dost vysoke RTT - co to je? (je to round trip time? pokud ano odkud kam?)
RTT - je round trip time - tedy čas než se dostane paket k nám a zpět.
http://en.wikipedia.org/wiki/Round-trip_delay_time
dost vysoky cas vytvoreni 78 ms - co to je?
Čas za který dostane program odpověď OK, na požadavek INVITE, tedy začátek hovoru.
vyskytujici se duplicitni pakety - co to znamena?
To je opak ztraceného paketu, tedy počet paketů, které přišly dvakrát. Myslím že by se s tím měl telefon vyrovnat a nemělo by se to tedy projevit na kvalitě. Nicméně to značí problémy v síti, proto se to zobrazuje. Prostě počet pektů, které byly "omylem" zdvojeny někde po cestě. Bohužel rychlý internet nemusí být kvalitní a je možné že se problémy při běžném surfování vůbec neprojeví.
jaka hodnota % ztracenych paketu uz je moc?
Problém je v tom, že množství ztracených paketů obvykle kolísá. Pokud tedy naměříte 0,1 % ztracených paketů, občas máte hovory čisté a občas to může být slyšet i dost výrazně.
Dobré je tedy provádět měření delší dobu, třeba i celý den. (8 hodin je maximum, pak testovací hovor ukončíme z naší strany). Internet bych považoval za bezproblémový pokud je ztracených paketů méně jak 0.01 % a max jitter menší než 30 ms.
Pokud máte velký jitter u příchozích paketů, může pomoci nastavení velikosti jitter bufferu u vás v telefonu. Nastavte jitter buffer na co největší hodnotu. Bohužel jsem tuto možnost neobjevil u siemens gigaset telefonů. Jitter buffer je velikost vyrovnávací paměti, která slouží k tomu, aby to zavčas stihnul i mírně zpožděný paket a nedošlo ke koktnutí. Jitter může vyrovnat rozdíly v rychlosti paketů do cca 100 ms. Pokud jsou větší jitter už nepomáhá. Nastavení velikosti jitter bufferu u vás na telefonu ovlivníte jen to, jak slyšíte vy. To jak slyší protistrana záleží na jitter bufferu operátora, který převádí VoIP do PSTN, což my nemůžeme ovlivnit.
Proti ztraceným paketům se nelze bránit vůbec. Údajně kodek ilbc je vůči ním odolnější (dojde k menšímu koktnutí), ale nemám to vyzkoušené.
Každému kdo hodlá si pořídit VoIP bych doporučoval si nejdříve internet důkladně proměřit, případně sjednat nápravu a až poté zakoupit voip zařízení.
Proměřte si kvalitu vaší lokální sítě viz. o dva příspěvky výše, ať zbytečně nehoníte vašeho poskytovatele internetu kvůli vašemu poblouzněnýmu switchi, nebo třeba zavirovanému počítači.
Zatím to vypadá tak, že problémy se SIP signalizací dovedeme vždy nějak vyřešit. Nicméně s internetem, který ztrácí nebo neúměrně zpožďuje pakety nic nenaděláme a nezbývá než si sám sjednat nápravu u svého poskytovatele internetu, popřípadě výměnou switche, routeru, nebo ADSL modemu. Pokud by byl problém na páteřní internetové síti (je to velmi výjimečně), pak můžeme na opravu tlačit i my.
Nejpravděpodobnější ale je, že je problém v poslední míli vedení internetu. Druhé možné místo je zavirovaný počítač nebo divně se chovající switch. Že by se jednalo o problém u nás nebo na páteřní síti lze uvažovat až když vyloučíte tyto dva nejpravděpodobnější faktory.