Struktura Odoriku je podstatně složitější než jeden Asterisk.
Celkem máme nyní pod správou 19 serverů, i když velkou část z nich zabírá
http://www.4smart.cz. Celé to dimenzujeme tak, abychom zvládali desetitisíce souběžných hovorů a statisíce přihlášených linek bez podstatných změn.
Servery si zálohují obsah mezi sebou. Všechny naše aplikace běží na virtuálních serverech a to z toho důvodu, aby v případě potíží s hardwarem bylo možné daný server spustit na jiném hardwarovém stroji. Server na jiném stroji převezme ihned původní IP adresu. Obvykle se kazí disky a to jeden v raidu, tedy takovým způsobem, že na přesun virtuálu je možné počkat do nočních hodin. I jiné problémy obvykle nejsou ve stylu, že by se stroj z ničeho nic přestal úplně hlásit.
Další věc je, že u nás oddělujeme RTP a SIP signalizaci. Díky oddělení SIP a RTP se dá takto celý systém teoreticky odstěhovat i bez přerušení hovorů. Tedy nejdříve změnit pracanta (zde změna ip adresy ničemu nevadí) a pak změnit SIP proxy - na jiném serveru se stejnou ip adresou - běžící hovory to též nepřeruší, jen několik vteřin nepůjdou udělat nové.
sip.odorik.cz je jen sip proxy, která kromě registrace a zabezpečení loadbalancuje provoz na více "pracantů."
Samotný RTP stream tedy hovor samotný již přes sip proxy nejde, ale jde co možná nejkratší cestou vždy jen pokud možno s jedinou zastávkou kvůli možnému transkódování a pro podporu zařízení za NATem.
Tedy pokud se pokazí nějaký pracant, můžeme jej okamžitě odstavit změnou nastavení sip proxy.
Pokud začne zlobit hardwarový stroj, na kterém běží sip.odorik.cz, spustíme jej pod stejnou ip adresou na jiném fyzickém stroji. Pokud nejsou přesuny akutní (v naprosté většině případů), děláme je vždy v noci. To stejné platí pro velkoobchodní sip proxy.
Pokud selže jeden velkoobchodní partner, hovory jsou automaticky - bez lidského zásahu, hned posílány přes jiného. Příchozí hovory mají též dvě rozdílné cesty v případě výpadku jedné z nich.
Co se týče odchozích hovorů z našich SIM karet, i ty jdou přes tuhle naši infrastrukturu. Příchozí hovory na Odorik SIM karty jdou napřímo, tedy nejsou závislé na fungování Odorik.cz.
Co se týče toho, aby byl Odorik servery ve více než jedné lokalitě, je to bohužel složitější, než co se týče běžných webových služeb. Často jsou služby vázány přímo na IP adresu, tedy okamžitý přenos služeb do jiné lokality není možný.
Master internet u kterého máme hosting je podle mého názoru jedna z mála férově se zodpovědně se chovajících firem (žádné neomezené datové plány a pod.), tedy předpoklad delších závažných potíží, s kterými by si nevěděli rady, je zde podle mého názoru mizivý. Ano, měli i závažnější problémy, ty se ale nikdy neopakují, vždy udělají protiopatření, která pravděpodobnost opakování stejného problému minimalizují. Ano, v případě, že by vyhořelo 4. i 5. patro, máme vážný problém. To by se ale mohlo stát jen pokud by selhal
protipožární systém. Podle Master internet, je
konektivita směrem do internetu zajištěna několika nezávislými přívody optických vláken. V případě překopnutí kabelu je tedy pravděpodobné, že než bychom stihli cokoli převést na záložní lokalitu (např. změnou nastavení domén), bude konektivita již obnovená. Tedy pokud by vůbec byla přerušena. Provádět pravidelné automatizované zálohování (stačilo by každou noc) mimo lokalitu je dobrý nápad na vylepšení.
P.S. V ČR za celou dobu spadla jen dvě větší letadla.