jlo píše:
Vždycky, když čtu o podobných vývojářských směrech, jímá mne děs a beznaděj. Základní pravidlo pro výstavbu jakéhokoliv stabilního, robustního a škálovatelného systému zní: JEDNA APLIKACE DĚLÁ JEDNU VĚC, a to dobře, rychle a s minimální spotřebou systémových zdrojů.
Textový procesor edituje texty, e-mailový klient píše zprávy, telefonní klient telefonuje, www prohlížeč prohlíží www stránky.
Už integrace přenosu jednosměrného multimediálního obsahu do webu je ústupek - samozřejmě, že když si pustíte internetové rádio nebo televizi přímo jako stream v mplayeru nebo vlc tak je to (obvykle) čistší a (vždy) s menším zatížením systému, ale integrace SIP do prohlížeče už vytváří skutečně nestvůru.
Tak jen doufám, že stále budou přežívat prohlížeče a SIP klienty, které tomuto trendu nepodlehnou.
A jak říká jeden známý mého kolegy: no nic, jdu nakrmit prase
Taky mám raději, když jedna aplikace umí jednu věc pořádně. Ostatně tohle je základní myšlenka Unixu a Linuxu. Bohužel co se týče VoIP klientů a zvukových filtrů, je zde skype a pak dlouho dlouho nic. Tedy kromě skypu zde není žádný voip klient, který by si sám
zvládl nastavit správnou citlivost mikrofonu a sám vyrušil zpětnou vazbu (ozvěnu) a šum a zkreslení mikrofonu a to obstojně pro většinu běžného hardware. Přestože to málokdo dovede rozpoznat, tohle je zásadní důvod, který brání k masivnějšímu rozvoji VoIP přes jiného klienta než skype.
Pochybuji, že zrovna vývojáři webových prohlížečů tohle zvládnou opravdu dobře a napoprvé. Podle mého názoru se budou několik let hádat jen o tom, co je standard.
Na druhé straně, pokud by bylo zpracování videa a zvuku přímo v prohlížeči a nebylo třeba doplňku jako java nebo flash, je to určitě cesta správným směrem. Flash a jeho audio tým se zdají být opravdovými břídily a java není moc vhodná na podobný typ aplikací. Že se zbavíme nutnosti flashe nebo javy, je velmi dobrá věc. Důležité je pouze to, jak dobře to bude uděláno a jak použitelné to bude. Obávám se, že to bude trvat ještě nějaký ten čas, než to bude na úrovní dnešního průměrného VoIP klienta.
Podle mého názoru u skypu jsou dva důvody úspěchu - kvalitní audio, tedy zvukové filtry a odstraňování nedostatků zvukové karty (to je ten hlavní), a technologie P2P (peer to peer), která je ovšem médii přeceňovaná.
Když nikdo na světe nezvládne udělat "druhý skype", nevěřím, že zrovna vývojáři webových prohlížečů by zvládli skypu vážně konkurovat, tedy ne alespoň co se týče používání masou lidí na neideálním problémovém hardware.
Je zde ještě jiná cesta jak se zbavit problémům s hardware a to pořídit si
usb zvukovou kartu a sluchátka s mikrokfonem. Pak obstojně funguje většina VoIP klientů, co se kvality zvuku týče. I skype v tomto případě dosáhne vyšší kvality zvuku.
Co se týče přenosu videa, tam si myslím, že to mají webové prohlížeče podstatně snadnější a mohly by zvládnout větší nasazení.
Nemáme tu nějakého zvukaře programátora, který by se této příležitosti udělat druhý skype mohl chytit?
Problém je v tom, že vývojáři VoIP aplikací si pořídí obstojný hardware, který si dobře nastaví, a na něm to pak ladí a dosáhnou uspokojivých výsledků. Většina lidí se ale snaží mluvit do integrovaného mikrofonu v notebooku ze dvou metrů a to je pak katastrofa a důvod, proč jeho aplikaci zavrhnou a raději pak volají mobilem...
I když ani se skypem není dobrý nápad mluvit ze dvou metrů do mikrofonu, je to ale jediná mě známá aplikace, která si s tímto relativně dobře poradí. A to je zjednodušeně řečeno hlavní důvod, proč se skype tolik rozšířil.
Početně většina uživatelů počítače jsou začátečníci a to, jak se jim daří používat nějakou aplikaci, je zásadní pro její masový úspěch.
Udělat blbuvzdorného mutliplatformního VoIP klienta by mohl být krásný námět např. na diplomovou práci. Nemusí se začínat od začátku, možné je navázat na nějakého existujícího open source projekt VoIP klienta a jen jej doplnit o potřebný kód. Kdyby to pak bylo instalovatelné jako plugin třeba do firefoxu, mohlo by to být už přesně to, co je potřeba.