Jak to je, nevím, ale přidal bych jeden postřeh. Mobilní telefony jsou dnes tak chytré, že často neumí pořádně telefonovat. Je běžné, že mi volá někdo z nadupaného androidu a já mu sotva rozumím. Samozřejmě takový extrém je relativně vzácný, nicméně mírné a úplně zbytečné prznění zvuku dělá snad většina mobilních telefonů a někdy i ty hloupější. Co se týče toho, jak je slyšet přímo na onom telefonu, to nemohu nějak objektivněji měřit, lze to jen subjektivně posoudit. Mnohem lépe je možné posoudit fungování mikrofonu. A tam se často stává, že i když volající mluví běžnou hlasitostí, je "slyšet" příliš potichu.
Citlivost mikrofonu by měla být nastavena tak, aby při běžné a typické hlasitosti hovoru bylo přeneseno co nejvíce užitečných informací = ideální hlasitost. Totiž i když si druhá strana hovor zesílí tak, aby to bylo akorát, hovor už nikdy nebude tak kvalitní, jak by mohl být.
Pokud do sluchátka řvete jak pavián, zvuk může být překřičen. To je v pořádku. Pravda, ani tehdy nemusí být zvuk překřičen, pokud je práce se signálem od mikrofonu dobrá. Např. Grandstream HT701 umí se zvukem pracovat dobře za všech okolností, zvuk není překřičen nikdy - je optimální hlasitosti i tehdy.
Co je ale důležité, pokud mluvíte běžně hlasitě, mělo by to být tak akorát. Tedy využít celý rozsah hlasitosti.
Krásně to lze ukázat na obrázcích. Viz obrázek neoptimálního chování telefonu Grandstream GXP 2160 s porovnáním s telefonem Yealink, který má nastavení dobré. U obou hovorů mluvím běžnou hlasitostí a chvílemi řvu. Doba, kdy řvu, je označena červenou šipkou. Grandstream je málo nahlas celou dobu. Yealink je optimálně nahlas, zvuk je překřičen jen ve chvíli, kdy nemístně pokusně řvu.
Pokud bych náhodou šeptal, tak nevyužít celou amplitudu je v pořádku, i když i zde by bylo lepší citlivost mikrofonu dočasně alespoň trochu zvýšit, aby opět využila celá hlasitost.
Povolený rozsah amplitudy je -1 až 1. Nicméně tento telefon Grandstream využívá jen rozsah -0,5 až 0,5, a to i když do telefonu vyloženě křičím. To má za následek to, že hovor je v horší kvalitě, než by mohl být.
Viz též můj popis.
http://forum.odorik.cz/viewtopic.php?f=14&t=2408#p19845
Neříkám, že to jednoznačně vysvětluje Váš postřeh o kvalitě hovorů, nicméně je třeba počítat s překvapivě častými vyloženě amatérskými chybami výrobců telefonů. Velká část mobilních telefonů se v tomto ohledu chová špatně.
VoIP telefony na tom bývají obvykle lépe než mobilní telefony, což si, myslím, může být důvod, proč se vám zdá hovor VoIP <-> mobile lepší než mobil<->mobil. Totiž jeden prznitel po cestě je lepší než dva prznitelé. Koncové zařízení bývá bohužel často tím nejslabším článkem. Jinak hovor VoIP <-> mobil by měl mít o něco menší latenci a teoreticky by mohl být v některých případech kvalitnější kvůli použitým kodekům - mobilní kodek použitý jen jednou. Nicméně věřím, že větší vliv má výše popsané - amatérské chyby výrobců telefonů.
Většina lidí si toho nevšimne, zvláště pokud jsou oba volající v klidném prostředí, dobře si rozumí i tak. Pokud se ale přidá nějaký hluk na pozadí, tak hovor začne být mnohem dříve nesrozumitelný, než kdyby bylo vše v pořádku. Tedy je to opravdu podstatná vada telefonu i pro ty, co nevolají moc. Vady mohou být i jiné, než kterou jsem popsal, i když ta je nejčastější. Časté také je, že lidé volají přes VoIP z PC a mají též neideálně nastavenou citlivost mikrofonu, nebo nemluví vůbec do mikrofonu. Zbytečně si tak snižují komfort a VoIP za to vůbec nemůže.
Tedy pokud děláte nějaké testy, zkuste s různými telefony.