Konec služby CLIP - chystá se svévolná blokace od mobilních operátorů

Podrobnější technické novinky a vůbec novinky a postřehy z VoIP.
Odpovědět
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
Příspěvky: 8160
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Konec služby CLIP - chystá se svévolná blokace od mobilních operátorů

Příspěvek od xsouku04 »

T-mobile nyní blokuje hovory, kde jak volající tak volaný jsou čísla v jeho síti. (včetně virtuálů). Tedy pokud máte CLIP a jste u T-mobile a voláte do T-mobile, CLIP se nepřenese, protože to T-mobile blokuje.
Na náš dotaz, že se to dotkne velkého množství zákazníků, kteří jen využívají další technické možnosti jak volat ze svého čísla, nám odpověděli:
Společnost T-Mobile ve snaze zabránit narůstajícímu počtu případů nelegitimně spoofovaných hovorů s identifikací mobilních čísel naimplementovala na své straně ochranu, která zajišťuje pro koncové zákazníky sítě T-Mobile, že jejich číslo nemůže, ve většině případů, být při volání přes síť T-Mobile zneužito. Kontrola spočívá v tom, že se u A# patřící do sítě T-Mobile kontroluje, že hovor byl skutečně uskutečněn oprávněným volajícím.

Dále potvrzujeme tvrzení, že v případě, kdy se zákazník pokusí identifikovat ze své pobočkové ústředny umístěné mimo síť T-Mobile, tak i v tomto případě dojde k zamezení hovoru, neboť hovor není uskutečněn z dané SIM karty. Nesprávné označení hovoru – tedy označení fixního volaní mobilním číslem je v rozporu s číslovacím plánem a může, mimo spoofingu, vést i k nesprávné identifikaci a fakturaci na propojení.

Mobilních čísel Odorik se ale problém netýká.


Je to ochrana proti spoofingu (podvrhování čísel), která ale není udělána podle představ ČTÚ. Představa ČTÚ byla taková, že se budou blokovat jen hovory ze zahraničí (budou to dělat ti operátoři, co mají konektivitu do zahraničí) a bude udržován seznam čísel (whitelist), u kterých si uživatel nepřeje, aby k blokaci docházelo. ČTÚ si připravil celou prezentaci na workshop pořádaný v červnu na toto téma. Nikdo nic nenamítal, i když plány blokovat úplně vše byly zjevně v plném proudu.
Jediná čísla, která se neblokují, jsou ta, co jsou přihlášena daný moment v Roamingu, protože v tom případě může příchozí hovor přijít odkudkoli a nelze je blokovat.

Nyní je to tak, že pokud je hovor T-mobile odmítnut, CLIP se pro ten konkrétní hovor odstraní a použije se telefonní číslo na lince. Pokud na lince žádné číslo není (často u trunkových linek), hovor volá s naším číslem 910 číslem, které se skryje.

Nově je možné si nastavit, co se má stát, pokud je hovor s CLIP blokován. viewtopic.php?t=5377
5uch
Příspěvky: 456
Registrován: stř 21. lis 2012 4:01:18

Re: Konec služby CLIP - chystá se svévolná blokace od mobilních operátorů

Příspěvek od 5uch »

Chápu to dobře - pokud mám na VoIP lince Odorik nastaven CLIP svého mobilního čísla, tak bude hovor z ní na česká čísla při volání z Česka blokován?
A jaký je zdroj této informace?
VOX 802 -> Odorik byla jasná volba
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
Příspěvky: 8160
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Konec služby CLIP - chystá se svévolná blokace od mobilních operátorů

Příspěvek od xsouku04 »

5uch píše: pát 08. zář 2023 15:57:39 Chápu to dobře - pokud mám na VoIP lince Odorik nastaven CLIP svého mobilního čísla, tak bude hovor z ní na česká čísla při volání z Česka blokován?
A jaký je zdroj této informace?
K blokování bude docházet postupně, zatím jen hovory z T-mobile čísel na T-mobile čísla.

Ve středu už to zkoušeli a potvrdili, že je to záměr, aby bylo číslo možné používat pouze ze SIM. Pokud je ale SIM v Roamingu, blokovat nemohou, tedy na použití volání z dovolené z 2. a 3. zóny domů zůstane. Kdyby to blokovali i v tomto případě, nikdo by se nedovolal z dovolené do ČR.

Bude to u nás tak, že pokud detekujeme blokaci, CLIP vypneme. Je to ale na stížnost na ČTÚ, protože ČTÚ tento postup nenavrhovalo ani neschválilo.
Samozřejmě je ale nutné počkat. až s tím opravdu začnou, a nejdříve si naoko stěžovat u nás, abychom odpověděli, že to dělá T-mobile a ČTÚ měli podklady.

Podle mne jen zkoušejí, jestli jim to projde a záměrně o tom předem nemluví, nebo hodně nepřesně.
Uživatelský avatar
Pitomec
Příspěvky: 2582
Registrován: ned 27. lis 2011 21:26:33
Bydliště: Brno

Re: Konec služby CLIP - chystá se svévolná blokace od mobilních operátorů

Příspěvek od Pitomec »

Je otázkou, jestli se to bude týkat jenom T-Mobile nebo i O2 a VF.

