Pár dotazů na kodeky

Je špatně slyšet ? Lze to řešit !
Odpovědět
Forrrest

Pár dotazů na kodeky

Příspěvek od Forrrest »

Zdravím, takže:
1) K čemu přesně slouží nastavení u linky: G.729 kodek - zakázat? Předpokládal bych totiž, že kodeky, kterými ústředna komunikuje s volajícím a volaným, bývají stejné. Co když někdo volá z mobilu přes CSIPsimple s nastaveným G.729 na linku se zakázaným G.729?
2) Testoval jsem to asi před týdnem. Zkoušel jsem volat ze Skypu, odorik9, na Gigaset C590 IP, díval jsem se na informace o probíhajícím hovoru a zjistil jsem, že místo přes G.729 se volalo přes G.711 (stejně jako když jsem volal přes odorik.cz).
3) A zase naopak:) Dva Gigasety C590 IP, u obou nastaveno používat G.711 alaw a G.729, přičemž G.711 je primární... a při vzájemném hovoru se přesto používá G.729. Jak to nastavit, abychom byli schopni využívat kvalitnější G.711?
Díky.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
Příspěvky: 8146
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Pár dotazů na kodeky

Příspěvek od xsouku04 »

add 1)
naše ústředna vystupuje jako SUA neboli koncové sipové zařízení. Když se sestavuje hovor tak pošle zařízení svoje pořadí kodeků a naše ústředna své pořadí kodeků. Pokut zakážete g729, nebude naše ústředna nabízet že umí kodek g729 a tím máte jistotu, že nebude použit. Může se to hodit, pokud např. chcete posílat fax, nebo pokud máte kvalitní internet a chcete lepší kvalitu.

add 2)
g729 kodek používá interně skype. Tedy skype zakóduje hlas do g729 a pošle k nám. To jakým kodekem jde hovor mezi naší SIP ústřednou a vaším telefon s tím nesouvisí a záleží na nastavení telefonu/linky. Ve vašem případě je to zjevně alaw=g711. Tím že je použit g711 nic nezkazíte, ale v tomto konkrétním případě ani nic nezískáte.

add 3)
K tomuhle je zde právě ta volba, která zakáže používání g729 kodeku. Naše ústředna pak tento kodek nebude nabízet, proto nebude použit. Jiná možnost je povolit na obou gigasetech povolit jen a pouze kodek alaw (g711) .


Dovysvětlení:
Při původním návrhu sip bylo zamýšleno, že ústředna nebude vystupovat jako SUA (koncové sipové zařízení), ale jen jako proxy a samotný hlas půjde přímo mezi volajícími telefony. Bohužel ti co SIP vymýšleli, ale nedomysleli (promě jiných podstatných věcí) to, že veřejných ip adres je málo a tohle tedy není možné. Hlas tedy kvůli NATu stejně musí jít přes naši ústřednu i když si volají dva uživatelé navzájem. Aby se vyřešil problém s NATem, stačilo by pouhé rtp proxy.
Nicméně pokud by si volali dva lidé, jejichž zařízení nejsou schopna se domluvit na společném kodeku, nefungovalo by to. Navíc by mohli vznikat nekompatibilní páry zařízení, proto je jistější, když se naše ústředna chová jako SUA, tedy sipové koncové zařízení, které odzkoušeno se se všemi zařízeními. Pokud chcete, aby naše ústředna fungovala jen jako proxy, můžete volat v síti, ale místo jedné hvězdičky vytočíte dvě. Tedy např. **300116.
Odpovědět