Přechod pod smlouvu k T-mobile vás může stát až 200 000 Kč?

Potíže a možnosti při volání ze sim karet Odorik.cz
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
Příspěvky: 8157
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Přechod pod smlouvu k T-mobile vás může stát až 200 000 Kč?

Příspěvek od xsouku04 »

Vypadá to, že velcí operátoři své zákazníky, co jim podepsali smlouvu, dostatečně nechrání před přemrštěnými telefonními účty ve statisících.
Zde je popsán případ, kdy T-mobile chtěl po svém zákazníkovi zaplatit za jediný den provozu ukradeného telefonu v roamingu 250 000 Kč, které následně snížil na necelých 200 tisíc.
https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/ukra ... domaci_lre
Mediální lynč je jediné, co na takové molochy zabírá ,navíc má pozitivní efekt v tom, aby se co nejvíce lidí dozvěděli o tomto nebezpečí. Zarážející ale je, že lidi v diskuzi mají tendenci spíše kritizovat daného užvatele, než nezodpovědnost T-mobile. Ano bylo rozumné si kartu zablokovat co nejdříve. Nebo alespoň zablokovat všechny placené služby kromě internetu, který se čerpá z balíčku. Tohle opomenutí by ale nemělo mít následky ve statisících. Je třeba mít ale na paměti, že kromě telefonu vám mohou ukrást i peníze a další věci, a pokud jste v zahraničí sám, okamžitá blokace prostě nemusí být možná. I při blokaci do hodiny by škody mohly být v desetisících. Škoda, že při podobných podvodech novináři nezveřejní přesná čísla, na která bylo voláno. Snaží se tím chránit soukromí zlodějů? Zajímalo by mne, jestli jsou to hovory v rámci Řecka, nebo do zahraničí. Obvykle to bývá do zahraničí.

Osobně věřím, že by u podobných smluv měli být vždy předem stanovené nějaké limity po dohodě se zákazníkem. Kdyby si T-mobile občas musel nějaké škody zaplatit ze svého, více by se jim snažil přecházet. Pokud se tím zákazník nechce zabývat, měli by se nějaké limity stanovit defaultně. Mohou být vysoké, ale měly by existovat. Běžným provozem totiž nelze v zóně 1 takovou částku vůbec provolat. A i kdyby jste telefonovali každý den několik hodin v zóně 2 nebo 3, účet ve statisících nelze jen tak snadno dosáhnout.

Jaké je to u Odoriku.

Možnosti kontrolovat hovory v roamingu jsou omezené. Informace o hovorech chodí s náhodným zpožděním obvykle několik hodin a teprve na základě těchto informací lze provést blokaci. Odorik provádí blokaci, pokud se kredit dostane k -500 Kč, ale díky tomuto zpoždění, které není navíc přesně definováno, mohou být škody také velmi značné.
Zákazníkům tak můžeme doporučit, aby přestože to běžně nedělají a není to ani nutné, si v případě pobytu v roamingu opravdu nastavili na SIM PIN a též nějakou ochranu v telefonu, jinak hrozí, že by zloděj mohl volat přímo z telefonu bez restartu. Po návratu ze zahraničí si PIN mohou opět vypnout.

U Odoriku může být dobré si zapnout volbu roamingu jen Evropa a okolí, která by měla omezovat hovory v roamingu jen v rámci navštívené země + do ČR. Podvodné hovory obvykle směrují do třetí země, a proto je pravděpodobné, že se jim vyhnete.

U Odoriku se zatím nic podobného nestalo. To ale neznamená, že se to stát nemůže. Škody byly maximálně v řádu tisíců a ještě nikdy to nebylo zneužito tak, že by zloděj/podvodník dostával provizi za volání na podvodná čísla z mobilních telefonů. Je to ale naprosto běžné pro VoIP, stane se to cca každý měsíc. Díky limitu je obvyklá škoda v řádech stokorun.

Jaké je to u skutečných předplacenek
Tam se cena a to, jestli hovor bude povolen, vyžaduje před začátkem každého hovoru, a to má operátor mnohem lépe pod kontrolou. Pokud byste se i tak dostali do mínusu, můžete si číslo přenést jinam a záporný kredit nechat u operátora. Operátor pravděpodobně zkusí portaci zamítnout kvůli zápornému kreditu (dělával to, i pokud byl kredit v mínusu i několik haléřů), ale stížnost na ČTÚ by to měla napravit. Dluhy či záporný kredit prý nejsou důvod k zabránění portace, i když je to běžná praxe, předpokládám, že právě z toho důvodu, že si na to ještě nikdo v ČR nestěžoval.

Drahé hovory může bez vašeho vědomí dělat i kdejaká aplikace, kterou jste si nainstalovali z google play! Tedy jistý si nemůže být vůbec nikdo. Google si sice po cca deseti letech uvědomil a nyní nově ne všem aplikacím povolí mít právo dělat odchozí hovory (jako důsledek zmizel z google play CSIPSimple a odorik callback), ale stále si nemůžete být úplně jisti už třeba proto, že jste si aplikaci mohli nainstalovat loni. A schvalovací procedura od googlu je stále děravá. Programy, kde to dává technický smysl, stále iniciovat hovory smějí, jen je schvalovací proces poněkud odpornější.
evid
Příspěvky: 72
Registrován: úte 27. pro 2011 16:18:29

Re: Přechod pod smlouvu k T-mobile vás může stát až 200 000

Příspěvek od evid »

Mám dotaz, pokud to někdo ví.
U tarifu u Vodafonu je možno nastavit tzv. Flexistrop na libovolnou částku, po jejímž dosažení již nepůjde provádět odchozí hovory.
Myslíte si, že to stačí jako dostatečná ochrana v podobných případech?
Uživatelský avatar
Pitomec
Příspěvky: 2581
Registrován: ned 27. lis 2011 21:26:33
Bydliště: Brno

Re: Přechod pod smlouvu k T-mobile vás může stát až 200 000

Příspěvek od Pitomec »

Ano, pokud se u VF nestane to co mně, že se účtovalo i po dosažení nastavené částky a nebýt náhody, kdy jsem to zjistil, tak byla útrata mnohem vyšší. Naštěstí ale VF uznal reklamaci a zaplatil jsem pouze částku rovnající se nastavenému stropu.
Obrázek
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
Příspěvky: 8157
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Přechod pod smlouvu k T-mobile vás může stát až 200 000

Příspěvek od xsouku04 »

A existuje něco takového u O2 a T-mobile? Ono je totiž rozumné něco takového požadovat vždy a to i u pevných linek na smlouvu. Zvláště nebezpečné je to v případě, že SIM/pevnou linku dáte do GSM brány/VoIP adaptéru. Chce to mít jištěné na více různých úrovních, protože vždy něco může selhat.
U tradičních pevných linek od O2 se zase kdokoli může napojit na vaši linku v krabici před barákem zpravidla i na několika místech. Stačí mít univerzální klíč a "utržené sluchátko". Dnes by tam mohl vložit nějaké zařízení, co bude volat občas samo v noci a za pár dní je dát zase jinam. Že o tom problému O2 a Cetin moc dobře ví, se pozná podle toho, že u telefonních budek to možné není, tam to mají zabezpečené. Tedy napíchnout se na dráty, co vedou do telefonní budky, nebude nic platné.

Problémy nejsou moc pravděpodobné, ale jistota je jistota. Lidi normálně platí třeba pojistku na byt a dům, aby měli "jistotu". Ale sjednat si u mobilního operátora limity je nenapadne a přitom to nic nestojí. Je ale otázka, jestli to vůbec umí, a jak se pak budou tvářit, když ty limity nezafungují.
Kristovec
Příspěvky: 1527
Registrován: ned 07. srp 2011 18:03:28

Re: Přechod pod smlouvu k T-mobile vás může stát až 200 000

Příspěvek od Kristovec »

Pitomec píše:Ano, pokud se u VF nestane to co mně, že se účtovalo i po dosažení nastavené částky a nebýt náhody, kdy jsem to zjistil, tak byla útrata mnohem vyšší. Naštěstí ale VF uznal reklamaci a zaplatil jsem pouze částku rovnající se nastavenému stropu.
U roamongu s paušálem to oni dostanou až později,prý po 2 až 3 dnech,a tak Flexistrop nemůže včas zareagovat.
Já jsem teď na Ukrajině,a tak jsem už předem mimounijní roam u T-Mobilu zrušil,tedy do UA sítí se vůbec nepřihlásím.Mám Neomezená data SD.
S Tescomobilem přihlášen jsem kvůli SMS od banky,ale i tam jsem mimounijní internet deaktivoval.300 Kč/MB mně vůbec neláká.

Ono,pokud roamovat mimo EU,tak s našimi OPy určitě ne! V mnohých mimoevropských zemích,Amerika,Afrika,Asie,nabízí Kyivstar.UA data v ceně 100 MB/35 Kč na den.Lze i vícekrát.Takže při cestě mimo Evropu si skočte pro SIMku na Ukrajinu.
Proč naši operátoři nechtějí,abychom jejich sluźby využívali i mimo EU, opravdu nechápu!
Připomíná mi to policejní systém : nechci abys jel na červenou,pojedeš = osolím Tě. Nechceme,abyste s našimi SIM datovalu např. na Ukrajině.Budete? 300 Kč/MB ! Koukejte si koupit tamní SIM a pak si datujte co mobil ráčí, Bezlim 4G už od 55 UAH = asi 50 Kč !
Chápete to,takovou avobodnpu tržní ekonomiku? Já ne!
Nám kšefty nedělejte,my vám to zakazujeme a potrestáme vás za to! :o
Kristovec
Příspěvky: 1527
Registrován: ned 07. srp 2011 18:03:28

Re: Přechod pod smlouvu k T-mobile vás může stát až 200 000

Příspěvek od Kristovec »

K tomu článku - myslím,že je možnost v roamu povolit odchozí hovory pouze v navštívené zemi a domů.Tedy Řecko a ČR v případě toho neštastníka.Do jiné,třetí země se nedovolá.Exotická premium čísla.
No a roamovat s předplacenkou,trochu kreditu a dobíjet častěji,na webu,ale malou částku.
Myslím,že i T Mobil měl službu podobnou FlexiStropu.
forum-user-UDFENS
Příspěvky: 155
Registrován: pon 22. říj 2012 22:25:36

Re: Přechod pod smlouvu k T-mobile vás může stát až 200 000

Příspěvek od forum-user-UDFENS »

evid píše:Mám dotaz, pokud to někdo ví.
U tarifu u Vodafonu je možno nastavit tzv. Flexistrop na libovolnou částku, po jejímž dosažení již nepůjde provádět odchozí hovory.
Myslíte si, že to stačí jako dostatečná ochrana v podobných případech?
Ne. Pokud bych měl hodnotit technické problémy. Nepostihují až takovou masu lidí ale vyskytují se.

V tom základu se žije z nějakého dříve vytvořeného modelu a maximálně se opravují chyby, pokud se vůbec k technikům dostanou.
Paradoxně informovanost techniků starají se o chod je mnohem menší než tomu byla dříve. Je to paradox, že komunikace je na vzestupu nebo by měla asi být a přitom člověk nic jako jednotlivec nezaridi.
U nás v Liberci byl v jednom OC (na pobočce operátora) zesilovač signálu, který ohledně dat fungoval pouze na 3G a navíc dělal to, že při přechodu na něj člověka odpojil od ostatních. Došlo to až do situace kdy přestal fungovat a potřeboval restart. Nefungovalo ani volání. Obsluha ale říkala, že je vše v pořádku. Vedení jsem zaslal grafy naměřených hodnot. Kam jsem se dostal, v jaké časy, apod. Všichni včetně centrály operátora se na mne v telefonu i osobně pouze brilantně usmívali s tím, že to se pletu já ačkoliv větší "audit" bylo v podstatě nemožné udělat. Nakonec se jim sesypalo celé centrum města a nakonec vyšlo najevo, že je jim úplně jedno jestli má někdo problém včetně firem v tom OC (byl to jediný operátor přes kterého se dalo v tom OC volat) ale že jde o to kolik lidí to nahlásí. A přesný počet mi odmítali dát.

V dalších obchodních centrech v Liberci je situace podobná. V jednom nefunguje dokonce kompletně celý hotspot asi 6 let. Řešil jsem to na Facebooku toho operátora a nijak si s tím hlavu neláme. Zákazník (OC) platí za vyhrazený spoj neomezený a datově o dost vysokých rychlostech a cca 6 let to nefunguje ale platit musí. Investor a plátce těch služeb o tom, že platí za služby, které 6 let nefungují ani neví. Pravděpodobně to nebude malá částka. A připojení si včetně pokladních terminálů se řeší tak trochu systémem "lopata" (individuálně) na místě. Také to má občas výpadky a nejde platit kreditnimi kartami nebo se jim to sesype celé a lidé musí čekat fronty než zo někdo restartuje. Konkrétně jde o OC Nisa Liberec a poskytovatel služeb (především pro datový provoz (co nefunguje) je T-Mobile). Plátce toho hotspotu je Cbre (investor OC Nisa Liberec) sídlící někde v Praze na Andělu.
Pokud to řeším sám tak mne svými úsměvy apod. Akorát posílají do háje. A místní firmy toho OC včetně vedení OC si to ani asi netroufá řešit, klidně to platí dál a řeší to tak, že si koupí další připojení a s tím se snaží horko-těžko nějak fungovat. Netuším proč, protože se k věci nechtějí moc vyjadřovat ale vypadá to, že ví že by je poslali do háje taky. Zaměstnanci T-Mobile mi na svém Facebooku dali vyjádření, že i kdyby věděli o tom, že cokoliv v jejich sítí něco nefunguje a věděli o tom tak že to opravovat nebudou a že to opraví pouze na žádost plátce toho spoje a to včetně krizových technologií a případech ohledně propojení například s pultem centrální ochrany, zabezpečovací systémy, aj. Novinářům když se to dostalo na stůl (včetně pořízených screenshotů komunikace) se to báli zveřejnit.

Odesláno z internetu.

Omlouvám se za překlepy ale jsem dlouhodobě nucen některými lidmi ze směrů politiky v Liberci blokován používat mou klávesnici a musím používat i proti své vůli klávesnici, která nemá ani v náznaku jakoukoliv ISO standarizaci. Děkuji za pochopení a absenci reakcí hejterů napadání za to kde mám jaký překlep. Také se omlouvám zda tento příspěvek zde bude dvakrát a vícekrát, protože jsem blokován v přístupu k mému internetu těmi samými lidmi a držen na internetu, který je pomalý a vypadává takže se příspěvek pošle někdy i 5x za sebou aniž bych ho já 5x zveřejňoval. JEŠTĚ JEDNOU PŘEDEM DĚKUJI ZA POCHOPENÍ!
5uch
Příspěvky: 456
Registrován: stř 21. lis 2012 4:01:18

Re: Přechod pod smlouvu k T-mobile vás může stát až 200 000

Příspěvek od 5uch »

evid píše:Mám dotaz, pokud to někdo ví.
U tarifu u Vodafonu je možno nastavit tzv. Flexistrop na libovolnou částku, po jejímž dosažení již nepůjde provádět odchozí hovory.
Myslíte si, že to stačí jako dostatečná ochrana v podobných případech?
Téma článku z úvodního příspěvku mne také zaujalo, tak jsem se svého operátora VF rovnou zeptal - jak je to s odpovědností za přešvihnutý limit:


Stručná odpověď: Flexilimit je nedostatečná ochrana, ale lepší něco nežli nic. Berte to za spolehlivé asi tak jako gumovou antikoncepci.

Nastavený limit podle vyjádření operátora není dostatečná ochrana... reakce operátora (blokace) na překročení limitu se zejména v roamingu může opozdit (VF tvrdí, že maximálně v řádu hodin). A za útratu nad limit operátor neručí, obecně ji musí uhradit zákazník (je možné o tom ale jednat... a operátor může projevit vstřícnost).

Bylo by zajímavé udělat porovnání, jak je to s nastavováním limitů útraty a pojistkou proti jejich překročení u jednotlivých operátorů (včetně těch větších virtuálních).

Někdy je ta blokace ale i v roamingu rychlá... přítelkyni se stalo, že v zahraničí ji VF omezil služby ještě rychleji, než dorazila SMS s oznámením o vyčerpání Flexilimitu a omezení služeb. A služby VF omezil tak dokonale, že přestaly chodit i příchozí SMS (přesněji: telefon se odmítal přihlásit do sítě). To oznámení o blokaci dostala opožděně až po odstranění problému navýšením Flexilimitu a s tím spojeným povolením přihlášení do sítě.

Souhlasím s panem Soukupem (xsouku) že chtít plnou zodpovědnost zákazníka za takové zneužití (v článku v řádech stovek tisíc) je přes čáru. Ta zodpovědnost by měla být nějak vyvážená... na druhou stranu chápu, že operátor nechce a nemůže zákazníkům poslat zneužitelnou informaci, že "vše, co jde nad rámec sjednaného limitu jde na naše triko... i když nejsme schopni ten limit 100% uhlídat".
Ale zároveň chápu, že ten nešťastník v diskusi pod článkem dostal od řady lidí sodu "může si za to sám". On totiž byl tak lehkomyslný, že ho prý ani nenapadlo uvažovat o tom, že by ztrátu SIM s paušálem měl zkusit zahlásit a SIM blokovat.
VOX 802 -> Odorik byla jasná volba
forum-user-UDFENS
Příspěvky: 155
Registrován: pon 22. říj 2012 22:25:36

Re: Přechod pod smlouvu k T-mobile vás může stát až 200 000

Příspěvek od forum-user-UDFENS »

5uch píše:Souhlasím s panem Soukupem (xsouku) že chtít plnou zodpovědnost zákazníka za takové zneužití (v článku v řádech stovek tisíc) je přes čáru. Ta zodpovědnost by měla být nějak vyvážená... na druhou stranu chápu, že operátor nechce a nemůže zákazníkům poslat zneužitelnou informaci, že "vše, co jde nad rámec sjednaného limitu jde na naše triko... i když nejsme schopni ten limit 100% uhlídat".
Ale zároveň chápu, že ten nešťastník v diskusi pod článkem dostal od řady lidí sodu "může si za to sám". On totiž byl tak lehkomyslný, že ho prý ani nenapadlo uvažovat o tom, že by ztrátu SIM s paušálem měl zkusit zahlásit a SIM blokovat.
Jako klíčovou otázku bych spíše považoval čí je to nezodpovědnost než čí zodpovědnost. Protože uhlídat by to jít mělo. Stačí ta zařízení která již existují donastavit. Například sítě umožňují analyzovat polohu daného čísla. Lze tedy na základě lokality spustit skupinu scriptů, která s tímto dopředu bude počítat a z nějakého průměru daného uživatele bude schopna dopočítat kdy dojde k vyčerpání. Aby se nestal opačný problém tak může pak uživateli přijít SMS kde automat oznámí, že se předpokládá vyčerpání a zeptá se, zda si přeje pokračovat kde zákazník formou bezplatné odpovědi SMSkou může odepsat ANO nebo NE a sám si určí zda chce pokračovat. Nějaké takové scripty nebo funkce tam asi běží, protože ohledně marketingu volají operátorky na základě předpokládané útraty, aj. s nabídkami služeb i předem (nemám ověřeno) stejně tak předběžné blokování některých služeb. Veličiny jsou známy, jako doba zpoždění, výše částky, aj. stačí s nimi tedy jen pracovat.

Spíše v tomto bych viděl adekvátní vstřícnost operátora než hnát zákazníky do reklamačního kolečka. Nevím jak jinde ale u O2 chtějí vše nejprve uhradit jinak odmítají zahájit reklamaci. A odvolání není ani u ČTÚ. V případě technických problémů (nezaviněných člověkem) zpravidla operátor reklamaci neuznává, protože se příliš spoléhá na to, že tak jak je to nastaveno je operátorem považováno, že to je jako nějaké jeho božstvo a než aby řekli technikovi aby to opravil jednoduší chtít peníze po zákazníkovi. Když je z toho větší problém řeší to jak mají a když je toho hodně problém tak zametají. Mě O2 vždy napočítalo co nemělo a to nepočítám to, že má bordel v číslech. Mě dluží ještě auto kde i když bylo prokazatelné, že na něj mám nárok neudělal s tím ani tehdejší technický ředitel a dnes jeden z vedení CETINu Petr Slováček.
Hafi
Příspěvky: 97
Registrován: stř 01. črc 2015 10:13:50

Re: Přechod pod smlouvu k T-mobile vás může stát až 200 000

Příspěvek od Hafi »

5uch píše: Stručná odpověď: Flexilimit je nedostatečná ochrana, ale lepší něco nežli nic. Berte to za spolehlivé asi tak jako gumovou antikoncepci.
No mě to přijde jak, kdybych měl děravou gumovou antikoncepci nasazenou stále. Kdykoli se potřebuji vymočit, tak jen překáží, ale když má zasáhnout tak selže. Nastavený limit (teď nemluvím o situaci, kdy ho nastavíte třeba dětem) má chránit před nechtěnou útratou. A za běžných situací k tomuto nedojde. A když dojde k přečerpání limitu, tak to často je z nějakých úmyslných důvodů, kdy člověk volat potřebuje a limit ho otravuje. A při ztrátě telefonu, kdy mě limit má chránit, tak zafunguje dost pravděpodobně až se zpožděním.
Odpovědět