A jak to bude u zpětného volání? Tam beze změny, tj. volanému se ukáže číslo volajícího? Nebo se mu ukáže číslo linky, přes kterou jde hovor (případně číslo ústředny, jako tomu bylo kdysi dávno)?
Obrázek
pe.havel
Příspěvky: 228
Registrován: pát 02. zář 2016 10:34:20

Re: Konec služby CLIP - chystá se svévolná blokace od mobilních operátorů

Příspěvek od pe.havel »

A co přesměrování a předávání identifikace původního volajícího? Např. mobil volá na jiný mobil (nebo pevnou) a tady se přesměrovává jinam – co uvidí volaný? Nebo se už vůbec ani nedovolá?
5uch
Příspěvky: 456
Registrován: stř 21. lis 2012 4:01:18

Re: Konec služby CLIP - chystá se svévolná blokace od mobilních operátorů

Příspěvek od 5uch »

Určitý smysl ta blokace dává - vzhledem k rostoucímu počtu phisingových hovorů, kde volající podvodník podvrhuje číslo instituce, jejímž jménem jako volá.
Nicméně to podvržené číslo bývá obvykle pevná linka nebo nějaké 8xx - takže blokováním mobilních čísel se IMHO příliš bezpečnosti nezíská.
VOX 802 -> Odorik byla jasná volba
vlk
Příspěvky: 180
Registrován: ned 29. pro 2013 19:04:40

Re: Konec služby CLIP - chystá se svévolná blokace od mobilních operátorů

Příspěvek od vlk »

xsouku04 píše: pát 08. zář 2023 18:33:43
Bude to u nás tak, že pokud detekujeme blokaci, CLIP vypneme. Je to ale na stížnost na ČTÚ protože ČTÚ tento postup nenavrhovalo ani neschválilo.
Samozřejmě je ale nutné počkat až s tím opravdu začnou a nejdříve si naoko stěžovat u nás, abychom odpověděli, že to dělá T-mobile a ČTÚ měli podklady.

Podle mne jen zkoušejí, jestli jim to projde a záměrně o tom předem nemluví, nebo hodně nepřesně.
Byl bych raději,když by k rušení clip na vaši straně nedošlo. Když se nedovolím,mám možnost si stěžovat. Když se dovolam, ani nemusím zjistit, že se odkrylo jiné číslo. Navíc bych si nemohl stěžovat na T-Mobile,mohl bych si stěžovat jen na vás...
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
Příspěvky: 8160
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Konec služby CLIP - chystá se svévolná blokace od mobilních operátorů

Příspěvek od xsouku04 »

pe.havel píše: pát 08. zář 2023 23:22:52 A co přesměrování a předávání identifikace původního volajícího? Např. mobil volá na jiný mobil (nebo pevnou) a tady se přesměrovává jinam – co uvidí volaný? Nebo se už vůbec ani nedovolá?
Toho by se to týkat nemělo.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
Příspěvky: 8160
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Konec služby CLIP - chystá se svévolná blokace od mobilních operátorů

Příspěvek od xsouku04 »

vlk píše: ned 10. zář 2023 13:09:44
xsouku04 píše: pát 08. zář 2023 18:33:43
Bude to u nás tak, že pokud detekujeme blokaci, CLIP vypneme. Je to ale na stížnost na ČTÚ protože ČTÚ tento postup nenavrhovalo ani neschválilo.
Samozřejmě je ale nutné počkat až s tím opravdu začnou a nejdříve si naoko stěžovat u nás, abychom odpověděli, že to dělá T-mobile a ČTÚ měli podklady.

Podle mne jen zkoušejí, jestli jim to projde a záměrně o tom předem nemluví, nebo hodně nepřesně.
Byl bych raději,když by k rušení clip na vaši straně nedošlo. Když se nedovolím,mám možnost si stěžovat. Když se dovolam, ani nemusím zjistit, že se odkrylo jiné číslo. Navíc bych si nemohl stěžovat na T-Mobile,mohl bych si stěžovat jen na vás...
Na požádání můžeme udělat, aby se clip nedeaktivoval a vy jste se tak nedovolal. Vy si budete jako první stěžovat u nás, a my poskytneme informace o tom, že to blokuje T-mobile a s touto informací si můžete stěžovat dál. Mělo by to být takový běžný postup řešení reklamací.
alfi
Příspěvky: 721
Registrován: čtv 03. led 2013 15:31:10

Re: Konec služby CLIP - chystá se svévolná blokace od mobilních operátorů

Příspěvek od alfi »

A jéje, to je nemilé. S přibývajícím množstvím podvodů se dají čekat nějaké změny-omezování :-( Nicméně jsem teda nepochopil, jak chtějí poznávat ten roaming - aneb jak volané číslo kdekoliv na světě pozná, jestli já jsem zrovna v roamingu nebo nejsem? Pořád je to kontrola, kterou by měl dělat volaný - a ten se to nemá jak dozvědět? (předpokládám, že hovor odchází rovnou z navštívené sítě a ne přes domácí ústřednu? Nebo to budou omezovat jen ve vlastní síti - a kamkoliv jinam volat můžu?)

Mimochodem, ve smlouvě s TM nemáte nic o notifikacích na změny služeb předem? Protože podle zákona má Odorik informovat zákazníky min. 30 dnů před změnou :-(
Odpovědět