Dobrý den, měl bych dotaz, který asi souvisí s tím, jak Vás routuje O2.
Konkrétně - když volám veřejné odoričí číslo z mobilu ze zahraničí (konkrétně testováno v AT), je kvalita hovoru nic moc. Pokud ale volám přes SIP broker, tak je kvalita hovoru řádově lepší (o ceně samozřejmě ani nemluvím) - upřímně řečeno pravý opak toho, co by člověk intuitivně očekával, navíc když je vídeňský PSTN přístup do SIP brokera dosti slabě dimensovaný.
Any clue?
Díky a zdravím
--- Tom
PSTN routing
- xsouku04
- Administrátor
- Příspěvky: 8157
- Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: PSTN routing
Není to tak jednoduché, aby se dalo říci, že hovory přes "PSTN" - tedy běžné telefonní hovory jsou vždy kvalitní, zato hovory přes VoIP jsou problematické. Vlastně to neplatí už hodně dlouho. Oboje mohou být kvalitní i problematické.
Kdo dbá na kvalitu, měl by vždy dbát na to, aby hovor šel nejpřímější možnou cestou. Pokud se ale snaží "za každou cenu" najít nejnižší cenu, což je poměrně časté, stává se, že jde hovor třeba i několikrát kolem světa. Nebo typicky přes USA, i když se jedná o evropský hovor. Přes jakou přesně jde technologii, už není tak podstatné.
Z vlastní zkušenosti vím, že často i velcí mobilní operátoři jsou schopni někdy posílat hovory přes ty nejlevnější a nejpodřadnější dodavatele. I když v dlouhodobém horizontu na tom většinou samozřejmě tratí, protože své zákazníky tak akorát naštvou a nestojí to za tu komplikaci. Viz např. takový český Vodafone a hovory na Ukrajinu. I když tam se mu to možná alespoň ekonomicky vyplácí.
Prostě mít opravdu kvalitní hovory do celého světa není něco, co by bylo jen tak jednoduché a samo sebou. Na samotné technologii, kterou se daný operátor propojuje s ostatními, v podstatě vůbec nezáleží.
Kdo dbá na kvalitu, měl by vždy dbát na to, aby hovor šel nejpřímější možnou cestou. Pokud se ale snaží "za každou cenu" najít nejnižší cenu, což je poměrně časté, stává se, že jde hovor třeba i několikrát kolem světa. Nebo typicky přes USA, i když se jedná o evropský hovor. Přes jakou přesně jde technologii, už není tak podstatné.
Z vlastní zkušenosti vím, že často i velcí mobilní operátoři jsou schopni někdy posílat hovory přes ty nejlevnější a nejpodřadnější dodavatele. I když v dlouhodobém horizontu na tom většinou samozřejmě tratí, protože své zákazníky tak akorát naštvou a nestojí to za tu komplikaci. Viz např. takový český Vodafone a hovory na Ukrajinu. I když tam se mu to možná alespoň ekonomicky vyplácí.
Prostě mít opravdu kvalitní hovory do celého světa není něco, co by bylo jen tak jednoduché a samo sebou. Na samotné technologii, kterou se daný operátor propojuje s ostatními, v podstatě vůbec nezáleží.
Re: PSTN routing
Děkuju, právě toto jsem měl na mysli -
Proto můj dotaz, jak vypadá routing O2 k Vám, ty řeči o technologii a intuitivním očekávání jsou jen taková máčka kolem.
Protože pracuju pro toho mobilního operátora, přes kterého jsem oba výše zmíněné testy dělal, tak vím, že tento operátor všechny hovory do ČR momentálně posílá přes O2- logicky totiž nemůže snadno rozlišit mezi voláním do pevné sítě a voláním na VoIP (pokud nemám samozřejmě ENUM, což nemám). Dál nevidím. Proto se domnívám, že problém mizerné kvality "přímého PSTN spojení" spočívá na tom, jak O2 routuje hovory k Vám - volám-li přes SIP brokera, tak si celou cestu dokážu vymalovat sám.Kdo dbá na kvalitu měl by vždy dbát na to, aby hovor šel nejpřímější možnou cestou. Pokud se ale snaží "za každou cenu" najít nejnižší cenu, což je poměrně časté, stává se, že jde hovor třeba i několikrát kolem světa. Nebo typicky přes USA i když se jedná o evropský hovor. Přes jakou přesně jde technologii už není tak podstatné.
Proto můj dotaz, jak vypadá routing O2 k Vám, ty řeči o technologii a intuitivním očekávání jsou jen taková máčka kolem.
- xsouku04
- Administrátor
- Příspěvky: 8157
- Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: PSTN routing
Měl by přijít od T-mobile (dříve GTS). Teoreticky je možné, že k poškození došlo mezi námi a T-mobile, na zpožděné/ztracené pakety bych se tak mohl podívat u konkrétního hovoru, pokud pošlete id konkrétního hovoru.
Id hovoru najdete viz obrázek zde. http://www.odorik.cz/w/hlaseni_problemu
Napsal bych o tom více, ale velcí operátoři mají rádi, když se vše tají a nesmí se o tom mluvit.
Snad jen tvrdohlavé odmítání používat VoIP přes veřejný internet může vést k různým komplikacím a potížím.
Id hovoru najdete viz obrázek zde. http://www.odorik.cz/w/hlaseni_problemu
Napsal bych o tom více, ale velcí operátoři mají rádi, když se vše tají a nesmí se o tom mluvit.
Snad jen tvrdohlavé odmítání používat VoIP přes veřejný internet může vést k různým komplikacím a potížím.
Re: PSTN routing
Typicky 130942409, 130701452, 131181691,131358759. Nejsou to neúnosné výpadky, ale zřejmě tu a tam balíky vypadnou, což je někdy na škodu srozumitelnosti - jak říkám, trklo mě to ve srovnání se SIP brokerem, kdy je kvalita konstantně perfektní, mezi Vídní a Zlínem se zřejmě žádné UDP balíky neztrácejí...
Což mimochodem platí i při přímém VoIP spojení, kdy se SIP klientem přihlásím z Rakouska na Vašem SIP serveru. Téměř žádné balíky se neztrácejí, a to mám v Rakousku domácí sít připojenou jen přes UMTS.
Což mimochodem platí i při přímém VoIP spojení, kdy se SIP klientem přihlásím z Rakouska na Vašem SIP serveru. Téměř žádné balíky se neztrácejí, a to mám v Rakousku domácí sít připojenou jen přes UMTS.
- xsouku04
- Administrátor
- Příspěvky: 8157
- Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: PSTN routing
Tak u nás RTP stream (tedy proud zvukových paketů přes internet) neměl žádné vady. Pokud se nějaké vady přihodily směrem do T-mobile, to u nás neuvidím, spíše si myslím, že nikoli. Protože to by byla snížená kvalita všech příchozích a velké části odchozích hovorů, tedy považuji to za nepravděpodobné. Toho by si určitě již někdo všiml. Pravděpodobně tedy snížená kvalita vznikla někde v PSTN části.TomKov píše:Typicky 130942409, 130701452, 131181691,131358759. Nejsou to neúnosné výpadky, ale zřejmě tu a tam balíky vypadnou, což je někdy na škodu srozumitelnosti - jak říkám, trklo mě to ve srovnání se SIP brokerem, kdy je kvalita konstantně perfektní, mezi Vídní a Zlínem se zřejmě žádné UDP balíky neztrácejí...
Což mimochodem platí i při přímém VoIP spojení, kdy se SIP klientem přihlásím z Rakouska na Vašem SIP serveru. Téměř žádné balíky se neztrácejí, a to mám v Rakousku domácí sít připojenou jen přes UMTS.
Když voláte na jiná čísla v ČR, tak je to dobré? Hůře slyší obě strany, nebo jen vy jako volající z Rakouska? Jestli máte chuť, můžete mi zkusit zavolat na 533533005 nebo poslat čerstvější příklad hovoru.
Re: PSTN routing
Firma, kde pracuju, má výbornou kvalitu hovorů do USA, ale hovory na česká čísla jsou neskutečně zašuměná. Taky si říkám, bůhví kudy to jde.