Stránka 1 z 2

Internet

Napsal: čtv 24. črc 2014 14:44:18
od GeBu
Dobrý den,
tohle není moc dobrý internet na VoIP, že?

Test calls to Odorik ip:sip:tester@81.31.45.55:6666
From: 11.07.2014 18:25:41:582 To: 11.07.2014 18:29:06:718

Average Statistics
min avg max
-----------------------
calls count:1
call duration:196
connect delay: 361,361,361
RX stat:
packets: 9.07K,9.07K,9.07K
payload: 1.56M,1.56M,1.56M
loss:15,15,15
percent loss: 0.153,0.153,0.153
dup:0,0,0
reorder: 0,0,0
jitter: 0.000,20.449,78.625
TX stat:
packets:9.08K,9.08K,9.08K
payload:1.56M,1.56M,1.56M
loss: 19,19,19
percent loss: 0.193,0.193,0.193
dup:0,0,0
reorder: 0,0,0
jitter:8.875,18.175,48.750
RTT:166.000,688.667,1298.000

Test calls to Odorik ip:sip:tester@81.31.45.55:6666
From: 11.07.2014 18:38:35:646 To: 11.07.2014 18:39:45:973

Average Statistics
min avg max
-----------------------
calls count:3
call duration:66
connect delay: 453,453,453
RX stat:
packets: 3.01K,3.02K,3.02K
payload: 511.05K,512.02K,512.08K
loss:45,48,53
percent loss: 1.388,1.477,1.627
dup:0,0,0
reorder: 0,0,0
jitter: 0.250,22.906,75.750
TX stat:
packets:3.03K,3.03K,3.03K
payload:529.01K,529.01K,529.01K
loss: 15,19,22
percent loss: 0.452,0.571,0.661
dup:0,0,0
reorder: 0,0,0
jitter:14.500,20.462,32.125
RTT:212.000,566.541,1316.000

Re: Internet

Napsal: čtv 24. črc 2014 14:52:54
od xsouku04
Ideální to není.
Ještě záleží na tom jaký je nakonec jitter.

Nejsem si moc jist, jestli ten SIP test program měří jitter spolehlivě.
Lepší by byl graf, ten to ale neumí.

Re: Internet

Napsal: čtv 24. črc 2014 15:25:54
od GeBu
Jaký graf?
Pracovníci přestali telefon úplně používat. Je to na místě, kam se nyní několik týdnů nedostanu a nedaří se mi zjistit problém. Mohl bych tam spustit (spouštět) nějaký skript a z výsledků udělat graf. Jen potřebuji vědět jaký.
xsouku04 píše:Lepší by byl graf, ten to ale neumí.

Re: Internet

Napsal: čtv 24. črc 2014 16:39:46
od GeBu
Ještě mne napadlo.
Na stránce: http://www.odorik.cz/w/internet je u "Měření přes tzv. ping" uvedeno: "Nevhodné připojení je s velkou ztrátou paketů (nad 5 %), nebo pokud některé pakety dosahují zpoždění většího než 300 ms, nebo pokud je rozptyl paketů (rozdíl mezi nejrychlejším a nejpomalejším paketem) občas větší než 100 ms. " a dále u "Měření kvality speciální aplikací" je zase uvedeno: "Pokud naměříte ztrátovost paketů větší než 0,1 % nebo jitter větší než 50 ms, je váš internet nekvalitní."
Proč se parametr ztrátovosti liší? Ztrátovost měřená pomocí ping je měřená jinak než pomocí speciální aplikace? Jitter 50ms chápu jako rozdíl mezi nejrychlejším a nejpomalejším paketem -50 ms a +50 ms tedy celem 100ms - což by odpovídalo.

Re: Internet

Napsal: čtv 24. črc 2014 22:54:08
od xsouku04
GeBu píše:Ještě mne napadlo.
Na stránce: http://www.odorik.cz/w/internet je u "Měření přes tzv. ping" uvedeno: "Nevhodné připojení je s velkou ztrátou paketů (nad 5 %), nebo pokud některé pakety dosahují zpoždění většího než 300 ms, nebo pokud je rozptyl paketů (rozdíl mezi nejrychlejším a nejpomalejším paketem) občas větší než 100 ms. " a dále u "Měření kvality speciální aplikací" je zase uvedeno: "Pokud naměříte ztrátovost paketů větší než 0,1 % nebo jitter větší než 50 ms, je váš internet nekvalitní."
Proč se parametr ztrátovosti liší? Ztrátovost měřená pomocí ping je měřená jinak než pomocí speciální aplikace? Jitter 50ms chápu jako rozdíl mezi nejrychlejším a nejpomalejším paketem -50 ms a +50 ms tedy celem 100ms - což by odpovídalo.
Hlavní problém je v tom, že nekvalita internetu se mění v čase. Pokud někdo naměří ztrátovost větší než 0,1 %, je docela dobře možné, že v jiný čas bude třeba 2 % a to už bude slyšet. A nebo 5% a to už bude dost nepříjemné.

To jestli je slyšet ztrátovost 0,1 % nebo až 1 % záleží také na tom, jestli se ztrátovost vyskytne tak, že se prostě ztratí celé důležité slovo z půlhodinového hovoru a nebo se pravidelně ztratí 1 paket třeba z 500 procházejících - pak si toho nemusíte všimnout.

Co se jitteru týče, tak záleží, jaký u vás máte jitter buffer na Vašem VoIP zařízení. U nás je jitter buffer 50 ms, tedy výkyvy nad 50 ms jsou slyšet. Aby ale byl hovor výrazně nekvalitní, je obvykle potřeba vyšší jitter.

Re: Internet

Napsal: čtv 24. črc 2014 23:07:11
od GeBu
Děkuji za odpověď.
Takže se opravdu v obou formulacích jedná o stejný parametr? Ve mě to, že jsem naměřil 1,4% vyvolalo úplnou paniku, když je v textu uvedeno "Pokud naměříte ztrátovost paketů větší než 0,1 % nebo jitter větší než 50 ms, je váš internet nekvalitní." Je to totiž 14-ti násobek uvedené hodnoty, která už je považována za nekvalitní.
xsouku04 píše:Hlavní problém je v tom, že nekvalita internetu se mění v čase. Pokud někdo naměří ztrátovost větší než 0,1 %, je docela dobře možné, že v jiný čas bude třeba 2 % a to už bude slyšet. A nebo 5% a to už bude dost nepříjemné.

To jestli je slyšet ztrátovost 0,1 % nebo až 1 % záleží také na tom jestli se ztrátovost vyskytne tak, že se prostě ztratí celé důležité slovo z půlhodinového hovoru a nebo se pravidelně ztratí 1 paket třeba z 500 procházejících - pak si toho nemusíte všimnout.

Re: Internet

Napsal: čtv 24. črc 2014 23:21:14
od xsouku04
No nejdůležitější je, jak dobře slyšíte. Tedy zhodnotit si to můžete sám. Ten ping pak slouží hlavně jako důkaz proti Vašemu poskytovateli internetu.
Ideálně ping nenaměří žádnou ztrátovost, ale pokud SIP test naměří ztrátovost 0,1 % nebo méně, je to pořád celkem OK a nemusí si toho nikdo všimnout.
Na málokterém internetu lze naměřit SIPtestem ztrátovost opravdu 0%. Tedy pokud naměříte vy ztrátovost třeba 0,01%, máte pořád celkem kvalitní internet a není třeba se znepokojovat.

U pingu by se ale ztrátovost běžně vyskytovat neměla vůbec.

Re: Internet

Napsal: pát 25. črc 2014 8:35:53
od Kabek
Dobrý den všem!

Předem zdůrazňuji, že neobchoduji se žádným zbožím - nedělám nikomu reklamu. Jen zde napíši vlastní zkušenost získanou metodou "pokus/omyl".

Ztrátovost paketů lze řešit hlavně vhodnou volbou kodeku. Jak se říká: "Kde nic není, ani čert nebere!" Buffer sice poslechově ten problém také řeší, ale pouze v tom, že tu "díru" po ztraceném paketu zaplní tak, že zbylé pakety odesílá co nejrovnoměrněji. Tak vlastně řeší jitter. Pro důkaz lze najít na internetu nepřeberné množství různých příspěvků, např.:

""Co se týče kvality hlasu tak to vypadá tak, že telefon obsahuje i jednoduchý jitterbuffer, který zabezpečuje dobrou reprodukci hlasu i při eventuálních ztrátách paketů nebo výkyvech latencí. Bohužel u kodeku G729 jitter nefungoval, proto se na kvalitě hlasu projevili zmeny latenci do 50ms a výpadky paketů do 3%. U kodeků G711 a G722 je kvalita reprodukce lepší. Výsledky měření jsou zde:

G729 / do 50ms / 3% packet loss
G711a / ±100ms / 8% packet loss
G722 / ±100ms / 10% packet loss

Při překročení uvedených hodnot se kvalita hovoru začala zhoršovat. Toto jsou mezní hodnoty, při kterých byl hovor v dobré kvalitě a srozumitelné kvalitě. Pokud tedy někdo potřebuje bezdrátový VoIP telefon, který bude provozován přes méně kvalitní připojení, můžeme si klidně zakoupit Panasonic KX-TGP500,......""

To je výtah z: http://www.lam.cz/index.php/testy-zarizeni/110

Mám osobní zkušenost, že popisovaný telefon bez problémů zvládá 5% ztrát a na hlase nic nepoznáte, to vše při G711a (PCMA).

Jsou ale telefony, kde se nastavení bufferu nedá vůbec ovlivnit, pak to je problém řešitelný pouze výměnou za jiný typ nebo vytvořit tlak na poskytovatele internetu. Ovšem jsou místa, kde je internet jaký je a v podstatě se s tím nedá nic dělat (třeba nejsou prostředky na výměnu technologie jako takové...).

Dojde-li ovšem k jednorázové ztrátě 1 % paketů například při dvouminutovém hovoru (což je cca 6000 paketů), potom těch 60 paketů představuje výpadek hlasu cca 1,2 vteřiny. To už žádný kodek ani buffer není schopen eliminovat.

Pro ty, co chtějí využívat VoIP telefon na "horším" internetu asi lze jen doporučit, aby si pořídili jen takový telefon (VoIP bránu), jež má "Adaptivní / Konfigurovatelný Jitter Buffer", popřípadě další funkce eliminace ztrát paketů (např. Packet Loss kompenzace ).

Přeji všem pěkný zbytek léta!


P.S. Panasonic kx-tgp500 B01 od FW 22.68 už umí češtinu! Verze O2 (B61) ji umí také.

Re: Internet

Napsal: pát 25. črc 2014 10:05:51
od GeBu
Problém totiž je, že uživatelé si stěžují natolik, že odmítají telefon používat - tvrdí, že se jim to přerušuje. Nemám možnost tam nyní být osobně :(. Když jsem dálkově udělal několik měření a zjistil, že je to 14x horší než to co považujete za nekvalitní internet, tak jsem si myslel, že mám jasno. Ale nyní (po této diskuji) to začínám vyhodnocovat tak, že ten internet nemůže způsobovat problémy až takové problémy jaké mají. Dost mi v tom pomohl uživatel "kabek".
Office, kde jsou problémy, je ve městě. Já mám stejného poskytovatele na vesnici, navíc koupenou nižší konektivitu a Odorik mi jede bez problémů. Porucha v tom office se objevila po určité době, kde jsme dělali žel více změn současně (navýšení konektivity, nová zařízení v síti a s tím související využití všech portů na switchi, nasazení klientů GDisku) a tak hledám kde začít.
Začínám mít podezření na "obyčejný" kontakt v telefonu.
PS: Doporučil bych změnit formulaci na té stránce o kvalitě internetu v souvislosti s touto diskusí. Mne to opravdu zmátlo.
xsouku04 píše:No nejdůležitější je, jak dobře slyšíte.

Re: Internet

Napsal: pát 25. črc 2014 10:49:21
od xsouku04
Pro Kabek:

jitter buffer je zde pro zpožděné pakety. Ze ztracenými pakaty nic neudělá. Ztracené slovo nebo slabiku žádný jitter buffer nevymyslí.
Ztrátovost 5% paketů je vždy slyšet, ale nemusí si občas někdo všimnout. Zase ale hodně záleží, jak jsou ty ztráty rozloženy v čase.
Velmi často je ztrátovost jen v jednom směru !!!
Tedy druhá strana má zvuk OK.

Co se týče volby kodeku na ztrátovost, pokud je váš internet špatný, je možné, že dosáhne lepších výsledků při nižším zatížení - tedy kodeku G729. Např. pokud voláte přes 3G internet, lze to doporučit preventivně vždy. Obecně to ale platit nemusí.