Jak docílit kvalitního zvuku u VOIP?
Jak docílit kvalitního zvuku u VOIP?
Potreboval bych pomoct s nastavením kvalitního zvuku u VOIP. Pouzivam Odorik s kodekem G.729 nebo u-Law a kvalita je mizerná. Zadny prostor, kvalita je jako v roce 80. Proste kvalita nesrovnatelna s přenosem mobil-mobil. Neni mozne jeste neco nastavit, abych docílil kvalitu jako z mobilu na mobil? Pouzivam Softphone. Dekuji.
Re: Jak docílit kvalitního zvuku u VOIP?
Pokud je možnost, tak natvrdo nastavit G.711a (PCMA) a žádný jiný.
Re: Jak docílit kvalitního zvuku u VOIP?
Já mám osobní zkušenost mít všude nastaven primární kodek G.722 (HD kvalita) a druhý G711a. Pokud si voláme mezi příbuznými pouze v síti Odorik, kvalita je znatelně lepší, než přenos v běžných telefonních nebo mobilních sítích. Akorát někteří mobilní SIP klienti mají G.722 za poplatek (co vím, tak CSipSimple nebo Sipnetic mají zdarma).
- xsouku04
- Administrátor
- Příspěvky: 8167
- Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak docílit kvalitního zvuku u VOIP?
Pokud voláte mobil či pevnou, nejlepší je G.711a (PCMA) , protože jiný kodek se do tohoto kodeku stejně převede.
Nezáleží jen na kodeku samotném, ale hlavně na kvalitě telefonu a kvalitě implementace toho kodeku.
Kazit to může i internet.
Nezáleží jen na kodeku samotném, ale hlavně na kvalitě telefonu a kvalitě implementace toho kodeku.
Kazit to může i internet.
Re: Jak docílit kvalitního zvuku u VOIP?
Zhoršení zvuku ve Vašem případě je způsobeno použitím nevhodného kodeku. G 729 je náročný na výkon CPU při zpracování hovoru. Nepíšete, jaký telefon používáte, pak to nelze dost dobře hodnotit. Navíc dochází k transformaci na G711 a-law.
U-law je G711, ale pozor (!), nepoužívá se v Evropě. Zde se používá a-law G711 (PCMA), viz: https://cs.wikipedia.org/wiki/G.711.
Při použití jiného kodeku jak G711 a-law, až na výjimky, dochází cestou k několikanásobnému transkodování a tím se zanáší do cesty chybovost, což se zpravidla projeví zhoršením kvality zvuku.
Ještě jen na okraj poznámka. Parametry pro běžný telefonní hovor jsou v dnešní době shodné s těmi v roce 80 (300Hz - 3400Hz). Pro zjednodušení - uvažuje se pásmo do 4000Hz a dvojnásobná vzorkovací frekvence 8000Hz (G711), což není frekvence hlasu.
U-law je G711, ale pozor (!), nepoužívá se v Evropě. Zde se používá a-law G711 (PCMA), viz: https://cs.wikipedia.org/wiki/G.711.
Při použití jiného kodeku jak G711 a-law, až na výjimky, dochází cestou k několikanásobnému transkodování a tím se zanáší do cesty chybovost, což se zpravidla projeví zhoršením kvality zvuku.
Ještě jen na okraj poznámka. Parametry pro běžný telefonní hovor jsou v dnešní době shodné s těmi v roce 80 (300Hz - 3400Hz). Pro zjednodušení - uvažuje se pásmo do 4000Hz a dvojnásobná vzorkovací frekvence 8000Hz (G711), což není frekvence hlasu.
- xsouku04
- Administrátor
- Příspěvky: 8167
- Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak docílit kvalitního zvuku u VOIP?
Špatně implementovaný g729 hovor kazí, zvlášť když se to sčítá s něčím dalším jako hluk, nebo degradace GSM branou nebo mobilní sítí. Dobře implementovaný G729 není skoro poznat. G729 má smysl použít, pokud chcete šetřit mobilní data, jinak v podstatě ne. Ulaw=PCMU=G711U má v podstatě stejnou kvalitu j ako ALAW=PCMA=G711A. Ale protože jsme v Evropě, je lepší použít ALAW=PCMA=G711AKabek píše:Zhoršení zvuku ve Vašem případě je způsobeno použitím nevhodného kodeku. G 729 je náročný na výkon CPU při zpracování hovoru. Nepíšete, jaký telefon používáte, pak to nelze dost dobře hodnotit. Navíc dochází k transformaci na G711 a-law.
U-law je G711, ale pozor (!), nepoužívá se v Evropě. Zde se používá a-law G711 (PCMA), viz: https://cs.wikipedia.org/wiki/G.711.
Při použití jiného kodeku jak G711 a-law, až na výjimky, dochází cestou k několikanásobnému transkodování a tím se zanáší do cesty chybovost, což se zpravidla projeví zhoršením kvality zvuku.
Ještě jen na okraj poznámka. Parametry pro běžný telefonní hovor jsou v dnešní době shodné s těmi v roce 80 (300Hz - 3400Hz). Pro zjednodušení - uvažuje se pásmo do 4000Hz a dvojnásobná vzorkovací frekvence 8000Hz (G711), což není frekvence hlasu.
Re: Jak docílit kvalitního zvuku u VOIP?
Jeste k memu HW. Pouzivam iPhone XS. Zkusim tedy pouzit kodek a-LAW a dam vedet. Dekuji vsem za Vase příspěvky.
Re: Jak docílit kvalitního zvuku u VOIP?
Tak dlouhodobě vyzkoušeno u několika providerů, kodek aLaw, HW iPhone XS, klient Softphone a kvalita prokazatelně nižší než při volání mobil-mobil přes GSM/VoLTE. Opravdu škoda. Nejlepší řešení je tedy zůstat u Facetime, kde je kvalita top.
- xsouku04
- Administrátor
- Příspěvky: 8167
- Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak docílit kvalitního zvuku u VOIP?
To se různí telefon od telefonu. Nelze to zobecňovat. Někomu to zase lépe volá přes VoIP než GSM a obecně je překvapivě dost telefonů, co má přes gsm mizernou kvalitu hovoru.patrice píše:Tak dlouhodobě vyzkoušeno u několika providerů, kodek aLaw, HW iPhone XS, klient Softphone a kvalita prokazatelně nižší než při volání mobil-mobil přes GSM/VoLTE. Opravdu škoda. Nejlepší řešení je tedy zůstat u Facetime, kde je kvalita top.
Re: Jak docílit kvalitního zvuku u VOIP?
Když Volte/3G používá různé varianty AMR-WB (viz třeba https://www.techplayon.com/voice-codec- ... -services/) a tuším to funguje i mezi operátory. Cca stejné kvality u VoIP jde dosáhnout s tím G.722 - jenže oba konce musí být u stejného operátora, protože interconnect to (pořád ještě) přenést neumí a skončí u PCMApatrice píše:Tak dlouhodobě vyzkoušeno u několika providerů, kodek aLaw, HW iPhone XS, klient Softphone a kvalita prokazatelně nižší než při volání mobil-mobil přes GSM/VoLTE. Opravdu škoda. Nejlepší řešení je tedy zůstat u Facetime, kde je kvalita top.