WebSocket - volání, video a vše kolem...

Diskuze o telefonování a telefonních službách, rady, návody, připomínky, ...

Re: WebSocket - volání, video a vše kolem...

Příspěvekod RadimK » čtv 20. říj 2016 20:03:35

Ad: TeamSpeak = z principu mate pravdu, ale je to neco jineho, tady se bavime o technologii, kterou muze pouzit kdokoli z jakehokoliv zarizeni a bez instalace cehokoli

Na PC mate pravdu, ze kdyz mate problem se sluchatky, tak se nedovolate a je problem, ale na TV, mobilu uz Vam sluchatka odpadaji, tj. tohoto bych se tolik nebal i kdyz X% lidi presne s timto bojovat budou.

Spis nez klasicke volani WebRTC - SIP(to funguje) bych to videl na neco jako pisete o tom modremkonikovi. Vytvoreni video mistnosti ve kterych by se schazeli lidi, kamaradi, pratele, firmy a provadeli by klasicke video meetingy.
Lidi by se videli, zdarma by si pokecali libovolne dlouho a je jedno zda by kecali z mobilu, chytre TV, linuxu nebo Woken a pro BFU by to znamenalo pouze prijmout zadost od kamarada, ze ma byt v te ci one mistnosti.
Stejne tak by tohle mohlo byt zajimave pro eshopy, ktery by potencionalnimu zakaznikovi mohl ukazat vyrobek, pokud si na ten vyrobek nepotrebujete sahnout nic moc Vas uz nebude nutit chodit do shopu. Tech moznosti je moc.
My tohle tez pripravujeme, muzeme to napasovat na forum Odoriku a vytvorit jakesi video forum :-) Tady je akorat komplikovane to, ze do video mistnosti (asi?) mel dostat pouze ten, kdo je registrovan na serveru, neni mozne aby se do video room, kde si povidaji maminky dostal nejaky uchylak a prudil je.
Tohle jsou veci, ktere se musi vyresit a nad nezdokumentovanym backendem je tohle vzdy problem.

A proc tohle jeste neresi treba Facebook? No treba prave proto, ze by lidi misto psani, pouzivali video mistnosti a Facebook by uz nebyl Facebook ale Videobook :-) A mohlo by to zamavat jejich bussinesem, kdo vi :-)
RadimK
 
Příspěvky: 66
Registrován: pát 27. pro 2013 18:29:30

Re: WebSocket - volání, video a vše kolem...

Příspěvekod Pitomec » čtv 20. říj 2016 20:11:50

Jenom poznámka k eshopům - spousta z nich, klidně si troufnu říct většina, jenom překupuje zboží a s výrobky nemá prakticky žádnou zkušenost. Svědčí o tom i zjevné nepřesnosti v popisu zboží, shodné texty napříč různými eshopy apod. Jejich skladové zásoby jsou taky na sotva pár procentech z toho, co mají v nabídce. Takže komunikace s prodavačem by asi nepřinesla o nic víc, než použití Google nebo přečtení názorů na Heurece :)
Obrázek
Uživatelský avatar
Pitomec
 
Příspěvky: 1836
Registrován: ned 27. lis 2011 22:26:33
Bydliště: Brno

Re: WebSocket - volání, video a vše kolem...

Příspěvekod RadimK » pát 21. říj 2016 15:06:44

Pitomec píše:Jenom poznámka k eshopům - spousta z nich, klidně si troufnu říct většina, jenom překupuje zboží a s výrobky nemá prakticky žádnou zkušenost. Svědčí o tom i zjevné nepřesnosti v popisu zboží, shodné texty napříč různými eshopy apod. Jejich skladové zásoby jsou taky na sotva pár procentech z toho, co mají v nabídce. Takže komunikace s prodavačem by asi nepřinesla o nic víc, než použití Google nebo přečtení názorů na Heurece :)

To je taky fakt :-)

Spis asi vetsi vyuziti by byli ruzna diskuzni fora, pomoc s produktem, reklamace, infolinky, skolni meetingy = nevim si rady s domacim ukolem, skoleni apod. Napr. diky frameworku React muzete "vecpat" web do webu, takze teoreticky video meeting nebo webrtc telefon lze nacpat do Vasi stranky, diskuzniho fora a vesele muzete s prateli odkudkoli, z cehokoli bez jakekoliv instalace externiho pluginu komunikovat.

Jo a ted koukam, ze je zde i podpora RE-INVITE, tzn. ze muzeme napr. nativne z LinPhone pres video(SIP) hovorit s clovickem, ktery jede v prohlizeci na PC, TV.
RadimK
 
Příspěvky: 66
Registrován: pát 27. pro 2013 18:29:30

Re: WebSocket - volání, video a vše kolem...

Příspěvekod RadimK » čtv 27. říj 2016 19:15:48

Přes SZ se mě kdosi ptal zda je možné rozjet WebSocket komunikaci přes Jabber server, respektive přes XMPP protokol.
Ano možné to je. Pokud si někdo bude hrát s XMPP serverem, tak rozhodně nepoužívat OpenFire a rozhodně používat EJabberd=narodíl od OpenFire podporuje snad všechny možné XEP.
A pro WRTC pod EJabberd slouží modul BOSH, respektive Modul mod_http_ws.

Stačí jednoduše aktivovat modul připojením request handleru:
"/websocket": ejabberd_http_ws

Ale pozor použití technologie WebSocket přes XMPP není čísté řešení. Čisté řečení je "C" modul na straně backendu a komunikace výhradně přes HTTPs, jakákoli emulace nad tím, např. XMPP, výrazně zatěžuje server.
S podobnými emulacemi se setkáte v budoucnu častěji, ale bude to něco podobného jako....klasický emulátor, chodit to bude.....ale.....:-)
RadimK
 
Příspěvky: 66
Registrován: pát 27. pro 2013 18:29:30

Re: WebSocket - volání, video a vše kolem...

Příspěvekod RadimK » pát 17. úno 2017 14:20:35

Pro zajímavost ty, které zajímá technologie WS. Prozatím funkční na testu, brzy bude i na ostrém, volání ze Samsung tabletu(LTE) s Chrome na Win7(WiFi) s Opera.
Hovor je možné nahrát do cloudu PHONElix, je možné jej online monitorovat, je zde plnohodnotně řešen billing a CDR(+statistiky), je zde podpora full screen, podpora CLIP, CLIR nebo veřejného čísla přímo z webphone, podpora DTFM a formáty 480p, 240p, 144p. Hovor je zabezpečen(SRTP).
Na WebPhone(jakékoli zařízení, včetně chytré televize, ledničky, auta, stroje s podporou této technologie) je možné provádět stabilní video call i z SIP klientů jako třeba LinPhone, Jitsy apod. A jak již bylo mnohokrát zmíněno, není nutná podpora instalace žádného pluginu do prohlížeče

Co tomu ještě chybé je ukládání video nahrávek do cloudu(zatím se ukládá jenom audio) a sdílená plocha. Bude brzy :D
Konference budou řešeny malinko jinak. Vše samozřejmě zdarma, platit se bude max. za prostor pro video/audio nahrávky+screeny se sdílené plochy v cloudu.

videocall.jpg
videocall.jpg (213.5 KiB) Zobrazeno 669 krát
RadimK
 
Příspěvky: 66
Registrován: pát 27. pro 2013 18:29:30

Re: WebSocket - volání, video a vše kolem...

Příspěvekod tomnx1 » pát 17. úno 2017 22:29:04

Velice zajímavá technologie, možná budoucnost komunikace. Tuším, že i SKYPE má jakousi verzi webového telefonu, ale moc jim to nejde a funkční to je tuším jenom pod EDGE.
Jestli Vám to funguje, dorozumí se s Vámi i externí video SIP klienti(osobně trochu pochybuji), máte na to napojený billing, cdr a k tomu ještě hovory umíte nahrávat, případně monitorovat a běhá Vám to z/do pstn, včetně dtfm, případně podpory clip, clir jak píšete, tak jste asi první na světě komu se to povedlo rozchodit v reálném provozu.

Můžete zpřístupnit nějaký test?
tomnx1
 
Příspěvky: 8
Registrován: pát 17. úno 2017 22:08:57

Re: WebSocket - volání, video a vše kolem...

Příspěvekod xsouku04 » pát 17. úno 2017 22:31:08

Ideálně nějaký test/hovor na vyzkoušenou, který by šel vyzkoušet bez registrace a věcí kolem. Pak budete mít spousty testerů. Je potřeba lidi nalákat na něco hrozně jednoduchého, registrace a procházení složitějšího systému není tolik lákavá. Mohla by tak zůstat až jako další možný krok.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
 
Příspěvky: 6220
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno

Re: WebSocket - volání, video a vše kolem...

Příspěvekod RadimK » čtv 23. úno 2017 15:36:22

tomnx1 píše:Velice zajímavá technologie, možná budoucnost komunikace. Tuším, že i SKYPE má jakousi verzi webového telefonu, ale moc jim to nejde a funkční to je tuším jenom pod EDGE.
Jestli Vám to funguje, dorozumí se s Vámi i externí video SIP klienti(osobně trochu pochybuji), máte na to napojený billing, cdr a k tomu ještě hovory umíte nahrávat, případně monitorovat a běhá Vám to z/do pstn, včetně dtfm, případně podpory clip, clir jak píšete, tak jste asi první na světě komu se to povedlo rozchodit v reálném provozu.

Můžete zpřístupnit nějaký test?


Ano dorozumíme se i s externími SIP klienty, konkrétně jsme zkoušeli LinPhone a Jitsy a běhalo to. U CSip je potřeba dokompilovat video modul a na to jsme se vykašlali.
Komunikace probíhá takto: sip-klient -> kamailio -> Asterisk -> kamailio -> WebPhone nebo WebPhone -> kamailio -> Asterisk -> kamailio -> WebPhone
No a např. řízení CDR je komunikovaný přes AMI na astra, pak to mezi aplikacema už běhá RESTem. Tj. teď nahrávej, teď monitoruj hovor, teď aktivuj zrtp apod.
Přímo WebPhone může a nemusí mít vlastní veřejné tel. číslo, je možné měnit svůj CLIP anebo si nastavit CLIR. WebPhone musí mít ovšem vnitřní číslo=linka. To jak si to člověk nastaví je věci diagramu, což máme popsáno zde: https://napoveda.phonelix.cz/doku.php?i ... e:dialplan
Ale to už odbíhám od této technologie.
Ano z WebPhone lze volat do PSTN a obráceně. Je možné používat video hovor nebo jenom audio hovor, když volám s GSM číslem, tak logicky pouze audio. A teď jsme tam integrovali i možnost zavolat kamarádovi a rovnou mu nasdílet plochu viz. Lenovo NTB WebPhone volal na Samsung android tablet WebPhone a Lenovo sdili plochu pro tablet.
WS.jpg
WS.jpg (209.88 KiB) Zobrazeno 616 krát


A hovor se nahrava, jsou zde zaznamy v CDR zde:
cdr.jpg
cdr.jpg (267.28 KiB) Zobrazeno 616 krát


A zaroven hovor je tarifikovan, zde:
cdr2.jpg
cdr2.jpg (242.97 KiB) Zobrazeno 616 krát


....a tak bych mohl pokracovat i s nahravkama, monitoringem anebo prepisem hovoru do textu.
Firem co se zabývají technologií WS je více. Poměrně kvalitní je třeba zoom.us,ale nejsou zrovna levný. My to zpoplatnovat nebudeme, max. (video)náhrávky a jejich prostor.
Ale zatím neznám žádného operátora, který by to integroval do vlastního řešení. Všecho to jsou max. samostatné krabicové/cloudové řešení s nulovou anebo velmi omezenou vazbou na PSTN.

Počítám asi příští týden, že by mohla být zpřístupněna první verze pro oficiální test. Určitě budu informovat :-)
RadimK
 
Příspěvky: 66
Registrován: pát 27. pro 2013 18:29:30

Re: WebSocket - volání, video a vše kolem...

Příspěvekod RadimK » čtv 23. úno 2017 15:46:09

xsouku04 píše:Ideálně nějaký test/hovor na vyzkoušenou, který by šel vyzkoušet bez registrace a věcí kolem. Pak budete mít spousty testerů. Je potřeba lidi nalákat na něco hrozně jednoduchého, registrace a procházení složitějšího systému není tolik lákavá. Mohla by tak zůstat až jako další možný krok.


Bohužel tohle půjde max. u video místností, kde si pozvete mailem kamarády, který kliknou jenom na URL odkaz. Ale Vy jakožto správce video místnosti musíte být registrován v portále.
Klasický video/audio hovor nebo sdílená plocha je=bude podmíněna registrací. Musíte zde dodržovat TELCO pravidla.
U Odoriku, když chci volat, tak taky se musím zaregistrovat/přihlásit se.
Tady to je, bude stejný případ. Pokud chcete z WebPhone volat z/do PSTN anebo mezi sebou je nutno se zaregistrovat anebo přihlásit.
A důvod? Např.....dostanete veřejné číslo, tj. jste dostupný pro okolní svět, hovory můžete nahrávat, monitorovat, přepisovat atd.. Což třeba ve SKYPE nelze. A vlastně i ve SKYPE se musíte příhlásit :)
Jednoduše je potřeba dodržovat určitá pravidla.
RadimK
 
Příspěvky: 66
Registrován: pát 27. pro 2013 18:29:30

Re: WebSocket - volání, video a vše kolem...

Příspěvekod xsouku04 » čtv 23. úno 2017 16:05:41

RadimK píše:
xsouku04 píše:Ideálně nějaký test/hovor na vyzkoušenou, který by šel vyzkoušet bez registrace a věcí kolem. Pak budete mít spousty testerů. Je potřeba lidi nalákat na něco hrozně jednoduchého, registrace a procházení složitějšího systému není tolik lákavá. Mohla by tak zůstat až jako další možný krok.


Bohužel tohle půjde max. u video místností, kde si pozvete mailem kamarády, který kliknou jenom na URL odkaz. Ale Vy jakožto správce video místnosti musíte být registrován v portále.
Klasický video/audio hovor nebo sdílená plocha je=bude podmíněna registrací. Musíte zde dodržovat TELCO pravidla.
U Odoriku, když chci volat, tak taky se musím zaregistrovat/přihlásit se.
Tady to je, bude stejný případ. Pokud chcete z WebPhone volat z/do PSTN anebo mezi sebou je nutno se zaregistrovat anebo přihlásit.
A důvod? Např.....dostanete veřejné číslo, tj. jste dostupný pro okolní svět, hovory můžete nahrávat, monitorovat, přepisovat atd.. Což třeba ve SKYPE nelze. A vlastně i ve SKYPE se musíte příhlásit :)
Jednoduše je potřeba dodržovat určitá pravidla.

Spousta lidí ale nehodlá podstupovat registraci, jen aby poté zjistila, že zrovna na jejich počítači to vůbec nefunguje. Zvláště když už umí používat Skype, který jim vlastně vyhovuje. Veřejné číslo ani volání do PSTN či další možnosti nepotřebují nebo alespoň mají v první fázi takový pocit. To jsou věci, o kterých nikdo nepochybuje, že to funguje, ale v prvním stádiu nechápou, k čemu by to mohlo být dobré. Co se týče webphonu, tam je jasné, že to nefunguje úplně s každý prohlížečem za všech okolností, tedy je co testovat. Spíše by mne překvapilo, kdybych někam kliknul a rovnou někoho viděl a slyšel bez toho, abych musel něco nastavovat/registrovat se. To by byl ten správný lavinovitý mediální jéé efekt, který by to stálo za to využít.
Co se týče regulace, tak naštěstí ještě nikdo to, že se někdo s někým může vidět a slyšet na webu, se regulovat nesnaží. To dělají jen Saudové a možné jiné totality.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
 
Příspěvky: 6220
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno

PředchozíDalší

Zpět na odorik.cz

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků