Volaná strana slyší echo (ozvěnu)

Je špatně slyšet ? Lze to řešit !

Volaná strana slyší echo (ozvěnu)

Příspěvekod ondrej.nemecek » sob 06. říj 2018 13:49:11

Dobrý den,

používám VOIP pro volání z programu Twinkle (verze 1.10.1) na Linuxu a WEL ATA172 plus (verze firmware ATA172_Plus_V3.0 1106132). K internetu jsem připojen přes wifi s veřejnou IP, wifi klient je bridgovaný Ubiquiti NanoStation. Domácí síť je metalická s routerem Tenda (firmware V11.13.01.23_multi). Přikládám nastavení Odorik linky a WEL ATA172 plus.

Problém je, že volaná strana pravidelně slyší ozvěnu - echo. Cca rok zpátky to fungovalo poměrně dobře a bez echa, používal jsem pouze program Twinkle. Někdy začátkem roku jsem připojil ten WEL ATA172 plus a začal mít problém s echem a to i při volání s Twinkle. Je možné, že jsem změnil i nějaké nastavení, nejsem si jist - tou dobou jsem řešil i nefunkční přesměrování hovorů na VOIP ze mobilního SIM čísla.

Na co se mám zaměřit, je možné echo nějak odstranit?

Děkuji,
Ondřej Němeček.
Přílohy
voip-odorik-nastaveni.png
Nastavení linky a VOIP brány
voip-odorik-nastaveni.png (301.06 KiB) Zobrazeno 526 krát
ondrej.nemecek
 
Příspěvky: 19
Registrován: úte 27. čer 2017 16:05:58

Re: Volaná strana slyší echo (ozvěnu)

Příspěvekod xsouku04 » sob 06. říj 2018 18:13:06

Echo - ozvěna vzniká vždy v koncovém zařízení. Tedy zaměřil bych se na nastavení zvukové karty, případně je jestli možné v programu twinkle zapnout softwarové vyrušení ozvěny.
Je třeba používat sluchátka s mikrofonem, ale ani tak není vyhráno, protože nastavení zvukové karty může být takové, že smíchá vstup s výstupem naprosto bez důvodu, čímž vznikne ozvěna, i když používáte sluchátka s mikrofonem. Připadá mi, že většina zvukových karet má nesmyslně mnoho nastavení, která jsou celkem k ničemu, jen mohou způsobit problémy. Některé karty takto mohou být přímo hardwarově vadné, prostě vstup s výstupem smíchá už vadný hardware a nejde to vypnout, jen softwarově vyrušit. A to softwarové vyrušení ozvěny je vždy nejlépe dělat co neblíže tomu, kdo ozvěnu způsobuje, tedy ve vašem SIP klientovi.
Pokud si Vaše zvuková karta nedá říct, lze si koupit USB zvukovou kartu nebo USB sluchátka, která fungují nezávisle na integrovné zvukové kartě.

Co se týče adaptéru Well. Také by tam měla být možnost zapnout si vyrušení ozvěny případně snížit input gain, či hlasitost přehrávání a podobně, aby tak začalo zabudované rušení ozvěny fungovat dobře. Defaultně by to ale mělo být nastaveno rozumně. Dle mého názoru ozvěna v twinkle a na welu spolu nijak nesouvisí.

Bránit ozvěně lze vždy nejlépe v koncovém zařízení nebo tam kde se převádí z analogu na digitální zvuk (tedy v adaptérech). Ozvěna se také ruší v zařízeních, která převádí ISDN/SS7 na SIP.
U místních hovorů na pevné analogové lince není třeba ozvěnu řešit, protože přenos zvuku je tak rychlý, že ozvěna nemá čas se projevit tak, aby si ji někdo všiml. Proto tohle analogové telefony vůbec neřeší. Jinými slovy slyšíte sám sebe v okamžiku, kdy mluvíte, chybí tam to zpoždění, aby to byla ozvěna. Ale tohle pomalu začíná být minulostí, protože i místní hovory jdou čím dál častěji digitálně přes Prahu, tedy nějaké zpoždění už naberou.
Mobilní sítě mají rušení ozvěny zabudované v technologii svojí sítě. Značné zpoždění je tam i u hovoru v rámci jedné místnosti, mobilní hovory operátoři směrují přes svá datová centra v Praze nebo Brně, i když se jedná o místní hovor. Zpoždění je vždy značné, horší než bývá u VoIP. Asi je pořád nejlepší, kdyby mobilní telefon ozvěnu nevytvářel, ale když ji vytvoří, mobilní operátor ji digitálně vyruší, proto u hovorů mobil<->mobil přes mobilní síť se nevyskytuje.

Rušení ozvěny je docela věda a občas to může fungovat v některých případech špatně. Např se bug rušičky ozvěny projeví jen při nějaké netypické latenci - třeba hovoru do zahraničí přes zpětné volání - pak to vypadá, jako by mělo vliv kdeco. Výjimečně může vadná rušička ozvěny hovor pokazit tak, že je nesrozumitelný. Pak si zákazník stěžuje, že je problém u nás, ale není. Naštěstí je to hodně výjimečné, je to spíše taková kuriozita než běžný problém. U nás žádné rušičky ozvěny nemáme, jen přeposíláme VoIP hovory tak, jak jsme je dostali.

