Obvyklá adresa - nomadické č.

Diskuze o telefonování a telefonních službách, rady, návody, připomínky, ...
ViR
Příspěvky: 1327
Registrován: sob 30. črc 2011 10:50:06

Re: Obvyklá adresa - nomadické č.

Příspěvek od ViR »

moass píše:Případně budou operátoři donuceni nomadická čísla bez poskytnutých údajů zablokovat.
"Aspoň nějaké" řešení typu "obvyklá adresa" je stejně jen polovičaté řešení. A vzhledem k tomu, že nomadická čísla jsou pouhou doplňkovou službou, tak prostě vzhledem k možným problémům například většina členů Asociace operátorů digitální telefonie prostě reálně zvažuje i variantu jejího ukončení.
Uživatelský avatar
Pitomec
Příspěvky: 2583
Registrován: ned 27. lis 2011 21:26:33
Bydliště: Brno

Re: Obvyklá adresa - nomadické č.

Příspěvek od Pitomec »

Tak si tam každej napíše bydliště nebo sídlo firmy a stejně to bude používat kdekoliv. Samozřejmě s tím, že bude vědět, že z toho nemá uskutečňovat tísňový volání, aby nebyl popotahovanej od ČTÚ.
Obrázek
romanf

Re: Obvyklá adresa - nomadické č.

Příspěvek od romanf »

ViR píše: Takže máme jako uživatelé a provozovatelé nomadické VoIP telefonie na výběr, zda uděláme, do doby než se možná upraví předpisy, maximum možného, a nebo počkáme, až první operátor dostane flastr, nebo nastane nějaký jiný průšvih.
S tím maximem možného je "drobný problémek" v tom, že pokud nahlásím jako obvyklou nějakou adresu, která ve skutečnosti obvyklá nebude (a já to dobře vím), může následný průšvih nastat samozřejmě mně. Tudy cesta IMHO nevede.
Tohle si musí vyřešit operátoři, ne aby za ně tahali kaštany z ohně zákazníci.
ViR
Příspěvky: 1327
Registrován: sob 30. črc 2011 10:50:06

Re: Obvyklá adresa - nomadické č.

Příspěvek od ViR »

romanf píše:Tohle si musí vyřešit operátoři, ne aby za ně tahali kaštany z ohně zákazníci.
To jste, pane kolego, asi nepochopil, že VoIP na nomadických číslech není pro drtivou většinu operátorů ekonomicky zajímavá služba, ale dnes spíš nepříjemná komplikace. Tady nejde o žádné tahání kaštanů z ohně.

Když se operátoři nedohodnou se zákazníky na rozumném kompromisu (když zákazníci budou nějakou tu součinnost sabotovat), tak tu službu operátoři prostě zruší. Je to mnohem jednodušší a ekonomičtější, než strávit stovky a možná tisíce hodin na mezirezortních vyjednáváních, jak volání na IZS zajišťovat bez znalosti polohy terminálu organizačně. Ono se to sice asi nějak časem vyřeší, ale třeba v českých mobilních sítích se to řešilo sedm let.

Pak je ještě technická varianta, že VoIP terminál s nomadickým číslem bude muset být povinně vybaven GPS a takovým SW, který bude operátorovi předávat průběžně polohu, jako je to třeba v USA u CDMA sítí. Což fakticky tu službu většinou zařízne také.
luky
Příspěvky: 635
Registrován: sob 24. bře 2012 20:56:12

Re: Obvyklá adresa - nomadické č.

Příspěvek od luky »

no fuj, ještě tak být sledován přes GPS. Chápu, že tato volba by mohla být dobrovolná, volitelná, určitě by o to měli někteří lidé zájem... ale doufám, že v Evropě toto nebude. Stejně by se během pár dní na xda-developers objevil nějaký patch pro Android, který by generoval a simuloval náhodné souřadnice GPS. Zase další byrokracie
ViR
Příspěvky: 1327
Registrován: sob 30. črc 2011 10:50:06

Re: Obvyklá adresa - nomadické č.

Příspěvek od ViR »

luky píše:no fuj, ještě tak být sledován přes GPS. Chápu, že tato volba by mohla být dobrovolná, volitelná, určitě by o to měli někteří lidé zájem... ale doufám, že v Evropě toto nebude. Stejně by se během pár dní na xda-developers objevil nějaký patch pro Android, který by generoval a simuloval náhodné souřadnice GPS. Zase další byrokracie
Podle platných právních předpisů:

1. Každý operátor na něhož se vztahuje česká jurisdikce musí umožnit ze zařízení na českém území, a s možností volání do veřejné telefonní sítě, tísňové hovory.
2. Každý tísňový hovor musí být směrován na správné středisko IZS a/nebo pracoviště hasičů, policie, městské policie či záchranky, a to podle polohy terminálu.
3. U každého tísňového hovoru musí operátor nejpozději při zahájení takového hovoru předat pracovišti IZS nebo jeho přímo volané složce příslušné identifikační a lokalizační údaje.

Bod 1. je bez problémů. Pro bod 2. potřebujete znát aspoň přibližnou polohu účastníka (kraj). Bod 3. je za současného stavu techniky pro VoIP volání fakticky (nikoli principiálně) neřešitelný, neboť nejsou k dispozici terminály, které by to umožňovaly.

Platí, že pokud pošle operátor tísňový hovor aspoň na správné pracoviště, bývá (zatím) nesplnění bodu 3. tolerováno, neboť polohu si stejně během hovoru operátoři tísňového volání ověřují.

Ale přes bod 2. podle odpovědného pracovníka IZS "vlak nejede", kvůli záchrance, neb ji provozuje 15 různých organizací s krajskou působností (s ještě větším počtem pracovišť) , které si neumí tísňové hovory na číslo 155 mezi kraji přepojit!

Za správné směrování hovorů a předání lokalizačních a identifikačních údajů je přitom zodpovědný operátor. A to pod citelnou ekonomickou sankcí, zpravidla od 6 tis. Kč výše až po faktickou ekonomickou likvidaci operátora (horní hranice sankce max. 10 % obratu byla totiž novelou ZoEK zrušena).

Shrnuto: Tato "byrokracie" má nějaký význam a můžeme na ní krásně nadávat nebo to operátorům sabotovat, ale určitě jen do doby, kdy se stane nějaký průšvih. Pak prostě operátoři buď výrazně přitvrdí (mnozí již dnes mají ve VOP klauzule, umožňující 100% přenesení sankce za zaviněnou chybnou lokalizaci na účastníka) , přijmou nepříjemná a omezující technická či organizační opatření, nebo prostě službu zruší...
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
Příspěvky: 8160
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Obvyklá adresa - nomadické č.

Příspěvek od xsouku04 »

Myslím že podle Járy Cimrmana, předávání přesných lokalizačních údajů není žádný problém. Polohu dovedeme určit na milimetr přesně s odchylkou +- cca 1000 km. :)
Předpokládám že i pan voják Švejk by s tím jistě souhlasil a za problém to nepovažoval.
Myslím že zrovna tohle je takový ten typ byrokracie co sebou táhneme už z dob Rakouska Uherska.
romanf

Re: Obvyklá adresa - nomadické č.

Příspěvek od romanf »

ViR píše: 100% přenesení sankce za zaviněnou chybnou lokalizaci na účastníka
:-)) To je ale právě to, o čem jsem psal. Byl bych s odpuštěním padlý na hlavu, když bych někam dobrovolně napsal něco, o čem vím, že není pravda a na základě čeho proti mně mohou být vyvozeny nějaké sankce.

A pokud jde o to zrušení služby - jestli je to pro operátory ekonomicky nezajímavá služba (tedy negeneruje zisk ani přímo, ani tím, že přitáhne nové zákazníky, či alespoň zabrání jejich odchodu ke konkurenci), tak ji dříve či později zruší tak jako tak (to by byli zase padlí na hlavu oni :-) )
Myslím ale, že jelikož to pro nějakou skupinu lidí atraktivní služba určitě je, tak se dřív nebo později najde nějaký operátor, který si to vyřeší. Řekl bych, že konkurence ve VOIP je docela vysoká.
ViR
Příspěvky: 1327
Registrován: sob 30. črc 2011 10:50:06

Re: Obvyklá adresa - nomadické č.

Příspěvek od ViR »

romanf píše:Myslím ale, že jelikož to pro nějakou skupinu lidí atraktivní služba určitě je, tak se dřív nebo později najde nějaký operátor, který si to vyřeší.
Nepochybně. Znám třeba jednoho operátora, u kterého účastník musí zadat geo adresu (místo kde právě je) + IP adresu z níž telefon používá. Při změně IP se služba zablokuje :-). No a v některých zemích to řeší tou GPS... :-)
romanf píše: Řekl bych, že konkurence ve VOIP je docela vysoká.
To je, paradoxně, v této věci spíš na závadu. Díky roztříštěnosti nemá většina VoIP operátorů prostředky na vývoj vhodného technického řešení.
romanf

Re: Obvyklá adresa - nomadické č.

Příspěvek od romanf »

ViR píše: Znám třeba jednoho operátora, u kterého účastník musí zadat geo adresu (místo kde právě je) + IP adresu z níž telefon používá. Při změně IP se služba zablokuje :-). No a v některých zemích to řeší tou GPS... :-)
No - taky řešení, ne?.
To první by mi - v prvním přiblížení - nevadilo (teda je to udělaný celkem hloupě, IPAddr by si mohl zjišťovat sám, server snad ví, odkud mu tečou pakety a pokud je výchozí nějaká interní adresa vnitřní sítě, tak to je informace k ničemu); to druhé bych nepřijal. Někdo jiný to bude vnímat třeba opačně, někomu se nebude líbit ani jedno a počká na jiného operátora, který to udělá jinak.
(A někdo třeba bude riskovat pokutu ;-) )
Prostě zákazníkem řízená ekonomika, i v regulovaném odvětví.
Vám se tohle nelíbí? :-)
Hezký víkend všem.
Odpovědět