od xsouku04 » sob 06. říj 2018 18:13:06
Echo - ozvěna vzniká vždy v koncovém zařízení. Tedy zaměřil bych se na nastavení zvukové karty, případně je jestli možné v programu twinkle zapnout softwarové vyrušení ozvěny.
Je třeba používat sluchátka s mikrofonem, ale ani tak není vyhráno, protože nastavení zvukové karty může být takové, že smíchá vstup s výstupem naprosto bez důvodu, čímž vznikne ozvěna, i když používáte sluchátka s mikrofonem. Připadá mi, že většina zvukových karet má nesmyslně mnoho nastavení, která jsou celkem k ničemu, jen mohou způsobit problémy. Některé karty takto mohou být přímo hardwarově vadné, prostě vstup s výstupem smíchá už vadný hardware a nejde to vypnout, jen softwarově vyrušit. A to softwarové vyrušení ozvěny je vždy nejlépe dělat co neblíže tomu, kdo ozvěnu způsobuje, tedy ve vašem SIP klientovi.
Pokud si Vaše zvuková karta nedá říct, lze si koupit USB zvukovou kartu nebo USB sluchátka, která fungují nezávisle na integrovné zvukové kartě.
Co se týče adaptéru Well. Také by tam měla být možnost zapnout si vyrušení ozvěny případně snížit input gain, či hlasitost přehrávání a podobně, aby tak začalo zabudované rušení ozvěny fungovat dobře. Defaultně by to ale mělo být nastaveno rozumně. Dle mého názoru ozvěna v twinkle a na welu spolu nijak nesouvisí.
Bránit ozvěně lze vždy nejlépe v koncovém zařízení nebo tam kde se převádí z analogu na digitální zvuk (tedy v adaptérech). Ozvěna se také ruší v zařízeních, která převádí ISDN/SS7 na SIP.
U místních hovorů na pevné analogové lince není třeba ozvěnu řešit, protože přenos zvuku je tak rychlý, že ozvěna nemá čas se projevit tak, aby si ji někdo všiml. Proto tohle analogové telefony vůbec neřeší. Jinými slovy slyšíte sám sebe v okamžiku, kdy mluvíte, chybí tam to zpoždění, aby to byla ozvěna. Ale tohle pomalu začíná být minulostí, protože i místní hovory jdou čím dál častěji digitálně přes Prahu, tedy nějaké zpoždění už naberou.
Mobilní sítě mají rušení ozvěny zabudované v technologii svojí sítě. Značné zpoždění je tam i u hovoru v rámci jedné místnosti, mobilní hovory operátoři směrují přes svá datová centra v Praze nebo Brně, i když se jedná o místní hovor. Zpoždění je vždy značné, horší než bývá u VoIP. Asi je pořád nejlepší, kdyby mobilní telefon ozvěnu nevytvářel, ale když ji vytvoří, mobilní operátor ji digitálně vyruší, proto u hovorů mobil<->mobil přes mobilní síť se nevyskytuje.
Rušení ozvěny je docela věda a občas to může fungovat v některých případech špatně. Např se bug rušičky ozvěny projeví jen při nějaké netypické latenci - třeba hovoru do zahraničí přes zpětné volání - pak to vypadá, jako by mělo vliv kdeco. Výjimečně může vadná rušička ozvěny hovor pokazit tak, že je nesrozumitelný. Pak si zákazník stěžuje, že je problém u nás, ale není. Naštěstí je to hodně výjimečné, je to spíše taková kuriozita než běžný problém. U nás žádné rušičky ozvěny nemáme, jen přeposíláme VoIP hovory tak, jak jsme je dostali.
Jo a ještě jedno pravidlo. Ozvěnu slyší vždy druhá strana, než u které je problém. Tedy pokud ozvěnu slyšíte vy, problém není u vás, ale u druhé strany a obráceně. Pokud je to pevná linka, tak asi v u převodníku ISDN/VoIP. Pokud je to VoIP telefon, tak přímo v tom telefonu.
Dle obrázků: Echo cancel máte na Enabled, tedy nezbývá než zkusit pohnout hlasitostí.