Jo a ještě jedno pravidlo. Ozvěnu slyší vždy druhá strana, než u které je problém. Tedy pokud ozvěnu slyšíte vy, problém není u vás, ale u druhé strany a obráceně. Pokud je to pevná linka, tak asi v u převodníku ISDN/VoIP. Pokud je to VoIP telefon, tak přímo v tom telefonu.


Dle obrázků: Echo cancel máte na Enabled, tedy nezbývá než zkusit pohnout hlasitostí.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
 
Příspěvky: 6711
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno

Re: Volaná strana slyší echo (ozvěnu)

Příspěvekod ondrej.nemecek » ned 07. říj 2018 20:42:30

Pan Kadeřávek (Kabek) mi pomohl s nastavením - zrušili jsme extra jitter buffer v nastavení linky na Odorik a na bráně dali u kodeku 711 paketizaci 20ms, echo cancellation on, vad off a hlasitosti sluchátka i mikrofonu výrazně snížili. Echo je nyní zanedbatelné.

Na https://www.joyce.cz/cz/technicka-podpo ... -ip-brany/ jsou tři firmware: s2_300, s2_303 a s2_310. U verze s2_303 je „vylepšení eliminace echa během hovoru, možnost zalohy a obnovy konfigurace brány“. Možnost zalohy a obnovy konfigurace ve webovém rozhraní nemám, takže mám asi nižší verzi, ale nevím jak ověřit, jakou verzi tam mám nyní? Píše to verze Version: ATA172_Plus_V3.0 a Firmware Version: 1106132.
ondrej.nemecek
 
Příspěvky: 19
Registrován: úte 27. čer 2017 16:05:58

Re: Volaná strana slyší echo (ozvěnu)

Příspěvekod ondrej.nemecek » ned 07. říj 2018 22:06:39

Takže jsem aktualizoval firmware.

Po nahrání firmware s2_310 (soubor ATA172Plus_V3_10.rom) webové rozhraní hlásí version: ATA172_Plus_V3.10 a firmware version: 2.0.3-1-1406280 (logiku v tom nevidím, ale budiž). Nově jde skutečně uložit i konfigurace. Původní konfigurace zůstala v zařízení zachována bez úhony, zařízení nebylo potřeba znova nastavovat. Po upgradu už systém akceptuje aktualizovaný firmware nikoli ve formátu .rom, ale ve formátu .ssh. To vysvětluje přítomnost dvou souborů (.rom a .ssh) v zip balíčku s firmware.

Důležitá poznámka: Ani zanic nešel firmware nahrát ve Firefoxu (stránka skončila na timeout a žádná změna se v zařízení neprojevila), podařilo se to až ve Vivaldi. Asi nějaké javascriptové kurvítko. Chrome jsem neskoušel.

Shrnuji provedené změny, které vedly k potlačení echa na (v mém případě) nepostřehnutelnou úroveň:

SIP - Codecs Setting:

  • zde povolený pouze kodek G.711 a-law,
  • velikost paketu G.711 and G.729: 20ms,
  • Silence Suppression (VAD): Disable,
  • Echo Canceller: Enable

Phone - Volume Setting:

  • Handset Volume: 3
  • Handset Gain: 6

Management - Advanced Setting (k echu nemá asi přímý vztah):

  • FXS Port Country:Czech Republic

V nastavení linky na odorik.cz:

  • Extra jitter buffer: neaktivní

Tímto považuji problém za vyřešený, děkuji panu Soukupovi a Kabekovi za pomoc :)

PS: Twinkle jsem neřešil, není to priorita, nicméně předpokládám, že by stačilo provést podobné změny i tam. Zvukovku mám totiž v pořádku, dříve jsem volal z Twinkle bez problému.
ondrej.nemecek
 
Příspěvky: 19
Registrován: úte 27. čer 2017 16:05:58

Re: Volaná strana slyší echo (ozvěnu)

Příspěvekod Kabek » ned 07. říj 2018 22:43:45

Nastavení volume/gain je individuální dle použitého telefonu a subjektivního hodnocení. Některé telefony/sluchátka mají možnost zesílení příjmu, pak je třeba najít vyhovující úroveň hlasitosti ve sluchátku pro konkrétního uživatele. Úroveň odchozí (z mikrofonu) nelze prakticky u žádného telefonu nastavit, pak je třeba ne moc snižovat úroveň (handset gain), aby Vás na druhé straně dostatečně a srozumitelně slyšeli. Pod hodnotu 8 je třeba to vyzkoušet.
Nastavení FXS portu může mít částečně vliv také na echo, pokud nastavená oblast/stát má impedanci vedení výrazně odlišnou od impedance použitého telefonu. Je lepší pro telefony u nás nastavit naše území (600 ohm).
Kabek
 
Příspěvky: 524
Registrován: čtv 03. led 2013 20:44:30


Zpět na Kvalita a přerušování hovorů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník