WebSocket - volání, video a vše kolem...

Diskuze o telefonování a telefonních službách, rady, návody, připomínky, ...

WebSocket - volání, video a vše kolem...

Příspěvekod RadimK » pon 17. říj 2016 19:32:10

Zhruba ještě před 10-12 lety bylo nepředstavitelné, že ve webových prohlížečích budeme spravovat celou firemní infrastrukturu, budeme hrát hry, streamovat video a jiné.
Nabízí se otázka co bude za 5-10 let? Neustále se mluví o IoT, každý si ho bere do úst, vytváří se různé programy, dotační programy, chytrá města a kdo ví co a přitom vlastně reálně nikdo neví co s tím.
Osobně si myslím, že budoucnost "nejenom" veškeré komunikace je ve WebSocketu, který podporují všechny prohlížeče(FF, Chrome, Opera, Safari, EDGE.....IE tuto technologii neumí) a které naštěstí už jsou součástí opravdu všeho, včetně platformy iOS, android, win mobile, klasické Win, Linux, mac Apple, různé herní, TV konzole nebo chytré krabičky, stroje.

A proč WebRTC by mělo být tak úžasné ? Uvedu příklad. Můžete volat, provádět konference, video, vzdáleně ovládat zařízení(opravdu vzdálená plocha, pouze zatím pod Chrome) z libovolných platforem na libovolné platformy a nemusíte nikdy nic instalovat.
Např. na svém androidu chcete provést video meeting s kolegy, který jsou u PC, další je u televize, další je v autě a další se cpe na své chalupě u ledničky se 7" displayem :-) A není problém, proteče Vám to všemi běžnými NATy, do všech zařízení, žádný problém se SIP AGL, opravdu komunikujete.

A proč je toto zajímavější než klasické posílání třeba dat/struktury přes REST, XML či jiné rozhraní, tak jak to známe u IoT ? Jednoduše, za chvíli tady budeme mít 5G sít, opravdu komunikovat, ve velkém výhradně přes 5G, GSM dříve nebo později umře a proč se třeba vzdáleně nepodívat do auta a manželce třeba nastavit navigaci či zkontrolovat stav oleje anebo si udělat video call na chytré televizi na kterou narazíte třeba někde v hotelu :-)

Je zde někdo, kdo má s WebRTC reálnou zkušenost ?

Nám se na této technologii podařilo rozjet Webový telefon(zaintegrováno do cloudové služby) ze kterého je možné volat z/do PSTN, představovat se svým GSM číslem, CLIRem, nahrát si hovor apod. Na chytrých televizích přímo v prodejně Euronics bylo vyzkoušeno úspěšně volání z/do sítě všech tří operátorů. Ono není důvod proč by to nemělo chodit, stejně to trunkuje na Odorik, pro který to je, klasický SIP hovor :-)
Zkouší se už i video meeting. A pro ty rejpavé, ověřovaní je přes HTTPs. Je to funkční s vyjímkou Safari, tady máme na straně frontendu/React nějaký problém.
A praktické použití: okamžitě voláte(svým číslem), přijímáte hovor ze svého účtu odkudkoli, kdekoli s kýmkoli a netrápí Vás pokud jste mobil nechali v práci nebo ho máte zrovna vybitej.

Kdokoliv se zkušenostmi s touto technologíí, nějakými ukázkami, pokud někdo takový u nás existuje, ozvěte se. Jaký používáte backend? Zkoušel už někdo WebRTC pod android platformou, pokud ano jaké využíváte knihovny.
Podělte se o zkušenosti, rady, nápady, vize a vše kolem.
RadimK
 
Příspěvky: 62
Registrován: pát 27. pro 2013 18:29:30

Re: WebSocket - volání, video a vše kolem...

Příspěvekod xsouku04 » úte 18. říj 2016 12:41:17

Zkušenost nemám žádnou, ale myslím si, že hlavní potencionální výhod WEBRTC je možnost integrovat VoIP (včetně videa) do stávajících webových stránek.
Sice je to drobnost, ale velmi podstatná, protože webových stránek, kde by to mohlo být užitečné je obrovské množství. U firem to budou firemní informační systémy.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
 
Příspěvky: 6082
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno

Re: WebSocket - volání, video a vše kolem...

Příspěvekod RadimK » úte 18. říj 2016 21:42:27

xsouku04 píše:Zkušenost nemám žádnou, ale myslím si, že hlavní potencionální výhod WEBRTC je možnost integrovat VoIP (včetně videa) do stávajících webových stránek.
Sice je to drobnost, ale velmi podstatná, protože webových stránek kde by to mohlo být užitečné je obrovské množství. U firem to budou firemní informační systémy.


Taky zajímavý nápad. Ano jako plugin by to bylo možné vložit do webové stránky, třeba na eshopu. Pokud by potencionální zákazník chtěl zavolat, stačilo by aby klikl třeba na tlačítko CALL a vytočilo by se číslo eshopu a ještě by si jak jedna, tak či druhá strana třeba nahrála hovor. A to zda by byl prodejce jako operátor někde ve firmě za VoIP telefonem anebo to měl přesměrované na mobil není vůbec podstatné.
RadimK
 
Příspěvky: 62
Registrován: pát 27. pro 2013 18:29:30

Re: WebSocket - volání, video a vše kolem...

Příspěvekod Pitomec » úte 18. říj 2016 23:06:04

Už vidím jak se takovým voláním budou bavit děcka, opruzovači apod. :roll:
Obrázek
Uživatelský avatar
Pitomec
 
Příspěvky: 1803
Registrován: ned 27. lis 2011 22:26:33
Bydliště: Brno

Re: WebSocket - volání, video a vše kolem...

Příspěvekod RadimK » stř 19. říj 2016 16:10:56

Pitomec píše:Už vidím jak se takovým voláním budou bavit děcka, opruzovači apod. :roll:


Pokrok nezastavíte :-) Telco služby neskončí tím, že se jedna či druhá strana dovolá a tím to hasne, to jsme tady měli už před 100 lety a bohužel stále máme a nic se nezměnilo :-)
K tomu abyste si zavolal do eshopu k lékaři(třeba i video) apod. časem nebudete potřebovat žádný telefon, bude Vám stačit jakékoli zařízení s přístupem k NETu a HTTPs protokol.
A vlastně to už jde i teď. Jenom to vysvětlit lidem, že něco takového by mohlo pomoci, ušetřit peníze, čas, být efektivní.
RadimK
 
Příspěvky: 62
Registrován: pát 27. pro 2013 18:29:30

Re: WebSocket - volání, video a vše kolem...

Příspěvekod Pitomec » stř 19. říj 2016 16:30:48

Volat na IP adresu lze i dnes, ale to je něco jinýho, než zcela anonymní volání z webu.
Obrázek
Uživatelský avatar
Pitomec
 
Příspěvky: 1803
Registrován: ned 27. lis 2011 22:26:33
Bydliště: Brno

Re: WebSocket - volání, video a vše kolem...

Příspěvekod STP » čtv 20. říj 2016 3:26:29

A nebylo by slušné, když už to tady tak chválíte, nabídnout to za dobrou cenu Odorikovi,
místo už v podstatě nefunkčního Java telefonu?
STP
 
Příspěvky: 33
Registrován: ned 06. říj 2013 21:59:27

Re: WebSocket - volání, video a vše kolem...

Příspěvekod RadimK » čtv 20. říj 2016 16:30:55

STP píše:A nebylo by slušné, když už to tady tak chválíte, nabídnout to za dobrou cenu Odorikovi,
místo už v podstatě nefunkčního Java telefonu?

Vsak ja jsem to p. Soukupovi uz psal :-) A nejen to, ale i prepisy a vyhledavani textu v hovorech, monitoring hovoru apod.
Je to jenom na nem:-)
RadimK
 
Příspěvky: 62
Registrován: pát 27. pro 2013 18:29:30

Re: WebSocket - volání, video a vše kolem...

Příspěvekod xsouku04 » čtv 20. říj 2016 17:21:51

RadimK píše:
Pitomec píše:Už vidím jak se takovým voláním budou bavit děcka, opruzovači apod. :roll:


Pokrok nezastavíte :-) Telco služby neskončí tím, že se jedna či druhá strana dovolá a tím to hasne, to jsme tady měli už před 100 lety a bohužel stále máme a nic se nezměnilo :-)
K tomu abyste si zavolal do eshopu k lékaři(třeba i video) apod. časem nebudete potřebovat žádný telefon, bude Vám stačit jakékoli zařízení s přístupem k NETu a HTTPs protokol.
A vlastně to už jde i teď. Jenom to vysvětlit lidem, že něco takového by mohlo pomoci, ušetřit peníze, čas, být efektivní.


No v první fázi by to chtělo nějaké scénáře spíše pro opakované použití.

Obávám se, že kdyby to nyní nasadil nějaký eshop pro své náhodné zákazníky, tak 3/4 hovorů z nějakého důvodů selžou a své zákazníky v prvním kole bude jen frustrovat. Třeba proto, že dotyčnému nefunguje korektně mikrofon.
A je tam ještě jiný problém v tom, že většina eshopů nejsou připraveni na to, že by jim zákazníci volali. Což už dnes by mohlo být možné i z běžného mobilu, skoro polovina lidí už účet za telefon prostě neřeší (mají třeba balíčky). Hlavně u menších eshopů by mohla být velká přidaná hodnota, že zákazníkovi poradí co si má koupit a tím by zdárně mohli konkurovat těm velkým. Malé eshopy často velmi dobře rozumí tomu co prodávají, ale neumí z toho vytěžit a velké eshopy je válcují, protože jsou prostě spolehlivější a na webu mají přesnější a korektnější informace.

Tedy zatím např. interní firemní web, kdy si jednou všichni vyzkouší, že to funguje a pak už to mohou libovolně používat a propojit se svým informačním systémem.

A nebo třeba uživatelé nějaké fóra či komunity mezi sebou? Takových komunitních projektů existuje mraky. Třeba https://www.modrykonik.cz/ . Jde hlavně o to, že když už jednou si pořídí sluchátka s mikrofonem, nainstalují správný prohlížeč a vyzkouší že to funguje, mohou skupinově tlachat do aleluja. Nejen být na fóru, či chatovat jak to nyní. A bude z toho lavina. Skypu chybí způsob jak propojit lidi s podobnými zájmy. Koníkovi chybí způsob jak umožnit lidem se společnými zájmy komunikovat "jako přes Skype" nebo i více skupinově. Je to samozřejmě jen příklad.

A ty eshopy by se mohly přidat časem, až to bude běžnější a vyzkoušenější věc.

Také mne napadá, proč už to třeba nemá Facebook? V každém případě je to něco nového a musejí ještě vymyslet jak z toho získat peníze. Protože kdyby lidé více mluvili mezi sebou, ovlivňování lidí na Facebooku stejným způsobem jako doposud - zdroj příjmů - by asi bylo obtížnější.

Pravděpodobně na tom už pracují, jen se tím moc nechlubí, aby neinspirovali konkurenci, která by je mohla s novou technologií snadno předběhnout.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
 
Příspěvky: 6082
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno

Re: WebSocket - volání, video a vše kolem...

Příspěvekod Pitomec » čtv 20. říj 2016 18:37:10

Na hlasovou komunikaci existuje třeba TeamSpeak, s oblibou používaný u hráčů online her.
Obrázek
Uživatelský avatar
Pitomec
 
Příspěvky: 1803
Registrován: ned 27. lis 2011 22:26:33
Bydliště: Brno

Další

Zpět na odorik.cz

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků