Přerušení hovoru po 15-16 sekundách při volání na sip

Diskuze o telefonování a telefonních službách, rady, návody, připomínky, ...
Robert Nagy

Re: Přerušení hovoru po 15-16 sekundách při volání na sip

Příspěvek od Robert Nagy »

Tak bohužel, "problém č. 3" ventilovaný výše se opakuje.

Shodou okolností to bylo opět v sobotu ;( - 4.2. se opět rozpadaly příchozí hovory, (obvykle) vždy po 32 sekundách. Šlo o hovory na geografické číslo, z VTS. Konkrétně z devíti hovorů 7 se rozpadlo po 32 sekundách (call IDs 39700924 39706477 39708029 39708094 39708974 39709167 39709209), jeden prošel bez rozpadnutí (39704653) a jeden se rozpadl dříve (39703112). Hw, sw: PC, SJphone 1.60.299a – Linux.
Naštěstí volající byl vstřícný a byl to soukromý hovor, takže jsem si mohl dovolit trochu testovat. Vím tedy navíc:
1) Při rozpadnuvších se hovorech SJphone hlásil od začátku "Awaiting acknowledgment" a po těch 32 sekundách se odpojil s hlášením "ACK timeout".
2) Jelikož mám t.č. i (nomadické) číslo u Mikrotechu, trvale zaregistrované přes ústřednu Odoriku ("vlastní tel.č. od jiného operátora"), po hovoru 39708974 jsem ho na webu odregistroval, zaregistroval na SJphone a nechal si na něj zavolat. BEZ PROBLÉMU. Pak jsem odregistroval SJphone, zase ho zaregistroval přes web a nechal si na něj zavolat přes ústřednu Odoriku. Rozpadlo se po 32 sekundách (39709167).
3) Odchozí hovory na číslo, ze kterého mi bylo voláno, byly bez potíží (ve výpisu hovorů mezi oněmi problematickými).
4) Na závěr jsem si zavolal (sám sobě) ještě z jiného čísla - mobil v síti O2. Opět se rozpadlo po 32 sekundách (39709209).

Zkoušel jsem pak volat na *300116, ale bohužel to tam nikdo nebral (call ID 39709644).

Od té doby mi na dané číslo nikdo nevolal (až tolik ho zase nešířím), tak nevím.

Na základě výše uvedeného se mi zdá, že jde o nějakou chybu ústředny Odoriku. Udělejte s tím něco, prosím. Takto by to nebylo moc použitelné.

Ještě bych měl související připomínku - pokud je *300116 "klientská linka" (jak se domnívám, když tu bylo doporučováno volat tam v případě problémů), tak bych očekával, že pokud tam operátor krátkodobě není nebo je zaneprázdněn jiným hovorem (může se stát), tak po zjištění, že tam volal zákazník, zavolá operátor zpět a zeptá se, co jsem potřeboval - to je u slušné firmy standard /a nic to nestojí ;)/; a pokud linka není v provozu (může být, byla sobota), očekával bych automatické hlášení typu "litujeme, linka telefonické podpory je v provozu pouze ..." - i to považuji za standard.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
Příspěvky: 8160
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Přerušení hovoru po 15-16 sekundách při volání na sip

Příspěvek od xsouku04 »

Dobrý den,
Co se týče problému, nemáme sice logy, ale už jsme s podobným chováním během posledních několika dní jednou setkali. Na straně klienta se jednalo se o neobvyklé, neznačkové zařízení. Nicméně k problému došlo mezi Asteriskem a naší proxy. Asterisk vyprodukuje nekorektní odpověď OK (má chybnou hlavičkou branch), která z toho důvodu proxy nepřepošle telefonu (klientovi). Telefon nikdy nedostane ono OK a tak hovor po 32 vteřinách a několika pokusech navázat spojení zavěsí.

Abych problém zopakoval,stáhl jsem si sjphone pro linux odsud, http://www.sjlabs.com/sjp.html a snažil jej spustit.
Sjphone se ale kousne ihned po startu. Předpokládám že je to tím, že mám 64 bitový Linux, což se dá zjistit pomocí
uname -a kde se v mém případě vyskytne x86_64.

V každém případě je sjphone pro Linux má datum poslední modifikace jako září 2005 což je ve světě Linuxu poměrně hodně času. V té době ještě 64 bit nebyl obvyklí, pokud vůbec.

Osobně mám pod Linuxem dobrou zkušenost s programem Twinkle:
http://www.odorik.cz/w/twinkle
Na první pohled sice nedělá možná dobrý dojem, ale zdá se, že telefon dělali opravdoví odborníci na SIP. Žádné záhadné potíže jako s jinými klienty pro Linux jsme nikdy nezaznamenal.

Zpátky k problému. Jeví se nám, že za to může Asterisk, zvláštní ale je, že se zdá, že to se to projevuje náhodně a zatím jste druhý člověk kterému se to stalo. Vypadá tedy, že na záhadu má vliv i použitý SIP klient (telefon) - protože se to stává jen někomu.

Navrhoval bych tento problém nechat zatím otevřený, s novou proxy přijde i nová verze Asterisku. Je možné, že nový asterisk už tuhle chybu nedělá, nebo nová proxy přepošle i chybný OK datový paket. V každém případě se bude vše lépe ladit, protože signalizace se bude automaticky logovat.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
Příspěvky: 8160
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Přerušení hovoru po 15-16 sekundách při volání na sip

Příspěvek od xsouku04 »

Update:
Kolega Kovařík má 32 bitový Linux, SjPhone tam jede (akorát není slyšet) nicméně problém s vadným OK paketem se nedaří zopakovat.
Udělali jsme nějaké změny, prosím pokud se to ještě stane dejte vědět.
Robert Nagy

Re: Přerušení hovoru po 15-16 sekundách při volání na sip

Příspěvek od Robert Nagy »

Zdravím,
popis problému chápu; a je-li to vskutku tak, že se týká jen specifických koncových zařízení, přijde mi rozumný i váš postup řešení - v daném místě se tolik netelefonuje + v tomto případě lze sw telefon více méně snadno vyměnit. Četl jsem fórum již v úterý 7. večer (jen jsem neměl prostor odpovídat) a nainstaloval jsem tam i novější verzi SJPhone - 1.65.2769; je to sice betaverze, nicméně by měla mj. mít "kompletně přepsanou SIP vrstvu" (podle Readme). S přihlédnutím k vaší aktualizaci z dneška bych to udělal tak, že nechám v provozi stabilní verzi 1.60 a pokud by se to objevilo znovu, přepnu na 1.65.2769 a uvidíme :)
Zatím jsem od té doby měl na dané lince 3-4 příchozí hovory a bez problémů, ale bral jsem je všechny jinde, na jiném zařízení.
V téhle souvislosti bych jen připomněl dotaz na výhled opravy příchozích volání pro IAX (http://forum.odorik.cz/viewtopic.php?f=7&t=434), to by samozřejmě situaci ( nikoli daný problém :) ) řešilo taky.
Poznámky:
Twinkle nevypadá špatně, budu si ho pamatovat; ono dříve nebo později tam dojde k přeinstalaci systému a bude prostor pro ev. obměnu sw. Jinak se mi líbí Zoiper (má i linuxovou verzi) a jednou jsem úspěšně použil sflphone. Upřímně řečeno, SJphone jsem začal používat proto, že se velmi jednoduše přenáší/instaluje a někteří lidé na něj nedají dopustit (například zde přispívající kolega ViR, kterého sice osobně neznám, ale podle toho, co píše sem i na telefonujeme.cz, jde o kvalifikovaného znalce problematiky).
S problémem se zvukem (přesněji řečeno interakce se zvukovou kartou) u SJPhone jsem se setkal také, na Debianu Squeeze. Neměl jsem tehdy prostor se tím zabývat a vyřešil jsem to oním nasazením sflphone, nicméně měl jsem dojem, že by mohlo jít o to, že se "nekamarádí" s alsou a raději by oss.
Robert Nagy

Re: Přerušení hovoru po 15-16 sekundách při volání na sip

Příspěvek od Robert Nagy »

Update:
Dnes dopoledne jsem se zdržoval na onom problematickém místě a měl jsem 2 nebo 3 příchozí hovory - bez problémů.
Robert Nagy píše: V téhle souvislosti bych jen připomněl dotaz na výhled opravy příchozích volání pro IAX (http://forum.odorik.cz/viewtopic.php?f=7&t=434), to by samozřejmě situaci ( nikoli daný problém :) ) řešilo taky.

Hm, jak je vidět, rychleji jsem psal, než myslel; ona je to sice asi pravda, že by to zmizelo, ale nejspíš jen proto, že by došlo k výměně zařízení, SJphone IAX neumí; pokud jde o chybu Asterisku, tak by se to nejspíš projevilo i na IAX spojení. Tedy pokud mohu spekulovat.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
Příspěvky: 8160
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Přerušení hovoru po 15-16 sekundách při volání na sip

Příspěvek od xsouku04 »

Problém naprosto určitě souvisí se sip signalizací, takže iax telefon by tento problém neměl. Obecně na tento typ problémů je iax lepší, protože používá jediný port.
Robert Nagy

Re: Přerušení hovoru po 15-16 sekundách při volání na sip

Příspěvek od Robert Nagy »

xsouku04 píše:Problém naprosto určitě souvisí se sip signalizací, takže iax telefon by tento problém neměl. Obecně na tento typ problémů je iax lepší, protože používá jediný port.
Aha, jasné. Díky za vysvětlení. (Tak doufám, že to časem zprovozníte :))
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
Příspěvky: 8160
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Přerušení hovoru po 15-16 sekundách při volání na sip

Příspěvek od xsouku04 »

Už by měly u IAX fungovat i příchozí hovory.
Robert Nagy

Re: Přerušení hovoru po 15-16 sekundách při volání na sip

Příspěvek od Robert Nagy »

xsouku04 píše:Už by měly u IAX fungovat i příchozí hovory.
Ano. Je to v pořádku.
Robert Nagy

Re: Přerušení hovoru po 15-16 sekundách při volání na sip

Příspěvek od Robert Nagy »

Robert Nagy píše:
xsouku04 píše:Už by měly u IAX fungovat i příchozí hovory.
Ano. Je to v pořádku.
Aktuální stav viz toto vlákno: http://forum.odorik.cz/viewtopic.php?f=7&t=434&start=10
Odpovědět