Zkreslený zvuk při volání do Německa (Vodafon DE)

Je špatně slyšet ? Lze to řešit !
Odpovědět
osmdesát
Příspěvky: 168
Registrován: úte 19. srp 2014 14:24:46

Zkreslený zvuk při volání do Německa (Vodafon DE)

Příspěvek od osmdesát »

Zdravím,
mám již delší dobu problém při volání do Německa, konkrétně do Vodafonu. Protistrana si stěžuje na zkreslený, jakoby robotický zvuk. Příchozí zvuk je v pořádku. Id telefonátu např. 141805247. Použitý kodek ilbc. Volám-li do jiné lokality, zvuk je v pořádku, je tedy možné, že bude problém někde na rozhraní do Německa?
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
Příspěvky: 8157
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Zkreslený zvuk při volání do Německa (Vodafon DE)

Příspěvek od xsouku04 »

Důvod je velký jitter pro upload.
Viz obrázek.

Řešení. Je použít jiné připojení k internetu nebo před číslo vytočit *089 . Tedy např. *089004935817249...
Jde o to, že standardně mohou být výkyvy jen do 50 ms. Vy máte do cca 200 ms.
Přílohy
Hovor_do_nemecka.png
Hovor_do_nemecka.png (11.2 KiB) Zobrazeno 5156 x
osmdesát
Příspěvky: 168
Registrován: úte 19. srp 2014 14:24:46

Re: Zkreslený zvuk při volání do Německa (Vodafon DE)

Příspěvek od osmdesát »

Děkuji za odpověď, pane Soukup. Ale nesouhlasím s tím, že za to může jitter. Zkoušel jsem si několikrát zavolat na svůj mobil a i když to občas drobně zadrhávalo, bylo rozumět všemu a hlas zněl přirozeně. Např. hovor 142267735.
Pro příchozí volání z německa používám sipgate.de s německým číslem (jako píring v odoriku) také s kodekem ilbc, a v takovém případě se také odchozí zvuk nezkresluje. Tam jde zvuk přes ně, mimo odorik, a také bez problémů.
Kdyby za to mohl jitter, bude tento problém obecně u všech hovorů.
Proto si stále myslím, že je něco špatně tam, kde jste napojení na Německo - předpokládám, že zvuk přeposíláte na nějaké voip rozhraní, které vám poskytuje nějaký smluvní operátor - přeprodavatel hovorů, a že tam by mohla být chyba.
Jitter buffer jsem míval zaplý, ale skákali jsme si do řeči, tak jsem ho vypnul, odchozí hlas byl v pořádku i tak. Tohle začlo až možná před měsícem.
Ale ještě jej schválně vyzkouším a uvidíme. Pokud by to opravdu bylo jitterem, pak jedině tak, že by na tom vašem rozhraní do Německa měli něco, co je mlsné na synchronicitu paketů, a pokud ty pakety chodí nepravidelně, chybně to převádí do interního kodeku nebo tak něco.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
Příspěvky: 8157
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Zkreslený zvuk při volání do Německa (Vodafon DE)

Příspěvek od xsouku04 »

Pravda je obojí.
Pokud si u vás na telefonu zapnete jitter buffer, ovlivníte jen to, jak slyšíte vy. Tedy v tomto případě je to zbytečné. Aby slyšela dobře strana, které voláte, je potřeba mít vhodný jitter buffer na místě, kde se převádí VoIP zpět na běžný hovor. To není u Odoriku, ale u některého z našich dodavatelů. Což jsou často velké a arogantní firmy, tedy vysvětlit jim, že mají nekvalitní jitter buffer je velmi těžké. Už jen aby to pochopili je náročné.
Různí operátoři mají různě kvalitní jitter buffer. Proto se kvalita může lišit podle toho, kam voláte.
Nicméně prvotní důvod je ten, že pakety, které přichází od Vás, mají špatný jitter.
Před číslo dejte *089, jak píši. To zapne extra jitter u nás a tím je po problému.
osmdesát
Příspěvky: 168
Registrován: úte 19. srp 2014 14:24:46

Re: Zkreslený zvuk při volání do Německa (Vodafon DE)

Příspěvek od osmdesát »

Měl jste pravdu. Zkusil jsem to s jitter-bufrem a hlas byl v pořáku. Zdá se tedy, že buď se mi kvalita internetu 3G od O2 v místě příjmu zhoršila, nebo něco změnil váš prodejce hovorů. Ať tak či onak, člověk to tak prostě musí přijmout a díky vašim variabilním službám se to dá vyřešit.
Kvalitnější internet v mé situaci zatím nemá smysl pořizovat, tohle je pro mě nejoptimálnější řešení. Snad v budoucnu.
xtonda
Příspěvky: 769
Registrován: čtv 08. zář 2011 14:38:19

Re: Zkreslený zvuk při volání do Německa (Vodafon DE)

Příspěvek od xtonda »

xsouku04 píše:Aby slyšela dobře strana, které voláte, je potřeba mít vhodný jitter buffer na místě, kde se převádí VoIP zpět na běžný hovor. To není u Odoriku, ale u některého z našich dodavatelů. Což jsou často velké a arogantní firmy, tedy vysvětlit jim, že mají nekvalitní jitter buffer je velmi těžké. Už jen aby to pochopili je náročné.
Různí operátoři mají různě kvalitní jitter buffer. Proto se kvalita může lišit podle toho, kam voláte.
Můžete tohle více rozepsat? Já sem se tak nějak naivně domníval, že po veřejném internetu jdou pakety od mého zařízení (mobilu s voip klientem/voip telefonu) k SIP serveru (ústředně) Odoriku a tam se na příchozí data aplikuje jitter buffer (viz to nastavení prefixem *089 / portem 6699) a že Odorik coby telefonní operátor komunikuje s dalšími operátory pomocí standardních synchronních telefonních technologií, kde jitter z principu nenastává.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
Příspěvky: 8157
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Zkreslený zvuk při volání do Německa (Vodafon DE)

Příspěvek od xsouku04 »

xtonda píše: Můžete tohle více rozepsat? Já sem se tak nějak naivně domníval, že po veřejném internetu jdou pakety od mého zařízení (mobilu s voip klientem/voip telefonu) k SIP serveru (ústředně) Odoriku a tam se na příchozí data aplikuje jitter buffer (viz to nastavení prefixem *089 / portem 6699) a že Odorik coby telefonní operátor komunikuje s dalšími operátory pomocí standardních synchronních telefonních technologií, kde jitter z principu nenastává.
*089 je zvláštní chování, kdy se jitter buffer vytvoří uměle u nás. Dál hovor pokračuje také jako VoIP, ale na páteřních síti samozřejmě žádný podstatný jitter není. Tedy to nevadí.
Dříve jsme měli připojení i přes E1, ale neosvědčilo se to. Propojování se přes E1 není pružné a dobře škálovatelné. VoIP dovedeme lépe diagnostikovat a máme vyladěné, pokud to někdo kazí, přepneme jinam a nemusíme toho molocha řešit. SS7 a E1 je jen podle mého názoru dohnívající pozůstatek minulosti. I když pravděpodobně bude trvat ještě 5 nebo 10 let, než to začne být všem jasné. Do budoucna pravděpodobně přejde na VoIP i běžné volání z mobilu na mobil (díky VoLTE). Dříve byl problém se s některými operátory propojit přes VoIP, nyní je to stále běžnější způsob. Kdyby to bylo nutné, tak si asi nějakou hloupou "propojovací krabičku" s rozumným jitter bufferem koupíme nebo zařídíme jako propoj s jedním (nebo několika) operátory, kteří propojení přes VoIP tvrdohlavě odmítají. Zatím to ale nebylo třeba, možná nás to čeká, když se budeme chtít propojit s O2. Molochovatost některých telekomunikačních firem a nesmyslné lpění na přesložitělých a často i nesmyslných postupech, na které jsou zvyklí, je neuvěřitelná.

Co se kvality a spolehlivost týče, nezáleží na technologii. Je spousta firem, co dělá mezinárodní hovory výhradně přes PSTN, a je to naprostá tragédie, co se kvality a spolehlivosti hovorů týče.

Propojujeme se s jinými tedy výhradně přes VoIP. Přes VoIP nejsme tolik omezeni, od koho můžeme nakupovat ani co do počtu hovorů.
Jitter buffery jsou dva, jeden je vždy na straně Vašeho telefonu a druhý je v místě, kde se VoIP převádí na běžný hovor. V případě, že hovor jde jako VoIP až ke koncovému účastníku, tak v jeho VoIP telefonu. Náš jitter buffer prefix *089 je výjimka, kdy jitter buffer je uměle vynucen u nás, kde normálně není nutný.

Obrázek

Viz architektura Odoriku v tomhle starém vláknu.
http://forum.odorik.cz/viewtopic.php?f=33&t=2189#p17022

Ten extra jitter u sebe umí vytvořit ten pracant. Ten totiž jako jediný pracuje s RTP tedy samotným zvukem.
Odpovědět