20 vteřin výpadky během hovoru

Je špatně slyšet ? Lze to řešit !
Odpovědět
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
Příspěvky: 8160
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

20 vteřin výpadky během hovoru

Příspěvek od xsouku04 »

Dotyčný pozoruje náhodné cca 20 vteřin trvající výpadky kdy přestane slyšet jedna strana.
Já předpokládám, že problém je někde v routování po cestě.
To co dotyčný zkoušel může někoho inspirovat, navíc bych k tomu chtěl napsat svoje postřehy.


Po dohodě zveřejňuji tedy tři poslední emaily:

Dnes dopoledne jsem s Vámi mluvil ohledně těch přerušení hovorů.
Udělali jsme několik pokusů. Ať jsme udělali cokoliv, tak to zásadní - přerušení hovoru na cca 20 sekund (obousměrně)- se nám nepodařilo odstranit. Nastane to zcela nepravidelně po cca 1 až 5 minutách hovoru...Hovor se pak zase obnoví. Když v té "pauze" jeden telefon zavěsíme, tak na druhém se nic neděje (ticho, žádný obs. tón), ani po více jak 30-ti sekundách...
Nemá na to vliv nastavení SIP portu 6688, zapnutí STUN (když jsme za NATem), přidělení veřejné IP adresy, povolení dvou kodeků (711a + 729), RTP porty a jejich rozsah...
Je fakt, že již nedošlo k přerušení hovoru mezi Odorik - IPVOX (ve výpise ho najdete: 321123XXX/464141XXX), kdy bylo voláno z rozdílných IP adres. Rovněž při všech pokusech (nastaveních) byly hovory IPVOX/IPVOX bez problémů, při volání na stejnou IP adresu. IPVOX se nezaregistroval při zapnutém STUN. To přičítáme asi tomu, že tam mají nastavenou časovou prodlevu, nevím. Ještě to vyzkoušíme, pro zajímavost, až vyprší čas registrace.
Je to zvláštní, co se děje, už proto, že to nedělalo. Nejsem ale schopen přesně určit počátek popisovaného problému. Bohužel...

Tolik zatím pro Vaši informaci. Věřím, že Vás to zajímá a že se pokusíte najít příčinu, byť to nemusí být na Vašem teritoriu.... (Je to "jen" technika, která nad námi občas vítězí...!)
Pane Soukup, IPVOX se i se zapnutým STUNem registruje, když vyprší doba platnosti.. Ale to Vás asi moc nezajímá, vždyť je to trochu konkurence...
Tak k věci.
I se zapnutým STUNem hovor mezi 466566XXX a 466566XXX, kdy Vaše registrace píše veř. IP 213.195.228.XXX:5070 a lok. IP 213.195.228.XXX:5070 (u druhého č. ...:5068), cca po minutě je na asi 8 sek. totálně přerušen, pak opět asi za minutu na cca 20 sekund. Když "hovořící" vydrží a počká, tak se dočká... - hovor pokračuje, je opět propojen. Už jsme opravdu v koncích! Před tímto hovorem to přes IPVOX šlo jak z partesu cca 10 minut bez sebemenšího zakoktání natož přerušení... Tak už nevím, co je příčinnou. Myslím, že to nemůže být u mne na konci, když to u IPVOXU jde. Ať tak, či tak, nedá mi to a chtěl bych zjistit důvod. Ovšem nemám k tomu prostředky a ani znalosti! Je fakt, že to cca před měsícem nedělalo! To bychom se toho jistě všimli....
Tak to je vše, co jsem do této chvíle zjistil.

Díky za Váš zájem a již - dobrou noc!
Tak opět, nedalo mi to a ještě jsem udělal změnu dle "selského rozumu". O co jde.
Když nelze na jedné bráně mít u obou telefonních portů stejný SIP port (obvykle uživatelé nastavují 5060+5061 nebo 5062), tak jsem z toho odvodil, že asi může být problém, je-li směrem k ústředně jen "5060" a vlastně stejná IP adresa, respektive stejný port. No, tak jsem u prvního telefonu nastavil 81.31.45.51:443 a u druhého ....:6688 a u souseda přes ulici, kterému se o to starám a se kterým občas také volám, jsem nastavil u prvního telefonu stejně ....:443 a u druhého pouze 81.31.45.51 (tudíž asi 5060, jak jsem Vám rozuměl). Zatím jsem udělal jeden zkušební hovor 466566XXX/466566XXX ve 21:04:50 a po celou dobu (10:58) to ani jednou nekoktalo natož, že by se to přerušilo jako před tím. A to jsem zase už měl vypnutý STUN, který to neovlivní a i při zapnutém se to přerušovalo. Naopak. Když byl v Americe ten "vítr", tak stunserver.org jim kleknul a my se nikam nedovolali, když jsme ho měli zapnutý.

Neumím si to nějak vysvětlit, ale snad to nebyla náhoda a tento "čenž" se SIP porty se zatím jeví jako účinný. Doufám! Je to pokus - omyl, ale někdy to výjde....

Doufám, že jsem Vám tímto malinko pomohl při hledání příčiny toho problému, snad...

Očekávám a budu velice rád, pokud mi zavoláte, co si o tom myslíte a co jste zjistili.

Mějte se moc pěkně, ať se Vám a Vašim kolegům (i té lepší polovině...) daří!!!
Ano platí, že pokud jsou záhadné potíže, můžete zkusit změnit SIP porty. Nicméně ony SIP porty se používají pro signalizaci a ta je vašem případě v pořádku. SIP porty nemohou mít vliv na koktání, nebo že chvílemi není slyšet. Mohlo by tedy pomoci změnit RTP porty ale ani to nepomůže.
Ještě jsem se nesetkal s tím, že by někdy pomohlo nastavit STUN. Doporučuji tedy vypnout.
Opakuji můj předpoklad, že problém bude v chybně nastaveném routování někde po cestě. Pakety to chvílemi úspěšně posílá a chvílemi zahazuje, třeba proto, že přišli jinou cestou a pravidla NATu se už neuchytí.

Co se týče IPVOXe tak je třeba dodat, že svého času to byl právě IPVOX, který měl stejné potíže jako nyní odorik (tedy jen u daného zákazníka obecně ne), nyní se to prostě jen prohodilo. Pokud vím ale IPVOX nikdy neměl potíže že by občas nebylo celých 20 vteřin slyšet. Tedy očekávám, že se pořád jedná o ten jeden problém s připojením k internetu.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
Příspěvky: 8160
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: 20 vteřin výpadky během hovoru

Příspěvek od xsouku04 »

Tak zde máme update.
Po našem rozhovoru jsme mimo jiné prověřili mikrovlnu, co jde ke mně na dům,no a asi jsme našli příčinu problémů - frekvence, jež jsme používali, se asi dostávala do nějaké interference s jiným nám neznámým zdrojem a docházelo ke krátkodobým výpadkům směrem ke mně. Po přeladění se to zdá být OK! Jen nám stále vrtá hlavou, že ten IPVOX to ještě zvládal....

I tak díky za Váš názor a vlastně pomoc - nasměrování našeho hledání. Na internetovém připojení jako takovém se toho člověk ani nevšiml a "ping" také nevykazoval žádné totální výpadky. Pravda je, že jsem ho neměl zapnutý při každém hovoru a frekvence odesílání kontrolních paketů při "ping" se s hovorovým provozem nedá srovnávat.

Tak ještě jednou díky za ochotu a Váš zájem!
To že pakety z ipvox i přes rušení projdou, ale z odoriku chvílemi ne je hodně divné. Že by záleželo na přesné délce a obsahu paketů (tedy obsahu hlaviček paketů, které se mohou lišit)? A nebo je to prostě něčím jiným ...

Update následující den: Vypadá to, že je to opravdu vyřešené. Dnes byl další hovor cca 10 minut bez výpadků.

Jinak tento případ je velmi netypický. Obvykle se nekvalitní propoj projevím špatnými pingy, které můžete spolehlivě měřit podle tohoto návodu. http://www.odorik.cz/w/internet Typické je že se nekvalita internet projevuje velmi podobně u všech operátorů i u hovorů skype<->skype.
Kabek
Příspěvky: 644
Registrován: čtv 03. led 2013 19:44:30

Re: 20 vteřin výpadky během hovoru

Příspěvek od Kabek »

Po včerejšku, kdy jsme zkoušeli volání, jsem přesvědčen, že problém s výpadky je opravdu vyřešen.
Dnes ráno jsem pustil PING na cca půl hodiny jak na Odorik, tak na IPVOX, pak ještě současně na naše brány a vlastní Asterisk. Hodnoty jsou více než příznivé a viditelně menší rozptyl jak před přeladěním mikrovlny. Co dodat. Půl roku jsem hledal (z počátku se to projevovalo jen "koktáním"), kde je chyba. Jelikož internetové připojení jako takové se zdálo bezproblémové (TV i videa bez problémů) a samotné měření rychlosti dávalo hodnoty cca 50/20 Mbit/sek, občasné kontrolní PINGy také nenaznačovaly nic zásadního, tak jsme nehledali u sebe...
Ještě k té mikrovlně. V cestě "paprsku" je velký smrk, který to těsně mine. Asi posuneme paraboly, abychom se od něj vzdálili.... Ale, to nyní asi nebyl ten důvod problémů. Vše nasvědčuje tomu, že si někdo v okolí zřídil obdobný spoj nebo provozuje něco, co pracuje na stejné nebo blízké frekvenci, popř. nelze vyloučit nějakou harmonickou frekvenci z jiných zařízení ( v éteru je toho strašně moc...). Rovněž musím vzít v potaz ten fakt, že jsem asi 250 m od osy přistávacího koridoru letiště Pardubice.....
Co chci naznačit a vlastně přiznat. Problém NEBYL u poskytovatele (lhostejno který), byť jsme si z počátku mysleli, že ano. Důvod koktání, zasekávání při hovoru až pak totálních výpadků byl na naší straně! Jistá "zákeřnost" problému je v tom, že při volání mezi telefony, které jsou oba na předmětné mikrovlně, kde "vypadával" pouze jeden směr přenosu dat, docházelo současně k obousměrným přerušením hovoru, přičemž přes ústřednu ale stále chodily pakety a časový dohled (15 sek.) nic nezaznamenal - hovor neukončil a hovořící strany po obnově datového toku opět mohly hovořit.
Vše špatné je pro něco dobré.... V důsledku popisovaného problému jsme vyzkoušeli celou škálu kombinací jak kodeků, tak SIP portů a RTP portů apod. A získali jsme vlastní zkušenosti, jež se nedají koupit...
Závěr. V "datařině" je jeden parametr, o kterém se na fórech moc nemluví - "CHYBOVOST" na daném datovém okruhu. To se, dle mého názoru, právě projevilo u naší mikrovlny a způsobilo to asi jistou degradaci dat a ve svém důsledku poškození paketů.... Možná se pletu!

Jestli máte někdo nějaké vlastní zkušenosti, názor, postřeh apod., sem s tím!

Všichni, kdo jste to dočetli až sem, mějte se v v dalším čase roku 2013 pěkně, pohodově a to hlavní - pevné zdraví a dostatek sil v boji (se vším, co Vás pálí...).....
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
Příspěvky: 8160
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: 20 vteřin výpadky během hovoru

Příspěvek od xsouku04 »

Dnes jsme zdá se dořešili další případ koktání, které se projevovalo svého času jen směrem k odoriku u jiných operátorů jako Mikrotech, Ipex nikoli nebo výrazně méně. Selský rozum tedy velí, problém je v Odoriku.
A přitom ping i když nebyl úplně ideální, výrazně špatný nebyl.
Samozřejmě, měnit porty, nastavovat keep alive a podobné nemělo žádný vliv, protože při koktání se jedná o problém s RTP tedy samotným hlasovým tokem. Dotyčný měl FritzBoxe, který v historii hovorů uchovává informace jak ztracené pakety a jitter, a takéž zasílá statistické informace o posledním hovoru v sip hlavičce ukončující hovor, které uchováváme, takže máme přehled i u nás. (Umí to ještě zařízení Linksys/Cisco viz http://forum.odorik.cz/viewtopic.php?f=7&t=697&p=3776&) Fritz naměřil ztrátovost paketů až 6% a jitter přes 100 ms.
Po týdnu se naštěstí problém začal projevovat i s jinými operátory, takže dotyčný poslal svému internetovému poskytovateli obrázky výpisů hovorů svého Fritze, které jasně indikovali potíže s kvalitou internetu a ten údajně "překonfiguroval připojení" a zdá se problém je vyřešen.
Nyní ale pracujeme na aplikaci, která umožní testovat kvalitu internetu posíláním RTP paketů tak, aby se testování co nejvíce blížilo skutečnému hovoru. Při občasném zakoktnutí může být totiž poměrně obtížné dokázat svému poskytovateli internetu, že problém je u něj. Zvláště když ping a jiné služby se jeví celkem OK.
Při hlášení problému svému poskytovateli internetu je třeba být co nejvíce konkrétní a nejlépe doložit problém nějakým důkazem, aby tak mohl poskytovatel vyloučit nejčastější problém který vzniká mezi a židlí a klávesnicí.
Obykle jako důkaz stačí zkopírovat do mailu výpis příkazu ping. http://www.odorik.cz/w/internet Někdy to ale numsí stačit a na ten případ bude sloužit naše nová aplikace.

V jiném případě se ukázalo že problém může být i na páteřní internetové síti. Konkrétně přetížený propoj mezi Master a Faster.

Chci tím jen říct, že ať je problém kdekoli, vždy jde zjistit, prokázat a vyřešit.

I kdyby váš poskytovatel internetu hrál mrtvého brouka, přecijen je dobré vědět, jestli je on příčinou nebo nikoli.
Naštěstí poskytovatele internetu je většinou možné nahradit za jiného.
Odpovědět