Telefonní budky

Místo pro služby, které lze dobře kombinovat se službami Odorik.cz .

Telefonní budky

Příspěvekod forum-user-UDFENS2 » pát 23. srp 2019 13:24:19

Dobrý den. Chci se vás zeptat na názor zda spíše souhlasíte nebo nesouhlasíte s rušením telefonních budek.
O2 během cca posledních tří let masově ruší telefonní budky. Dnes jsem našel na internetu článek kde uvádí, že dojde k ještě většímu rušení telefonních budek než je do současnosti.
Zdroj: https://www.drbna.cz/ekonomika/byznys/5 ... budky.html
Bohužel jsem tu nenašel funkci ankety. Takže to posílám touto formou.

Moje zkušenost je taková, že se pohybuji velmi často v prostředí ulice. Kde se vyskytuje nemalé množství sociálně slabých. Kde když vidí nějakou vraždu nebo napadení tak mají jak si nebo někomu zavolat pomoc nebo si snaží domlouvat práci či se snaží zkontaktovat s přáteli, rodinou. Nemají často na SIM nebo mobil.
Sám jsem něco podobného řešil, když jsem se ztratil v lese v severních čechách a když jsem našel nějakou vesničku tak mi to bylo k ničemu, protože se se mnou odmítal kdokoliv bavit, nebo mi zavolat při nejmenším pomoc zkrze to jak jsem vypadal, takže jsem se ptal lidí alespoň kde je telefonní budka. Asi 3 dny jsem hledal telefonní budku, nejedl nespal. Nakonec jsem telefonní budku našel 45km když jsem se dostal nechtěně do Německa. Po návratu zpět do civilizace jsem se snažil zjistit kde jsou rozmístěné telefonní budky od O2, které mi sdělilo, že o rozmístění telefonních budek nemá záznamy a že ani neví kde jednotlivé budky má rozmístěné a to ani na interní úrovni v rámci firmy. Dříve takovou mapu měli a byla i veřejně přístupná. Cca přes 12ti lety na webových stránkách služby 1188. Během té doby se počet telefonních budek na Liberecku snížil o 48%. Kde O2 s budkami kooperuje tak, že ty co jsou po centru města a kolem něj až na okraj města tak telefonní budky postupně zrušili a další postupně ruší (místo největší nouze). Dnes je to v praxi tak, že v centru města na rozloze cca 5km čtverečních je asi 5 telefonních budek (dříve 23). V centru města konkrétně na Terminálu MHD, Fügnerova je na jednom místě 16 telefonních budek vzdálené od sebe kolem 10 metrů. Tyto budky jsou nevyužívané, protože lidi v centru mají smartphony případně mohou dojít na služebnu policie, nemocnice, aj.
I podle záchranářů co jsem se jich ptal jsou hůře pokryty dostupností oblasti, které jsou mimo centrum a dochází k častějšímu jevu, že si člověk nemá ani jak zavolat pomoc.

Co jsem zjišťoval v jiných státech (Německo a Francie) tak budky neruší ale přesouvají je právě zkrze tyto jevy (že v centru má více lidí smartphony a je lepší dostupnost pomoci a komunikace) z center na okraje měst. A co tak čtu na internetu tak jsem za cca 4 roky co se tímto zabývám nenašel ani jeden článek, který by se zabýval účelem telefonních budek ale je to vždy ve spojitosti s tím kdo co nezaplatil za pokuty, nebo kdo komu chce nějakou dát nebo že se chytá nějaká změna, aj. A když s tím někdo nesouhlasí tak O2 dává vyjádření, že ruší telefonní budky, protože lidé mají smartphony a tak je zbytečné telefonní budky provozovat. V zahraničí co jsem zkoušel hledat ohledně článků v médiích, tak prakticky vůbec neřeší nějaké pokuty, nebo finanční stránku věci dokonce ani ne to, že lidé mají smartphony a tak je zbytečné provozovat budky ale pojednávají spíše o účelu telefonních budek. V podstatě možná díky tomu jsem tenkrát nezemřel když jsem hledal pomoc a lidé mi odmítali pomoct i jen pomocí smartphonu pomoc zavolat jen kvůli tomu jak jsem vypadal/vypadám. Situace trvá dodnes i na úrovni centra města. Ale je zde možnost si pro pomoc dojít, nemocnice, policie, apod. Bohužel se setkávám také s dalším jevem a to tím, že i někteří politici na mne útočí když ví, že nejen to řeším klidně i do úrovně legalizovaných vražd nebo pokusů o ně zkrze své pravomoce kde jak záchranky tak policie jsou nečinné nebo sami někteří jedinci z těchto složek jsou zneužívány pro dosahování těchto aktivit jako "legalizačního nástroje".
forum-user-UDFENS2
 
Příspěvky: 56
Registrován: stř 23. črc 2014 15:13:24

Re: Telefonní budky

Příspěvekod helmut.niederman » pon 26. srp 2019 21:09:13

Jdeme bohužel cestou Polska, dováží se k nám polské maso, a brzy nebudou ani ty budky, v Polsku třeba Orange kompletně zrušil telefonní budky, ani ve Warszawe je nenajdete. Taky je to logické, když polské ceny mobilů, internetu je mnohonásobně levnější než volání z budek. I u nás je tomu tak, kdo bude ochoten platit 15,- Kč/min při volání na mobil ? :o Když může mít hovor za 4,90 Kč/min z O2 GO karty.

Jinak v Rakousku modernizují na internetové kiosky, ve Vídni jsem viděl hybridy, z nich si můžete zavolat a můžete brouzdat po internetu a nejsou terčem vandalů. V Praze to zkusili a pohořeli. Proto není vůle zavádět telefonní internetové kiosky na ulicích. Ony i ty internetové kavárny nebudou už za chvíli díky neomezeným tarifům T-mobile dostupné.

I mne to štve, že telefonní budky se ruší ale co s tím naděláme, holt čeká je podobný osud jako telegraf, dálnopis a videotex. :|
Uživatelský avatar
helmut.niederman
 
Příspěvky: 876
Registrován: stř 10. črc 2013 21:40:28

Re: Telefonní budky

Příspěvekod forum-user-UDFENS » úte 27. srp 2019 4:57:50

Mě spíš udivuje, že telefonní budky dělají stále stejné. Pokud je nákladný jejich provoz tak popravdě se tomu ani nedivím. Mají vyčleněnou "parcelu" a betonovým základem, tu plechovou budku okolo, masivní kov, aj.
Nerozumím zcela tomu proč se nesnaží tedy nějak integrovat do současné doby a ne přesouvat možnost komunikace na aktuální situaci. Vemte si, že třeba za umístění BTS někde na polích mezi vesnicemi tak musí být nájem jako byste si na tom místě postavili menší dům bez vody a soc.zařízení plus zajištění legislativy pro letecký provoz (sloup s blikajícím světlem), apod. Jejich význam je často takový, že jde jen o to, aby když jedete autem vám nespadl během volání hovor. Ohledně autonehody přijde signál také vhod ale pak tedy netuším proč k tomu účelu stále staví ta sluchátka/telefony na dálnicích a ta nijak neruší.
Myslím si, že dojednat někde telefonní budku v centru a integrovat ji například do prodejního automatu na lístky MHD, do bankomatu nebo jiná zařízení, která fungují přes datový provoz (online) by nebylo až tak nemožné. Zejména, když jde o O2 a některé z uvedených zařízení dodává stejná firma (často Siemens). Dnes (asi stále) Huawei. U nás ve městě kde se nachází tel.budky máme automat na prodej lístků, kde je v okolí 15ti metrů dalších 5 tel. budek. V tomto automatu se dá platit kreditní kartou, vše jede online, je to z masivního kovu a zprava je taková zaslepená díra, do které se nikdo nedobývá kde bych si celkem v pohodě dokázal představit telefonní sluchátko. Mimochodem ten automat má dotykový displej a jistě by nebyl problém tam dodat softwarový dialer (intercom pro zavolání centrály v případě poruchy již obsahuje akorát komunikace probíhá přes reproduktor a ne přes sluchátko). Stejně tak psaní SMS by šel přes ten dotykový displej. A platba kartou.

Beztak aktuálně v centru města ze 14ti budek fungují 3 a ostatní jsou dlouhodobě mimo provoz bez označení "mimo provoz". Ve dvou propadají peníze, další 3 peníze sežerou a software budek na peníze nereaguje, další 4 se peníze zaseknou a nedojdou ani do vnitřní kasy, apod. Občas pomůže rána do místa vhození mince a propadne náhodně buď do misky pro vrácení nebo do vnitřní kasy a software opět bez reakce na peníze (reaguje pouze na zvednutí sluchátka). A na okraji a kolem centra města O2 budky zrušilo (celkem 45 budek během tří dnů). Případně by mělo O2 jít cestou jak budky začaly. Tj. když je mermomocí chce rušit tak je znovu vracet alespoň na pošty jako tomu bylo dříve. (v současnosti jsou rušeny i na místě kde stojí pošty). Konkrétně byly tel. budky přímo na budově pošty zvenku ve městě Chrastava a v Liberec - Machnín. Kde v okolí není 11km ani jedna další tel.budka (poslední byla v Chrastavě u školy na náměstí asi 5 let zpět a v Hrádku nad Nisou cca 3 roky zpět. Chrastava se nachází 13km od Liberce kde pak musíte ještě 3km do centra, kde je první tel.budka toho směru. Jedná se o oblast dost obydlenou se sídlišti cca 15-20tis. obyvatel. Směrem na Prahu není budka asi 40km (tam jsem nezabloudil a nějak víc podrobně budku nehledal takže toto číslo nemusí být přesné a jedná se většinou o volná prostranství s nízkou mírou obydlení).
forum-user-UDFENS
 
Příspěvky: 126
Registrován: pon 22. říj 2012 22:25:36

Re: Telefonní budky

Příspěvekod alfi » úte 27. srp 2019 15:42:25

Před 30-40 lety nebyl vůbec žádný telefon ve spoustě vesnic - a lidi taky žili :-) Budky buď nařídí stát-regulátor a zaplatí z daní (proč?) nebo bude operátor provozovat na své náklady - a zjevně se neuživí (tuším i Odorik už zrušil svoje "budky"?)

112 v ohrožení života jde volat i bez sim karty, stačí i stařičký mobil někde ze sběrného dvora s nabitou baterkou z powerbanky za pár korun. Jestli vám takový mobil chybí, tak se stavte, něco doma najdu :-) Nejlevnější SIMka od Kaktusu stojí 50 Kč na rok = cca 4 Kč/měsíc.. na to si troufám říct, že má i úplně každý bezdomovec.
alfi
 
Příspěvky: 427
Registrován: čtv 03. led 2013 16:31:10

Re: Telefonní budky

Příspěvekod Kristovec » stř 28. srp 2019 13:43:07

Budky jsou opravdo už tak trochu nostalgie,ale jako nouzovka by jich několik mohlo být.
Kromě 112 a 800 třeba hotline pro děti,bezplatné linky důvěry, hovor s OPem při ztracené SIM,nebo s tel.bankéřem bloknout kartu atd.
Kristovec
 
Příspěvky: 1295
Registrován: ned 07. srp 2011 18:03:28

Re: Telefonní budky

Příspěvekod forum-user-UDFENS » pát 30. srp 2019 5:38:29

alfi píše:Před 30-40 lety nebyl vůbec žádný telefon ve spoustě vesnic - a lidi taky žili :-) Budky buď nařídí stát-regulátor a zaplatí z daní (proč?) nebo bude operátor provozovat na své náklady - a zjevně se neuživí (tuším i Odorik už zrušil svoje "budky"?)

112 v ohrožení života jde volat i bez sim karty, stačí i stařičký mobil někde ze sběrného dvora s nabitou baterkou z powerbanky za pár korun. Jestli vám takový mobil chybí, tak se stavte, něco doma najdu :-) Nejlevnější SIMka od Kaktusu stojí 50 Kč na rok = cca 4 Kč/měsíc.. na to si troufám říct, že má i úplně každý bezdomovec.
Ty tísňové linky tak nefungují vždy. Doporučoval bych aby operátoři jednou za čas udělali akce třeba pro novináře nebo nějaký segment testerů na ty linky aby se to dalo testovat. Na lince by pak dotyčný třeba řekl nějaké heslo aby se vědělo, že jde o test.
Dále to vyloženě blokují i některé služby na SIMkartách operátorů. (nikdo neověřuje kompatibilitu). A jediným testovacím subjektem jsou ledatak děti po škole co volají ze zábavy tísňové linky nebo pak člověk v praxi když reálně se snaží dovolat pomoci.
Největší segment služeb, které blokují tísňové linky jsou Sim kde jsou nastavené primárně datové služby... U O2 to byla donedávna "Datová Sim" neumožňující volání na mobily ale ani na tísňové linky. Pak T-Mobile Sim pro zabezpečení auta (cca 4 roky stará služba). Pak různé Sim do zabezpečovacích systémů, apod. Paradoxní je, že v těchto místech vzniká větší procento nebezpečí a když se něco stane a v nouzi "nic nefunfuje"/zákon schválnosti / jako na potvoru (třeba není signál jednoho operátora ale na Sim ze zabezpečovačky a lokační GPS je ve vybouranem autě někde u pole, nebo někde ve sklepě, skladě, apod.) tak musí bastlit na koleně všelijaké kombinace a pak zjistí tyhle věci. Bohužel často je to na úrovni pouhého nastavení pravidel na ústředně operátorů a nejedná se o nějaké omezení Hardware. Velcí operátoři si s tím hlavu moc nelámou a běžný lidi v praxi volají na tísňovou linku cca tak 1x za 20-30 let takže na to ani nepřijdou. A ten co pomoc potřebuje a zavolá a je tam něco za problém už to většinou nemá ani jak říct. Případně se to tutlá a jeví s le to jako nedůležité zkrze že jeden na druhého většinou kašle až do úrovně ignorace aktuálního akutního nebezpečí.

Co se týká těch datových Sim co v minulosti dělalo O2 (netuším zda to provozují ještě dnes) jsem se s tím setkal osobně při autonehodě ldy jsem měl smartphone a v něm datovou SIM. Byl jsem pořád online a nepoužíval VoIP. Bylo to ok ale pak jsem chtěj zavolat a nešlo to. Signál byl plnej. Nešla ani ta 112. Zkusil jsem i ostatní tísňové linky že by si to třeba řekli po vysílačce ale také nic. Nakonec jsem se dostal z auta a došel za starostou vesnice od kterého jsem si směl zavolat. Když jsem dal pak dotaz na infolinku operátora k tomu případu zda by mi to mohli zapnout tak akorát říkali, že tohle mi nedokáží zjistit a dál jsem se neměl potřebu s nimi nervovat. Nakonec jsme to párkrát zkoušeli s obsluhou na kamenné prodejně a nešlo to taky tak mi navrhli změnit tarif na O2 Zero a s tím zase dělali jiné hovadiny zkrze ta data ale to už není k tématu.
forum-user-UDFENS
 
Příspěvky: 126
Registrován: pon 22. říj 2012 22:25:36

Re: Telefonní budky

Příspěvekod Pitomec » pát 30. srp 2019 9:05:52

Volání na tísňovou linku by mělo proběhnout i bez SIM a drtivá většina telefonů takto i funguje. Ta SIM tam nehraje žádnou roli.

SIM do zabezpečovacích systémů apod. nepotřebují tísňová volání vůbec řešit, protože se i tak z těchto systémů volat nedá.
Obrázek
Uživatelský avatar
Pitomec
 
Příspěvky: 2015
Registrován: ned 27. lis 2011 22:26:33
Bydliště: Brno

Re: Telefonní budky

Příspěvekod forum-user-UDFENS » sob 31. srp 2019 5:01:26

Pitomec píše:Volání na tísňovou linku by mělo proběhnout i bez SIM a drtivá většina telefonů takto i funguje. Ta SIM tam nehraje žádnou roli.

SIM do zabezpečovacích systémů apod. nepotřebují tísňová volání vůbec řešit, protože se i tak z těchto systémů volat nedá.
Mělo ale jak jsem uvedl tak to operátora nějak netrápí. Těch poznatků mám již více a zatím jsem nenašel situaci kdy by to v reálu fungovalo tak jak má. Ve zkratce jsem napsal "kompatibilita". Jedná se jak o kompatibilitu technických zařízení ze směru techniky k občanovi a občana k technice. Tak i k jednotlivým segmentům mezi operátorem, IZS, a občanem a vzájemných vlivů. A cca 7 let se aktivně o tyto věci zajímám i když nechci,protože se s nimi setkávám osobně na vlastní kůži a ohrožují mne i na životě. Když se tak stane tak se pak na urovu6, které rozumím snažím zjistit proč k tomu došlo a nefungovalo to ačkoliv podle jak předešlých zátěžových testů, tak podle toho co garantuje stát a další bezpečnostní věci nefungovali a zajišťuji akorát tento poznatek, že s nějakou bezpečností z těch, kteří ji zajišťovat mají hlavu nelámou a spíš to jde směrem, že se to akorát zametá a i novináři se bojí o tom psát.
Na fórech nebo jinde když je nějaký vliv státu, obecného dojmu aj. tak mi ruší nebo trvale blokují účty aniž bych měl proč někomu vadit (nejmenuji nikoho konkrétního, apod.). Tak nevím. Původně jsem to řešil, protože jsem myslel, že o tom ty co to zřizují neví a že není až takový problém to opravit. Bohužel ten problém je spíš v tom co jsem popisoval než v tom, že by o tom nevěděli.

Jinak cca před 14ti dny jsem byl v jedenom OC v Liberci kde anonym nahlásil umístění výbušného zařízení. V 15:09. První složky IZS dorazili na místo v 15:34 a došlo k evakuaci OC. Jednalo se o falešný poplach ale to nikdo nevěděl ani lidé na IZS. Věc jsem posuzoval technicky... A to, že nikdo o život ohrožujícím skutku nebyl informován těmi SMS na základě lokality co má IZS a asi 6 let se to testovalo a cca před rokem v provozu omylem v Praze operátor odeslal do veřejného segmentu testovací zprávu ohrožení (bylo to i v médiích) a tak jsem se zajímal v jakém je to stavu, protože ty informace byly lépe dostupné a má to nyní již bez problémů fungovat. Poslal jsem dotaz na hejtmana a ten odepsal, že to měla v režii PČR tak ten dotaz proč nebyl použit tento systém těch SMS předal PČR a ty neodepsali a co jsem oslovil další instituce tak všechny mlčí. Jediný kdo odepsal bylo vedení jednoho ze tří mnou oslovených operátorů, že se nejedná o jejich službu ale o službu IZS.
Samozřejmě jsem studoval i za jakých podmínek se tyto zprávy mají poslat (odvíjí se to od počtu ohrožených a míry ohrožení a tato situace patří mezi situace, které mají být občané v dané lokalitě upozorněni). Na místě jsem se ptal i dalších lidí zda jim něco takového přišlo na mobil a nepřišlo. Podle toho co se učí na univerzitách se to poslat mělo. Podle toho co se děje v praxi ten systém nic nedoručil. Cca 30 minut IZS věděl, že může u masy lidí v OC něco explodovat a co udělal tak vyslal dvě auta PČR to tam vyklidit a prohledat (postupně přijížděli další a hasiči, mimochodem záchranka (preventivně) nepřijela ani jedna). Kdyby došlo ke zranění jak občanů nebo lidí IZS tak by se tam následně nedostala, protože zkrze evakuaci byla jediná příjezdová cesta zatarasena auty kde nebylo možné vytvořit záchrannou uličku (zkrze vysoké množství malých kruhových objezdů umístěných blízko za sebou).
Podle telefonického vyjádření jednoho z operátorů cca 30 minut po této akci prý nebyli v tu dobu přetížené ani nijak jinak omezeny systémy pro doručování SMS a volání jak na jejich centrále tak ani v ohrožené oblasti a ani po cestě.

Kde je nebo byl problém pravděpodobně nezjistím. Nebo zda to již je ok. A tak je to pořád. V praxi pozoruji, že zkrze tento jev v mnoha oblastech tohoto typu se čímdál častěji objevuji v život ohrožujících situacích (a ne jen z předpokladů, že to může být jen falešný poplach ale že nejen mne doslova ohrožují lidé nejen na ulici bez jakéhokoliv omezení) než aby si já či oni mohli na něčem dělat. Dříve toto kolem mě nebylo. Postupně těch lidí co jsou v těchto situacích přibývá akorát netráví čas tím, že se to následně snaží řešit třeba v 5 ráno někde na fóru :D (nebo už jim zrušili účet) ale klidně se nechaj zabít a lidi kolem nich to ignorují nebo pokud chtějí ti co to postihlo žít tak jim v tom je zabít ještě pomůžou nebo utíkají ty co to postihlo žít do zahraničí, apod.


Co se týká těch zabezpečovacích zařízení tak volat se z nich občas dá nebo poslat SMS. Je to o tom co nabízí software nebo firmware dodavatele zabezpečovacího systému a o tom co je líný ten kdo sepisuje službu o více SIM domluvit. Případně pokud je situace v takové nouzi tak by mělo být umožněno SIM vyndat a vložit do jiného zařízení/smartphone (což lze a je s nimi kompatibilní) a umožnit zavolat na tísňovou linku.
forum-user-UDFENS
 
Příspěvky: 126
Registrován: pon 22. říj 2012 22:25:36

Re: Telefonní budky

Příspěvekod Pitomec » sob 31. srp 2019 10:55:10

Jak jsem psal - volání na tísňové linky není podmíněno žádnou SIM, to musí umět každý telefon automaticky i bez karty. A pokud umí na tísňové linky volat nějaká zabezpečovačka, pak je to úplně stejný, taky to musí jít bez SIM.
Obrázek
Uživatelský avatar
Pitomec
 
Příspěvky: 2015
Registrován: ned 27. lis 2011 22:26:33
Bydliště: Brno

Re: Telefonní budky

Příspěvekod forum-user-UDFENS » sob 31. srp 2019 16:06:21

Pitomec píše:Jak jsem psal - volání na tísňové linky není podmíněno žádnou SIM, to musí umět každý telefon automaticky i bez karty. A pokud umí na tísňové linky volat nějaká zabezpečovačka, pak je to úplně stejný, taky to musí jít bez SIM.
V této věci jsem psal o opaku, že když má člověk SIM, která volání na tísňová čísla nepodporuje tak je i blokuje. Netuším jak je to udělané a zda je to u všech telefonů ale výsledek u mě byl ten.
Buď to dávalo obsazovací tón nebo hlasový automat řekne "Volba do tohoto směru není povolena" (přesně to říkal O2 automat v době té nehody).
Pokud jste v tísni a máte novější Smartphone tak šuplík pro SIM u mnoha telefonů ani nevysunete, potřebujete k tomu mít tzv. jehlu. U jiných zase odklopíte prsty krytku ale musíte mít buď dlouhé nehty nebo pinzetu pro vytažení SIM.

Jinak většina návodů ke smartphone a zabezpecovackam v prvních bodech pojednávají o vložení SIMkarty jinak že si člověk nezavolá nebo nepůjdou všechny funkce. Ve výchozím nastavení nových telefonů s Androidem to vyžaduje i průvodce přidání nového účtu (tzv. Gapps) a nejde ten krok přeskočit (čeká se na data ze sítě pro příkaz "probíhá ověřování telefonu" (ne účtu Google)). Nové aktualizace Gapps to již umožňují (objeví se tlačítko pro další krok i když se nepodaří stáhnout data pro ověření telefonu). U některých návodů je (často na konci a spíš jako poznámka), že lze volat na tísňovou linku i bez SIM.
forum-user-UDFENS
 
Příspěvky: 126
Registrován: pon 22. říj 2012 22:25:36

Další

Zpět na Zajímavé služby, které neprovozuje Odorik.cz

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků