Volitelně fixed jitter buffer 300 ms pro upload
- xsouku04
- Administrátor
- Příspěvky: 8160
- Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Volitelně fixed jitter buffer 300 ms pro upload
Update 8.7.2014
Vytočením prefixu přes číslo *089 můžete u daného hovoru zapnout fixní jitter buffer 300 ms.
Voláte-li z VoIP a kvalita vašeho internetu není ideální, můžete tím významným způsobem zlepšit to jak Vás slyší druhý.
Pokud chcete aby tento jitter buffer byl použit pro všechny odchozí hovory, přihlaste vaše SIP zařízení na port 6699. Jiter buffer pak bude použit u všech odchozích hovorů.
Pro použití u všech příchozích hovorů přidejte tento prefix k paralelnímu zvonění.
Tedy tahle pomůcka není žádný "zázrak", v jistých případech by to ale z nekvalitního hovoru mohlo udělat slušně srozumitelný hovor.
Tento port může být dobré využít, pokud má váš poskytovatel internetu časté potíže s uploadem.
Standardně používaný jitter buffer je fixní o velikosti 50 ms. Znamená to, že změny zpoždění paketů do 50 ms nejsou slyšet a není třeba měnit nastavení.
Výkyvy Vašeho internetu si můžete změřit zde: http://www.odorik.cz/w/internet
Měřené jsou ale výkyvy v obou směrech, výsledek je součet.
Pokud máte nějaký ne úplně kvalitní hovor a chcete vědět, jestli by to mělo pomoci, pošlete jeho ID a zveřejníme zde graf zpoždění paketů a radu, zda-li by to ve Vašem případě mělo pomoci či nikoli. Vy pak můžete ověřit, zda-li to opravdu pomůže.
Vytočením prefixu přes číslo *089 můžete u daného hovoru zapnout fixní jitter buffer 300 ms.
Voláte-li z VoIP a kvalita vašeho internetu není ideální, můžete tím významným způsobem zlepšit to jak Vás slyší druhý.
Pokud chcete aby tento jitter buffer byl použit pro všechny odchozí hovory, přihlaste vaše SIP zařízení na port 6699. Jiter buffer pak bude použit u všech odchozích hovorů.
Pro použití u všech příchozích hovorů přidejte tento prefix k paralelnímu zvonění.
Tedy tahle pomůcka není žádný "zázrak", v jistých případech by to ale z nekvalitního hovoru mohlo udělat slušně srozumitelný hovor.
Tento port může být dobré využít, pokud má váš poskytovatel internetu časté potíže s uploadem.
Standardně používaný jitter buffer je fixní o velikosti 50 ms. Znamená to, že změny zpoždění paketů do 50 ms nejsou slyšet a není třeba měnit nastavení.
Výkyvy Vašeho internetu si můžete změřit zde: http://www.odorik.cz/w/internet
Měřené jsou ale výkyvy v obou směrech, výsledek je součet.
Pokud máte nějaký ne úplně kvalitní hovor a chcete vědět, jestli by to mělo pomoci, pošlete jeho ID a zveřejníme zde graf zpoždění paketů a radu, zda-li by to ve Vašem případě mělo pomoci či nikoli. Vy pak můžete ověřit, zda-li to opravdu pomůže.
Re: Adaptivní jitter buffer až 200 ms pro upload
dobrý den,
je možné buffer nastavit i pro TLS (SRTP)?
je možné buffer nastavit i pro TLS (SRTP)?
- xsouku04
- Administrátor
- Příspěvky: 8160
- Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: Adaptivní jitter buffer až 200 ms pro upload
Zatím nikoli. Potřebujeme zatím otestovat, jestli se to v praxi osvědčí. Poté můžeme přidat i šifrovaný port.luky píše:dobrý den,
je možné buffer nastavit i pro TLS (SRTP)?
- xsouku04
- Administrátor
- Příspěvky: 8160
- Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: Adaptivní jitter buffer až 200 ms pro upload
Posláno emailem:
Ztrátovost paketů 0,98 % je celkem ještě v normě.
Tedy mohlo by pomoci vypnout úsporný režim, změnit kodek, vypnout aplikace na pozadí.
Můžete také zkusit změnit port, jak je popsáno zde.
Otázka ale je, jestli si s tímto jediným výkyvem dynamiciký jitter buffer poradí. Možná bychom mohli otevřít ještě další port pro extrémní podmínky s fixed jitterem 300 ms.
Pokud ale podobných výkyvů bude během hovoru více, dynamický jitter buffer max 200 ms by si s tím měl poradit.
Update: Nakonec řešením bylo místo integrovaného (nejspíš) android SIP klienta použít CSIPSimple.
Vypadá to jako by android na chvíli "usnul" a nebo jej přetížila jiná aplikace na pozadí.Dobrý den, mám dotaz na špatnou kvalitu hovoru z telefonu s androidem, velmi trhané (ID hovoru: 89725278). Z linksysu v té samé sítě bez problémů. Lze neco nastavit v android telefonu ?
Děkuji za odpověď.
Ztrátovost paketů 0,98 % je celkem ještě v normě.
Tedy mohlo by pomoci vypnout úsporný režim, změnit kodek, vypnout aplikace na pozadí.
Můžete také zkusit změnit port, jak je popsáno zde.
Otázka ale je, jestli si s tímto jediným výkyvem dynamiciký jitter buffer poradí. Možná bychom mohli otevřít ještě další port pro extrémní podmínky s fixed jitterem 300 ms.
Pokud ale podobných výkyvů bude během hovoru více, dynamický jitter buffer max 200 ms by si s tím měl poradit.
Update: Nakonec řešením bylo místo integrovaného (nejspíš) android SIP klienta použít CSIPSimple.
- Přílohy
-
- VoIP_jitter.png (10.53 KiB) Zobrazeno 20356 x
Re: Adaptivní jitter buffer až 200 ms pro upload
Po té co se mi několikrát stalo, že si volaný stěžoval na kvalitu volání přes 3G či firemní wifi, jsem VoIP mimo domácí kabelovou přípojku přestal používat a zůstal jsem u callbacku a tohle by mohlo pomoci, i když je otázka zda to nezvedne zpoždění nad přijatelnou mez, zejména na Androidu, který má sám o sobě nepříjemné zpoždění audia.
Jelikož se z firemní wifi nepřipojím jinam než na IAX na portu 443, musím se zeptat, zda uvažujete toto zavést i pro IAX a zda by nebylo lepší aby, si to uživatel zapínal v administraci místo použití specifického portu na SIP/IAX serveru?
Dále by pro testování kvality spojení bylo fajn mít v síti odorik číslo, kam mohu nahrát vzkaz, který je mi vzápětí přehrán, prostě něco ve stylu zvukového testu ve Skype.
A pokud jde o grafy indikující kvalitu hovoru, už několikrát mě napadlo, že by bylo lepší mít možnost si ho zobrazit v administraci než vás muset o něj žádat.
Jelikož se z firemní wifi nepřipojím jinam než na IAX na portu 443, musím se zeptat, zda uvažujete toto zavést i pro IAX a zda by nebylo lepší aby, si to uživatel zapínal v administraci místo použití specifického portu na SIP/IAX serveru?
Dále by pro testování kvality spojení bylo fajn mít v síti odorik číslo, kam mohu nahrát vzkaz, který je mi vzápětí přehrán, prostě něco ve stylu zvukového testu ve Skype.
A pokud jde o grafy indikující kvalitu hovoru, už několikrát mě napadlo, že by bylo lepší mít možnost si ho zobrazit v administraci než vás muset o něj žádat.
- xsouku04
- Administrátor
- Příspěvky: 8160
- Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: Adaptivní jitter buffer až 200 ms pro upload
Bohužel nenapadá nás, jak tohle technicky vyřešit. Řešení s jinými porty je pro nás jednodušší.xtonda píše: Jelikož se z firemní wifi nepřipojím jinam než na IAX na portu 443, musím se zeptat, zda uvažujete toto zavést i pro IAX a zda by nebylo lepší aby, si to uživatel zapínal v administraci místo použití specifického portu na SIP/IAX serveru?
Nastavení jiného jitter bufferu není žádný všelék a mizerný internet to nenapraví. Malé části lidí by to ale mohlo výrazně pomoci a přesně daných podmínek udělat z nepoužitelného hovoru slušně použitelný. A to právě chceme otestovat, jak moc to komu pomůže.
Takové číslo existuje dlouho, jen nedávno jsme to zdokumentovali. Je to *081xtonda píše: Dále by pro testování kvality spojení bylo fajn mít v síti odorik číslo, kam mohu nahrát vzkaz, který je mi vzápětí přehrán, prostě něco ve stylu zvukového testu ve Skype.
http://www.odorik.cz/w/specialni_cisla
Je mi to jasné. Předpokládám, že časem bychom to dodělali včetně podrobného návodu, jak ony grafy interpretovat.A pokud jde o grafy indikující kvalitu hovoru, už několikrát mě napadlo, že by bylo lepší mít možnost si ho zobrazit v administraci než vás muset o něj žádat.
Žádný jiný typ degradace hovoru, než zpožděné, ztracené nebo zprzněné pakety u nás ani Vašeho poskytovatele internetu vzniknout nemůžou. VoIP je digitální hovor a v případě kodeku ALAW v nejlepší běžně používané kvalitě!
Samozřejmě hodně záleží na kvalitě a nastavení koncového telefonu, aby zvuk nebyl příliš potichu, či překřičen či jinak przněn a pod.
Re: Adaptivní jitter buffer až 200 ms pro upload
Tohle znám a používám, ale to je něco jiného, zde se zvuk vrací okamžitě, což je výborné pro subjektivní test latence. Ale není to dobré na test kvality, jednak se mi blbě posuzuje kvalita, když mluvím a zároveň slyším sám zpožděného, jednak do toho zasáhnou mechanizmy pro potlačení echa v telefonu nebo různě po cestě. Skutečně bych uvítal test, kde lze nahrát 10 - 15 sekund a pak si je poslechnout.xsouku04 píše:Takové číslo existuje dlouho, jen nedávno jsme to zdokumentovali. Je to *081
http://www.odorik.cz/w/specialni_cisla
Re: Adaptivní jitter buffer až 200 ms pro upload
K tomu poslednímu požadavku bych se taky přidal.
Re: Adaptivní jitter buffer až 200 ms pro upload
Dobrý den, jak to vypadalo u hovoru ID 89681465? (z android telefonu, Zoiper, na druhé straně Gigaset 510IP). Obvykle je hovor výborný i přes 3G (kromě centra města, tam je asi mobilní síť pro internet dost přetížená a velmi kolísavá), někdy si ale volaný stěžuje že se hovor přerušuje, má výpadky... jako ten, který jsem uvedl. Já druhou stranu slyším plynule a zřetelně.
Re: Adaptivní jitter buffer až 200 ms pro upload
Dobry den,xtonda píše:Tohle znám a používám, ale to je něco jiného, zde se zvuk vrací okamžitě, což je výborné pro subjektivní test latence. Ale není to dobré na test kvality, jednak se mi blbě posuzuje kvalita, když mluvím a zároveň slyším sám zpožděného, jednak do toho zasáhnou mechanizmy pro potlačení echa v telefonu nebo různě po cestě. Skutečně bych uvítal test, kde lze nahrát 10 - 15 sekund a pak si je poslechnout.xsouku04 píše:Takové číslo existuje dlouho, jen nedávno jsme to zdokumentovali. Je to *081
http://www.odorik.cz/w/specialni_cisla
test pridan:
*0811
Nejprve ustredna precte asi 20s hlasku, pro otestovani downloadu (nemohl jsem si pomoct:-) a nasleduje moznost nahrani vlastniho zaznamu, ktery se potom prehraje.