BLF a dostupnost linky

Diskuze o telefonování a telefonních službách, rady, návody, připomínky, ...

BLF a dostupnost linky

Příspěvekod Ghost0 » pon 27. čer 2022 9:57:24

Dobrý den, hledám náhradu opouštěného voip operátora a rozhodl jsem se vyzkoušet linku u vás. Je pro mě pro používání telefonů zásadní funkce BLF, která jak jsem zjistil u vás funguje ( signalizuje hovorový stav linky ). Bohužel ale signalizace dostupnosti linky ( online/offline ) mi nefunguje. Linka se i při odpojení tváří jako online.
K tomu jsem zjistil, že jedna ze 2 linek po nějakém čase nečinnosti přestane být dovolatelná, ale odchozí hovory z ní fungují pořád.
Prosím o radu, co dělám špatně. Děkuji
Naposledy upravil Ghost0 dne pon 27. čer 2022 12:37:07, celkově upraveno 1
Ghost0
 
Příspěvky: 8
Registrován: pon 27. čer 2022 9:49:25

Re: BLF a dostupnost linky

Příspěvekod xsouku04 » pon 27. čer 2022 10:38:12

Bohužel problém s tím, aby se ukázalo, že linka není přihlášena, má standard SIP, který byl ve více ohledech špatně navržen. Stav telefon nepřihlášen prostě vůbec neumí.
Lze ale nastavit sledování stavu, ale pak je to prostě jiná funkce tlačítka. Jaký máte telefon? Pak vidíte, jestli je dotyčný online či nikoli, ale zase nepoznáte, jestli má obsazeno nebo mu něco vyzvání.
Tedy jediné řešení je u důležitých klapek mít pro jednu klapku dvě tlačítka. Jedna sleduje stav přihlášen/nepřihlášen a druhá volno-obsazeno-zvoní. Pro ostatní návod na BLF je zde. http://www.odorik.cz/w/blf:blf

Pokud jsou příchozí hovory po nějaké době nedostupné, je to tím, že na telefonu není zapnuté keep alive.

Keep alive lze zapnout i u nás na ústředně, ale protože je vždy lepší, když keep alive provádí telefon, defaultně je to vypnuto. Tohle chování je jiné od většiny jiných operátorů.
Pokud by totiž keep alive pakety posílala ústředna a vypadl by internet třeba na 3 minuty, telefon bude nedostupný až celou hodinu do další přeregistrace. Pokud ale pakety posílá telefon, nedostupnost je jen do dalšího keep alive paketu. Připadně telefon může poznat, že je něco špatně podle toho, že nedostane na svék keep alive odpověď, a přeregistraci může provést sám dříve. To může být např. v případě restartu routeru, nebo když mu operátor vymění ip adresu.
V každém případě doporučujeme nastavit i záložní číslo, a/nebo email, na který máme hlásit změnu počtu zaregistrovaných telefonů.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
 
Příspěvky: 7631
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno

Re: BLF a dostupnost linky

Příspěvekod pe.havel » pon 27. čer 2022 10:41:01

Problém s nedovolatelností na SIP zařízení bude zřejmě způsoben ztrátou průchodnosti přes NAT, projevuje se tím, že je zařízení dovolatelné jen pár desítek sekund po každé registraci, ven jde volat kdykoliv. Možná zařízení neposílá pravidelně pakety KEEP-ALIVE, díky kterým se zajistí udržování spojení. Případně lze zapnout i z druhé strany u Odoriku. Viz viewtopic.php?f=25&t=2019
UPDATE: aha, duplikuji :)
pe.havel
 
Příspěvky: 121
Registrován: pát 02. zář 2016 10:34:20

Re: BLF a dostupnost linky

Příspěvekod Ghost0 » pon 27. čer 2022 12:48:58

Děkuju za rychlou reakci. Používám Yealink T23G tzn jako BLF kontrolky používám tlačítka linek. Funkci sledování stavu jsem bohužel nenašel.

Chápu tedy správně, že většina voip poskytovatelů si nějak upravila SIP protokol? Odjinud jsem totiž zvyklý, že mi stav online/offline i hovorové stavy fungovaly normálně v rámci funkce BLF. U jednoho poskytovatele po mě chtěli ale měsíční poplatek 1500Kč za používání této funkce, což pro domácí použití není pro mě vůbec možné akceptovat. Nějakou symbolickou částku, třeba 100Kč měsíčně bych ještě byl ochotný platit, ale 1500Kč je šílená suma.

Na keep alive se zkusím večer podívat, to jsem si neuvědomil. I když je zajímavé, že na jednom telefonu ten problém není a na druhém ano. Večer snad budu chytřejší ( jestli třeba rozdílná verze firmware telefonů nemá jiné výchozí hodnoty ). Pokusil bych se to posílat z telefonu.
Děkuju i za popis rozdílů mezi keep alive z telefonu a z ústředny. Konečně jsem pochopil rozdíl ;)

Díky za všechny rady. Vyzkouším a dám zpětnou vazbu.
Ghost0
 
Příspěvky: 8
Registrován: pon 27. čer 2022 9:49:25

Re: BLF a dostupnost linky

Příspěvekod xsouku04 » pon 27. čer 2022 15:28:15

Pokud chci, aby mi BLF tlačítko ukazovalo status linky, měl bych vybrat volbu Presence. Vypadá, že Yealink to nemají. Aby to ale fungovalo, je potřeba aby telefon na lince, co chcete sledovat, měl zapnuté "publish presence". Takovou volbu mají Grandstreamy a má ji třeba i Microsip.

Pokud to ostatním funguje, nejspíš vytvářejí nějaké umělé obsazeno v případě, že je linka nepřihlášena. Ta talčítka svítí červeně stejně jako by bylo obsazeno, nebo mají ještě nějakou další třeba oranžovou barvu? Zkoušeli jsme podobnou fintu udělat též, ale nešlo nám to. Zajímalo by mne, co ostatní posílají za stav, když je linka nepřihlášená.
Microsip také ohýbá přihlouplý standard, takže aby BLF v microsipu fungovalo zobrazování jak statusu tak zvoní a obsazeno, je třeba mít ohnutou ústřednu.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
 
Příspěvky: 7631
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno

Re: BLF a dostupnost linky

Příspěvekod Ghost0 » pon 27. čer 2022 16:19:51

Konkrétně jinde když byla linka offline tak kontrolka zhasne, když je online svítí zeleně. Při příchozím hovoru bliká rychle červeně, při probíhajícím hovoru svítí trvale červeně. Dokonce jsem v posledních dnech v rámci testování buď na vaší, nebo na jiné testovací ústředně ( bohužel už si nevzpomenu ) viděl poprvé i pomalé červené blikání při přidrženém hovoru.
Koukám že to je zajímavá problematika :-)
Ghost0
 
Příspěvky: 8
Registrován: pon 27. čer 2022 9:49:25

Re: BLF a dostupnost linky

Příspěvekod xsouku04 » pon 27. čer 2022 19:42:41

Kdyby měl někdo možnost odchytit, co ústředna pošle telefonu, aby tlačítko zhaslo, možná bychom to mohli začít posílat také, i kdybychom to měli dělat speciálním skriptem jednou za 5 minut.

Většina stolních telefonů je ale stejně puštěna neustále, tedy hodí se to spíše v případě, že se někdo přihlašuje na svoji linku jen softwarovým telefonem. A to jen občas. Co by se také hodilo, aby to umělo ukázat třeba stav DND. (nerušit)
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
 
Příspěvky: 7631
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno

Re: BLF a dostupnost linky

Příspěvekod Ghost0 » pon 27. čer 2022 20:11:18

xsouku04 píše:Kdyby měl někdo možnost odchytit, co ústředna pošle telefonu aby tlačítko zhaslo, možná bychom to mohli začít posílat také i kdybychom to měli dělat speciálním skriptem jednou za 5 minut.

Většina stolních telefonů je ale stejně puštěna neustále, tedy hodí se to spíše v případě, že se někdo přihlašuje na svoji linku jen softwarovým telefonem. A to jen občas. Co by se také hodilo, aby to umělo ukázat třeba stav DND. (nerušit)


Můžu zkusit, uvidím jestli se mi to povede odposlechnout. Pokud je tady taková možnost spolupráce tak bych ji rád využil a pomohl tím snad dobré věci :)
Já jsem tu signalizaci online/offline právě používal u konkurence k tomu, že jsem aspoň věděl že linka funguje. Byla na hw telefonu, ale s jistou pravidelností mi poskytovatel náhodně vypínal účty, případně docházelo k výpadům internetu a tím pádem byla linka nefunkční. Jelikož to jsou telefony u rodičů, kteří na to do jisté míry spoléhají, mohl jsem aspoň většinou zasáhnout dřív než zjistili že něco nefunguje :)
Ghost0
 
Příspěvky: 8
Registrován: pon 27. čer 2022 9:49:25

Re: BLF a dostupnost linky

Příspěvekod xsouku04 » pon 27. čer 2022 20:17:23

Ghost0 píše:
xsouku04 píše:Kdyby měl někdo možnost odchytit, co ústředna pošle telefonu aby tlačítko zhaslo, možná bychom to mohli začít posílat také i kdybychom to měli dělat speciálním skriptem jednou za 5 minut.

Většina stolních telefonů je ale stejně puštěna neustále, tedy hodí se to spíše v případě, že se někdo přihlašuje na svoji linku jen softwarovým telefonem. A to jen občas. Co by se také hodilo, aby to umělo ukázat třeba stav DND. (nerušit)


Můžu zkusit, uvidím jestli se mi to povede odposlechnout. Pokud je tady taková možnost spolupráce tak bych ji rád využil a pomohl tím snad dobré věci :)
Já jsem tu signalizaci online/offline právě používal u konkurence k tomu, že jsem aspoň věděl že linka funguje. Byla na hw telefonu, ale s jistou pravidelností mi poskytovatel náhodně vypínal účty, případně docházelo k výpadům internetu a tím pádem byla linka nefunkční. Jelikož to jsou telefony u rodičů, kteří na to do jisté míry spoléhají, mohl jsem aspoň většinou zasáhnout dřív než zjistili že něco nefunguje :)


Na to ale u nás máme jiné nástroje. Můžete si nastavit email, na který vám pošleme info, pokud se změní počet registrací na dané lince. Je to v té tabulce, jak je uvedené SIP heslo. Další věc, co se může hodit, je záložní číslo. To je aby někdo nezmeškal příchozí hovory, když mu nejde internet, nebo se kousnul jeho telefon.
O použití záložního čísla také přijde email. Záložní číslo je dobré pro služební hovory, ale mohlo by být nebezpečné pro dlouhé soukromé příchozí. Ale mělo by to jít udělat tak, aby bylo poznat, že se nevolá napřímo, kdyby byl zájem.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
 
Příspěvky: 7631
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno

Re: BLF a dostupnost linky

Příspěvekod Ghost0 » pon 27. čer 2022 22:47:12

E-mail jsem si teď tedy nastavil a vyzkouším.
Jinak rada ohledně keep alive zabrala. Taková základní věc a já si ji nezkontroloval. :roll:
Děkuji za pomoc
Ghost0
 
Příspěvky: 8
Registrován: pon 27. čer 2022 9:49:25

Další

Zpět na odorik.cz

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků