Linksys/Cisco a FritzBox - extra možnost sledování kvality

Je špatně slyšet ? Lze to řešit !

Linksys/Cisco a FritzBox - extra možnost sledování kvality

Příspěvekod xsouku04 » čtv 31. kvě 2012 12:05:32

Již nějakou dobu pracujeme na tom, že se snažíme evidovat počty ztracených paketů a jitter během hovoru. Tuto možnost budeme ještě dále vylepšovat.
Objevili jsme ale nyní další zajímavou možnost. Některé SIP zařízení jako třeba Linksys/Cisco nebo AVM FRITZ dovedou poslat statistiky o kvalitě posledního hovoru při ukončování hovoru. Tedy v SIP hlavičce BYE nebo CANCEL a nebo v hlavičce OK která na BYE odpovídá.

Cisco/Linksys tuto informaci dávají do hlavičky s názvem p-rtp-stat. Bohužel je ale nutné zasílání nejdříve povolit v menu Stats_In_BYE . Tuhle položku najdete v menu SIP. Musí být zvolen režim advanced.

Obrázek

Nyní přidáme tuto položku i do našeho wizárdu, takže ji budou mít nastavenu všichni kdo použijí poloautomatické nastavení v našem menu. Srozumitelná technická dokumentace cisko poskytuje zde https://supportforums.cisco.com/servlet ... 292011.pdf

V pdfku je vše dobře popsáno až na položku LA - deleay in ms, což je zavádějící.
Přesnější popis, který jsem našel v jiné dokumentaci je LA - Round Trip Delay, in milliseconds (ms). Tedy je to obdoba onoho pingu, ale neříká se jestli průměrná nebo jaká. Bohužel.



AVM FRITZ dává obdobnou a ještě více detailní informaci do pole x-rtp-stat. Dokumentace je zde AVM http://www.avm.de/de/Extern/files/x-rtp/xrtpv31.pdf

Zde bych chtěl upozornit především na položku DL u které je v oné PDF dokumentaci napsáno. DL=<rtt mean>,<rtt min>,<rtt max>, mean, minimum and maximum round trip delay in ms (derived from the DSLR value; RFC 3550 Section 6.4.1)
Zdá se ale že tam mají fritzové chybu, protože v RFC 3550 žádný pojem DSLR není. Je tam ale velmi podobný pojem DLSR, který se liší jen prohozením dvou písmen s kterým si jej autor této dokumentace nejspíše popletl. Důležité je, že je to zase obdoba pingu s tím, že tentokráte máme střední, minimální a maximální hodnotu, což je mnohem užitečnější než jakási nepřesně definovaná hodnota LA co poskytuje cisco.


Vypadá to, že žádná další zařízení (zjevně z výjimkou několika neznámých a v ČR nepoužívaných) tyto informace posílat neumí, což je velká škoda.

Sbírání statistik hlasových paketech je důležité proto, abychom mohli lépe diagnostikovat případné potíže s kvalitou hovorů a rychle tak vyloučit běžné a zřejmé případy kdy za nekvalitu může kvalita internetu přímo u zákazníka. Pokud by pak nekvalita vznikala u nás nebo našeho dodavatele, snadno to rozpoznáme a můžeme rychle řešit.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
 
Příspěvky: 6962
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno

Re: sledování kvality hovoru/kvality internetu

Příspěvekod QXO » ned 10. čer 2012 10:55:25

Zapnul jsem na svem SPA941 tuto volbu v menu. Muzu kvalitu sledovat pres uzivatelske rozhrani i ja jako zakaznik?
Hodne bojuji s kvalitou, nekdy jde hovor dobre, jindy vypadky i kdyz je dlouhodobe ping na sip.odorik.cz v poradku, tezko se neceho chyta.
Nechapu proc obecne je SIP tak nachylny, Skype jede i za tragickych podminek internetoveho pripojeni a clovek tady ma 10Mbps s pingem 30ms a stejne neustale dokola resim kvalitu.
QXO
 

Re: sledování kvality hovoru/kvality internetu

Příspěvekod xsouku04 » ned 10. čer 2012 12:58:09

Zobrazení těchto údajů pro koncového zákazníka zatím není hotové. Pokud mi ale napíšete několik konkrétních "call id" (je třeba si u výpisu hovorů zvolit výpis:podrobný pak je v pravém sloupečku) problematických hovorů, mohu zde statistiky uvést. Call id ani statistika rtp nejsou žádné soukromé citlivé údaje, takže to lze probírat bez problémů zde na fóru.

S tím, aby byl dobrý ping a přitom docházelo ke koktání jsem se setkal jen jednou. Opravdu měříte ping během problematického hovoru ?

Jaký máte internet? Kdo je vašim poskytovatelem? Možným důvodem by mohlo být nastaveno velmi špatně QoS. Tedy místo aby se dávalo hlasovým paketům přednost před ostatními, zjevně jsou považovaný za p2p spojený (tedy notorické stahovače) a omezováni. Pokud totiž někdo nabízí opravdu rychlý internet, zjevně se pak musí proti p2p bránit, jinak by byl provoz do zahraničí velmi nákladný. Pokud to udělá špatně, znehodnotí vám VoIP.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
 
Příspěvky: 6962
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno

Re: sledování kvality hovoru/kvality internetu

Příspěvekod Info » ned 10. čer 2012 15:09:28

xsouku04: Termín "notoriský stahovač" bytostně nesnáším!!

Protože je používán ISP ve stejném smyslu jako kdyby stahování z Internetu byla nějaká závislost podobná alkoholismu nebo psychická až sexuální úchylka a nutkání jako fetišismus.

Především neznám nikoho, kdo by "stahoval pro uspokojení ze samotného satahování", lidé stahují různý obsah, který chtějí konzumovat. Asi těžko někdo něco stahuje jenom proto, aby to zase smazal a stahoval něco jiného.

Termín "notorický stahovač" použil poprvé provider KTEO, kdy začali nabízet "neomezené tarify" a měly obří reklamy, že lidé mohou stahovat 24 hodin denně a v jakémkoli množství. Jenže protože tehdy Internet fungoval uživatelům ne v řádech megabitů jako dnes, ale pouze rychlostí 128 Kbit/s, tedy za 24 hodin vytížení linky na 100% bylo možné stáhnout maximálně 1350 MB dat.

Řada uživatelů si tehdy chtěla stáhnout filmy, které měly 700-1400 MB a různý SW. Takže řada uživatelů nechávala svá PC zapnutá 24 hodin denně a stahovala. Následně manageři sítě KTEO přišli na to, že headendy neutáhnou tolik kabelových modemů a bude potřeba jejich výměna znamenající několik set tisíc korun.

Načež se veřejně manager KTEO pustil v diskusi do uživatelů, kde je označil za "notorické stahovače" a přirovnával je právě k alkoholikům nebo fetišistům. Uživatelé argumentovali tím, že "pouze využíváme to, co jste NÁM SAMI NABIDLI A NA CO JSTE NAS NALAKALI!"


Proto si myslím, že "notorický stahovač" není pojem na místě. Je pouze problém ISP, že nedokáží poskytnout to, co naslibovali, mají pomalé linky a nedokážou nabídnout uživateli žádné řešení a ještě mu nadávají. Například takový NetBox už v době toho problému na KTEO místo aby nadával uživatelům do "notoriků", tak spustil mezi vlastními uživateli neomezený vnitřní okruh (na sdílení) rychlostí 100 Mbit/s pro uživatele všech tarifů :-). Tím automaticky vyřešil i problematiku P2P, protože software nebo uživatel si automaticky vybral (rychlejší) data z vnitřního okruhu ať už využíval FTP, DirectConnect nebo později Torrent.
Jakmile se tedy data dostala jednou do sítě NetBoxu, už nezatěžovala konektivitu ven a sdílela se jenom uvnitř sítě!

Kdyby všichni ISP udělali to, co udělal NetBox, tak nemusí mít problém s P2P.
Info
 

Re: sledování kvality hovoru/kvality internetu

Příspěvekod maluodorik » ned 10. čer 2012 19:59:15

xsouku04: prosim o provereni CallID 45354363 | mereny ping v prumeru tentokrat horsich 75ms, ztracene pakety zadne, hovor odorik-odorik, PCMA
obcas se hovor zaskobrtnul kdyz ping vyskocil pres 100ms, ale napr. ke konci hovoru (90%) se linka uplne odmlcela na cca 5s
internet je wifi, nicmene provider je na u poskytovatele velkoobchodne stejne O2

Diky.
maluodorik
 
Příspěvky: 6
Registrován: ned 10. čer 2012 19:49:03

Re: sledování kvality hovoru/kvality internetu

Příspěvekod xsouku04 » pon 11. čer 2012 12:16:22

Zavěsila jako první druhá strana a ve zprávě OK je násludující.


Kód: Vybrat vše
Call-ID: 3f9acc1a0bae5c413c7236182d0cef9e@89.185.255.45:5060
CSeq: 103 BYE
Via: SIP/2.0/UDP 81.31.45.51;branch=z9hG4bKbcf5.aa480fc7.0
Via: SIP/2.0/UDP 89.185.XXX.XXX:5060;branch=z9hG4bK7fa41141;rport=5060
Server: Linksys/SPA941-5.1.8
P-RTP-Stat: PS=10390,OS=1662400,PR=8700,OR=1392000,PL=1650,JI=16,LA=0,DU=208,EN=G711a,DE=G711a
Content-Length: 0


Kód: Vybrat vše
Packets sent:   10390
Octets sent:   1662400
Packets recieved:   8700
Octets recieved:   1392000
Packet lost:   1650 ( 18,675 %)
Jitter ms:   16 ms.
Delay ms:   0 ms.
Call duration:   208 seconds. (3 min. 28 sec.)
Encoder:   G711a
Decoder:   G711a


Delay 0 ms je nesmysl, takže to nejspíše vůbec neměří.
Jediné co vypadá, že je špatně jsou ztracené pakety 1650 tedy 18 % .

Cituji z dokumentace cisca:
The packets sent (PS) counter is the count of packets that your phone has sent.
The packets lost (PL) counter is based on what the remote device sent to your phone and is compared with what your
phone received. There is no correlation between PS and PL, they are totally separate and not related in any way.
The packets received (PR) counter is related to the PL counter. The sum of your phone’s PR and PL counters should equal
the remote side’s packet sent counter. Keep in mind that you have no visibility to the remote side’s PS counter.



Zajímavé je, že u nás jsme žádné ztráty nenaměřili.
Kód: Vybrat vše
ssrc=2050363689
themssrc=4223597054
lp=3
rxjitter=0.010895
rxcount=10351
txjitter=0.000000
txcount=10356
rlp=0
rtt=0.000000


Zjevně platí 8700 (paket send směr odorik -> Linksys)+1650 (paket lost naměřeno u vašem Linsysu) = 10350 což cca odpovídá počtu odeslaných paketů, které byly naměřeny u nás jako odeslané.

Když wifi není úplně dobré, doporučil bych používat spíše kodek g729. Možná se wifi méně zahltí a ztratí méně paketů.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
 
Příspěvky: 6962
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno


Zpět na Kvalita a přerušování hovorů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků