DNS NAPTR a SRV záznamy u Odoriku chybí ?

Jak provolat co nejvíce minut úplně zdarma nebo levněji.
cz-helper
Příspěvky: 96
Registrován: čtv 20. pro 2012 12:22:30

Re: DNS NAPTR a SRV záznamy u Odoriku chybí ?

Příspěvek od cz-helper »

kapetr píše:
ViR píše:
Struktura služby/sítě u Odoriku je taková, že je zcela zjevné, že jde vlastně o velkou PBX s přístupem k VDTS a s vlastním vnitřním číslovacím plánem. Čili nikoli o VDTS jako takovou, ale o "ostatní" veřejně dostupnou službu elektronických komunikací (neboť z této služby není nikdo předem vyloučen).
Děkuji - sice jsem vaši odpověď ještě zcela nestrávil, což však přičítám toliko mé nedostatečné znalosti problematiky, ale otevřenost sítě Odorik považuji za (jedno z mnoha) velkých +. Jistě to máte promyšleno, aby vás nemohl nikdo buzerovat.
Technicky to je (zjednodusene) nejak takto:

Kód: Vybrat vše

Odorik.cz
 vas telefon ----- sit odorik ------ verejna sit

vetsina ostatnich operatoru
 vas telefon ----- verejna sit
Odorik Vas pripoji "primarne" do sve site s tim, ze Vam umozni "zavolat si ven". Z tohoto pohledu si ve sve siti muze do urcite miry dovolit vice nez ostatni, protoze to neprovadi ve verejne siti, ale na sve ustredne, "pouze" ve sve siti. To ze se dovolate ven a ze se dovolaji Vam je "jen takovy bonus"...

Prakticky to z pohledu mnoha uzivatelu dela v podstate asi lepe nez ostatni - nekdo si to asi promyslel :D .
ViR
Příspěvky: 1327
Registrován: sob 30. črc 2011 10:50:06

Re: DNS NAPTR a SRV záznamy u Odoriku chybí ?

Příspěvek od ViR »

cz-helper píše: Nemam pocit, ze by Microsoft vynalozil nemaly peniz, aby koupil Skype, kdyby to byla charita... Kdyz se rekne Skype spousta lidi v nasich pominkach si predstavi volani zdarma, byt to uplna definice sluzeb neni... Pokud si nekdo zvykne, ze neco pouziva, protoze je to zdarma, nebo levne, tak to pouziva i na placene sluzby.
To ano. Proto třeba má většina VoIP operátorů hovory ve vlastní síti/službě zdarma, a proto jich má mnoho bezplatné nebo levnější peeringy. Ale vždy záleží na vzájemném poměru toho "zdarma" a bezprostředně placeného. Pořízení a provoz VoIP ústředny, jakmile se dostáváme řádově do tisíců a desítek tisíc účastníků není levná záležitost, takže si to na sebe musí (z dlouhodobého pohledu) vydělat. A ještě vytvořit přiměřený zisk na rozvoj. Mikrosoft si přitom může dovolit, protože nějaká komunikace není jeho "core business" a není z pohledu EK operátor, křížové financování. Čili hradit například provoz Skype ze zisků, které vytvoří prodejem předraženého SW, jako náklad na propagaci :-). A být i tak ještě v černých číslech. Něco takového by ovšem byla pro jisté množství českých VoIP operátorů prostě konečná....
kapetr
Příspěvky: 224
Registrován: stř 12. říj 2011 7:14:21

Re: DNS NAPTR a SRV záznamy u Odoriku chybí ?

Příspěvek od kapetr »

Re: cz-helper
V tomto duchu jsem to samozřejmě pochopil. Spíš jsem myslel na to, že každý VoIP operátor má svou síť a tu pak připojenou do VDTS. Např tedy <telefon ----- sit mikrotech ------ verejna sit>.

Odorik jen trikem s vlastním číslováním (a VDTS čísly jen "mapovanými" na tato vnitřní čísla) to zřejmě, byť jen formálně, obešel a ceduli s "VDTS" postavil až mezi sebe a ten VDTS uzel. A to jsme rádi :-)
ViR
Příspěvky: 1327
Registrován: sob 30. črc 2011 10:50:06

Re: DNS NAPTR a SRV záznamy u Odoriku chybí ?

Příspěvek od ViR »

cz-helper píše:Prakticky to z pohledu mnoha uzivatelu dela v podstate asi lepe nez ostatni - nekdo si to asi promyslel :D .
To je otázka :-). Odoričí tým to takto začal dělat u služby VolejLevně ještě za působnosti předchozího zákona, kdy to jinak dělat nešlo. A vzhledem k tomu, že měl mírně specifickou klientelu (v ČR žijící cizince) jako svou hlavní, a jelikož dlouho dlouho neměl veřejná čísla a neposkytoval VDTS, tak to po významnou část své historie ani jinak dělat nemohl. A tedy jen pokračoval v již započatém.

Přitom ovšem poptávka velké části české veřejnosti v době bouřlivého vzniku nových VoIP operátorů (cca 2005 - 2006) směřovala k VDTS, zejména pak v nahrazení drahé linky Telecomu s vysokým paušálem tj. "poslední míle". Takže česká poptávková anomálie při rozvoji VoIP , na rozdíl od "zbytku světa", spočívala v tom, že primární nebyla vzájemná komunikace přes internet, ale cenově přiměřený přístup k VDTS. A v tom všichni čeští VoIP operátoři velmi úspěšně obstáli (a dokonce s nadprůměrnou kvalitou).

Odorik přitom v této etapě nerušeně rozvíjel své volání do zahraničí, virtuální volací karty, CallBack a pod., ale neumožňoval jednoduchým způsobem příchozí hovory (neb neměl telefonní čísla) a dokonce ani nějaký čas neměl status poskytovatele VDTS... Teprve relativně nedávno si pořídil čísla a pak se jako poskytovatel VDTS připojil k "hlavnímu proudu". A to s do jisté míry unikátními zkušenostmi a technologiemi, které zase ostatní operátoři teprve "objevují" a rozvíjejí (CallBack a pod.). A samozřejmě i se svou ústřednou, která funguje jak funguje, protože to je prostě přípustné (a co funguje, nemá se měnit) a stávající zákazníci s ní "umí zacházet".

Jinak, to výše uvedené samozřejmě neznamená, že něco dělají bezmyšlenkovitě. Ale prostě jen rozumně pracovali s již dosaženým a v rámci "řízené evoluce" v daných mantinelech. Zatímco mnozí jiní operátoři využívali v daném čase a za daných okolností jiná řešení pro jiný primární účel. A tedy i s jiným výsledkem.
kapetr
Příspěvky: 224
Registrován: stř 12. říj 2011 7:14:21

Re: DNS NAPTR a SRV záznamy u Odoriku chybí ?

Příspěvek od kapetr »

kapetr píše: Zatím nemám veřejné číslo, takže nemohu zkusit zavolání na sip:910klmnop@odorik.cz - třeba to neprojde. Nicméně pokud někomu zazvoní IP telefon napojený na Odorik účet, tak hovor přijme - ať bylo voláno na *abcef nebo na 910klmnop (které je navázáno na linku *abcdef) - stejně, ne ?
Tak jsem si kvůli vyzkoušení koupil nomad. č. 910.

1. jde na něj volat, stejně jako na interní s *, jako na SIP URI: 910klmnop@odorik.cz.
Jako volající se objeví "uri_jmeno-uctu-volajícího". Nevím, jak by se to zobrazilo na VoIP telefonu, ale např. iptel.org používá taktéž vnitřní čísla (bez *) a jejich infolinka (?) si vtipně zvolila interní číslo 800123456.

Pokud tedy IP telefon zobrazí jen číslice, tak se přímo volající (přes sip uri) může vydávat za kohokoli, třeba 158.

2. nahrávání opravdu funguje - jen jsem do paral. vyzvánění pro to 910 dal místo *číslo -> *086*číslo :-)

3. volat z 910 na čísla 800 u Odoriku (na rozdíl od Mikrotechu, který na mé opakované e-maily nikdy ani nezareagoval) funguje !

4. a nahrávání přesměrovaného hovoru (zpožděné paralelní vyzvánění) na mobil funguje taky :-D
*086*08310420mujmobil

Jsem nadšen! Ave Odorik!
cz-helper
Příspěvky: 96
Registrován: čtv 20. pro 2012 12:22:30

Re: DNS NAPTR a SRV záznamy u Odoriku chybí ?

Příspěvek od cz-helper »

ViR píše:Jinak, to výše uvedené samozřejmě neznamená, že něco dělají bezmyšlenkovitě. Ale prostě jen rozumně pracovali s již dosaženým a v rámci "řízené evoluce" v daných mantinelech. Zatímco mnozí jiní operátoři využívali v daném čase a za daných okolností jiná řešení pro jiný primární účel. A tedy i s jiným výsledkem.
Hmm, co dodat. Radeji pujdu jako zakaznik k "pubertakovi" co pripadne jeste neco doladuje, nez k malemu diteti, ktere ma novou hracku a musi jeste objevit zbytek... (Samozrejme s velkou nadsazkou)

Abych rekl pravdu hodne dela (nejen) technicka podpora. V tomto smeru je odorik take na vysi... Jeden nejmenovany operator (ktery mimochodem relativne nedavno menil nazev :D ) ma tak "skvelou" podporu, ze se clovek dohaduje i o "zakladni" evidentni veci :roll: . Pritom se divi ze to je uz moc... Beru, ze zakon je pro ne limitujici, ale v ramci zakona by urcita logika prece jen mela byt zachovana....

Obcas je docela zajimave porovnavat pristupy jednotlivych operatoru. Nekteri berou zakazniky jako "obchodni partnery" jinde jako ty "problemove lidi".
ViR
Příspěvky: 1327
Registrován: sob 30. črc 2011 10:50:06

Re: DNS NAPTR a SRV záznamy u Odoriku chybí ?

Příspěvek od ViR »

cz-helper píše:Hmm, co dodat. Radeji pujdu jako zakaznik k "pubertakovi" co pripadne jeste neco doladuje, nez k malemu diteti, ktere ma novou hracku a musi jeste objevit zbytek... (Samozrejme s velkou nadsazkou)
No to je nadsázka hodně velká a trochu mimo. Je to jako když dva obchodníci mají třeba ve skladu v Oděse podobné zboží a oba ho chtějí rozprodat a něco utržit. Jeden se rozhodne to vzít po souši přes území báťušky cara se spoustou omezení a předpisů, a druhý po vodě. První jen tak mimochodem nakonec postaví funkční železnici a vypraví po ní vlaky, druhý postaví flotilu lodí a pošle ji po moři. Nakonec se potkají v Murmansku a dojdou k názoru, že by mohli podobné obchodní cesty opakovat. A třeba se i v rámci možností podělit o zkušenosti. Každý má ovšem zkušenosti zcela jiné, a to jak technické, tak obchodní. Jeden má spoustu zkušeností s přehršlí regulací, druhý, jak s (možná) jednoduššími prostředky vést loď bezpečně od přístavu k přístavu. Ale oba stejně nakonec prodali zboží a vydělali. A přitom se nedá rozhodnout, kdo je lepší.

Jinak znám desítky případů, kdy "běžní" zákazníci odoričí web a služby označovali za nepřehledné, nesrozumitelné a choaotické. A preferovali něco jednoduchého a "pochopitelného", třeba jako je Sipy a pod. Naopak, "geekům" se vesměs flexibilita a široká nabídka služeb líbí, a nedají na ni dopustit...

Pro mne osobně je poučné, sledovat vývoj obou směrů, tedy jak odoričího, tak "většinového" (který ovšem stejně není zcela uniformní a rozpadl se do různých směrů).

Jinak, k technické podpoře. S respektem k tomu, jak u Odoriku funguje, je velký rozdíl když máte partu nadšenců kde téměř všichni sdílejí všechny znalosti a podílí se na podpoře třeba pěti tisíc klinetů, a nebo když máte těch klientů padesát tisíc. A zákaznické linky obsluhované kýmkoli kdo umí telefonovat "jedou" podle manuálů, protože nějakých 95 - 98 % dotazů běžných uživatelů masovějších služeb jsou zpravidla chyby "mezi klávesnicí a židlí", a jejich problémy může řešit (a vyřešit) ve většině případů právě podle manuálu i brigádnice, která o VoIP neví vůbec nic. Problém nastane teprve tehdy, když nějaká trubka neumí (a nebo vnitřní pravidla neřeší), jak zacházet se zákazníkem, který má objektivně problém, přesahující znalosti obsluhy zákaznické linky. U Odoriku (ale i třeba u ERI VoIP) se to velmi rychle dostává na úroveň vedení společnosti a řeší to specialisté. U mnoha jiných operátorů je to ovšem bohužel poněkud krkolomnější :-(
cz-helper
Příspěvky: 96
Registrován: čtv 20. pro 2012 12:22:30

Re: DNS NAPTR a SRV záznamy u Odoriku chybí ?

Příspěvek od cz-helper »

ViR píše:A přitom se nedá rozhodnout, kdo je lepší.
To je asi fakt. Je to hodne subjektivni a odvisle od ocekavani, ktere jsou od dane sluzby... Asi jako trabant (v porovnani trochu mene pohodlny, ale asi neni problem zaparkovat kdekoli aniz by auto zmizelo) a napr. AUDI A6 (asi bych neparkoval uplne kdekoli) - oboje je auto, ktere jezdi a oba typy maji sve zastance... ;)
ViR píše:Pro mne osobně je poučné, sledovat vývoj obou směrů, tedy jak odoričího, tak "většinového" (který ovšem stejně není zcela uniformní a rozpadl se do různých směrů).
Zajimave to je, jen je nekdy tezke zachovat nezaujatost v pripade porovnavani.
ViR píše:U mnoha jiných operátorů je to ovšem bohužel poněkud krkolomnější :-(
Nevyjadril bych lepe. Vcera jsem asi "narazil" na brigadnika... Nejvtipnejsi je, ze maji vetsinou nejaky jednotny podpis, takze treba "specialista..." obcas asi specialista na nejrychlejsi odpovedi...

No a k tem nadsencum... Je to asi takova tresnicka na dortu... Nektere problemy se daji vyresit i tak :-) . U nekterych operatoru je to zdlouhave nez odpovi a nakonec je to treba i blabol co napisi - to je asi nejhorsi varianta... A k tomu "profikovi", ktereho jsem zminoval - na jeden dotaz mi odpovedel uplne zcestne a na druhy mi napsal, at si nastuduji nejake nekolikastrankove dokumenty (ne ze by mi vadilo studovat rfc a pod., ale prece jen bych to necekal jako odpoved na relativne jednoduchou otazku) - docela vtipalek. Mel jsem ho sto chuti poslat nekam, ale ustal jsem to 8-) . Nejhorsi na tom je, ze je to plytvani casem na obouch stranach.
kapetr
Příspěvky: 224
Registrován: stř 12. říj 2011 7:14:21

Re: DNS NAPTR a SRV záznamy u Odoriku chybí ?

Příspěvek od kapetr »

Vzhledem k tomu, že se vlákno již odchýlilo od původního tématu, nemohl by, prosím, někdo z adminů upravit NAPTR/SRV záznamy DNS dle/v duchu závěrů a příkladů dle

http://forum.odorik.cz/viewtopic.php?f= ... t=10#p7085

a předchozích příspěvků dříve, než to vlákno zapadne do propadliště dějin ?-)

Děkujeme.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
Příspěvky: 8146
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: DNS NAPTR a SRV záznamy u Odoriku chybí ?

Příspěvek od xsouku04 »

Tak se mi docela motá hlava z toho co je tady všechno napsáno. Upravil jsem to jak požadujete, i když přínos vidím hlavně v tom, že budeme akademicky korektní, ony zabagované sip zařízení mají stejně svoji logiku.
Doufám tak, že z toho nepřestanou některé fungovat. Proto myslím nebylo moudré to dělat během svátků.

Kód: Vybrat vše

[xsouku04@arch-petr2 ~]$ host -t NAPTR sip.odorik.cz
sip.odorik.cz has NAPTR record 100 50 "s" "SIP+D2T" "" _sip._tcp.sip.odorik.cz.
sip.odorik.cz has NAPTR record 100 50 "s" "SIP+D2U" "" _sip._udp.sip.odorik.cz.
sip.odorik.cz has NAPTR record 100 51 "s" "SIPS+D2T" "" _sips._tcp.sip.odorik.cz.
[xsouku04@arch-petr2 ~]$ host -t NAPTR odorik.cz
odorik.cz has NAPTR record 100 50 "s" "SIP+D2T" "" _sip._tcp.odorik.cz.
odorik.cz has NAPTR record 100 51 "s" "SIPS+D2T" "" _sips._tcp.odorik.cz.
odorik.cz has NAPTR record 200 50 "s" "SIP+D2U" "" _sip._udp.odorik.cz.
[xsouku04@arch-petr2 ~]$ host -t SRV _sip._tcp.sip.odorik.cz
_sip._tcp.sip.odorik.cz has SRV record 4 10 5060 sip.odorik.cz.
[xsouku04@arch-petr2 ~]$ host -t SRV _sip._udp.sip.odorik.cz
_sip._udp.sip.odorik.cz has SRV record 4 10 5060 sip.odorik.cz.
[xsouku04@arch-petr2 ~]$ host -t SRV _sips._tcp.sip.odorik.cz
_sips._tcp.sip.odorik.cz has SRV record 0 10 5061 sip.odorik.cz.
Ono to celé to SIP mi přijde jako akademicky navržené, bohužel ale akademici zapomněli na některé velmi důležité věci jako NAT, nebo detekce přerušeného internetového spojení a pod.
Odpovědět