Linksys/Cisco a FritzBox - extra možnost sledování kvality
Napsal: čtv 31. kvě 2012 12:05:32
Již nějakou dobu pracujeme na tom, že se snažíme evidovat počty ztracených paketů a jitter během hovoru. Tuto možnost budeme ještě dále vylepšovat.
Objevili jsme ale nyní další zajímavou možnost. Některé SIP zařízení jako třeba Linksys/Cisco nebo AVM FRITZ dovedou poslat statistiky o kvalitě posledního hovoru při ukončování hovoru. Tedy v SIP hlavičce BYE nebo CANCEL a nebo v hlavičce OK která na BYE odpovídá.
Cisco/Linksys tuto informaci dávají do hlavičky s názvem p-rtp-stat. Bohužel je ale nutné zasílání nejdříve povolit v menu Stats_In_BYE . Tuhle položku najdete v menu SIP. Musí být zvolen režim advanced.
Nyní přidáme tuto položku i do našeho wizárdu, takže ji budou mít nastavenu všichni kdo použijí poloautomatické nastavení v našem menu. Srozumitelná technická dokumentace cisko poskytuje zde https://supportforums.cisco.com/servlet ... 292011.pdf
V pdfku je vše dobře popsáno až na položku LA - deleay in ms, což je zavádějící.
Přesnější popis, který jsem našel v jiné dokumentaci je LA - Round Trip Delay, in milliseconds (ms). Tedy je to obdoba onoho pingu, ale neříká se jestli průměrná nebo jaká. Bohužel.
AVM FRITZ dává obdobnou a ještě více detailní informaci do pole x-rtp-stat. Dokumentace je zde AVM http://www.avm.de/de/Extern/files/x-rtp/xrtpv31.pdf
Zde bych chtěl upozornit především na položku DL u které je v oné PDF dokumentaci napsáno. DL=<rtt mean>,<rtt min>,<rtt max>, mean, minimum and maximum round trip delay in ms (derived from the DSLR value; RFC 3550 Section 6.4.1)
Zdá se ale že tam mají fritzové chybu, protože v RFC 3550 žádný pojem DSLR není. Je tam ale velmi podobný pojem DLSR, který se liší jen prohozením dvou písmen s kterým si jej autor této dokumentace nejspíše popletl. Důležité je, že je to zase obdoba pingu s tím, že tentokráte máme střední, minimální a maximální hodnotu, což je mnohem užitečnější než jakási nepřesně definovaná hodnota LA co poskytuje cisco.
Vypadá to, že žádná další zařízení (zjevně z výjimkou několika neznámých a v ČR nepoužívaných) tyto informace posílat neumí, což je velká škoda.
Sbírání statistik hlasových paketech je důležité proto, abychom mohli lépe diagnostikovat případné potíže s kvalitou hovorů a rychle tak vyloučit běžné a zřejmé případy kdy za nekvalitu může kvalita internetu přímo u zákazníka. Pokud by pak nekvalita vznikala u nás nebo našeho dodavatele, snadno to rozpoznáme a můžeme rychle řešit.
Objevili jsme ale nyní další zajímavou možnost. Některé SIP zařízení jako třeba Linksys/Cisco nebo AVM FRITZ dovedou poslat statistiky o kvalitě posledního hovoru při ukončování hovoru. Tedy v SIP hlavičce BYE nebo CANCEL a nebo v hlavičce OK která na BYE odpovídá.
Cisco/Linksys tuto informaci dávají do hlavičky s názvem p-rtp-stat. Bohužel je ale nutné zasílání nejdříve povolit v menu Stats_In_BYE . Tuhle položku najdete v menu SIP. Musí být zvolen režim advanced.
Nyní přidáme tuto položku i do našeho wizárdu, takže ji budou mít nastavenu všichni kdo použijí poloautomatické nastavení v našem menu. Srozumitelná technická dokumentace cisko poskytuje zde https://supportforums.cisco.com/servlet ... 292011.pdf
V pdfku je vše dobře popsáno až na položku LA - deleay in ms, což je zavádějící.
Přesnější popis, který jsem našel v jiné dokumentaci je LA - Round Trip Delay, in milliseconds (ms). Tedy je to obdoba onoho pingu, ale neříká se jestli průměrná nebo jaká. Bohužel.
AVM FRITZ dává obdobnou a ještě více detailní informaci do pole x-rtp-stat. Dokumentace je zde AVM http://www.avm.de/de/Extern/files/x-rtp/xrtpv31.pdf
Zde bych chtěl upozornit především na položku DL u které je v oné PDF dokumentaci napsáno. DL=<rtt mean>,<rtt min>,<rtt max>, mean, minimum and maximum round trip delay in ms (derived from the DSLR value; RFC 3550 Section 6.4.1)
Zdá se ale že tam mají fritzové chybu, protože v RFC 3550 žádný pojem DSLR není. Je tam ale velmi podobný pojem DLSR, který se liší jen prohozením dvou písmen s kterým si jej autor této dokumentace nejspíše popletl. Důležité je, že je to zase obdoba pingu s tím, že tentokráte máme střední, minimální a maximální hodnotu, což je mnohem užitečnější než jakási nepřesně definovaná hodnota LA co poskytuje cisco.
Vypadá to, že žádná další zařízení (zjevně z výjimkou několika neznámých a v ČR nepoužívaných) tyto informace posílat neumí, což je velká škoda.
Sbírání statistik hlasových paketech je důležité proto, abychom mohli lépe diagnostikovat případné potíže s kvalitou hovorů a rychle tak vyloučit běžné a zřejmé případy kdy za nekvalitu může kvalita internetu přímo u zákazníka. Pokud by pak nekvalita vznikala u nás nebo našeho dodavatele, snadno to rozpoznáme a můžeme rychle řešit.