HTML SIP klienti

Diskuze o telefonování a telefonních službách, rady, návody, připomínky, ...
jlo
Příspěvky: 147
Registrován: pon 08. dub 2013 12:32:18

Re: HTML SIP klienti

Příspěvek od jlo »

Zedna píše:http://www.zive.sk/vysiel-dokonalejsi-f ... fault.aspx

Veľkou zmenou je i predvolene zapnutá podpora WebRTC (vzájomná komunikácia používateľov pomocou prehliadača bez nutnosti využívania externých zásuvných modulov).
Vždycky, když čtu o podobných vývojářských směrech, jímá mne děs a beznaděj. Základní pravidlo pro výstavbu jakéhokoliv stabilního, robustního a škálovatelného systému zní: JEDNA APLIKACE DĚLÁ JEDNU VĚC, a to dobře, rychle a s minimální spotřebou systémových zdrojů.
Textový procesor edituje texty, e-mailový klient píše zprávy, telefonní klient telefonuje, www prohlížeč prohlíží www stránky.
Už integrace přenosu jednosměrného multimediálního obsahu do webu je ústupek - samozřejmě, že když si pustíte internetové rádio nebo televizi přímo jako stream v mplayeru nebo vlc tak je to (obvykle) čistší a (vždy) s menším zatížením systému, ale integrace SIP do prohlížeče už vytváří skutečně nestvůru.
Tak jen doufám, že stále budou přežívat prohlížeče a SIP klienty, které tomuto trendu nepodlehnou.
A jak říká jeden známý mého kolegy: no nic, jdu nakrmit prase :-)
Uživatelský avatar
Zedna
Příspěvky: 736
Registrován: stř 04. dub 2012 0:57:53

Re: HTML SIP klienti

Příspěvek od Zedna »

Dalsi castecne souvisejici zalezitost k tomuto tematu:
http://www.zive.cz/bleskovky/internet-e ... fault.aspx
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
Příspěvky: 8146
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: HTML SIP klienti

Příspěvek od xsouku04 »

jlo píše:
Zedna píše:http://www.zive.sk/vysiel-dokonalejsi-f ... fault.aspx

Veľkou zmenou je i predvolene zapnutá podpora WebRTC (vzájomná komunikácia používateľov pomocou prehliadača bez nutnosti využívania externých zásuvných modulov).
Vždycky, když čtu o podobných vývojářských směrech, jímá mne děs a beznaděj. Základní pravidlo pro výstavbu jakéhokoliv stabilního, robustního a škálovatelného systému zní: JEDNA APLIKACE DĚLÁ JEDNU VĚC, a to dobře, rychle a s minimální spotřebou systémových zdrojů.
Textový procesor edituje texty, e-mailový klient píše zprávy, telefonní klient telefonuje, www prohlížeč prohlíží www stránky.
Už integrace přenosu jednosměrného multimediálního obsahu do webu je ústupek - samozřejmě, že když si pustíte internetové rádio nebo televizi přímo jako stream v mplayeru nebo vlc tak je to (obvykle) čistší a (vždy) s menším zatížením systému, ale integrace SIP do prohlížeče už vytváří skutečně nestvůru.
Tak jen doufám, že stále budou přežívat prohlížeče a SIP klienty, které tomuto trendu nepodlehnou.
A jak říká jeden známý mého kolegy: no nic, jdu nakrmit prase :-)
Taky mám raději, když jedna aplikace umí jednu věc pořádně. Ostatně tohle je základní myšlenka Unixu a Linuxu. Bohužel co se týče VoIP klientů a zvukových filtrů, je zde skype a pak dlouho dlouho nic. Tedy kromě skypu zde není žádný voip klient, který by si sám zvládl nastavit správnou citlivost mikrofonu a sám vyrušil zpětnou vazbu (ozvěnu) a šum a zkreslení mikrofonu a to obstojně pro většinu běžného hardware. Přestože to málokdo dovede rozpoznat, tohle je zásadní důvod, který brání k masivnějšímu rozvoji VoIP přes jiného klienta než skype.
Pochybuji, že zrovna vývojáři webových prohlížečů tohle zvládnou opravdu dobře a napoprvé. Podle mého názoru se budou několik let hádat jen o tom, co je standard.

Na druhé straně, pokud by bylo zpracování videa a zvuku přímo v prohlížeči a nebylo třeba doplňku jako java nebo flash, je to určitě cesta správným směrem. Flash a jeho audio tým se zdají být opravdovými břídily a java není moc vhodná na podobný typ aplikací. Že se zbavíme nutnosti flashe nebo javy, je velmi dobrá věc. Důležité je pouze to, jak dobře to bude uděláno a jak použitelné to bude. Obávám se, že to bude trvat ještě nějaký ten čas, než to bude na úrovní dnešního průměrného VoIP klienta.

Podle mého názoru u skypu jsou dva důvody úspěchu - kvalitní audio, tedy zvukové filtry a odstraňování nedostatků zvukové karty (to je ten hlavní), a technologie P2P (peer to peer), která je ovšem médii přeceňovaná.
Když nikdo na světe nezvládne udělat "druhý skype", nevěřím, že zrovna vývojáři webových prohlížečů by zvládli skypu vážně konkurovat, tedy ne alespoň co se týče používání masou lidí na neideálním problémovém hardware.

Je zde ještě jiná cesta jak se zbavit problémům s hardware a to pořídit si usb zvukovou kartu a sluchátka s mikrokfonem. Pak obstojně funguje většina VoIP klientů, co se kvality zvuku týče. I skype v tomto případě dosáhne vyšší kvality zvuku.

Co se týče přenosu videa, tam si myslím, že to mají webové prohlížeče podstatně snadnější a mohly by zvládnout větší nasazení.

Nemáme tu nějakého zvukaře programátora, který by se této příležitosti udělat druhý skype mohl chytit?

Problém je v tom, že vývojáři VoIP aplikací si pořídí obstojný hardware, který si dobře nastaví, a na něm to pak ladí a dosáhnou uspokojivých výsledků. Většina lidí se ale snaží mluvit do integrovaného mikrofonu v notebooku ze dvou metrů a to je pak katastrofa a důvod, proč jeho aplikaci zavrhnou a raději pak volají mobilem...

I když ani se skypem není dobrý nápad mluvit ze dvou metrů do mikrofonu, je to ale jediná mě známá aplikace, která si s tímto relativně dobře poradí. A to je zjednodušeně řečeno hlavní důvod, proč se skype tolik rozšířil.

Početně většina uživatelů počítače jsou začátečníci a to, jak se jim daří používat nějakou aplikaci, je zásadní pro její masový úspěch.

Udělat blbuvzdorného mutliplatformního VoIP klienta by mohl být krásný námět např. na diplomovou práci. Nemusí se začínat od začátku, možné je navázat na nějakého existujícího open source projekt VoIP klienta a jen jej doplnit o potřebný kód. Kdyby to pak bylo instalovatelné jako plugin třeba do firefoxu, mohlo by to být už přesně to, co je potřeba.
Uživatelský avatar
Largon
Příspěvky: 448
Registrován: pon 07. lis 2011 10:14:09

Re: HTML SIP klienti

Příspěvek od Largon »

Moc se o Skype nezajímám, ale mám pocit, že už od P2P protokolu upustili a nyní vše běží přes servery Microsoftu.

edit: Tady je článek o tom, jak to provozují na serverech s Linuxem: http://arstechnica.com/business/2012/05 ... microsoft/ . Vypadá to, že hovory jdou pořád P2P a servery Microsoftu (supernodes) slouží jen k jejich navazování.
Uživatelský avatar
Zedna
Příspěvky: 736
Registrován: stř 04. dub 2012 0:57:53

Re: HTML SIP klienti

Příspěvek od Zedna »

Firefox leze do zelí Skypu, nabídne službu pro videohovory
http://www.zive.cz/bleskovky/firefox-le ... fault.aspx
xsvobo10
Příspěvky: 26
Registrován: pát 12. srp 2011 19:57:47
Bydliště: Brno

Re: HTML SIP klienti

Příspěvek od xsvobo10 »

Dobry den,

doba pokrocila, WebRTC funguje o neco lepe, nezvazujete zavest webovy softphone na Odoriku, abych nemusel na kazdem pocitaci resit zprovozneni SIP klienta?
Napr. FreePBX ma tuto moznost zabudovanou od ledna 2014.

S pozdravem,
Miroslav S.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
Příspěvky: 8146
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: HTML SIP klienti

Příspěvek od xsouku04 »

xsvobo10 píše:Dobry den,

doba pokrocila, WebRTC funguje o neco lepe, nezvazujete zavest webovy softphone na Odoriku, abych nemusel na kazdem pocitaci resit zprovozneni SIP klienta?
Napr. FreePBX ma tuto moznost zabudovanou od ledna 2014.

S pozdravem,
Miroslav S.
A jaké jsou praktické postřehy s používáním?
Nejproblematičtější u BFU bývá to, aby použili sluchátka s mikrofonem, nebo alespoň přiměřeně mluvili do mikrofonu.
A měli rozumě kvalitní vstup pro mikrofon a hlavně měli rozumě seřízenou citlivost citlivost mikrofonu.

To je podle mne nejslabší místo všech VoIP klientů - jedině skype je na tom trochu lépe.
Skype dovede citlivost mikrofonu sám nastavit, vyrušit ozvěnu a aplikovat zvukové filtry tak, aby zvuk byl použitelný, i když se BFU chová zvukově špatně nebo má nekvalitní vstup pro mikrofon.
U odorik.exe, jsme lidem na seštelování mikrofonu dali přímo šoupátko a upozorňujeme na to. Přesto 1/3 lidí, co mi volá z Odorik.exe, není slyšet ideálně, protože si řádně nezašoupali, nebo jim to przní jejich nekvalitní zvuková karta.

Krok 1 - Stáhnu Odorik.exe na plochu, spustím jej (neinstaluje se), zadám Odorik PIN.
Obrázek
Krok 2 - zkusím si, jak jsem slyšet, a nastavím optimální citlivost mikrofonu. Při běžné mluvě by se měl zelený ukazatel pohybovat cca uprostřed. Nesmí výrazně zasahovat do červené části!
Obrázek
Krok 3 - volám.

Návod: http://www.odorik.cz/w/odoriktelefon


Pokud je již webRTC použitelný na většině počítačů a není to zase jen módní výkřik, asi by stálo za to, se na to znovu mrknout.
Jaké máte kdo zkušenosti? Co by mohl být zádrhel pro BFU?
Uživatelský avatar
Zedna
Příspěvky: 736
Registrován: stř 04. dub 2012 0:57:53

Re: HTML SIP klienti

Příspěvek od Zedna »

Ukazka (reklamni clanek) prakticke realne aplikace vyuzivajici WebRTC:

Volejte se zákazníky přes prohlížeč díky WebRTC
http://www.zive.cz/clanky/volejte-se-za ... fault.aspx
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
Příspěvky: 8146
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: HTML SIP klienti

Příspěvek od xsouku04 »

Zedna píše:Ukazka (reklamni clanek) prakticke realne aplikace vyuzivajici WebRTC:

Volejte se zákazníky přes prohlížeč díky WebRTC
http://www.zive.cz/clanky/volejte-se-za ... fault.aspx
Já bych jen dodal. S Odorikem je též možné volat a není nutné cokoli instalovat. Odorik.exe se totiž neinstaluje. Narozdíl od stále ještě málo používané nové technologie webRTC nemá také žádné nároky na verzi internetového prohlížeče.

Vypadá, že za dobré konstelace hvězd už je webRTC v praxi použitelné. Co se týče použití pro veřejnost, těžko mohu vyžadovat jistou verzi prohlížeče. Požadavek na instalaci libovolného SIP klienta je podle mého názoru menší zlo.
Zjišťovat informace o hovorech jde přes API. Přepojovat hovor by též mohlo jít přes API, pokud by byl zájem.

Něco mně z podstatných výhod uniklo?
Uživatelský avatar
Zedna
Příspěvky: 736
Registrován: stř 04. dub 2012 0:57:53

Re: HTML SIP klienti

Příspěvek od Zedna »

Souhlasim, ze prozatim jeste ne vsechny prohlizece toto podporuji, takze hovory mezi ruznymi prohlizeci zatim nejsou bezne.

Me napada, ze by mohlo byt zajimave, kdyby se zacali objevovat VOIP klienti (aplikace) postaveni nad WebRTC protokolem.
Pak by pro bezne hovory po internetu odpadla potreba dalsich prostredniku (Skype,Odorik, ...).
Odpovědět