Nekonečné IVR - velké nebezpečí pro hovory z kapsy

Chcete probrat nezařaditelné téma ?

Re: Nekonečné IVR - velké nebezpečí pro hovory z kapsy

Příspěvekod xsouku04 » pon 02. říj 2017 11:06:22

jirbar píše:Zdálo si mi, že s tím bufferem je hovor srozumitelnější. Špatný internet. Uživatelka teď poctivě ukončuje hovor před odpojením od internetu. V popisovaném případě, ale volaná strana s mobilem taky nejspíš neukončila hovor. Snad by mělo stačit ukončení hovoru na volané straně. V tomto případě se jednalo o souhrn náhod. Neukončení na obou stranách, odpojení od internetu a k tomu ten buffer.


Přesně tak. Proto jste první takový případ, tedy není to časté. Je ale pravda, že právě jitter buffer používají lidi s méně kvalitním internetem a tam nemusí být vůbec překvapivé, pokud by internet spadnul úplně a oni pak neměli možnost zavěsit. Pak už stačí, aby na druhé strany byl někdo, kdo zapomněl zavěsit nebo nesmyslně nekonečně udělané IVR a problém je tu. Pokusíme se to tedy vyřešit.

Přijde mi hrozná škoda, že, zdá se, neexistuje implementace jitter buffer na rtp proxy, na ústřednách typu Asterisk lze sice jitter buffer vynutit, ale je to různě zabagováno. Část VoIP zařízení se jitter bufferem neobtěžuje vůbec, jako např. Siemens Gigaset, nebo výrobci různých velkoobchdních bran předvádí také často mizérii. Přitom kvalita jitter bufferu a způsob, jakým se zařízení dovedou vyrovnat ze ztrátou hlasových paketů, má často zásadní význam na použitelnost VoIP v ne úplně ideálních podmínkách, které jsou bohužel běžné.
Nám nezbývá, než tyto nedodělky nějak neideálně obcházet, nebo si snad naprogramovat vlastní jitter buffer přímo v hardcore jazyce C tak, aby byl součást RTP proxy, kam by měl z logiky věci patřit. Ano porušuje to koncept SIPu, který počítá s jitter bufferem na koncových zařízeních. Ale celá specifikace SIP je ve spoustě ohledů nedomyšlená. Nedomyšlená je třeba i v tom, jak poznat, že jedné volajících stran úplně spadl internet.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
 
Příspěvky: 6275
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno

Re: Nekonečné IVR - velké nebezpečí pro hovory z kapsy

Příspěvekod jirbar » čtv 05. říj 2017 4:23:28

xsouku04 píše:
jirbar píše:Zdálo si mi, že s tím bufferem je hovor srozumitelnější. Špatný internet. Uživatelka teď poctivě ukončuje hovor před odpojením od internetu. V popisovaném případě, ale volaná strana s mobilem taky nejspíš neukončila hovor. Snad by mělo stačit ukončení hovoru na volané straně. V tomto případě se jednalo o souhrn náhod. Neukončení na obou stranách, odpojení od internetu a k tomu ten buffer.


Přesně tak. Proto jste první takový případ, tedy není to časté. Je ale pravda, že právě jitter buffer používají lidi s méně kvalitním internetem a tam nemusí být vůbec překvapivé, pokud by internet spadnul úplně a oni pak neměli možnost zavěsit. Pak už stačí, aby na druhé strany byl někdo, kdo zapomněl zavěsit nebo nesmyslně nekonečně udělané IVR a problém je tu. Pokusíme se to tedy vyřešit.

Přijde mi hrozná škoda, že, zdá se, neexistuje implementace jitter buffer na rtp proxy, na ústřednách typu Asterisk lze sice jitter buffer vynutit, ale je to různě zabagováno. Část VoIP zařízení se jitter bufferem neobtěžuje vůbec, jako např. Siemens Gigaset, nebo výrobci různých velkoobchdních bran předvádí také často mizérii. Přitom kvalita jitter bufferu a způsob, jakým se zařízení dovedou vyrovnat ze ztrátou hlasových paketů, má často zásadní vtu dobu jeste byl zapnut jitterýznam na použitelnost VoIP v ne úplně ideálních podmínkách, které jsou bohužel běžné.
Nám nezbývá, než tyto nedodělky nějak neideálně obcházet, nebo si snad naprogramovat vlastní jitter buffer přímo v hardcore jazyce C tak, aby byl součást RTP proxy, kam by měl z logiky věci patřit. Ano porušuje to koncept SIPu, který počítá s jitter bufferem na koncových zařízeních. Ale celá specifikace SIP je ve spoustě ohledů nedomyšlená. Nedomyšlená je třeba i v tom, jak poznat, že jedné volajících stran úplně spadl internet.

Stejně mi něco nesedí. Uživatelka se dušuje, že hovor řádně ukončuje dříve než vypne internet. Ovšem hovor na problémové lince na mobilní číslo dne 4.10 v 8.59 trval minutu a 20 vteřin, ovšem ukončen byl až za 4 minuty. Volaná strana nezavěsila a co provedla volající, to nevím. V tu dobu ještě byl zapnut jitter buffer.
jirbar
 
Příspěvky: 24
Registrován: úte 23. říj 2012 15:14:54

Re: Nekonečné IVR - velké nebezpečí pro hovory z kapsy

Příspěvekod xsouku04 » čtv 05. říj 2017 8:46:25

jirbar píše:Stejně mi něco nesedí. Uživatelka se dušuje, že hovor řádně ukončuje dříve než vypne internet. Ovšem hovor na problémové lince na mobilní číslo dne 4.10 v 8.59 trval minutu a 20 vteřin, ovšem ukončen byl až za 4 minuty. Volaná strana nezavěsila a co provedla volající, to nevím. V tu dobu ještě byl zapnut jitter buffer.


Prosím uveďte id hovoru. http://www.odorik.cz/w/hlaseni_problemu
Minule jsme prováděli detektivní práci a hledali tříhodinové hovory v danou dobu u všech zákazníků. Lepší je ale být konkrétní, id hovoru můžete uvést i na fóru, není to nic osobního.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
 
Příspěvky: 6275
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno

Re: Nekonečné IVR - velké nebezpečí pro hovory z kapsy

Příspěvekod jirbar » pát 06. říj 2017 22:08:58

xsouku04 píše:
jirbar píše:Stejně mi něco nesedí. Uživatelka se dušuje, že hovor řádně ukončuje dříve než vypne internet. Ovšem hovor na problémové lince na mobilní číslo dne 4.10 v 8.59 trval minutu a 20 vteřin, ovšem ukončen byl až za 4 minuty. Volaná strana nezavěsila a co provedla volající, to nevím. V tu dobu ještě byl zapnut jitter buffer.


Prosím uveďte id hovoru. http://www.odorik.cz/w/hlaseni_problemu
Minule jsme prováděli detektivní práci a hledali tříhodinové hovory v danou dobu u všech zákazníků. Lepší je ale být konkrétní, id hovoru můžete uvést i na fóru, není to nic osobního.

Tak jsem se pozeptal a snad je to ono. Call-Id: 420504037
Asi ne. To bylo ID z mailu
Toto je dle "návodu". ID 227734492
jirbar
 
Příspěvky: 24
Registrován: úte 23. říj 2012 15:14:54

Re: Nekonečné IVR - velké nebezpečí pro hovory z kapsy

Příspěvekod xsouku04 » sob 07. říj 2017 10:54:42

jirbar píše:Tak jsem se pozeptal a snad je to ono. Call-Id: 420504037
Asi ne. To bylo ID z mailu
Toto je dle "návodu". ID 227734492


Je to úplně ten stejný problém jako minule. Nezavěsil ani volající ani volaný. Tedy volaný nakonec zavěsil, ale až po několika minutách, tedy škoda je relativně malá.
A volající se místo zavěšení odpojil od internetu. Proč se vlastně odpojuje od internetu?
A v kombinaci s tím, že používáte ten jitter buffer, nezafunguje pojistka u nás a čeká se na zavěšení volaného.

Možná si volající myslí, že stačí dát sluchátko do nabíječky a tím je zavěšeno. To ale u Gigaset sluchátek nejspíš není pravda. Nutné je hovor zavěsit zmáčknutím tlačítka na sluchátku.
Doporučuji si zavěšování hovorů natrénovat. Nebo pro jistotu vypnout ten jitter buffer. Můžete pak vyzkoušet, že zabere naše pojistka za cca 15 vteřin.

Co se týče chyby, že se neuplatňuje pojistka při zapnutém jitter buferu, provést opravu plánujeme až s upgradem systému, tedy bude to trvat předpokládám řádově měsíce (možná týdny). Bude to velký poměrně náročný krok, který ale přinese i jiné výhody.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
 
Příspěvky: 6275
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno

Re: Nekonečné IVR - velké nebezpečí pro hovory z kapsy

Příspěvekod jirbar » sob 07. říj 2017 12:38:15

xsouku04 píše:
jirbar píše:Tak jsem se pozeptal a snad je to ono. Call-Id: 420504037
Asi ne. To bylo ID z mailu
Toto je dle "návodu". ID 227734492


Je to úplně ten stejný problém jako minule. Nezavěsil ani volající ani volaný. Tedy volaný nakonec zavěsil ale až po několika minutách, tedy škoda je relativně malá.
A volající se místo zavěšení odpojil od internetu. Proč se vlastně odpojuje od internetu?
A v kombinaci s tím, že používáte ten jitter buffer nezafunguje pojistka u nás a čeká se na zavěšení volaného.

Možná si volající myslí, že stačí dát sluchátko do nabíječky a tím je zavěšeno. To ale u Gigaset sluchátek nejspíš není pravda. Nutné je hovor zavěsit zmáčknutím tlačítka na sluchátku.
Doporučuji si zavěšování hovorů natrénovat. Nebo pro jistotu vypnout ten jitter buffer. Můžete pak vyzkoušet že zabere naše pojistka za cca 15 vteřin.

Co se chyby, že se nuplatňuje pojistka při zapnutém jitter buferu. Provést opravu plánujeme až s upgradem systému, tedy bude to trvat předpokládám řádově měsíce (možná týdny). Bude to velký poměrně náročný krok, který ale přinese i jiné výhody.

Díky za vysvětlení. Volající je starší paní a dušuje se, že červené tlačítko mačká. Od elektrické sítě odpojuje router. Nějaký problém v rodině. Nejde o spotřebu, ale nic nesmí být zbytečně zapnuto. Volaný je ještě starší a asi mu to vypnutí došlo až za chvíli. Již v okamžiku psaní příspěvku byl buffer vypnutý. Jistota je jistota. Hovor mezi námi nepoznal prakticky změn s tím vypnutým bufferem.
jirbar
 
Příspěvky: 24
Registrován: úte 23. říj 2012 15:14:54

Předchozí

Zpět na Co se jinam nehodí

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník