Nový návod pro FreePBX

Je libo vlastní pobočkovou ústřednu ?
Odpovědět
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
Příspěvky: 8137
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Nový návod pro FreePBX

Příspěvek od xsouku04 »

FreePBX je Asterisk s konfigurační nástavbou a webovými stránkami tak, aby konfiguraci bylo možné dělat pomocí webového rozhraní, bez nutnosti editovat a vytvářet konfigurační soubory Asterisku ručně.

Obrázek

Proto návod jak nastavit SIP trunk pro samotný Asterisk, který je již k dispozici dlouho, není úplně ideální, i když nastavení zkušený uživatel může odvodit.
V pátek tak vznikl obrázkový návod speciálně pro FreePBX. http://www.odorik.cz/w/freepbx:freepbx

S FreePBX funguje vše potřebné, včetně přesměrování hovoru (modul follow me), kde se v případě trunkové linky přenáší i původní číslo volajícího. Jediný zádrhel, o kterém ještě informace doplníme, je problém s přenášením zvuku, pokud nepřehrajete žádnou hlášku před přesměrováním hovoru a FreePBX běžína neveřejné ip adrese za NATem. Viz sekce Přesměrované hovory - nemusí být slyšet kvůli NATu. NAT je totiž třeba otevřít zevnitř, kdy zařízení za NATem musí začít posílat zvukové pakety vždy jako první. Vyplývá to z vlastností SIPu a NATu a nikoli Asterisku, Odoriku či FreePBX.

Předtím, než se vrhnete na FreePBX, doporučuji zvážit, zda-li je vlastní pobočková ústředna vhodná právě pro vás a nevystačíte si jen se službami Odorik.cz, který naprostou většinu funkcí pobočkové ústředny dovede zdarma poskytnout.
tomnx1
Příspěvky: 8
Registrován: pát 17. úno 2017 21:08:57

Re: Nový návod pro FreePBX

Příspěvek od tomnx1 »

FreePBX toho umí spousty, ale pokud budou existovat služby typu Odorik, Phonelix tam nemá smysl v malé, střední firmě nasazovat podobné řešení.
Konfigurace není zrovna jednoduchá, potřebujete někoho, kdo Vám s tím pomůže a hlavně někoho, kdo se Vám o to bude starat. Minimálně bezpežnost nelze podcenit.
Služby jako Kerio ústředna anebo ústředna od Ipexu apod produkty jsou produkty, které vycházejí z FreePBX, jsou intuitivní proti čísté FreePBX, ale už stojí nemalé prostředky, včetně měsíčních paušálu.
A stejně Vám s tím musí někdo poradit.

Jak jsem zmínil na začátku u služeb jako je Odorik nebo Phonelix se zaregistrujete a fungujete a to je přesně to co ocení zákazník.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
Příspěvky: 8137
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Nový návod pro FreePBX

Příspěvek od xsouku04 »

tomnx1 píše:FreePBX toho umí spousty, ale pokud budou existovat služby typu Odorik, Phonelix tam nemá smysl v malé, střední firmě nasazovat podobné řešení.
Konfigurace není zrovna jednoduchá, potřebujete někoho, kdo Vám s tím pomůže a hlavně někoho, kdo se Vám o to bude starat. Minimálně bezpežnost nelze podcenit.
Služby jako Kerio ústředna anebo ústředna od Ipexu apod produkty jsou produkty, které vycházejí z FreePBX, jsou intuitivní proti čísté FreePBX, ale už stojí nemalé prostředky, včetně měsíčních paušálu.
A stejně Vám s tím musí někdo poradit.

Jak jsem zmínil na začátku u služeb jako je Odorik nebo Phonelix se zaregistrujete a fungujete a to je přesně to co ocení zákazník.
Naprosto souhlasím. I tak se může někomu návod hodit. Někdo si chce třeba s FreePBX experimentovat, či dělat nějaké specialitky. A nebo na Odorik napojit již existující systém.
Dobrý důvod může být, že to s FreePBX už někdo docela umí a oceňuje nějaké speciality, nebo možnost volat si z klapky na klapku i při výpadku internetu.
Každému se snažím vlastní pobočkovou ústřednu rozmluvit, ale občas se to nepodaří :)

Pro nás jako operátora je mnohem efektivnější mít jedno řešení pro všechny třeba i zdarma, než pomáhat udržovat našim zákazníkům stovky různých FreePBX či podobných řešení se specifickými problémy. Když má někdo s FreePBX problém může být třeba i to, že uklízečka polije počítač, na kterém to běží, vodou. Podle mého názoru dělat tomuhle podporu nejde efektivně. Tedy nelze mít kvalitní službu, dobrou podporu a zároveň nízkou cenu pokud mají zákazníci vlastní pobočkové ústředny fyzicky u sebe. Samozřejmě hodně to závisí, jestli firma má někoho, kdo se o jejich FreePBX dovede kvalitně starat a nesebere mu to moc času. Takového vlastního člověka ale většina zákazníků nemá a mít na to externistu je hrozně drahé a neefektivní (občas dost možná bude muset přijet).

Zkoušeli jsme nabízet virtuálních serverů i s FreePBX na 4smart.cz, ale opravdu málo kdo to zvládne sám. A i ti to co zvládnou občas potřebují pomoci (třeba proto, že je někdo hacknul a oni potřebují objasnit, jak se to stalo) a to není v našich silách, je to prostě neefektivní.

Konkrétně webové rozhraní Odorik.cz může být pro začátečníka také nepřehledné a opravdu je složité, ale je to řádově jednodušší než si nastavovat, zálohovat a zabezpečovat vlastní FreePBX. Vlastní FreePBX navíc může samo od sebe přestat fungovat už třeba proto, že selže hardware. (ale i z jiných důvodů) U Odoriku může samozřejmě přestat fungovat něco také, zvláště pokud je to méně využívaná funkcionalita, ale zpravidla to stačí jen nahlásit a nemáte s tím prostě starost.
Odpovědět