kvalita hovoru - protistrana mě špatně slyší, ale záznam OK

Je špatně slyšet ? Lze to řešit !

kvalita hovoru - protistrana mě špatně slyší, ale záznam OK

Příspěvekod kapetr » stř 10. úno 2016 15:01:07

Volám přes VoIP SW klienta (na PC) na nějaké číslo v PSTN/GSM.

Protistrana si stěžuje, že mě špatně slyší, že vypadávám (slyší jen útržky (prokládané tichem)).
Já slyším dobře.

To by samozřejmě mohlo mít řadu příčin - zejm. nekvalitní datové spojení (jedu přes WiFi).

Jenže!

Vtip je v tom, že před volané číslo dávám prefix *086 pro nahrávání hovoru.
A když mi nahrávka pak přijde emailem, tak je řeč nejen protistrany, ale i má - bez vad.

To snad ukazuje, že zvuková data ode mě dorazila do Odoriku v pořádku - bez ztracených datagramů, ...
Takže to vypadá, že problém vzniká až na spojení Odorik--protistarna.

Jediné jiné vysvětlení mě napadá, že data ode mě Odoriku sice dorazí kompletní, ale s příliš velkou rozkolísaností zpoždění, což způsobí real-time problém při předávání zvuku protistraně, ale do souboru se záznamem hovoru jsou data "sesypána" již jako by chodila perfektně pravidelně.

Co kdo na to ? Díky.

P.S.:


Kód: Vybrat vše
$ ping sip.odorik.cz
PING sip.odorik.cz (81.31.45.51) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 81-31-45-51.static.masterinter.net (81.31.45.51): icmp_req=1 ttl=54 time=13.6 ms
64 bytes from 81-31-45-51.static.masterinter.net (81.31.45.51): icmp_req=2 ttl=54 time=11.6 ms
64 bytes from 81-31-45-51.static.masterinter.net (81.31.45.51): icmp_req=3 ttl=54 time=40.6 ms
64 bytes from 81-31-45-51.static.masterinter.net (81.31.45.51): icmp_req=4 ttl=54 time=35.7 ms
64 bytes from 81-31-45-51.static.masterinter.net (81.31.45.51): icmp_req=5 ttl=54 time=32.6 ms
64 bytes from 81-31-45-51.static.masterinter.net (81.31.45.51): icmp_req=6 ttl=54 time=18.7 ms
64 bytes from 81-31-45-51.static.masterinter.net (81.31.45.51): icmp_req=7 ttl=54 time=37.6 ms
64 bytes from 81-31-45-51.static.masterinter.net (81.31.45.51): icmp_req=8 ttl=54 time=34.7 ms
64 bytes from 81-31-45-51.static.masterinter.net (81.31.45.51): icmp_req=9 ttl=54 time=36.6 ms
64 bytes from 81-31-45-51.static.masterinter.net (81.31.45.51): icmp_req=10 ttl=54 time=37.7 ms
64 bytes from 81-31-45-51.static.masterinter.net (81.31.45.51): icmp_req=11 ttl=54 time=43.7 ms
64 bytes from 81-31-45-51.static.masterinter.net (81.31.45.51): icmp_req=12 ttl=54 time=35.1 ms
64 bytes from 81-31-45-51.static.masterinter.net (81.31.45.51): icmp_req=13 ttl=54 time=38.6 ms
64 bytes from 81-31-45-51.static.masterinter.net (81.31.45.51): icmp_req=14 ttl=54 time=50.7 ms
64 bytes from 81-31-45-51.static.masterinter.net (81.31.45.51): icmp_req=15 ttl=54 time=34.7 ms
64 bytes from 81-31-45-51.static.masterinter.net (81.31.45.51): icmp_req=16 ttl=54 time=40.7 ms
64 bytes from 81-31-45-51.static.masterinter.net (81.31.45.51): icmp_req=17 ttl=54 time=31.8 ms
64 bytes from 81-31-45-51.static.masterinter.net (81.31.45.51): icmp_req=18 ttl=54 time=32.7 ms
64 bytes from 81-31-45-51.static.masterinter.net (81.31.45.51): icmp_req=19 ttl=54 time=33.6 ms
64 bytes from 81-31-45-51.static.masterinter.net (81.31.45.51): icmp_req=20 ttl=54 time=33.6 ms
64 bytes from 81-31-45-51.static.masterinter.net (81.31.45.51): icmp_req=21 ttl=54 time=35.3 ms
64 bytes from 81-31-45-51.static.masterinter.net (81.31.45.51): icmp_req=22 ttl=54 time=52.7 ms
^C
--- sip.odorik.cz ping statistics ---
22 packets transmitted, 22 received, 0% packet loss, time 21044ms
rtt min/avg/max/mdev = 11.696/34.710/52.747/9.583 ms



To snad není až tak hrozné, ne ?
Měl by stačit i malý jitter buffer (50-100 ms).

Jaký je standardní u Odoriku ?
Ten "extra jitter buffer" přes prefix *089 je snad přespříliš velký (300 ms) - to už by hovor s nezasvěceným asi dost komplikovalo, ne ?


P.P.S.:
Nejde mi kombinovat *086 a *089 - když použiji oba (*086*089723xxxxxx) tak mi to hodí chybu: Address Incompleted (484). Co s tím ?

Díky.
kapetr
 
Příspěvky: 224
Registrován: stř 12. říj 2011 7:14:21

Re: kvalita hovoru - protistrana mě špatně slyší, ale záznam

Příspěvekod kovik » stř 10. úno 2016 16:08:43

P.P.S.:
Nejde mi kombinovat *086 a *089 - když použiji oba (*086*089723xxxxxx) tak mi to hodí chybu: Address Incompleted (484). Co s tím ?


Dobry den,
zadejte jako prvni *089 (*089*086723xxxxxx).
Uživatelský avatar
kovik
 
Příspěvky: 413
Registrován: stř 16. lis 2011 12:07:52

Re: kvalita hovoru - protistrana mě špatně slyší, ale záznam

Příspěvekod xsouku04 » čtv 11. úno 2016 11:44:19

kapetr píše:Jediné jiné vysvětlení mě napadá, že data ode mě Odoriku sice dorazí kompletní, ale s příliš velkou rozkolísaností zpoždění, což způsobí real-time problém při předávání zvuku protistraně, ale do souboru se záznamem hovoru jsou data "sesypána" již jako by chodila perfektně pravidelně.

Jo to bude ono. Kdyžtak pošlete id hovoru, můžeme zde dát obrázek grafu.
Teoreticky může mít ping lepší odezvu, než skutečná RTP data. Váš ping je úplně OK, kolísání do 50 ms není vůbec slyšet. Také je možné, že se to mění v čase. Pokud se volá ze softwarové aplikace v mobilu, může jitter způsobovat i aplikace nebo prostě OS android. Ve vašem případě by to mohl být třeba operační systém stolního počítače popřípadě ten VoIP program. Pošlete id, podíváme se, jak je kolísání velké. Zpoždění 300 ms si necvičený člověk nevšimne. Podobné zpoždění mají běžně hovory na mobil/z mobilu ve 2G síti.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
 
Příspěvky: 6320
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno

Re: kvalita hovoru - protistrana mě špatně slyší, ale záznam

Příspěvekod kapetr » čtv 11. úno 2016 14:17:51

Děkuji a posílám požadované info.

Např. následující 2 hovory z 10.2. - u obou si protistrana stěžovala, že mě neslyší, že vypadávám. Záznamy hovorů (mp3) jsou ale OK.

ID hovoru: 150728280
ID hovoru: 150729735

P.S.: Když volám z počítače s SFLphone klientem, tak jen když je zatížení systému i dat. připojení takřka nulové - takže zádrhele z těchto příčin mohu téměř vyloučit. Tyto problémy se vyskytují zejm. poslední dobou.
kapetr
 
Příspěvky: 224
Registrován: stř 12. říj 2011 7:14:21

Re: kvalita hovoru - protistrana mě špatně slyší, ale záznam

Příspěvekod xsouku04 » čtv 11. úno 2016 20:13:22

Obrázek
Oba hovory vapadají stejně. Špatné období se periodicky opakuje vždy po cca 120 vteřinách.
Mimo toto obbobí je jitter OK až na těch cca 0.7 % ztracených paketů.

Ten extra jitter buffer 300 ms je tedy akorát, aby to pokryl.

Zkusil bych, jestli se také v době, kdy vás protistrana špatně slyší, také dočasně nezhorší pingy.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
 
Příspěvky: 6320
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno

Re: kvalita hovoru - protistrana mě špatně slyší, ale záznam

Příspěvekod kapetr » pát 12. úno 2016 20:15:19

Díky - to je super, že můžete i zpětně prozkoumat takové detaily.
Ta periodicita je zvláštní. Co to asi může způsobovat ?

Ten extra jitter buffer jsem nastavil rovnou defaultně (sip port 6699), tak se to doufejme zlepší.

Díky a zdravím.
kapetr
 
Příspěvky: 224
Registrován: stř 12. říj 2011 7:14:21

Re: kvalita hovoru - protistrana mě špatně slyší, ale záznam

Příspěvekod xsouku04 » pát 12. úno 2016 21:32:07

kapetr píše:Díky - to je super, že můžete i zpětně prozkoumat takové detaily.
Ta periodicita je zvláštní. Co to asi může způsobovat ?

Je to nějaký bug. Akorát nevíme čeho. Jestli toho volacího programu, operačního systému (může být periodicky přetěžován), routeru a podobně. Kdyby byl internet nekvalitní třeba kvůli špatné nebo špatně natočené anténě či tak, nebude se to projevovat takhle pravidelně periodicky. Ani žádní stahovači nebo viry nepůsobí s takovou pravidelností.

Tipuji na bug nějakého zařízení, přes které "jde internet". Možná by to napravil obyčejný restart.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
 
Příspěvky: 6320
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno

Re: kvalita hovoru - protistrana mě špatně slyší, ale záznam

Příspěvekod swejzi » pon 28. bře 2016 14:55:25

Dobrý den,
zrovna jdu hlásit stejný problém. Stále mi lidé hlásí, že jim vypadávám, přestože nahrávky u vás pořízené jsou OK. Dnes jsem se na vlastní ucho přesvědčil, jak to je. Dal jsem druhému můj telefon ze kterého se vytočil voip hovor na jeho mobil.číslo a jeho telefon jsem si dal na ucho (každý v jiné části bytu, aby se vyloučila ozvěna a její potlačování). Slyšel jsem občas zřetelné výpadky (cca 100 až 200ms). Poté jsem si poslechl u vás pořízenou nahrávku a v místech, kde jsem na koncovém telefonu prokazatelně slyšel výpadky, to bylo v nahrávce v pořádku, bez jediného zaškobrtnutí. Z toho mi logicky vychází, že problém není v mém telefonu, ani na trase k vám, ale výpadky vznikají až ve směru Odorik ústředna => cílové číslo. ID tohoto hovoru je 156476911.
EDIT: Zkusil jsem se tedy připojit přes port 6699, ale přes ten mi z nějakého důvodu nejde hovor spojit (odoričí plechová huba mi řekne "volané číslo není v tuto chvíli dostupné" - ve skutečnosti dostupné je a přes klasický GSM hovor nebo bez portu 6699 se na něj dovolám). Na linku *0811 se ale přes port 6699 v pohodě dovolám.
swejzi
 
Příspěvky: 54
Registrován: ned 08. čer 2014 16:54:12

Re: kvalita hovoru - protistrana mě špatně slyší, ale záznam

Příspěvekod xsouku04 » pon 28. bře 2016 22:13:19

swejzi píše:Dobrý den,
zrovna jdu hlásit stejný problém. Stále mi lidé hlásí, že jim vypadávám, přestože nahrávky u vás pořízené jsou OK. Dnes jsem se na vlastní ucho přesvědčil, jak to je. Dal jsem druhému můj telefon ze kterého se vytočil voip hovor na jeho mobil.číslo a jeho telefon jsem si dal na ucho (každý v jiné části bytu, aby se vyloučila ozvěna a její potlačování). Slyšel jsem občas zřetelné výpadky (cca 100 až 200ms). Poté jsem si poslechl u vás pořízenou nahrávku a v místech, kde jsem na koncovém telefonu prokazatelně slyšel výpadky, to bylo v nahrávce v pořádku, bez jediného zaškobrtnutí. Z toho mi logicky vychází, že problém není v mém telefonu, ani na trase k vám, ale výpadky vznikají až ve směru Odorik ústředna => cílové číslo. ID tohoto hovoru je 156476911.
EDIT: Zkusil jsem se tedy připojit přes port 6699, ale přes ten mi z nějakého důvodu nejde hovor spojit (odoričí plechová huba mi řekne "volané číslo není v tuto chvíli dostupné" - ve skutečnosti dostupné je a přes klasický GSM hovor nebo bez portu 6699 se na něj dovolám). Na linku *0811 se ale přes port 6699 v pohodě dovolám.

Pokud je nahrávka ok, ale hovor nikoli, je to typicky způsobeno jitterem. Tedy že některé pakety se zpožďují více než zdrávo a nestihnou to včas. U nahrávky zpoždění některých paketů nevadí, ale pro poslech v reálném čase ano. Snadnější, než měnit port na 6699 pro otestování, je před volané číslo přidat předčíslí *089. Tedy např. *089*300116 bude volat na *300116. Může to být jakékoli číslo tedy i mobilní. To jsem nyní zkoušel a funguje.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
 
Příspěvky: 6320
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno

Re: kvalita hovoru - protistrana mě špatně slyší, ale záznam

Příspěvekod swejzi » pon 28. bře 2016 23:35:10

Díky, nyní tedy mám nastaven u všech odchozích hovorů prefix *089, tak uvidím jaká bude odezva od volaných. Zkoušel jsem přes echotest o kolik se zvýší zpoždění a není to taková hrůzá. Dříve s CSipSimple bylo zpoždění značné a skákali jsme si do řeči, ale se Zoiperem se mi to zdá mnohem lepší. Uvidíme..
swejzi
 
Příspěvky: 54
Registrován: ned 08. čer 2014 16:54:12

Další

Zpět na Kvalita a přerušování hovorů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník