všech ostatních případech se zvuk přenáší už i během vyzvánění oběma směry. Tedy na Odoriku. Jinak obecně jsou zde obě možnosti a obě jsou správně. Jen platí, že pokud volaný slyší něco jiného než obyčejné vyzvánění (třeba hudbu a vyzvánění), musí se u SIPu zvuk přenášet vždy oběma směry. Jinak by se neutřel průchod přes NAT.

Co se týče DTMF, myslím, že problém je hlavně v telefonech, které DTMF nedovolí poslat u nezdvihnutého hovoru.

Co se týče toho, že by vás někdo poslouchal už během vyzvánění, při hovoru na Odorik VoIP číslo, podle mne záleží na tom, jak se chová SIP klient. Ten standardně pošle jen "ringing", že zvoní, a zvuk neposílá. Pokud je použito u nás paralelní zvonění s více jak jednou aktivní položkou, vyzváněcí tón generuje naše ústředna, tedy to, co posílá případný telefon, se taktéž zahodí.
Pokud by měl SIP klient nějaký bug nebo úmyslnou modifikaci, mohl by posílat zvuk i během vyzvánění. Tedy pokud byste měli modifikovaný SIP klient a někdo by vám volal z pevné linky O2, teoreticky byste se mohli bavit i v době, kdy to vyzvání oboustranně - zadarmo. Je tam ale omezená délka zvonění, tedy max. 2 minuty (možná méně), a poté byste museli zavolat znovu.
V dnešní době ale už takové šetření nemá moc význam. Význam by ale mohlo mít tam přečíst nějakou informaci, která se do minuty krásně vlezete. Je to v podstatě takové to zvonění na přání, které Odorik též nabízí, jen tam ještě na pozadí namíchá vyzvánění. To by šlo ale vlastní modifikovaným SIP telefonem nebo Asterisk ústřednou obejít a nedělat. Samozřejmě kdyby VoIP operátor chtěl, nebo to dostal nakázáno, mohl by zvonění generovat sám a nepřeposílat zvuk, který dostane od klienta. To ale není dobré chování např. při přesměrování hovoru.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
 
Příspěvky: 6135
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno

Re: Volaný vás slyší, i když hovor teprve vyzvání

Příspěvekod helmut.niederman » pon 17. črc 2017 19:05:49

xsouku04 píše:
Ostatně podobných "chyb" byla spousta. Např. se dalo volat z téměř všech telefonních budek v ČR úplně zdarma do celého světa snad i deset let - byla to jen lest bez toho, aby ste fyzicky něco někam strkal. Jen to skoro nikdo nevěděl, a kdo to věděl, ten to hromadně nezneužíval a nešířil..



A mohl byste popsat přesně jak šlo volat z telefonních budek do celého světa, jestli pouze mincovní, na karty, nebo kombinované, jaký to byl fígl ? Třeba už dnes to odstranili, ale zajímalo by mne to. Nedovedu si to představit, že by šlo volat z telefonních budek úplně zdarma do celého světa. A na jakých telefonních budkách to šlo ? Na tě starých mincovních značka TELKOR viz screen ? Obrázek
Uživatelský avatar
helmut.niederman
 
Příspěvky: 811
Registrován: stř 10. črc 2013 21:40:28

Re: Volaný vás slyší, i když hovor teprve vyzvání

Příspěvekod xsouku04 » pon 17. črc 2017 21:33:58

Myslím, že to šlo na velké většině automatů. Ideální bylo si vybrat dvě vedle sebe a z jedné prozvonit druhou, zavěsit a v tom okamžiku, kdy zavěsíte to na té druhé budce zdvihnout. (šlo to i z mobilu, ale to zbytečně o sobě něco prozrazujete)
Budka je z toho příchozího hovoru "zmatená" a dostanete běžný oznamovací tón, nicméně účtovací část automatu má za to, že se jedná o bezplatný příchozí hovor. Pak byl ale ještě problém v tom, že u příchozího hovoru má pro jistotu zablokovanou klávesnici, tedy nic nešlo vytočit. To jde obejít pomocí krabičky, která zvukově vydává DTMF tóny, stačí ji přiložit k mikrofonu. To se dříve prodávalo pro ty, co měli starý telefon bez DTMF. No a pak už jen vytočíte libovolné číslo a voláte.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
 
Příspěvky: 6135
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno

Re: Volaný vás slyší, i když hovor teprve vyzvání

Příspěvekod helmut.niederman » úte 18. črc 2017 19:48:10

xsouku04 píše:Myslím, že to šlo na velké většině automatů. Ideální bylo si vybrat dvě vedle sebe a z jedné prozvonit druhou, zavěsit a v tom okamžiku, kdy zavěsíte to na té druhé budce zdvihnout. (šlo to i z mobilu, ale to zbytečně o sobě něco prozrazujete)
Budka je z toho příchozího hovoru "zmatená" a dostanete běžný oznamovací tón, nicméně účtovací část automatu má za to, že se jedná o bezplatný příchozí hovor. Pak byl ale ještě problém v tom, že u příchozího hovoru má pro jistotu zablokovanou klávesnici, tedy nic nešlo vytočit. To jde obejít pomocí krabičky, která zvukově vydává DTMF tóny, stačí ji přiložit k mikrofonu. To se dříve prodávalo pro ty, co měli starý telefon bez DTMF. No a pak už jen vytočíte libovolné číslo a voláte.


A mám k tomu ještě další dotazy.

funguje to ještě nyní ? A dá se ještě sehnat ta krabička co vydává zvukově DTMF Tóny ?

Můj názor k tomu je, že O2 si zřejmě ty budky nějak ošéfoval zejména po kauze z dob Českého Telecomu, kdy měl vrásky na čele z tzv. věčných karet a řešila to i policie, proto z budek zablokovala Prémiová volání.

Ty staré automaty Telkor měli jednu výhodu, že občas byly poruchové buď ve váš prospěch nebo ve váš neprospěch :D Občas se mi stávalo, že jsem hodil do automatu 20,- Kč a automat zřejmě díky počasí nějak zlobil že to bral, že je tam 100,- Kč a už si přesně nepamatuji ji jak to bylo, ale mám pocit, že jakmile se spojil hovor, 20,- Kč vypadla zpět, jako když někam voláte, nedovoláte se, zavěsíte, tak se vám to vrátilo na zpět.
Další výhodou je to, že automat TELKOR vám výhodně účtoval hovory. Tenkrát jak stál impuls 4,- Kč. Jste nejdříve museli do automatu nasypat 8,- Kč, počkat až se naúčtují 2 impulsy ( nejlépe mít k tomu stopky abyste věděli, kdy má příjít další účtování impulsu ) a jakmile se blíží perioda, kdy má dojít k naúčtoávní impulsu, jste hodily pouhou 1,- Kč, automat to akceptoval, a neukončil hovor, a volalo se dál, ale pak jak se blížilo 75 % vyčerpání periody impulsu, to po vás chtělo vložit další peníze ( zobrazilo se, vhoďte další 4,- Kč ) a vy jste vhodili zase 1,- Kč tak vím, že se za 3 až 4 minutový hovor dalo tenkrát ušetřit 60 až 70 % :-) Problémem nových automatů je to, že jakmile se naúčtují 2 impulsy ( sice asi 30 sekund před započetím dalšího impulsu vás to vyzve abyste vhodili 15,- Kč ) a vy jste pak před započetím dalšího účtovacího délku impulsu nevhodili 15,- Kč ale jen 5,- Kč, automat ten hovor bloknul a došlo k ukončení hovoru. Ty nové automaty narozdíl od TELKORU jsou jinak nastavené. Nedá se z nich volat na bývalá servisní čísla SPT Telekomu něco jako na čísla 130006 ale automat to vyhodnotí jako chybné číslo. V dobách TELKORU jsem si vytočil bezplatně číslo 130017 a automat vám provedl zkoušku DTMF tónů a přečetl vám váš CLIP z jakého čísla voláte. Dnes už toto z automatů není možné
:roll:
Uživatelský avatar
helmut.niederman
 
Příspěvky: 811
Registrován: stř 10. črc 2013 21:40:28


Zpět na Zajímavé služby, které neprovozuje Odorik.cz

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků