Technické řešení ústředny Odoriku - pojištění proti selhání?

Chcete probrat nezařaditelné téma ?
martv
Příspěvky: 44
Registrován: úte 22. led 2013 1:26:57

Technické řešení ústředny Odoriku - pojištění proti selhání?

Příspěvek od martv »

Spolu s tím, jak stále více služeb Odoriku ve firmě využíváme (VoIP, GSM, SMS) bych se rád zeptal, jak je vlastně zabezpečená infrastruktura Odoriku proti selhání/výpadkům. Z fóra jsem pochopil, že ústředna je zřejmě nějaký Asterisk, takže to zřejmě poběží na nějakém běžnějším hardware. Jak je pojištěno riziko selhání? Běží někde aktuální kopie (cluster, load-balancing, ...), který případný výpadek ihned vykryje?

Běží kopie (nebo alespoň zálohování) někde geograficky odděleně od brněnského datacentra MAI, kde máte zřejmě zázemí?

A teď to nejdůležitější :) jsou případným výpadkem ústředny Odoriku postiženy jen hovory z VoIP, nebo také GSM z vlastních SIM karet?
Uživatelský avatar
Pitomec
Příspěvky: 2580
Registrován: ned 27. lis 2011 21:26:33
Bydliště: Brno

Re: Technické řešení ústředny Odoriku - pojištění proti selh

Příspěvek od Pitomec »

Příchozí hovory na mobilní číslo jdou prý přímo z T-Mobile, takže na ně Odorik vliv nemá.
Obrázek
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
Příspěvky: 8146
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Technické řešení ústředny Odoriku - pojištění proti selh

Příspěvek od xsouku04 »

Struktura Odoriku je podstatně složitější než jeden Asterisk.
Celkem máme nyní pod správou 19 serverů, i když velkou část z nich zabírá http://www.4smart.cz. Celé to dimenzujeme tak, abychom zvládali desetitisíce souběžných hovorů a statisíce přihlášených linek bez podstatných změn.
Servery si zálohují obsah mezi sebou. Všechny naše aplikace běží na virtuálních serverech a to z toho důvodu, aby v případě potíží s hardwarem bylo možné daný server spustit na jiném hardwarovém stroji. Server na jiném stroji převezme ihned původní IP adresu. Obvykle se kazí disky a to jeden v raidu, tedy takovým způsobem, že na přesun virtuálu je možné počkat do nočních hodin. I jiné problémy obvykle nejsou ve stylu, že by se stroj z ničeho nic přestal úplně hlásit.
Další věc je, že u nás oddělujeme RTP a SIP signalizaci. Díky oddělení SIP a RTP se dá takto celý systém teoreticky odstěhovat i bez přerušení hovorů. Tedy nejdříve změnit pracanta (zde změna ip adresy ničemu nevadí) a pak změnit SIP proxy - na jiném serveru se stejnou ip adresou - běžící hovory to též nepřeruší, jen několik vteřin nepůjdou udělat nové.
sip.odorik.cz je jen sip proxy, která kromě registrace a zabezpečení loadbalancuje provoz na více "pracantů."
Samotný RTP stream tedy hovor samotný již přes sip proxy nejde, ale jde co možná nejkratší cestou vždy jen pokud možno s jedinou zastávkou kvůli možnému transkódování a pro podporu zařízení za NATem.
Tedy pokud se pokazí nějaký pracant, můžeme jej okamžitě odstavit změnou nastavení sip proxy.
Pokud začne zlobit hardwarový stroj, na kterém běží sip.odorik.cz, spustíme jej pod stejnou ip adresou na jiném fyzickém stroji. Pokud nejsou přesuny akutní (v naprosté většině případů), děláme je vždy v noci. To stejné platí pro velkoobchodní sip proxy.
Pokud selže jeden velkoobchodní partner, hovory jsou automaticky - bez lidského zásahu, hned posílány přes jiného. Příchozí hovory mají též dvě rozdílné cesty v případě výpadku jedné z nich.
Co se týče odchozích hovorů z našich SIM karet, i ty jdou přes tuhle naši infrastrukturu. Příchozí hovory na Odorik SIM karty jdou napřímo, tedy nejsou závislé na fungování Odorik.cz.

Co se týče toho, aby byl Odorik servery ve více než jedné lokalitě, je to bohužel složitější, než co se týče běžných webových služeb. Často jsou služby vázány přímo na IP adresu, tedy okamžitý přenos služeb do jiné lokality není možný. Master internet u kterého máme hosting je podle mého názoru jedna z mála férově se zodpovědně se chovajících firem (žádné neomezené datové plány a pod.), tedy předpoklad delších závažných potíží, s kterými by si nevěděli rady, je zde podle mého názoru mizivý. Ano, měli i závažnější problémy, ty se ale nikdy neopakují, vždy udělají protiopatření, která pravděpodobnost opakování stejného problému minimalizují. Ano, v případě, že by vyhořelo 4. i 5. patro, máme vážný problém. To by se ale mohlo stát jen pokud by selhal protipožární systém. Podle Master internet, je konektivita směrem do internetu zajištěna několika nezávislými přívody optických vláken. V případě překopnutí kabelu je tedy pravděpodobné, že než bychom stihli cokoli převést na záložní lokalitu (např. změnou nastavení domén), bude konektivita již obnovená. Tedy pokud by vůbec byla přerušena. Provádět pravidelné automatizované zálohování (stačilo by každou noc) mimo lokalitu je dobrý nápad na vylepšení.

P.S. V ČR za celou dobu spadla jen dvě větší letadla.
Přílohy
Odorik_mapa_zjednodusena.png
Odorik_mapa_zjednodusena.png (112.56 KiB) Zobrazeno 11751 x
Kabek
Příspěvky: 644
Registrován: čtv 03. led 2013 19:44:30

Re: Technické řešení ústředny Odoriku - pojištění proti selh

Příspěvek od Kabek »

Díky za tyto informace! Znalí této problematiky si udělají závěr sami...
MN_
Příspěvky: 22
Registrován: úte 13. srp 2013 11:11:20

Re: Technické řešení ústředny Odoriku - pojištění proti selh

Příspěvek od MN_ »

Já bych se ještě přidal s takovou, možná už více problematickou otázkou - funguje zastupitelnost i v rámci personálního zajištění? Různé nehody, nemoci a podobně taky nebývají neobvyklé... U velké firmy typu T-Mobile předpokládám funkční zastupitelnost, ale u malých to obvykle bývá problém. Nejde jen o techniky, ale i třeba o přístupy k účtům a podobně. Pokud se chcete ve větším orientovat na firemní klientelu, doporučil bych se zaměřit i na toto.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
Příspěvky: 8146
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Technické řešení ústředny Odoriku - pojištění proti selh

Příspěvek od xsouku04 »

MN_ píše:Já bych se ještě přidal s takovou, možná už více problematickou otázkou - funguje zastupitelnost i v rámci personálního zajištění? Různé nehody, nemoci a podobně taky nebývají neobvyklé... U velké firmy typu T-Mobile předpokládám funkční zastupitelnost, ale u malých to obvykle bývá problém. Nejde jen o techniky, ale i třeba o přístupy k účtům a podobně. Pokud se chcete ve větším orientovat na firemní klientelu, doporučil bych se zaměřit i na toto.
Jsme si toho vědomi. Snažíme se všechno dobře interně dokumentovat. Jak existuje veřejná wiki, existují i interní návody a postupy nejen kvůli zapomnětlivosti, ale také pro lepší zastupitelnost.
Techniků (tedy ti, co dovedou programovat nebo opravovat programové chyby) je nás ve firmě cca 5, každý se na něco specializuje, ale tak aby byl zastupitelný. Jsou zde nějaká slabá místa, ale víme o tom. Nějaká vážná nehoda, tak vážná že by dotyčný nemohl ani radit z lůžka a k tomu nějaká zapeklitá komplikace v jeho specializaci by mohla být hodně nepříjemná. To je ale vždy a nevyhnou se tomu ani opravdu velké firmy. I velké firmy mají specialisty.
Co se týče podpory přístupu k účtům, tam je množství lidí myslím dostatečné, nahraditelnost je jednodušší. Navíc technik - programátor dovede v případě nouze netechnika nahradit, obráceně nikoli.
MN_
Příspěvky: 22
Registrován: úte 13. srp 2013 11:11:20

Re: Technické řešení ústředny Odoriku - pojištění proti selh

Příspěvek od MN_ »

Dekuji za info.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
Příspěvky: 8146
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Technické řešení ústředny Odoriku - pojištění proti selh

Příspěvek od xsouku04 »

Tady je ještě další příklad, co se kromě vyhoření nebo upečení může stát. Zaplavení - prasknutá trubka.

http://www.lupa.cz/clanky/casablanca-in ... -dostupne/

V kombinaci s nepoctivou komunikací se zákazníky (krátkodobá porucha síťové infrastruktury) docela katastrofa.
MN_
Příspěvky: 22
Registrován: úte 13. srp 2013 11:11:20

Re: Technické řešení ústředny Odoriku - pojištění proti selh

Příspěvek od MN_ »

Proto bych se treba sam zas sebe priklanel i k nejake geograficke redundanci. Telefony byvaji bohuzel jeden z piliru firmy a pokud nefunguji prichozy hovory, neni to bohuzel nejlepsi vizitka. Pri problemech na strane klienta je reseni jednoduse, staci presmerovat na mobil, ale v situaci, kdy nefunguje ani ustredna se jedna o docela velky problem.
Uživatelský avatar
Pitomec
Příspěvky: 2580
Registrován: ned 27. lis 2011 21:26:33
Bydliště: Brno

Re: Technické řešení ústředny Odoriku - pojištění proti selh

Příspěvek od Pitomec »

Každá firma obvykle uvádí jak pevnou linku, tak mobil. A jelikož příchozí hovory na mobil přes Odorika nejdou, tak je riziko naprosté nedovolatelnosti prakticky nulové.
Obrázek
Odpovědět