volaný mě špatně slyší

Je špatně slyšet ? Lze to řešit !
Odpovědět
godi13
Příspěvky: 1
Registrován: pon 22. kvě 2017 10:27:11

volaný mě špatně slyší

Příspěvek od godi13 »

Dobrý den,
už delší dobu mám problém, že mě volaný hodně špatně slyší. Nejhorší je to asi na pevné linky, pak na mobil. Když volám rodičům, kteří mají také Odorik číslo, není problém.
Poslední hovor, kdy to bylo opravdu špatné byl:
ID hovoru: 209188052
Kvalita internetového připojení by měla být dobrá. Mám optiku 20/20. Po použití ping na odorik čas 10-12ms bez výkyvu.
K volání používám Android telefon přes Wifi s routerem a aplikaci CSipSimple.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
Příspěvky: 8137
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: volaný mě špatně slyší

Příspěvek od xsouku04 »

I když jitter není ideální, předpokládám, že tam byl i jiný problém.

Kromě internetového připojení může jitter kazit wifi nebo samotný android telefon.

Také by to mohlo být třeba špatně fungujícím rušením ozvěny (echocancelace), kdy to občas místo ozvěny zruší samotný hovor, takže není rozumět.

Proti rozptylu paketů se lze bránit zapnutím stra jitter bufferu tím, že si zvolíte SIP port .

Viz. https://www.odorik.cz/w/specialni_cisla

Extra jitter buffer Pokud Vaše internetové připojení není příliš kvalitní, můžete zlepšit to, jak Vás slyší druhá strana zapnutím extra fixed jitter bufferu 300 ms. Tento prefix je možné rovnou vytáčet nebo přidat do paralelních zvonění. Pokud se Vaše SIP zařízení přihlašuje na speciálně k tomu určenému portu 6699 (tedy sip.odorik.cz:6699), bude tento prefix u odchozích hovorů přidáván automaticky. Nově od srpna 2016 je možné tohle též nastavit u SIP linky. Pro špatnou kvalitu příchozích hovoru lze přidat do paralelniho vyzvánění *089*CISLO_LINKY nebo *089*CISLO_LINKY*XXX, kde XXX je velikost jitter bufferu, bez zadání je velikost 300ms
*089XXXXXX

To, že potíže pozorujete pouze při volání na pevné nebo mobil, je buď náhoda, nebo za to může právě ten jitter. Pokud voláte voip<->voip, telefon na druhé straně může mít kvalitnější jitter buffer než je ten u našich dodavatelů.
Přílohy
jitter.png
jitter.png (25.95 KiB) Zobrazeno 9755 x
hracka
Příspěvky: 13
Registrován: stř 20. kvě 2015 7:27:28

Re: volaný mě špatně slyší

Příspěvek od hracka »

Dobrý den, snad nevadí, když budu psát do tohoto vlákna a nebudu zakládat nové vlákno.

Dnes jsem měl problém, že mě protistrana špatně slyšela, já jsem ji slyšel bez problémů. O minutu později jsem dotyčnému volal běžně přes mobilního operátora a bez problémů.
ID hovoru: 281906410
voláno přes wifi z Samsung Galaxy J3, z programu MizuDroid
běžně volám přes calback nebo z IP telefonu, takže nevím, zda šlo o výjimku, nebo zda mám něco špatně v nastavení programu MizuDroid, nebo je ten telefon moc málo výkonný? Třeba něco poznáte ze svých logů.

Děkuji za jakýkoliv tip.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
Příspěvky: 8137
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: volaný mě špatně slyší

Příspěvek od xsouku04 »

Graf vypadá viz příloha. Není to žádná katastrofa, ale aby byl hovor již slyšitelně nekvalitní to stačí.

Může to být wifi, může to být programem, nebo třeba tím, že telefon během hovoru usíná aby šetřil energii. Maximální dovolený rozptyl je 50 ms. Doporučuji vyzkoušet připojení k internetu pomocí aplikace ping. https://play.google.com/store/apps/deta ... ping&hl=cs
Může to být telefon, může to být volací aplikací, může to být wifinou nebo připojením k internetu.

V každém případě, pokud nelze odstranit původní příčinu problému, měl by pomoci extra jitter buffer, který by to měl úplně srovnat.

Extra jitter buffer nejlépe zapnete, když se budete hlásit na port 6699 tedy sip.odorik.cz:6699.

http://www.odorik.cz/w/specialni_cisla
Přílohy
nekvalitni_hovor.png
nekvalitni_hovor.png (28.59 KiB) Zobrazeno 8736 x
hracka
Příspěvky: 13
Registrován: stř 20. kvě 2015 7:27:28

Re: volaný mě špatně slyší

Příspěvek od hracka »

Děkuji za radu. Nastavil jsem si telefon dle vaší rady (sip.odorik.cz:6699) a problémy zdá se ustaly.
Tomasp
Příspěvky: 1
Registrován: pon 21. říj 2019 10:47:50

Re: volaný mě špatně slyší

Příspěvek od Tomasp »

Dobrý den,
prosím Vás o radu, cca od 14. 10. t. r. se potýkám s problémem, kdy mě volaný špatně slyší, já volaného slyším normálně.
Je jedno zda volám na pevnou linku, mobilní telefon, nebo v rámci sítě Odorik (jiné VoIP číslo).
ID posledního volání 333495330
Zkoušel jsem resetovat všechny síťové prvky (router, switche, VoIP bránu), bohužel bez úspěchu.
K VoIP volání používám zařízení Linksys SPA-2102, připojení k internetu jsem prověřoval a zdá se být v pořádku DL 10 - 25 Mb/s, UL 5 - 8 Mb/s, ping do 20 ms.
Služby Odrik využívám již několik let, používám stále stejné zařízení a s tímto problémem jsem se setkal poprvé.
Předem děkuji za pomoc.
kexodorik
Příspěvky: 1
Registrován: sob 11. črc 2020 13:42:45

Re: volaný mě špatně slyší

Příspěvek od kexodorik »

Občas si i u mě volající stěžovali, že špatně slyší. Android/CSipSimple. Zjistil jsem, že překvapivě pomohlo zvýšit Clock Rate (taktování) v nastavení Media. Už 32kHz to myslím vyřešilo, ale některé kodeky to neměly rády, tak tedˇ mám 44.1 KHz a to funguje dobře. Jako kodeky mám jen jednen seznam (nerozlišuju bandwidth) v pořadí opus 16k, speex 16k, G722 a PCMA 8 kHz. Ty první tři pro volání mezi zařízeními přímo v rámci Odoriku (dvě hvěždičky před číslem, Opus mi přišel, že zněl nejlpe, tak ho mám první, odorik s ** před číslem pak funguje jen jako proxy). Pro volání mimo Odorik se použije ten nejhorší PCMA, což je to nejlepší, co operátoři mezi sebou momentálně nabízí (jak jsem se dočetl zde na fo´ru jinde). Nutit něco lepšího jako G722 akorát udělá u Odorika transcoding, kvalita se sice ani tak moc nezhorší (horší jak PCMA už to asi nejde :D), ale změnila se hlasitost a to mi hodně vadilo. Tak raději nechat i PCMA a vyhnout se transcodingu.

Třeba tahle zkušenost někomu pomůže. Skoda, že se CSipSimple už nevyvíjí, byl to jinak velmi schopný software, ale integrace s novými Androidy už je nekvalitní. Taky režimy šetření baterek situaci komplikují. Android nově má API zádající wifi ovladač o nižší latenci, ale CSipSimple to asi nikdy nebude umět (a stejně kdoví kolik wifi ovladačů to bude respektovat). Latence z androidu přes wifi je vyšší, než by musela být, ale jde to. S mnou popsaným nastavením to v pohodě používám pro odchozí hovory.
Odpovědět