Stránka 1 z 1

Kvalita zvuku mezi GSM a VoIP

Napsal: sob 04. bře 2017 21:34:17
od LubosD
Už delší dobu přemýšlím, že se zeptám, ale přijdu si jako blázen.

Kdykoliv volám z VoIP na mobil, tak mi přijde, že zvuk je znatelně čistší (zní méně plechově), než když volám z mobilu na mobil. Přitom bych čekal, že je jedno, jestli se kodek GSM používá na jednom konci nebo na obou.

Napadá mě ještě možnost, že by druhá strana byla na 3G a operátor tam použil kodek AMR, i když zase nevím, jestli ho operátoři (jako T-Mobile) nepoužívají pro přenos výhradně v případě, že jsou na 3G a ve stejné síti obě strany hovoru a jinak šetří pásmo.

Re: Kvalita zvuku mezi GSM a VoIP

Napsal: sob 04. bře 2017 22:44:33
od xsouku04
Jak to je, nevím, ale přidal bych jeden postřeh. Mobilní telefony jsou dnes tak chytré, že často neumí pořádně telefonovat. Je běžné, že mi volá někdo z nadupaného androidu a já mu sotva rozumím. Samozřejmě takový extrém je relativně vzácný, nicméně mírné a úplně zbytečné prznění zvuku dělá snad většina mobilních telefonů a někdy i ty hloupější. Co se týče toho, jak je slyšet přímo na onom telefonu, to nemohu nějak objektivněji měřit, lze to jen subjektivně posoudit. Mnohem lépe je možné posoudit fungování mikrofonu. A tam se často stává, že i když volající mluví běžnou hlasitostí, je "slyšet" příliš potichu.

Citlivost mikrofonu by měla být nastavena tak, aby při běžné a typické hlasitosti hovoru bylo přeneseno co nejvíce užitečných informací = ideální hlasitost. Totiž i když si druhá strana hovor zesílí tak, aby to bylo akorát, hovor už nikdy nebude tak kvalitní, jak by mohl být.
Pokud do sluchátka řvete jak pavián, zvuk může být překřičen. To je v pořádku. Pravda, ani tehdy nemusí být zvuk překřičen, pokud je práce se signálem od mikrofonu dobrá. Např. Grandstream HT701 umí se zvukem pracovat dobře za všech okolností, zvuk není překřičen nikdy - je optimální hlasitosti i tehdy.
Co je ale důležité, pokud mluvíte běžně hlasitě, mělo by to být tak akorát. Tedy využít celý rozsah hlasitosti.
Krásně to lze ukázat na obrázcích. Viz obrázek neoptimálního chování telefonu Grandstream GXP 2160 s porovnáním s telefonem Yealink, který má nastavení dobré. U obou hovorů mluvím běžnou hlasitostí a chvílemi řvu. Doba, kdy řvu, je označena červenou šipkou. Grandstream je málo nahlas celou dobu. Yealink je optimálně nahlas, zvuk je překřičen jen ve chvíli, kdy nemístně pokusně řvu.
Pokud bych náhodou šeptal, tak nevyužít celou amplitudu je v pořádku, i když i zde by bylo lepší citlivost mikrofonu dočasně alespoň trochu zvýšit, aby opět využila celá hlasitost.

Obrázek

Povolený rozsah amplitudy je -1 až 1. Nicméně tento telefon Grandstream využívá jen rozsah -0,5 až 0,5, a to i když do telefonu vyloženě křičím. To má za následek to, že hovor je v horší kvalitě, než by mohl být.

Viz též můj popis.

http://forum.odorik.cz/viewtopic.php?f=14&t=2408#p19845

Neříkám, že to jednoznačně vysvětluje Váš postřeh o kvalitě hovorů, nicméně je třeba počítat s překvapivě častými vyloženě amatérskými chybami výrobců telefonů. Velká část mobilních telefonů se v tomto ohledu chová špatně.
VoIP telefony na tom bývají obvykle lépe než mobilní telefony, což si, myslím, může být důvod, proč se vám zdá hovor VoIP <-> mobile lepší než mobil<->mobil. Totiž jeden prznitel po cestě je lepší než dva prznitelé. Koncové zařízení bývá bohužel často tím nejslabším článkem. Jinak hovor VoIP <-> mobil by měl mít o něco menší latenci a teoreticky by mohl být v některých případech kvalitnější kvůli použitým kodekům - mobilní kodek použitý jen jednou. Nicméně věřím, že větší vliv má výše popsané - amatérské chyby výrobců telefonů.

Většina lidí si toho nevšimne, zvláště pokud jsou oba volající v klidném prostředí, dobře si rozumí i tak. Pokud se ale přidá nějaký hluk na pozadí, tak hovor začne být mnohem dříve nesrozumitelný, než kdyby bylo vše v pořádku. Tedy je to opravdu podstatná vada telefonu i pro ty, co nevolají moc. Vady mohou být i jiné, než kterou jsem popsal, i když ta je nejčastější. Časté také je, že lidé volají přes VoIP z PC a mají též neideálně nastavenou citlivost mikrofonu, nebo nemluví vůbec do mikrofonu. Zbytečně si tak snižují komfort a VoIP za to vůbec nemůže.

Tedy pokud děláte nějaké testy, zkuste s různými telefony.

Re: Kvalita zvuku mezi GSM a VoIP

Napsal: ned 05. bře 2017 4:55:44
od aplet
Taky když volám z voip telefonu je lepší kvalita hovoru jako když volám z android mobilu. Ale pokud jsem volal z Nokie 3310 tam byla kvalita volání stejná.

Re: Kvalita zvuku mezi GSM a VoIP

Napsal: úte 07. bře 2017 21:53:27
od RadimK
Tech faktoru muze byt vic. Osobne si myslim, ze jsou dva zasadni:
1. chytre telefony spis nez na volani slouzi na hrani a pokud chcete opravdu tlacit na kvalitu hovoru, jednoznacna volba jsou VoIP HW telefony
2. VoIP hovory jdou dle meho nazoru mnohdy pres mene "uzlu" nez ciste GSM - GSM a samo o sobe, GSM je za hranici zivotnosti

Ono staci si zkusit VoIP hovor LTE vs LTE ta kvalita, cistota je vyrazne, vyrazne jinde nez GSM - GSM.

Re: Kvalita zvuku mezi GSM a VoIP

Napsal: stř 08. bře 2017 23:59:36
od aiwan
Pridám moju skúsenosť:

Testoval som kvalitu hovoru. Volal som z VOIP telefónu Cisco SPA 525 na mobil, resp. smartfón. Raz na SAMSUNG Galaxy S2 a raz na Nokiu 6310i. Počuteľnosť prijatého hovoru na S2 aj 6310i bola +- rovnaká, avšak príjem, resp. počuteľnosť na Ciscu bola omnoho lepšia, keď bola na druhej strane použitá Nokia. Zo Samsungu to znelo akoby rozprávam cez podušku (rozumej polštář :) ). Akonáhle som na Samsungu zapol hlasitý odposluch, pokazilo sa to ešte viac - to mám potvrdené, keďže sa mi protistrana už viac krát sťažovala na zlú počuteľnosť...

V tomto prípade asi skutočne platí, že mobilný telefón bol vyvinutý na telefonovanie a smartfón na surfovanie.

Ivan