Nové všeobecné podmínky - léto 2013

A jiné formálnosti.

Re: Nové všeobecné podmínky

Příspěvekod noneis » stř 04. pro 2013 18:23:50

Tahle úprava už by mohla být v souladu s $63 ale ještě se najde pár věcí, který by se ČTU nemuseli líbit.

$63
(9) Uzavírá-li se, nebo mění smlouva o poskytování veřejně dostupné služby elektronických komunikací nebo připojení k veřejné komunikační síti za použití prostředku komunikace na dálku, je podnikatel poskytující veřejně dostupnou službu elektronických komunikací nebo zajištující připojení k veřejné komunikační sítí povinen bezodkladně po uzavření smlouvy nebo její změny poskytnout účastníkovi informace podle odstavce 1 písemně, a to v elektronické nebo listinné formě. Lhůta pro odstoupení účastníka od smlouvy nebo její změny uzavřené mimo prostory obvyklé k podnikání nebo při použití prostředků komunikace na dálku začíná běžet dnem následujícím po dni předání těchto informací.


Jinými slovy musíte písemně informovat alespoň v elektronické formě tedy:

$562 Nového občanského zákoníku
(1) Písemná forma je zachována i při právním jednání učiněném elektronickými nebo jinými technickými prostředky umožňujícími zachycení jeho obsahu a určení jednající osoby.
(2) Má se za to, že záznamy údajů o právních jednáních v elektronickém systému jsou spolehlivé, provádějí-li se systematicky a posloupně a jsou-li chráněny proti změnám. Byl-li záznam pořízen při provozu závodu a dovolá-li se jej druhá strana k svému prospěchu, má se za to, že záznam je spolehlivý.


Tedy musí se splnit 2 podmínky:

1.) Zachycení obsahu právního úkonu - e-mail to splňuje (snad)
2.) Určení jednající osoby, která právní úkon učinila - e-mail sám o sobě to nesplňuje

Já bych doporučoval e-mail o změně podmínek podepsat pomocí PGP. PGP podpis totiž zaručuje, že e-mail opravdu poslal odesílatel a že není změněn. To že nikdo nebude kontrolovat jestli ten PGP podpis opravdu sedí je vedlejší :)
Taky by šlo zavést něco jako chystají operátoři, tedy položku Zprávy od odoriku v grafickém rozhraní kam by informace o nových podmínkách přišla.

Jde tedy o to, že uveřejnění na stránkách neznamená že byl uživatel písemně informován, pokud se tedy na stránky nepodívá nebyl informován, proto operátoři zavedli "schránky" kde se předpokládá že okamžikem doručení zprávy byl uživatel písemně informován a tedy jakoby do smluvních podmínek zahrnuli povinnost si ty zprávy vyzvedávat. I ten E-mail s PGP totiž nezaručí že byl uživatel písemně informován, zaručí jenom že tu zprávu odeslal Odorik.

Snížení cen hovorů (dočasné nebo trvalé), nebo zvýšení ceny hovorů do zahraničí vyvolané změnou nákladů na terminaci příslušné destinace (tedy změny ceny na velkoobchodních trzích) nelze považovat za změnu smluvních podmínek ze strany Poskytovatele.


Tohle asi přes ČTU neprojde, cena je tzv. podstatná náležitost smlouvy. Ale je tam uvedena cena popřípadě způsob určení ceny:

§ 63 (1)
e) údaje o ceně, popřípadě způsobu určení ceny, a způsobu získávání aktuálních informací o všech platných cenách služeb,


Takže mohlo by projít něco ve smyslu:
"Pokud se zvýší náklady na terminaci zahraniční destinace (zvýší se tedy cena na velkoobchodních trzích) může Poskytovatel přistoupit k okamžitému zvýšení ceny bez DPH této destinace a to maximálně na 1,25 násobek nové nákupní ceny bez DPH"

to by mohlo být v souladu s odstavcem (6) protože by podmínky určovali i způsob určení ceny a ten by se nezměnil.

Překlep v oddíle 5
je též možné obdržet

Edit: doplněn odstavec
noneis
 
Příspěvky: 33
Registrován: ned 11. srp 2013 13:01:39

Re: Nové všeobecné podmínky

Příspěvekod xsouku04 » stř 04. pro 2013 19:04:03

Děkuji za připomínky.
U nás se to navíc komplikuje tak, že máme tisíce zákazníků, kteří nemají ani email, ani nejsou registrování na mobilní číslo. Prostě mají předplacenou anonymní službu volací kartičky, s vygenerovaným pinem. http://www.odorik.cz/w/volani_z_telefonni_budky
Tedy naprosto není možné je kontaktovat. Zákon sice na několika místech zmiňuje, že existuje něco jako předplacené karty a to jak pro volání z budky a tak mobilní sim karty, nicméně zrovna v §63 jakoby na ně úplně zapomněl a vyžaduje věci, které není možné u takto provozovaných služeb splnit.
Tedy zákon sám sebe tak trochu usvědčuje z nedokonalosti, protože pokud by se striktně mělo dodržovat §63, nemohly by existovat anonymní předplacené karty. Ty ale existují a stejný zákon je na jiných místech zmiňuje - tedy zjevně je nezakazuje. Z toho usuzuji, že správný výklad nedokonalého zákona je §63 aplikovat jen ty odstavce, které dávají pro daný typ služby alespoň nějaký smysl.
Doufám, že opičárnu s virtuální schránkou nebudeme nucení zavést, když všechny změny jsou společné naprosto pro všechny zákazníky a je transparentnější je uvádět v nějaké sekci webu, než si hrát na nějakou schránku, kterou má každý povinnost vybírat.

Zákon se snaží chránit zákazníka především před tím, aby někde nepodepsal smlouvu na 2 roky a za měsíc se kompletně nezměnily podmínky včetně cen. Vykládat si to tak, že ani předplacené služby nesmí změnit svůj ceník s ohledem na pohyby na trhu je podle mě nesmysl.

Podle přísného výkladu bychom měli oznamovat i snížení cen 30 dní předem jako jakoukoli jinou i drobnou změnu všeobecných podmínek. To považuji za neúměrnou administrativní zátěž bez výhod pro kohokoli.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
 
Příspěvky: 6505
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno

Re: Nové všeobecné podmínky

Příspěvekod JPT » stř 04. pro 2013 19:14:28

Mě by se líbilo oznamovat změny mejlem s odkazem na web. Pouze do nějaké virtuální schránky se mi nelíbí. Lidem co mají Odorik SIM by to mohlo chodit SMSkou a těm co mají pouze anonymní kartu a nemají žádný jiný kontakt bych to sdělit automatem, tak jako se oznamuje např. výše kreditu. To samé, když se změní cena volání bych ji oznámil automatem před hovorem.
JPT
 
Příspěvky: 315
Registrován: sob 03. lis 2012 23:21:05

Re: Nové všeobecné podmínky

Příspěvekod noneis » stř 04. pro 2013 19:41:30

Ten zákon je napsaný špatně to je jasný, teď jde tedy o to protlačit to přes připomínkovací proces ČTU. Ideální by byla novela zákona.

No já předpokládám že v té virtuální schránce bude nějaké nastavení o přeposílání na e-mail. Oni to zavádějí z důvodu, že to naplňuje všechny zákonné požadavky a například O2 ruší bezplatné písemné vyúčtování takže ztratí tuhle možnost písemného informování.

Podle přísného výkladu bychom měli oznamovat i snížení cen 30 dní předem jako jakoukoli jinou i drobnou změnu všeobecných podmínek. To považuji za neúměrnou administrativní zátěž bez výhod pro kohokoli.


Proto bych se to zvýšení zahraničních cen snažil protlačit přes "údaje o ceně, popřípadě způsobu určení ceny"
noneis
 
Příspěvky: 33
Registrován: ned 11. srp 2013 13:01:39

Re: Nové všeobecné podmínky

Příspěvekod helmut.niederman » stř 04. pro 2013 20:37:33

Počkejte, co tím myslíte virtuální schránky ? To jako, že si musíme pořizovat od České pošty Datové schránky ? Tohle bylo na mysli ? Nicméně v parlamentu a obávám se, že to bude nová forma diktatury, že chtějí poslanci uzákonit povinnost aby každý občan, který jedná úředně s úřady nebo institucemi musel používat datové schránky a elektronický podpis. Tohle vidím jako podpásovku a zase pár podnikatelů půjde na pracák, protože jak chtějí poslanci přesvědčit, aby drobní podnikatelé živnostníci museli mít datové schránky viz Česká správa soc.zabezpečení, která dala roční odklad ?
Já osobně jsem skeptický a proti datovým schránkám. A co se týče všeobecných podmínek, tak by měli být srozumitelné aby tomu rozuměla i obyčejná paní Blažková. ;)
Uživatelský avatar
helmut.niederman
 
Příspěvky: 849
Registrován: stř 10. črc 2013 21:40:28

Re: Nové všeobecné podmínky

Příspěvekod noneis » stř 04. pro 2013 21:00:54

Počkejte, co tím myslíte virtuální schránky ? To jako, že si musíme pořizovat od České pošty Datové schránky ?


Ne to ne, operátoři to mají zhruba tak, že ve smlouvě je uvedena internetová adresa kde je jistá forma schránky + předají ti nějaké přihlašovací údaje a také je tam uvedeno, že když ti tam pošlou zprávu, tak skutečnost že ti tam došla (bez ohledu zda si ty zprávy přesměrováváš na e-mail nebo ne) znamená že byl účastník informován podle odstavece 9 $63 zákona o elektronických komunikacích, což je splněno protože to splňuje všechny požadavky (stránka patří tomu operátorovi, přihlášení je zabezpečené, takže nelze informace pozměňovat,...). Od té chvíle pak běží ta 30 denní lhůta. Kdyby to poslali jen na mail, tak nevědí odkdy začíná běžet, protože nevědí kdy si to člověk přečetl.

On obecně celý svět pomalu konverguje k totalitě. (GB,USA,...). Z nového občanského zákoníku mám pak pocit, že sem měl jít studovat práva, protože jestli se budou schvalovat takovéhle zákony, tak právníků budem potřebovat pořád víc.
noneis
 
Příspěvky: 33
Registrován: ned 11. srp 2013 13:01:39

Předchozí

Zpět na Všeobecné podmínky

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků