hadware na řešení telefonování ve větší ordinaci

Volání přes internet pomocí speciálních telefonů nebo adaptérů.
Odpovědět
gyrus
Příspěvky: 51
Registrován: sob 05. pro 2015 20:14:45

hadware na řešení telefonování ve větší ordinaci

Příspěvek od gyrus »

Dobrý den,
Řeším, jak vyřešit telefonování v kamenném (původně rodinném) domě (cca na 150 m2 s poměrně tlustými zdmi), kde bude v přízemí pět místností/vyšetřoven, kde je třeba vyřešit telefonování zejména mezi sesternou a jednotlivými vyšetřovnami, ale i příjem hovorů zvenčí (do recepce/sesterny) a jejich ev. následné přepojování. Do všech místností bude zavedena UTP kabeláž. Dům bude pokryt i wifi (ale vzhledem k tloušťce stěn se na jeho kvalitu nechci příliš spoléhat).

Chtěl bych to vyřešit nějakým zařízením, které by umělo

- spolehlivě VOIP/SIP
- preferoval bych bezdrátová sluchátka, na recepci může být i něco většího na stole (ale v sesterně sedí každá sestřička zvlášť a zvedá telefony ta volná - takže je otázka zda mít jeden "panel" nebo dva) nebo se bez stolních panelů obejít a všechno přepínání dělat ze sluchátek
- nejlépe podporující více sluchátek a jednoduché přepínání mezi nimi, s tím, že se dá nakonfigurovat, která sluchátka mají zvonit při příchozích hovorech na určité číslo (to ale umím nastavit na odoriku)
- jednoduché přepínání hovorů na jiné linky (v rámci odoriku)
- 1-2 asistentky/sestřičky by měly používat handsfree do ucha (nevím, zda by šlo k zařízení připojit jako "sluchátko" nebo zda by to měla být vlastnost sluchátka, ke kterému se handsfree připojí. Případně během hovoru přejít ze sluchátka na handsfree a naopak .I tyto hovory by měly jít přepojovat.
- sestřičky by měly mít možnost jednoduše rozpoznat interní hovor od hovoru zvenčí (aby ho mohli preferenčně zvednout) (asi jiné zvonění, nebo jinak barevný displej)
- nevím, zda je lepší sluchátka (a zejména handsfree) připojovat přec DECT nebo bluetooth nebo úplně něco jiného
- zařízení by mohlo umět spolupracovat s GSM bránou (stačí na na volání ven) - případně kterou pořídit?
- mohlo by spolupracovat i s otevíráním dveří a brány

Dosud jsme používali samostatné Sipury s analogovými telefony v každé místnosti a hovory přepojovali přes **, což ne vždy fungovalo úplně spolehlivě. Linku od odoriku na přichozí hovory používáme již dlouho, ale rádi bychom to teď vylepšili, tak aby to bylo pohodlné a pochopitelné i pro ty lékaře, co jsou u nás třeba jen 1x týdně nebo jsou důchodového věku. Přemýšlel jsem o nějakých Gigasetech, ale neumím vybrat.
Děkuji.
pe.havel
Příspěvky: 224
Registrován: pát 02. zář 2016 10:34:20

Re: hadware na řešení telefonování ve větší ordinaci

Příspěvek od pe.havel »

Zdravím,

mám málo zkušeností, ale z toho, co mi prošlo pod rukama mi přijde nejpřívětivější Yealink SIP-T28P, kde se přepojuje moc pěkně (tl. přepojit + tl. BLF linky) a pak Linksys/Cisco SPAxxx. Grandstreamy mi přijdou nepřehledné a také nespolehlivé. Všechny mají možnost napojení náhlavní sady a přepínání mezi rukou a sadou při hovoru.

Všechna Gigasetet bezdrátová sluchátka, která jsem měl v ruce, mi přišla na přepojování velice nepraktická. V menu se nedalo vyznat a nezbývalo nic jiného, než přepojovat kódem **/## a doufat, že to prošlo, protože při mačkání samozřejmě není sluchátko na uchu, takže není slyšet, co dělá. To bych těm, co přepojují, raději nedával. Nevím, jestli to takto mají všechny Gigasety, ale ty, co jsem měl, umožňují přes základu max. 2 souběžné hovory, což by bylo v případě zapojení více sluchátek nepoužitelné na hromadné/paralelní zvonění či souběh hovorů z různých vyšetřoven.

Interní/externí hovor lze rozlišit z ústředny pomocí SIP hlavičky Alert-Info. Externím hovorům se hlavička nastaví, interní zůstanou výchozí (+ vyhrát si s rozdílem přepojení naslepo/dohled). Většina stolních SIP telefonů umí rozlišit a nastavit dané hlavičce vyzváněcí melodii/kadenci. Co vím, tak Gigasety to ale neumí (dá se obejít, viz odkaz).
alfi
Příspěvky: 721
Registrován: čtv 03. led 2013 15:31:10

Re: hadware na řešení telefonování ve větší ordinaci

Příspěvek od alfi »

Na připojení utržených sluchátek určitě DECT. Bluetooth nebo wifi je dost nestabilní, různě se připojuje-odpojuje, když se to zrovna nehodí... Bluetooth se hodí max. jako handsfree ve stejné místnosti jako vysílač. Těch 150m2 s tlustou zdí ale asi nebude úplně jednoduché pokrýt - DECTy budou potřebovat víc vysílačů-repeaterů. Z DECTů, které jsem viděl-používal, se mi líbí Gigaset slušná sw podpora od výrobce, jakž takž použitelný provisioning (tady asi s N510 základnou a pár repeatrů - umí víc hovorů. Nebo úplně profi základny, ale už to není nic levného). Čínský Yealink od Joyce se taky snaží, má mnohem víc nastavení, možnost automatizací přes API a nastavení je hodně podobné stolním telefonům (aneb když už se něco odladí, může fungovat všude). Jak se dívám, umí už i víc základen a hovorů (https://www.joyce.cz/voip-reseni/bunkove-reseni/). Kdysi jsem viděl i telefony od RTX a Snomu, ale vzhled i konfigurace byly jak z devadesátých let. Jestli se od té doby posunuli někam dál už nevím :-)
S častým přepojováním souhlas s pe.havel - to chce stolní telefon se spoustou tlačítek. Kdo chce být hodně mobilní, může dostat SIM kartu s Androidem. K čemu GSM brána - nestačí odchozí hovory přes Odorik s pevným/mobilním číslem? (brána by pak vedla na nějakou pobočkovou ústřednu přímo v budově). Pro návrh HW zkuste poptat ten Joyce - mají slušný výběr i s nimi bývala dobrá domluva :-)
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
Příspěvky: 8157
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: hadware na řešení telefonování ve větší ordinaci

Příspěvek od xsouku04 »

Souhlasím s tím, co bylo napsáno výše. Bohužel nemám osobní zkušenost s jinými telefony než Gigaset, ale že bude přepojování snadné, není úplně samo sebou. Výrobci jsou prostě mnohdy natvrdlí na potřeby svých zákazníků. Ony ty dvě hvězdičky možná nic moc, ale věřím, že pokud to používáte s rychlými kontakty, může to být ještě docela dobrý kompromis. Bohužel.
Co se týče handsfree - používání náhlavní soupravy. Lepší DECT sluchátka (i od gigasetu) mají zástrčku na náhlavní soupravu. Pokud si dá člověk do kapsy to sluchátko, může s ním pak i chodit a má ruce volné. Existuje sice přímo dect náhlavní souprava, ale kromě vysoké ceny je tam problém v tom, že lze využít jen pro příchozí hovory. Odchozí hovory je možné dělat jen pomocí přepojení nebo zpětného volání. Pokud by někomu vyloženě vadily ty dráty, je možné dražší DECT sluchátka s náhlavní soupravou propojit i přes bleutooth, ale pokud opustíte místnost, musíte vzít DECT sluchátko s sebou. Teoreticky by mohla jedna blouetooth náhlavní souprava fungovat jak pro DECT sluchátko tak pro mobil. Ale nemám s tím zkušenost a nevím o někom, kdo by to používal.

Pokud byste si přecijen chtěli koupit nějaké dražší buňkové řešení, nechte si to rozhodně dobře předvést a vemte si něco jen na vyzkoušení. Že je to drahé, nutně neznamená, že vám to bude vyhovovat. Jednou jsem byl na školení u joyce ohledně jejich buňkového systému a moc na mě dojem neudělali. Základny jsou relativně levné, drahá jsou jednotlivá sluchátka. Cena se blíží až k 5000 Kč za jedno. Aby měl své sluchátko každý zaměstnanec, se může prodražit. Může to být dobré, pokud se po velkém skladu/obchodě pohybuje třeba 5 skladníků/prodavačů, ale pokud jen pro 20 zaměstnanců na menší ploše a většinou u stolu už může být lepší vymyslet něco jiného. Myslím, že 150 m2 by základny umístěné na jednom vhodném místě měly pokrýt bez problémů. Mám barák 300m^2, každé pochodí cca 100 m^2, základna je pod schodama obklopená tlustými zdmi (není to asi dobré místo pro umístění). A signál je všude dobrý i na ulici a zahradě. Dect signál je dobrý i ve sklepě s tlustými zdmi, kde mají problém i běžné mobily. Tedy vyzkoušel bych to, že bude stačit obyčejná základna pro domácnost, kterou vhodně umístíte.

Gigaset má dvě řady sluchátek i základen. Tu určenou pro domácnosti a pak řadu pro určenou pro firmy. U řady "pro" jsou sluchátka několikanásobně dražší už jen proto, že je to řada pro, nastavení komplikovanější. Nejsem si úplně jist, jestli to za to stojí, jediná podstatná výhoda základen "pro" je více kanálů. Většina našich zákazníků si vystačí prostě s těmi základními gigasety, připlatí si případně jen za lepší sluchátka, ale opět v té řadě pro domácnosti. Kdo hodně přepojuje, tak doporučit stolní telefon yealing s BLF tlačítky. Pokud nejste callcentrum a nenacpete 30 telefonistů na jedno místo, DECT se navzájem rušit nebude. Klidně může mít každá ordinace vlastní základnu.

A ještě jeden postřeh. Pokud byste chtěli přepojovat hovory pomocí menu bezdrátového telefonu (i kdyby to měl nějaký model sluchátka rozumné), dočasně obsadíte dva hovorové kanály. Tedy je potřeba mít minimálně jeden kanál volný navíc jen kvůli přepojování. Přepojování pomocí ** se děje na ústředně, a proto takové omezení není.

Co se týče GSM brány je otázka, jestli se to dnes vyplatí. Kvůli tomu musíte mít vlastní pobočkovou ústřednu. Odorik sice umožňuje mít hovory zdarma přes vlastní GSM bránu, ale určovat, které hovory půjdou přes gsm bránu podle dialplanu jednotlivých telefonů, není moc praktické. Ceny klesají a klesat budou. Pokud byste měli více minut, můžete dostat nižší cenu i od nás, nebo dobře využít nějaký "neomezený" voip tarif (UPC ?)nebo kanál. Také může být problém, že se ztratí číslo klapky původního volajícího. Příchozí hovory na gsm bránu si můžete přesměrovat na geografické číslo (když někdo zavolá zpět třeba na zmeškaný hovor), aby se neblokoval kanál pro odchozí hovory. U gsm brány je nutností použit nekomprimovaný kodek, aby nebyla slyšitelně nižší kvalita hovoru. Setkal jsem se s callcentrem, které aby ušetřilo, používalo gsm brány a nebylo jim skoro rozumět tak, tak mi nakonec museli zavolat "jinak" - přes VoIP. Protože používali g729 kodek. I pokud použijete ALAW=PCMA kodek, bude kvalita přes GSM bránu nepatrně horší než přes kvalitního VoIP operátora. Rozdíl může být zřejmý, hlavně pokud volaný/volající budou rušeni třeba hlukem na pozadí...

Co se týče otvírání dveří a brány. Problém to není, hovor můžete poslat přímo na ip adresu telefonu, a tím se zbavíte závislosti na fungujícím internetu/ústředny. Pokud byste ale chtěli, aby po zmáčknutí tlačítka to zvonilo více než na jednom telefonu nebo mobilu, je potřeba koupit takový dveřník, který to podporuje. O testování více zde. viewtopic.php?f=15&t=4717&p=36591#p36591
gyrus
Příspěvky: 51
Registrován: sob 05. pro 2015 20:14:45

Re: hadware na řešení telefonování ve větší ordinaci

Příspěvek od gyrus »

Co se týče té GSM brány, říkal jsem si, že je škoda nevyužít neomezeného mobilního tarifu, který máme (a který stejně potřebujeme kvůli posílání sms). Kvůli tomu mě zaujaly i stolní telefony SPA525G2, které umí pracovat s připojeným bluetooth mobilním telefonem jako handfree. Nicméně zjišťuji, že to uspokojivě může používat jen jeden uživatel a ostatní také potřebují nějak volat. Poohlížel jsem se po těch voip neomezených tarifech, ale tarif UPC telefon nelze použít tam, kde není připojení od UPC (ani VDSL od Vodafone nestačí). Máte případně tip i na další tarify? Tolik se toho ale zase neprotelefonuje - většinou tak 6-8 hod měsíčně.

Také bych k těm stolním Cisco telefonům SPA525G2 potřeboval připojit místo náhlavní soupravy bezdrátové sluchátko (na použití ve stejné místnosti). Sestřičky nechtěji používat náhlavní soupravu, ale někdy by potřebovaly s telefonem v ruce poodejít pár metrů. Ale nějak nemůžu najít, co pořidit.
alfi
Příspěvky: 721
Registrován: čtv 03. led 2013 15:31:10

Re: hadware na řešení telefonování ve větší ordinaci

Příspěvek od alfi »

gyrus píše: Poohlížel jsem se po těch voip neomezených tarifech, ale tarif UPC telefon nelze použít tam, kde není připojení od UPC (ani VDSL od Vodafone nestačí). Máte případně tip i na další tarify? Tolik se toho ale zase neprotelefonuje - většinou tak 6-8 hod měsíčně.
Jestli dobře počítám, 8h přes VoIP u odoriku = necelé tři stovky měsíčně. Fakt má smysl hledat něco levnějšího? :)
Kabek
Příspěvky: 644
Registrován: čtv 03. led 2013 19:44:30

Re: hadware na řešení telefonování ve větší ordinaci

Příspěvek od Kabek »

CEZ volání bez omezení (všechny sítě) + 2000 SMS za 299,- Kč měsíčně (https://www.cez.cz/cs/mobil#pro-kazdeho)

To je zajímavé pro toho, kdo to každý měsíc využije....
gyrus
Příspěvky: 51
Registrován: sob 05. pro 2015 20:14:45

Re: hadware na řešení telefonování ve větší ordinaci

Příspěvek od gyrus »

alfi píše:
gyrus píše: Poohlížel jsem se po těch voip neomezených tarifech, ale tarif UPC telefon nelze použít tam, kde není připojení od UPC (ani VDSL od Vodafone nestačí). Máte případně tip i na další tarify? Tolik se toho ale zase neprotelefonuje - většinou tak 6-8 hod měsíčně.
Jestli dobře počítám, 8h přes VoIP u odoriku = necelé tři stovky měsíčně. Fakt má smysl hledat něco levnějšího? :)
No, to asi nemá. Ale jakmile to nastavím na všechny telefony/místnosti, tak z těch osmi hodin bude tak třicet, tak bych chtěl být připravený.
Uživatelský avatar
Pitomec
Příspěvky: 2581
Registrován: ned 27. lis 2011 21:26:33
Bydliště: Brno

Re: hadware na řešení telefonování ve větší ordinaci

Příspěvek od Pitomec »

Ordinace s 5 vyšetřovnami snad nemusí řešit, jestli dá za telefonování měsíčně 3 stovky nebo klidně tisícovku (těch cca 30 provolaných hodin), to jsou marginální částky v celkových nákladech na provoz. Výhoda VoIP Odoriku oproti jiným řešením je nepochybně ta, že v jednom okamžiku lze volat klidně naráz ze všech 5 vyšetřoven - což u SIM karty nebo UPC Telefonu nelze a dost těžko si představit, jak bude zdravotnický personál ztrácet čas čekáním na to, až se linka uvolní a bude si moci zavolat někdo další...
Obrázek
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
Příspěvky: 8157
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: hadware na řešení telefonování ve větší ordinaci

Příspěvek od xsouku04 »

Pitomec píše:Ordinace s 5 vyšetřovnami snad nemusí řešit, jestli dá za telefonování měsíčně 3 stovky nebo klidně tisícovku (těch cca 30 provolaných hodin), to jsou marginální částky v celkových nákladech na provoz. Výhoda VoIP Odoriku oproti jiným řešením je nepochybně ta, že v jednom okamžiku lze volat klidně naráz ze všech 5 vyšetřoven - což u SIM karty nebo UPC Telefonu nelze a dost těžko si představit, jak bude zdravotnický personál ztrácet čas čekáním na to, až se linka uvolní a bude si moci zavolat někdo další...
VoIP ceny budou v budoucnu dále klesat kvůli regulaci EU, takže hovorné bude stále více zanedbatelná položka.
Odpovědět