Stránka 1 z 1

Kodeky, Zoiper a špatná kvalita zvuku

Napsal: pát 15. dub 2016 11:33:03
od soustruh
Dobrý den,
v seznamu odchozích hovorů mám u každého hovoru uvedený kodek PCMA, ačkoli bych rád používal komprimovaný GSM. V Zoiperu ve svém telefonu je přitom u volání uveden vždy takový kodek, jaký si nastavím. Znamená to, že hovor ode mě je kódován kodekem nastaveným v aplikaci, ale na vaší straně potom dochází k transkódování, aby mě protistrana (např. běžná pevná linka nebo mobilní telefon) slyšela správně?

Když jsem v nastavení kodeků na webu Odorik zrušil vše kromě GSM, neslyšel jsem protistranu skoro vůbec, hrozně to jakoby kvákalo. Podobné to bylo, když jsem zase vše povolil, ale u sebe v Zoiperu nastavil výhradně kodek Speex.

Re: Kodeky

Napsal: pát 15. dub 2016 11:56:14
od xsouku04
Prosím, uveďte nějaké id nějakých konkrétních hovorů, abychom se nemuseli bavit tolik obecně. Na nich to pak vysvětlím.
http://www.odorik.cz/w/hlaseni_problemu

Ne každý kodek funguje na všech telefonech stejně dobře. Tedy je možné, že třeba zrovna na Vašem telefon GSM je hodně nekvalitní.
Totéž platí třeba o kodeku G729, který funguje dobře např. na Grandstream nebo Yealing telefonech, horší je to u gigasetů a na fritzbox je to docela katastrofa.
Komprimované kodeky má smysl používat pokud používat občas mobilní připojení na internet, kde nechcete plýtvat daty, a také menší datový tok může být méně problémový, co se stability týče.

Re: Kodeky

Napsal: pát 15. dub 2016 12:23:42
od soustruh
Dobrý den,
takže:
  • 158287470 – Na webu jsem měl povolené vše, v aplikaci jen GSM, hovor byl úplně v pořádku.
  • 158891365 – Na webu jsem měl povolené jen GSM, v aplikaci také jen GSM, já slyšel protistranu kvákavě, jak slyšeli oni mě nemám možnost zjistit.
  • 158891853 – Na webu jsem měl povolené vše, v aplikaci jen Speex, hovor byl dost trhaný, ale domluvili jsme se. :-)
Ve všech případech použit telefon Zopo ZP330, Android 5.1, aktuální verze Zoiperu, připojení 4G přes SIM kartu Odorik.

Díky za váš čas.

Re: Kodeky

Napsal: sob 16. dub 2016 11:11:03
od xsouku04
Boužel používáte IAX, a proto, jaký kodek byl použit, já nevidím.
Totiž IAX hovory jsou převedeny na SIP a kodek ALAW a ten teprve je logován.

Nastavení kodeků na ústředně má také vliv, jen pokud je použit SIP.
Tedy u IAXu je jediné místo, kde provádět nastavení kodeků přímo v klientu. Což je ale dostatečné.

Všechny hovory, kde bylo špatně slyšet, mají společné to, že mají mizerný jitter - tedy to je důvod, proč je špatně slyšet. Tedy soudím, že problém bude v tom, že váš Android u komprimovaných kodeků nestíhá, nebo je implementace nějaká špatná. Jaký je výkon procesoru?

Také bych zkusil použít místo IAX SIP, jestli zaznamená to stejné.

Re: Kodeky, Zoiper a špatná kvalita zvuku

Napsal: pon 18. dub 2016 10:14:14
od xtonda
Laborováním s kompresními kodeky a IAXem jsem si prošel, zabil tím dost času a dospěl k závěru, že to zlobí. Těžko říct kde je problém, ale PCMA přes SIP je prostě ta daleko nejpoužívanější a tedy i nejvyladěnější varianta. Navíc GSM kodek ve VoIP aplikacích už poměrně dost degraduje kvalitu zvuku. Také ten telefon je poměrně nevýkonný.

Re: Kodeky

Napsal: pon 18. dub 2016 15:57:21
od jlo
xsouku04 píše: Totiž IAX hovory jsou převedeny na SIP a kodek ALAW a ten teprve je logován.
Toto platí odjakživa (to převádění), nebo od nějaké doby?
Totiž, svého času jsem na jednom konkrétním místě a PC používal IAX a ALAW proto, že kvalita hovoru byla poznatelně lepší než při použití SIP a ALAW (což se dá i technicky odůvodnit). A celkem by mne zajímalo, jestli to tedy souviselo jen s úsekem PC-Odorik.
(Omlouvám se, trochu mimo téma – ale ne snad zcela.)

Re: Kodeky, Zoiper a špatná kvalita zvuku

Napsal: pon 18. dub 2016 16:07:25
od soustruh
Mně právě ten zvuk s IAX/GSM připadal v pohodě až na ten jeden hovor a zřejmě mylně jsem tedy měl za to, že za to může nastavení kodeků na webu. Pokud tohle – jak píšete – není možné, zkusím tedy volat s SIP, aby byl v protokolu hovorů vidět skutečně použitý kodek. :-)
xsouku04 píše:Všechny hovory, kde bylo špatně slyšet, mají společné to, že mají mizerný jitter - tedy to je důvod, proč je špatně slyšet. Tedy soudím, že problém bude v tom, že váš Android u komprimovaných kodeků nestíhá, nebo je implementace nějaká špatná.
Takže ten první (také s kodekem GSM) má jitter v pohodě? Pokud ano, pak mohlo jít o nějaké vyšší vytížení telefonu při problematickém hovoru s GSM. Pokud jde o Speex a iLBC, ty mi nefungují správně ani při testovacích hovorech, takže na to asi ten telefon opravdu nestačí, G.729 bohužel nemám možnost vyzkoušet bez placení. Když to bude zlobit, tak asi holt zůstanu u PCMA a přenesu trochu více dat, to mě zase tak nepálí – spíše jsem myslel, že snížením nároku na přenos dat zvýším šanci na dosažení kvalitního hovoru.

Re: Kodeky, Zoiper a špatná kvalita zvuku

Napsal: čtv 28. črc 2016 13:05:28
od soustruh
Po delší době jsem vyzkoušel volání se Zoiperem. Na základě předchozí diskuse zde používám pouze SIP, nikoli IAX. Na webu mám povolenou většinu kodeků kromě G722, PCMU a SILK. Zajímavé je, že pokud si nechám v Zoiperu povolený pouze PCMA, vůbec se nedovolám, ozve se obsazovací tón a aplikace píše Service not available. Když jsem navíc povolil GSM, tak jsem se dovolal, hovor byl čistý a nepřerušovaný. ID hovoru je 171722398 a na webu je u něj uveden kodek „GSM, PCMA“.

Nejsou třeba někde v logu, který se běžným uživatelům nezobrazuje, vidět ty neúspěšné pokusy o dovolání z mé linky? A nedá se nějak zjistit, proč to nešlo? Díky za prověření.

Re: Kodeky, Zoiper a špatná kvalita zvuku

Napsal: čtv 28. črc 2016 15:40:21
od xsouku04
soustruh píše:Po delší době jsem vyzkoušel volání se Zoiperem. Na základě předchozí diskuse zde používám pouze SIP, nikoli IAX. Na webu mám povolenou většinu kodeků kromě G722, PCMU a SILK. Zajímavé je, že pokud si nechám v Zoiperu povolený pouze PCMA, vůbec se nedovolám, ozve se obsazovací tón a aplikace píše Service not available. Když jsem navíc povolil GSM, tak jsem se dovolal, hovor byl čistý a nepřerušovaný. ID hovoru je 171722398 a na webu je u něj uveden kodek „GSM, PCMA“.

Nejsou třeba někde v logu, který se běžným uživatelům nezobrazuje, vidět ty neúspěšné pokusy o dovolání z mé linky? A nedá se nějak zjistit, proč to nešlo? Díky za prověření.
Ano, logujeme, chyba byla u nás. Spočívá v ne úplně spolehlivém předání té informace, že se změnilo nastavení kodeků na SIP proxy, které tohle řídí.
Tedy zmáčknout znovu "uložit" to opravilo.
Aby se to nestávalo, změníme komunikaci z UDP na TCP a budeme si nechávat nový stav potvrzovat. Tedy pokud by se to ještě někdy stalo, mělo by tam červení být vidět, že se uložení nezdařilo.

Stejný problém zatím může teoreticky nastat při aktivaci/deaktivaci SIPz nebo změně hesla.

Jinak měnit povolené kodeky u nás na webu doporučuji jen v případě, že to nejde přímo na telefonu. Tedy naprosto výjimečně. Kodeky je vždy lepší nastavovat v konkrétním telefonu.