mobil.cz a bleskmobil.cz - léto 2013

A jiné formálnosti.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
Příspěvky: 8146
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

mobil.cz a bleskmobil.cz - léto 2013

Příspěvek od xsouku04 »

Dnes si pročítám všeobecné podmínky služeb mobil.cz a bleskmobil.cz, abych nabral nějakou inspiraci pro vytváření vlastních všeobecných podmínek. Důležité je, že se jedná o předplacené služby a dané značky nanabízí nic jiného, takže podmínky měly být velmi stručné a jasné.

Mobil.cz
Pokud si chcete simkartu mobil.cz objednat na internetu, musíte vyplnit jméno, email a adresu a k tomu ještě souhlasit s "podmínkami služeb." Ve skutečnosti se jedná o kupní smlouvu (tedy žádné služby) mezi společností MAFRA, a.s. a zákazníkem, který si simkartu objednává. Simkarta přijde na dobírku. Text samotný je nezajímavý a nezákeřný. Provozovatelem je T-mobile Czech Republic a.s. a karty se zasílají výhradně do ČR, přestože lze vyplnit i adresu na Slovensku. (chyba?)

V papírovém obalu, ve kterém je uložena simkarta, je napsáno: ,,Aktivací simkarty prohlašujete, že jste se seznámili a souhlasíte se Všeobecnými podmínkami Mobil.cz, ceníkem služeb a s přiloženými obchodními podmínkami mobil.cz."
V obalu jsou ale přiložené jen poměrně stručné a nezajímavé Obchodní podmínky mobil.cz.
Tedy každý, kdo si aktivuje simkartu, musí mít přístup na internet, aby se mohl seznámit se všeobecnými podmínkami, které, zdá se, jsou dostupné jen na internetu. Všeobecné podmínky totiž nejsou součástí základního papírového balíčku.

Důvod proč nechtějí, aby většina lidí všeobecné podmínky četla, je zjevný. Vybírám zajímavé pasáže ze všeobecných podmínek:

Služba se uzavírá na dobu neurčitou a je uzavřena okamžikem, kdy ji poprvé použijete. Součástí smlouvy je vše možné, např. "např. další dokumenty, na které budete upozorněn".

Služba je ukončena propadnutím kreditu, Vaši písemnou výpovědí, nebo přenesením čísla.

Ze zákona je MOBIL.CZ oprávněn zpracovávat Údaje po ukončení Smlouvy například pro účely vymáhání pohledávek, vyřizování reklamací apod. V těchto případech bude zpracování ukončeno, jakmile pomine důvod zpracování.

Za škody vzniklé v důsledku ztráty, odcizení či zneužití Vaší SIM karty nebo kterékoliv Vaší Služby nebo Vašich bezpečnostních prvků odpovídáte Vy.

Bez smlouvy o propojení nesmíte směrovat provoz do sítě MOBIL.CZ. Porušení tohoto zákazu je považováno za podstatné porušení Smlouvy a jste povinen zaplatit MOBIL.CZ smluvní pokutu ve výši 10 000 Kč za každou SIM kartu, kterou máte aktivní v den, kdy je takové směrování poprvé prokázáno.
(odstaveček výše naráží na používání GSM bran mezi operátory i když pro lajka dost nesrozumitelným způsobem - pokud budete mít jednu simkartu v bráně a T-mobile nazná, že je to nedovolené propojení a druhou budete používat běžným způsobem v mobilu, je teoreticky možné že budete platit pokutu 20 000 Kč. Kdyby raději více popsali o co jde ....)


Jinými slovy, přestože se jedná o anonymní předplacenou kartu, T-mobile může po Vás vymáhat škody, které mu vznikly s jejím provozem, pokud jste ji právě Vy aktivoval. Podle něj tudíž právě s touto osobou má smlouvu a tato osobu mu ručí za případné škody. Pokud ji tedy řádně včetně všech pinů a puků nepředala někomu dalšímu...

Ano obavy jsou trochu paranoidní, ve skutečnosti těžko dojde k nějaké škodě, kterou by navíc vymáhali. Co si ale dovedu představit je, že se v roamingu dostanete do mínusu více než je zdrávo a oni to od Vás pak budou (možná) vymáhat.
Proč jsou všeobecné podmínky tak dlouhé, když jsou stejně poměrně vágní a zavádějící?

Bleskmobil.cz

Bleskmobil koupený nemám, takže jak snadné je si všeobecné podmínky nastudovat typickým zákazníkům nakupujícím v trafice nemohu posoudit. Vytahuji zajímavé a překvapivé pasáže z textu všeobecných podmínek.
Co se považuje za okamžik uzavření smlouvy jsem ve všeobecných podmínkách nenašel. Možná je to napsáno balíčku se simkartou.

2.2 BLESKmobil je kromě oprávnění vyplývajících z dalších ustanovení oprávněn zejména:

c) změna čísla - změnit telefonní číslo i bez souhlasu Účastníka. O takové změně bude BLESKmobil Účastníka informovat co nejdříve, a bude-li to technicky možné, BLESKmobil sdělí Účastníkovi změnu nejpozději do 5 kalendářních dnů před jejím provedením. BLESKmobil bude dále informovat volajícího Účastníka prostřednictvím automatických hlásek či jiným způsobem o změnách telefonních čísel v Sítích,
(tedy mohou vám změnit číslo, kdy se jim zachce)

3.1 d) Zákaz přeprodeje. Účastník je povinen nahradit BLESKmobil v plném rozsahu případné škody, které porušením uvedené povinnosti vznikly.

3.2 Účastník se zavazuje zejména:
a) (PIN a PUK) Účastník se zavazuje chránit SIM kartu trvalým zapojením ochrany PIN kódem. Účastník je povinen zabezpečit PIN a PUK před zneužitím třetí osobou. Je-li PIN zadán 3x za sebou chybně, je SIM karta zablokována a odblokovat ji lze PUK kódem. Je-li PUK zadán 10x za sebou chybně, dojde k trvalému zablokování SIM karty.
(tedy nesmíte si vypnout PIN)

i) (osobní projednání) dostavit se na písemnou výzvu BLESKmobil ze závažných důvodů souvisejících s poskytováním Služeb osobně k projednání věci a řídit se v dané souvislosti pokyny BLESKmobil,
(Když se v BLESKmobilu zamanou, musíte se dostavit k osobnímu projednání )

Pokud někomu simkartu půjčíte:
Účastník odpovídá za úkony této osoby při odběru Služeb ve stejném rozsahu, jako kdyby jednal sám.

Účastník je povinen uhradit za poskytnuté Služby cenu za podmínek a ve výši stanovené v Ceníku platném v době poskytnutí Služby.
(tedy služba není předplacená?)

Pokud aktuální výše Kreditu nestačí k úhradě poskytnutých Služeb a Účastník bez zbytečného odkladu Kredit na potřebnou hodnotu nedobije, má BLESKmobil právo na úhradu ceny za poskytnuté Služby. BLESKmobil nevystavuje Účastníkovi pravidelné ani jednorázové vyúčtování.
(Tedy pokud se dostanete do mínusu a bez odkladu si dobijete, může Blesk strhnout dodatečně. Pokud ale dobijete se zbytečným odkladem, co se pak stane není definováno ...)

BLESKmobil nevyplácí jakoukoli náhradu za nevyčerpaný Kredit.

Při chybném zadání kódu PUK platí, že Účastník od Smlouvy odstoupil s okamžitou účinností.
Uživatelský avatar
Pitomec
Příspěvky: 2580
Registrován: ned 27. lis 2011 21:26:33
Bydliště: Brno

Re: Všeobecné podmínky pod drobnohledem

Příspěvek od Pitomec »

Ovšem karta na mobil.cz se dá koupit v trafice zcela anonymně. A že jsou VOP obvykle vypečené a dělané pro potřebu poskytovatele a ne uživatele, tak to je snad jasné. Na druhou stranu se tomu ale nelze divit.
Obrázek
Uživatelský avatar
Zedna
Příspěvky: 736
Registrován: stř 04. dub 2012 0:57:53

Re: Všeobecné podmínky pod drobnohledem

Příspěvek od Zedna »

Ve VOP mohou byt ruzne na prvni pohled divne veci, ale v praxi se nic z toho neuplatnuje a
pri beznem provozu se s tim klient ani nemusi zabyvat, protoze se s tim nesetka,
jsou to vetsinou jen nepodstatne teoreticke formality.

To se tyka prakticky vsech vyse uvedenych "hacku".
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
Příspěvky: 8146
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Všeobecné podmínky pod drobnohledem

Příspěvek od xsouku04 »

Zedna píše:Ve VOP mohou byt ruzne na prvni pohled divne veci, ale v praxi se nic z toho neuplatnuje a
pri beznem provozu se s tim klient ani nemusi zabyvat, protoze se s tim nesetka,
jsou to vetsinou jen nepodstatne teoreticke formality.

To se tyka prakticky vsech vyse uvedenych "hacku".
Ano souhlasím, že nic závažného uživateli v praxi nehrozí. Nicméně pokud jsou to jen nesmysly co se v praxi neuplatňují, myslím, že by si je mohli odpustit.
A to, co tam zůstane, by mohli lépe a konkrétněji popsat. Nehledě na to, že oni opravdu nutí každého to číst, tedy alespoň se na to hodlají odvolávat.
tom_speedy
Příspěvky: 71
Registrován: stř 10. říj 2012 17:02:51

Re: Všeobecné podmínky pod drobnohledem

Příspěvek od tom_speedy »

Z logiky věci je jasné, že tam ta změna čísla musí být. Už jenom kvůli přenositelnosti. Funguje to tak, že přece koupíte sim ta má číslo 702, požádáte o převod čísla. Simka vám zůstane stejná (fyzicky), ale číslo mám jiné v mém případě (602). Takže ta změna čísla tam je z praktického důvodu. Svého času ČTÚ taky tvrdil, že čísla 6X budou zrušená. Takže tady by mohl nastat problém.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
Příspěvky: 8146
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Všeobecné podmínky pod drobnohledem

Příspěvek od xsouku04 »

tom_speedy píše:Z logiky věci je jasné, že tam ta změna čísla musí být. Už jenom kvůli přenositelnosti. Funguje to tak, že přece koupíte sim ta má číslo 702, požádáte o převod čísla. Simka vám zůstane stejná (fyzicky), ale číslo mám jiné v mém případě (602). Takže ta změna čísla tam je z praktického důvodu. Svého času ČTÚ taky tvrdil, že čísla 6X budou zrušená. Takže tady by mohl nastat problém.
To zní logicky, mohli tam ale tohle napsat. Z toho co napsali ale vyplývá, že si číslo mohou změnit kdykoli a stačí dát vědět 5 dní předem. Aha tak tedy je to pro případ, že si číslo přenášíte k nim. Pokud by ČTÚ donutil někoho k přečíslování, pak to nemusí ošetřovat ve všeobecných podmínkách.
tom_speedy
Příspěvky: 71
Registrován: stř 10. říj 2012 17:02:51

Re: Všeobecné podmínky pod drobnohledem

Příspěvek od tom_speedy »

xsouku04 píše: Bleskmobil.cz
Co se považuje za okamžik uzavření smlouvy jsem ve všeobecných podmínkách nenašel. Možná je to napsáno balíčku se simkartou.
Píšou k tomu toto:
Účastník i BLESKmobil berou na vědomí, že roztržením obalu balíčku SIM karty umožňujícího předplacení Služeb, odesláním přístupových kódů prostřednictvím Internetových stránek BLESKmobil nebo jiným způsobem stanoveným pro konkrétní Službu, nejpozději však okamžikem prvního přihlášení SIM karty do Sítě, je řádně uzavřena Smlouva.
Tady si myslím, že je krásně vidět, že je to psané extra komplikovaně a zbytečně. Protože koupite balíček otevřeteho a dostanete se do 1/3. Abyste se dostali dále (je to jak leporelo), tak musíte roztrhnout samolepku. Takže to nastane nejdříve. Až potom se přihlásíte do sítě a až potom se můžete přihlásit do internetové samoobsluhy. Jenže k tomu vám musí přijít SMS s kódem a k tomu zase potřebujete roztrženou pečeť a SIM přihlášenou do sítě :D

Doufám, že je z toho znát ta podle mě absurdita a tzv. "pře právničenost". Určitě by se to dalo napsat lidsky. Tady bych to dal přihlášením SIM do sítě. (Pro případ, že by někdo SIMkartu vytřepal z kartonku bez roztržení samolepky ;) )
luky
Příspěvky: 635
Registrován: sob 24. bře 2012 20:56:12

Re: Všeobecné podmínky pod drobnohledem

Příspěvek od luky »

pro Odorik: pokud se budete inspirovat cizími VOP, pozor na autorská práva. Dnes se po internetu potulují party advokátů, které hledají, zda-li jste neodcizili (neoprávněně bez zaplacení použili) fotky z fotodatabází nebo neokopírovali části eshopu nebo třeba i VOP. A pak žalují firmy o nemalé peníze. Psychopati. Tuším, že i T-mobile si pokoušel právně chránit svoji vypečenou růžovou barvu. Někdy z toho zůstává rozum stát. A to už chtějí v EU zavést patentování software
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
Příspěvky: 8146
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Všeobecné podmínky pod drobnohledem

Příspěvek od xsouku04 »

luky píše:pro Odorik: pokud se budete inspirovat cizími VOP, pozor na autorská práva. Dnes se po internetu potulují party advokátů, které hledají, zda-li jste neodcizili (neoprávněně bez zaplacení použili) fotky z fotodatabází nebo neokopírovali části eshopu nebo třeba i VOP. A pak žalují firmy o nemalé peníze. Psychopati. Tuším, že i T-mobile si pokoušel právně chránit svoji vypečenou růžovou barvu. Někdy z toho zůstává rozum stát. A to už chtějí v EU zavést patentování software
Ne, chtěl bych všeobecné podmínky hodně krátké. Ovšem ty původní už plně nevyhovují http://www.odorik.cz/vseobecne_podminky.html, zvláště když má přibýt i mobilní služba. Přemýšlím, že bych si je mohl nechat veřejně zkritizovat ještě dříve než je vyhlásíme, aby se nestala nějaká trapná chyba, jak se stává těm profesionálním právníkům.
Uživatelský avatar
Pitomec
Příspěvky: 2580
Registrován: ned 27. lis 2011 21:26:33
Bydliště: Brno

Re: Všeobecné podmínky pod drobnohledem

Příspěvek od Pitomec »

Z pohledu poskytovatele bych nijak nevybočoval z toho, jaké VOP mají ostatní. A osobně bych to ani moc nerozmazával, protože cca 95% lidí to vůbec nečte a zbytečně se jim to takto vnucuje k zamyšlení :roll:
Obrázek
Odpovědět