Kodeky ve výpisu hovorů
Kodeky ve výpisu hovorů
Hezký den, díval jsem se do výpisu hovorů, jaký kodek byl při hovoru použitý. Překvapilo mě, že ve výpise jsou uvedené dva kodeky, typicky PCMA,G729.
Znamená to, že se kodek v průběhu hovoru mění?
Díky
Znamená to, že se kodek v průběhu hovoru mění?
Díky
- xsouku04
- Administrátor
- Příspěvky: 8159
- Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: Kodeky ve výpisu hovorů
Ne znamená to, že u nás dojde k transkódování. Lepší je se tomu vyhnout protože v tomto případě máte kvalitu toho horšího kodeku.
Re: Kodeky ve výpisu hovorů
Děkuji za odpověď, doporučení tedy zní tady: https://www.odorik.cz/ucet/nastaveni_volani.html zakázat G.729 kodek?
Díky
Díky
- xsouku04
- Administrátor
- Příspěvky: 8159
- Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: Kodeky ve výpisu hovorů
G729 můžete zakázat buď u nás, nebo zařízení samotném. Transkódování je vždy nežádoucí. Připravujeme bohatější možnosti nastavení kodeků u nás včetně videokodeku. Obecně odorik podprouje libovllný kodek pokud se volá uvnitř sítě se dvěma zvězdičkami tedy např. **300116. Odorik proxy hovor totiž jen přepošle bez toho aby nějak zasahovala do hovoru samotného, takže je jen na koncových zařízení na jakém kodeku se domluví. Může to být klidně nějaký HD proprietární kodek včetně libovolného videokodeku.
Re: Kodeky ve výpisu hovorů
Když mám v odchozím hovoru na mobil toto:
, znamená to, že ode mne k ústředně je použit PCMA, z ústředny na mobil G729 nebo je to naopak?1m30s
PCMA,G729
- xsouku04
- Administrátor
- Příspěvky: 8159
- Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: Kodeky ve výpisu hovorů
Naopak, k vám je použit g729 a dále to jde jako PCMA=ALAW=G711Aender píše:Když mám v odchozím hovoru na mobil toto:, znamená to, že ode mne k ústředně je použit PCMA, z ústředny na mobil G729 nebo je to naopak?1m30s
PCMA,G729
Re: Kodeky ve výpisu hovorů
Dobrý den,
chtěl bych se zeptat na následující. Používám program Sipdroid, povolený kodek mám pouze G.722 HD, rovnez u vas mam nastaveny pouze G.722. Ve výpise volání ale vidím PCMA,G722. Např. u ID call 56095627.
Druhý dotaz se týká toho, že momentálně jsem na wifi, kde se mi podaří přihlásit pouze pomocí TCP na portu 443, a neslyším vyzvánění, pokud někomu volám. Je to chyba sipdroidu nebo je to použitím TCP na portu 443?
chtěl bych se zeptat na následující. Používám program Sipdroid, povolený kodek mám pouze G.722 HD, rovnez u vas mam nastaveny pouze G.722. Ve výpise volání ale vidím PCMA,G722. Např. u ID call 56095627.
Druhý dotaz se týká toho, že momentálně jsem na wifi, kde se mi podaří přihlásit pouze pomocí TCP na portu 443, a neslyším vyzvánění, pokud někomu volám. Je to chyba sipdroidu nebo je to použitím TCP na portu 443?
- xsouku04
- Administrátor
- Příspěvky: 8159
- Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: Kodeky ve výpisu hovorů
To znamená, že k nám to dojde jako G.722 ale protože ostatní operátoři podporují jen PCMA (=alaw=g711a) je to transformováno na PCMA. Lepší kvalitu nezískáte. Proto nedoporučuji G722 používat tímto způsobem.wit.cz píše:Dobrý den,
chtěl bych se zeptat na následující. Používám program Sipdroid, povolený kodek mám pouze G.722 HD, rovnez u vas mam nastaveny pouze G.722. Ve výpise volání ale vidím PCMA,G722. Např. u ID call 56095627.
Má to smysl, kdyby jste si volal mezi dvěma zařízeními co podporují obě g722. V tom případě ale doporučuji vytáčet číslo v síti se dvěmi hvězdičkami. (tedy např. **300116) V tomto případě se nastavení kodeků u nás neuplatní a může být použit libiovolný kodek, který podporují obě koncová zařízení, včetně videokodeků a pod.
Hlas samotný se vždy přenáší pomocí UDP a to na jiném portu. Jaký port zvolíte pro SIP signalizaci tedy jestli 443 nebo 5060 na to nemá vliv. Volba SIP portu nemá vůbec vliv na kvalitu hovoru a na to jestli je něco slyšet.wit.cz píše: Druhý dotaz se týká toho, že momentálně jsem na wifi, kde se mi podaří přihlásit pouze pomocí TCP na portu 443, a neslyším vyzvánění, pokud někomu volám. Je to chyba sipdroidu nebo je to použitím TCP na portu 443?
Aby RTP pakety mohly proudit od nás kvám a vy jste slyšel nějaké zvonění, musí VoIP klient (telefon) poslat nejdířeve nějaké pakety k nám, aby se otevřelo spojení přes NAT. Je tedy dobré, když posílá zvuk směrem od vás i během vyzvánění. Pokud to neudělá může být právě tohle důvod, proč není slyšet. Můžeme vám zkusit na vaší lince zapnout RTP proxy, aby chodila SIP signalizace ze stejné ip adresy jako RTP data. Některým pomateném routerům/firewalům to pomůže, je to spíše ale vyjímečné.
Re: Kodeky ve výpisu hovorů
Mám ještě jeden poznatek. Na třetí wifi, kde nejsou omezeny porty, telefon se sipdroidem a stejným nastavením vyzvání (jde slyset vyzvaneci ton). Takže patrně záleží na wifi síti, co všechno blokuje.
Re: Kodeky ve výpisu hovorů
Zajímavý poznatek - při odchozím hovoru na mobil mám ve výpisu hovorů toto: PCMA,G729 (dle výše napsaného předpokládám, že od mne to jde přes G729 a dál už jako G711). Při odchozím hovoru na pevnou linku (bezprostřední hovor) je už uveden jen kodek G729. Dle čeho si ústředna vybírá kodek, kterým pošle hovor dál?
A ještě jeden postřeh - při volání v síti je v případě mého odchozího hovoru použit jen kodek G711 pro celou trasu, v případě příchozího je někdy použit G711, jindy G729, přitom protistrana (stále stejný telefon) může použít jen G711. Čím to?
A ještě jeden postřeh - při volání v síti je v případě mého odchozího hovoru použit jen kodek G711 pro celou trasu, v případě příchozího je někdy použit G711, jindy G729, přitom protistrana (stále stejný telefon) může použít jen G711. Čím to?