Kodeky ve výpisu hovorů

Je špatně slyšet ? Lze to řešit !

Kodeky ve výpisu hovorů

Příspěvekod rolfovo » čtv 18. říj 2012 14:56:56

Hezký den, díval jsem se do výpisu hovorů, jaký kodek byl při hovoru použitý. Překvapilo mě, že ve výpise jsou uvedené dva kodeky, typicky PCMA,G729.
Znamená to, že se kodek v průběhu hovoru mění?
Díky
rolfovo
 
Příspěvky: 12
Registrován: čtv 06. říj 2011 22:40:50

Re: Kodeky ve výpisu hovorů

Příspěvekod xsouku04 » čtv 18. říj 2012 18:03:17

Ne znamená to, že u nás dojde k transkódování. Lepší je se tomu vyhnout protože v tomto případě máte kvalitu toho horšího kodeku.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
 
Příspěvky: 6314
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno

Re: Kodeky ve výpisu hovorů

Příspěvekod rolfovo » čtv 18. říj 2012 22:36:38

Děkuji za odpověď, doporučení tedy zní tady: https://www.odorik.cz/ucet/nastaveni_volani.html zakázat G.729 kodek?
Díky
rolfovo
 
Příspěvky: 12
Registrován: čtv 06. říj 2011 22:40:50

Re: Kodeky ve výpisu hovorů

Příspěvekod xsouku04 » sob 20. říj 2012 13:06:02

G729 můžete zakázat buď u nás, nebo zařízení samotném. Transkódování je vždy nežádoucí. Připravujeme bohatější možnosti nastavení kodeků u nás včetně videokodeku. Obecně odorik podprouje libovllný kodek pokud se volá uvnitř sítě se dvěma zvězdičkami tedy např. **300116. Odorik proxy hovor totiž jen přepošle bez toho aby nějak zasahovala do hovoru samotného, takže je jen na koncových zařízení na jakém kodeku se domluví. Může to být klidně nějaký HD proprietární kodek včetně libovolného videokodeku.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
 
Příspěvky: 6314
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno

Re: Kodeky ve výpisu hovorů

Příspěvekod ender » pát 09. lis 2012 10:37:28

Když mám v odchozím hovoru na mobil toto:
1m30s
PCMA,G729
, znamená to, že ode mne k ústředně je použit PCMA, z ústředny na mobil G729 nebo je to naopak?
ender
 
Příspěvky: 33
Registrován: pát 12. říj 2012 8:50:44

Re: Kodeky ve výpisu hovorů

Příspěvekod xsouku04 » pát 09. lis 2012 11:06:11

ender píše:Když mám v odchozím hovoru na mobil toto:
1m30s
PCMA,G729
, znamená to, že ode mne k ústředně je použit PCMA, z ústředny na mobil G729 nebo je to naopak?

Naopak, k vám je použit g729 a dále to jde jako PCMA=ALAW=G711A
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
 
Příspěvky: 6314
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno

Re: Kodeky ve výpisu hovorů

Příspěvekod wit.cz » úte 15. led 2013 12:06:47

Dobrý den,

chtěl bych se zeptat na následující. Používám program Sipdroid, povolený kodek mám pouze G.722 HD, rovnez u vas mam nastaveny pouze G.722. Ve výpise volání ale vidím PCMA,G722. Např. u ID call 56095627.

Druhý dotaz se týká toho, že momentálně jsem na wifi, kde se mi podaří přihlásit pouze pomocí TCP na portu 443, a neslyším vyzvánění, pokud někomu volám. Je to chyba sipdroidu nebo je to použitím TCP na portu 443?
wit.cz
 
Příspěvky: 15
Registrován: úte 15. led 2013 12:03:33

Re: Kodeky ve výpisu hovorů

Příspěvekod xsouku04 » úte 15. led 2013 13:23:48

wit.cz píše:Dobrý den,
chtěl bych se zeptat na následující. Používám program Sipdroid, povolený kodek mám pouze G.722 HD, rovnez u vas mam nastaveny pouze G.722. Ve výpise volání ale vidím PCMA,G722. Např. u ID call 56095627.

To znamená, že k nám to dojde jako G.722 ale protože ostatní operátoři podporují jen PCMA (=alaw=g711a) je to transformováno na PCMA. Lepší kvalitu nezískáte. Proto nedoporučuji G722 používat tímto způsobem.
Má to smysl, kdyby jste si volal mezi dvěma zařízeními co podporují obě g722. V tom případě ale doporučuji vytáčet číslo v síti se dvěmi hvězdičkami. (tedy např. **300116) V tomto případě se nastavení kodeků u nás neuplatní a může být použit libiovolný kodek, který podporují obě koncová zařízení, včetně videokodeků a pod.

wit.cz píše:Druhý dotaz se týká toho, že momentálně jsem na wifi, kde se mi podaří přihlásit pouze pomocí TCP na portu 443, a neslyším vyzvánění, pokud někomu volám. Je to chyba sipdroidu nebo je to použitím TCP na portu 443?

Hlas samotný se vždy přenáší pomocí UDP a to na jiném portu. Jaký port zvolíte pro SIP signalizaci tedy jestli 443 nebo 5060 na to nemá vliv. Volba SIP portu nemá vůbec vliv na kvalitu hovoru a na to jestli je něco slyšet.

Aby RTP pakety mohly proudit od nás kvám a vy jste slyšel nějaké zvonění, musí VoIP klient (telefon) poslat nejdířeve nějaké pakety k nám, aby se otevřelo spojení přes NAT. Je tedy dobré, když posílá zvuk směrem od vás i během vyzvánění. Pokud to neudělá může být právě tohle důvod, proč není slyšet. Můžeme vám zkusit na vaší lince zapnout RTP proxy, aby chodila SIP signalizace ze stejné ip adresy jako RTP data. Některým pomateném routerům/firewalům to pomůže, je to spíše ale vyjímečné.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
 
Příspěvky: 6314
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno

Re: Kodeky ve výpisu hovorů

Příspěvekod wit.cz » sob 19. led 2013 17:02:24

Mám ještě jeden poznatek. Na třetí wifi, kde nejsou omezeny porty, telefon se sipdroidem a stejným nastavením vyzvání (jde slyset vyzvaneci ton). Takže patrně záleží na wifi síti, co všechno blokuje.
wit.cz
 
Příspěvky: 15
Registrován: úte 15. led 2013 12:03:33

Re: Kodeky ve výpisu hovorů

Příspěvekod ender » pon 25. úno 2013 11:45:33

Zajímavý poznatek - při odchozím hovoru na mobil mám ve výpisu hovorů toto: PCMA,G729 (dle výše napsaného předpokládám, že od mne to jde přes G729 a dál už jako G711). Při odchozím hovoru na pevnou linku (bezprostřední hovor) je už uveden jen kodek G729. Dle čeho si ústředna vybírá kodek, kterým pošle hovor dál?
A ještě jeden postřeh - při volání v síti je v případě mého odchozího hovoru použit jen kodek G711 pro celou trasu, v případě příchozího je někdy použit G711, jindy G729, přitom protistrana (stále stejný telefon) může použít jen G711. Čím to?
ender
 
Příspěvky: 33
Registrován: pát 12. říj 2012 8:50:44

Další

Zpět na Kvalita a přerušování hovorů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků