CLIP a CallBack

Nikdo nemůže vyhovět všem, ale můžeme mít alespoň přehled a mít tak možnost se zaměřit na to nejpodstatnější.
Odpovědět
kapetr
Příspěvky: 224
Registrován: stř 12. říj 2011 7:14:21

CLIP a CallBack

Příspěvek od kapetr »

Dobrý den.

Přečetl, jsem si leccos k tomuto tématu, zde na fóru, nicméně:

pokud (na svůj účet) objednám hovor z A -> B, tak mi přijde velmi nelogické, aby se tomu B zobrazilo, jako volající, číslo mé VoIP linky, neřkuli dokonce mé mobilní číslo (mám-li zadán CLIP na té lince).

Ano - CallBack (CB) sice je technicky realizován jako 2 hovory z VoIP linky na A a na B, ale to nic nemění na faktu, že jde fakticky o hovor A->B.


A ohledně přednastaveného CB by myslím, bylo optimální, aby šlo nastavit, jaký CLIP má být použit (VoIP pevná/přednastavený CLIP mobilu/CLIP of A).

Příklad:

- mám přednastavené CB na 1 lékaře z více mobilů - zde mi vyhovuje, že CLIP je ten VoIP linky, na kterém mám několik paral. vyzvánění, aby se nám při zmeškání určitě někomu dovolal
- mám i CB-ky bez zadání B - zde bych naopak uvítal, aby se B při zmeškání zpětně dovolal přímo A. A ne do VoIP, který se prozvoní na některý z našich mobilů, což znamená, že zbytečně budu platit příchozí hovor
- ...

Zdravím.
MaT
Příspěvky: 364
Registrován: pát 29. bře 2013 14:35:14

Re: CLIP a CallBack

Příspěvek od MaT »

Pro můj usecase je takovéhle chování naopak ideální. Když volám někam přes callback, chci aby to vypadalo, jako že volám z mobilu (takže mám pro tu linku nastavené jako CLIP právě číslo mého mobilu). Zatím jsem nikdy nepotřeboval tam mít nějaké jiné číslo.

Navíc si myslím, že by mohl být celkem problém do CLIP pustit číslo, o kterém operátor neví, jestli ho zákazník má či nemá pod kontrolou. Bylo by to nejspíš i zneužitelné - třeba by někdo takto chtěl někomu udělat problémy, tak by "jakoby" z jeho čísla přes callback volal na tísňovou linku, až ti by dané číslo třeba nechali zablokovat...
kapetr
Příspěvky: 224
Registrován: stř 12. říj 2011 7:14:21

Re: CLIP a CallBack

Příspěvek od kapetr »

To, že Vy něco nepotřebujete neznamená, že to nepotřebuje někdo jiný (příklady jsem uvedl) ani že to funguje tak, jak by mělo.

Ani nerozumím, o jaké kontrole nad číslem a zneužitelnosti mluvíte.
S tím B bude mluvit A - a tudíž by B měl obdržet CLIP A. Přitom A je spojen jako první a on mluví s B (tedy např. s tísňovou linkou) - nikoli VoIP.

Tedy - mohu iniciovat hovor premiéra (A) prezidentovi (B), ale přenosem CLIPu premiérova mobilu prezidentovi nezpůsobím, že prezident zvedne telefon mně (VoIP) v domnění, že volá premiér. Takže nevidím problém.

Ba naopak - je přinejmenším divné (ne-li zneužitelné), když B uvidí, že mu volám já (mé VoIP OR mobil. číslo) a přitom bude mluvit s někým úplně jiným (A).
MaT
Příspěvky: 364
Registrován: pát 29. bře 2013 14:35:14

Re: CLIP a CallBack

Příspěvek od MaT »

Netvrdím, že se nenajde někdo, kdo by využil i jiné chování - ale většině lidí, co callback používá, asi bude současná podoba vyhovovat. Takže všem těm to asi "funguje, jak by mělo". Pokud už by se mělo něco měnit, tak jedině jako další někde nastavitelnou možnost - hlavně ne s tím, aby se něco měnilo pro ty, kteří callback využívají teď.

Přiznám se, že ty Vaše příklady využití úplně nechápu - ale je to možná tím, že callback nevyužívám až tak extenzivně. Zatím jsem třeba nikdy nepoužíval přednastvený callback. Zkusím Vám popsat, jak jsem callback hlavně používal já. Bylo to především kvůli levnějšímu volání (ještě donedávna jsem měl tarif Odepiš a z něj bylo volání kamkoliv mimo Vodafone pekelně drahé - 12 Kč/min). Buď jsem si nechal hovor spojit normálně na svůj mobil - nebo pokud jsem byl v dosahu nějaké pevné linky (to bylo dřív ještě levnější) na tuto pevnou linku. Nechtěl jsem, aby třeba v případě zmeškaného hovoru někdo volal na tuto pevnou linku, vyhovovala mi nejvíc možnost, aby volaný viděl právě číslo mého mobilu. Nebo jsem měl vytvořenou i další linku s nomadickým číslem, ke kterému ale nebyl připojen žádný SIP klient - to jsem používal v případech, kdy jsem nechtěl, aby se mi dalo dovolat zpátky. Dneska se SIM kartou od Odorika ten cenový důvod není už tak silný - i když pořád je callback levnější a a určitě se vyplatí třeba ze zahraničí. Hovory iniciuji buď přes aplikaci v Androidím mobilu (to je docela "user friendly"), přes webové rozhraní a nebo vlastím Python skriptem, který využívá API.

Co jsem ale pochopil je to, že Vám jde prostě o to, že když budete spojovat číslo A s číslem B, tak aby volaný (B) viděl číslo A i v případě, že toto číslo nebude u Odorika "zaregistrováno" pro CLIP. Asi si dovedu představit nějaké situace, kdy by se mi to mohlo hodit - třeba někde v zahraničí (a ještě mimo EU). Budu u někoho známého doma, ten bude mít pevnou linku, budu chtít zavolat domů do ČR, zrovna tam nikdo nebude - a asi by pro mě bylo výhodnější, aby když by volali zpátky volali na to pevnolinkové číslo v zahraničí, než mě na mobil (a já platil drahý příchozí roaming). Nebo bych callback někomu nabídnul - ale v případě, že by se nedovolal, tak aby cílové číslo pak později když tak volalo rovnou tomu někomu a ne mně.

Problém je ale opravdu s tím, kdo má číslo "pod kontrolou". Proč si myslíte, že Odorik (a i jiní VoIP operátoři), než Vás nechají nastavit CLIP na Vaše mobilní číslo, si ověřují, že to číslo je opravdu Vaše? Obvykle pomocí SMSky. Pokud sice ta volba CLIP bude napevno svázaná s tím číslem A, na které bude ústředna v rámci callbacku volat, je to o něco lepší - jak říkáte, zazvoní to nejdřív prezidentovi, ten to zvedne, bude se divit co se děje (chvíli bude ticho, než se to dovolá na číslo B) a pak si budou zmateně vysvětlovat: "Ale já jsem Vám nevolal, to samo zazvonilo..." Takže asi žádný incident ve smyslu že by se někdo za jednoho z nich vydával a druhého obtěžoval...

Ale co se týče třeba nějaké té tísňové linky - jako číslo A zadáte číslo osoby, co nemáte rád, jako číslo B tu tíšnovou linku. U A to zazvoní, ten to zvedne a buď rovnou zavěsí (spíš až po několika takových pokusech) nebo chvíli počká. Počká do té doby, než se dovolá na nějaký dispečink. Tam se ho zeptají, co chce. On že nic. Tak to obě strany zavěsí. Pak se to ale bude několikrát opakovat. Co může takový dispečink pak udělat? Takové číslo nahlásit jako obtěžující a zablokovat ho. Sice si myslím, že zrovna policie a záchranáři by měli mít možnost obejít CLIP a vidět i skutečné číslo, ze kterého je voláno, ale nejsem si tím úplně jistý. Pak by ještě mohli zablokovat číslo Odoričí ústředny.

Takhle si tu možnost zneužití představuji já. Možná úplně špatně - ale třeba nám to tu pan Soukup nebo někdo jiný vysvětlí. A případně se i vyjádří k tomu, jestli by bylo možné číslo A u callbacku pro CLIP přijímat či ne a jaké by s tím byly případné problémy. Já jen psal, co mě tak při čtení Vašeho příspěvku napadlo jako první. :-)
ViR
Příspěvky: 1327
Registrován: sob 30. črc 2011 10:50:06

Re: CLIP a CallBack

Příspěvek od ViR »

MaT píše:Takhle si tu možnost zneužití představuji já. Možná úplně špatně - ale třeba nám to tu pan Soukup nebo někdo jiný vysvětlí. A případně se i vyjádří k tomu, jestli by bylo možné číslo A u callbacku pro CLIP přijímat či ne a jaké by s tím byly případné problémy. Já jen psal, co mě tak při čtení Vašeho příspěvku napadlo jako první. :-)
No, představujete si to zneužití v podstatě celkem dobře. A ani nemusí jít o volání na tísňovou linku.

Pubertální synek známé (než byl díky "pochlubení se" žvanivým kamarádům odhalen a doma brutálně zbouchán) se bavil tím, že "spojoval", respektive prozváněl s využitím dellmontího (betamaxího) klonu neoblíbené učitele s různými čísly, včetně netísňového čísla městské policie....

Delmontí klony (např. ActionVoip o který konkrétně šlo) umožňují z webového formuláře volání "phone-to-phone", a CLI se zobrazuje přesně tak, jak by to rád pan kolega "kapetr". Čili volajícímu se zobrazí CLI volaného a volanému CLI volajícího.
Využití ke škození pak bylo jednoduché - jako číslo volající zadal chlapec číslo třídní učitelky a jako čislo volané (mj) číslo městské policie. No a takhle v jednu v noci, či v jinou vhodnou hodinu, "úču" párkrát prozvonil, čímž se jí objevilo jako volající číslo ono numero policejní (či jiné, náhodné). Dáma byla samozřejmě na mrtvici a "řešila" to tím, že ve svatém rozhořčení zavolala zpět na to obtěžující prozvánějící číslo, a hezky jim vyříkala, co si o tom jejich prozvánění myslí.... A skutečný škodič byl přitom běžným způsobem nezjistitelný. Což je přesně důvod, proč je ten systém zobrazování CLI, po kterém volá pan kolega "kapetr", ne zcela vhodný pro veřejně dostupnou službu.

Osobně jsem toho názoru, CLI má pravdivě identifikovat volající linku. A jen v případech kdy je vhodnými prostředky minimalizováno zneužití (např. předchozí verifikací), volající osobu.
kapetr
Příspěvky: 224
Registrován: stř 12. říj 2011 7:14:21

Re: CLIP a CallBack

Příspěvek od kapetr »

Kolegové - uznávám, že tento obtěžující způsob zneužití, by reálně hrozil. Já měl spíše představu, že někoho napadlo, jak by tím šlo nejen iniciovat spojení, ale i se spojit s cizím CLIPem s někým. To myslím nehrozí, ale souhlasím, že i pouhé spojování by mohlo být více než obtěžující.

Nevýhody stávajícího stavu tedy bude zřejmě nutné strpět.

Jedna změna by však mohla být realizována, aniž by hrozilo uvedené riziko:

Alespoň pro přednastavené CallBacky umožnit volbu, zda předat CLIP VoIP nebo CLIP verifikovaného mobilu.
I to by vyřešilo většinu toho, co jsem příkladmo uvedl.

Pokud proti tomu není námitek, prosím Odorik o doplnění této funkcionality.

Děkuji a všechny zdravím :-)
Naposledy upravil(a) kapetr dne čtv 14. srp 2014 21:43:24, celkem upraveno 1 x.
ViR
Příspěvky: 1327
Registrován: sob 30. črc 2011 10:50:06

Re: CLIP a CallBack

Příspěvek od ViR »

kapetr píše:Kolegové - uznávám, že tento obtěžující způsob zneužití, by reálně hrozil. Já měl spíše představu, že někoho napadlo, jak by tím šlo nejen iniciovat spojení, ale i se spojit s cizím CLIPem s někým. To myslím nehrozí, ale souhlasím, že i pouhé spojování by mohlo být více než obtěžující.
No, je tam jistá potíž v tom, že se mi s využitím této funkcionality povedlo cizí CLIP podvrhnout při kombinaci dvou veřejných služeb.

Už si nepamatuji, co přesně jsem kombinoval,je to pár let. Ale podstata byla v tom, že u některých alternativních (VOIP) služeb (myslím že z českých je to např. "klikniavolej.cz" - bez záruky), se CLI verifikuje pouhým prozvoněním z linky s tímto CLI.

Čili máte-li možnost při prozvonění (tedy jen při signalizaci a nikoli při vlastním spojení) podvrhnout nějaké cizí číslo, je problém na světě...

Je ale pravda, že tento způsob verifikace není úplně běžný, častější je aktivní zavolání na ověřované číslo, nebo zaslání SMS, a předání kódu. Ovšem operátor by měl vycházet ze zásady přiměřené opatrnosti, a ta říká, že lze-li něco bez zřejmého postihu zneužít, tak se to celkem jistě dříve či později stane...
utx
Příspěvky: 123
Registrován: pon 27. kvě 2013 23:10:42

Re: CLIP a CallBack

Příspěvek od utx »

Také jsem na to narazil, když jsem na svůj účet spojil mezinárodní hovor rodičům, a volaný se divil, že vidí cizí (mé) číslo.

Zatím jediný způsob, jak to vyřešit, je vytvořit novou linku a nastavit jí CLIP, (nebo nastavit CLIP na stávající lince), a počkat až 3 dny na ověřovací SMS.

Dokonce to stejně funguje i u přednastavených zpětných volání: K identifikaci se nepoužije číslo, ze kterého prozvoníte, ale číslo, pod kterým je to nakonfigurované.

Jednodušší způsob by se hodil. Přinejmenším u přednastaveného zpětného volání se volající „autorizuje“ vytočením callback čísla.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
Příspěvky: 8146
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: CLIP a CallBack

Příspěvek od xsouku04 »

Jednodušší způsob by se hodil. Přinejmenším u přednastaveného zpětného volání se volající „autorizuje“ vytočením callback čísla.
Tohle by asi šlo.
Odpovědět