od JohnyH » pon 20. lis 2023 18:17:32
Také jsem dostal odpověď od ČTÚ, ale bohužel je to víceméně upravené COPY a PASTE, zde již zveřejněného dopisu.
Vážený pane ......,
Český telekomunikační úřad (dále jen „Úřad“) obdržel dne 30. října 2023 Vaši stížnost na společnost T‑Mobile Czech Republic a.s. (dále jen „T-Mobile“), která znemožňuje využívání tzv. služby CLIP pro zákazníky se SIM kartami společnosti T-Mobile.
Úřad uvádí, že Vámi popisované situaci se již věnuje a aktuální podobu opatření k zabránění negativních dopadů spoofingu se společností T-Mobile a dalšími dotčenými osobami, včetně poskytovatelů služby CLIP, diskutuje. Dlouhodobě deklarovaným cílem Úřadu je uplatnění opatření, které zabrání podvodnému jednání založenému na tzv. spoofingu, aniž by však negativně ovlivnilo legitimní aktivity využívající spoofing pro poskytování služeb a aniž by poškodilo konkurenční prostředí.
Jakkoli Úřad zavádění opatření k zabránění nelegitimního spoofingu, a tím blokování některých druhů hovorů, na samoregulační úrovni podporuje, je třeba zdůraznit, že zavedenými opatřeními nesmí docházet k omezování legitimně poskytovaných služeb. Pokud se při implementaci opatření stane, že je zavedeným opatřením zasažena i takováto služba (což s ohledem na rozmanitost a komplikovanost prostředí elektronických komunikací a možností daných v prostředí IP nelze vyloučit), je potřeba rychle najít řešení. Úřad situaci se společností T‑Mobile řeší, aby legitimně poskytované služby jako jsou služby CLIP mohly být nadále využívány a poskytovány.
V obecné rovině platí, že v případě nespokojenosti s poskytovanou službou (např. její nefunkčnost) je třeba se primárně obracet na svého poskytovatele služby – ve Vašem případě na společnost miniTEL s.r.o. (který využívá Vámi uvedený obchodní název Odorik). Podle informací Úřadu společnost se svým velkoobchodním partnerem, v tomto konkrétním případě se společností T‑Mobile, jedná. Úřad za účelem zjištění stavu svolal společné jednání. Na základě zjištění pak případně přistoupí k dalším krokům v rámci svých kompetencí tak, aby nedocházelo k nežádoucím zásahům do poskytování služeb na trhu elektronických komunikací.
Podle informací dostupných Úřadu společnost T-Mobile deklarovala maximální připravenost nastalou situaci řešit.
K části Vašeho podání, ve kterém zmiňujete ceny datových balíčků, které T-Mobile prodává virtuálním operátorům, Úřad uvádí, že velkoobchodní ceny v rámci komerčně sjednaných smluv o přístupu mezi síťovými a virtuálními operátory nejsou předmětem regulace a Úřad momentálně nemá žádný zákonný nástroj, jakým by tyto ceny mohl přímo ovlivnit. Předchozí snahy o regulaci předmětného velkoobchodního trhu mobilních služeb byly zamítnuty rozhodnutími Evropské komise, naposledy v říjnu tohoto roku (blíže viz zde[
https://www.ctu.cz/tiskova-zprava-evrop ... lniho-trhu] tisková zpráva Úřadu).
Vážený pane ...., Úřad je připraven Vám poskytnout v případě potřeby další či doplňující informace.
S pozdravem
Ing. Hana Hankiewiczová
ředitelka odboru regulace komunikačních činností a poštovních služeb
Za správnost: Ing. Tomáš Hendrich
Také jsem dostal odpověď od ČTÚ, ale bohužel je to víceméně upravené COPY a PASTE, zde již zveřejněného dopisu.
Vážený pane ......,
Český telekomunikační úřad (dále jen „Úřad“) obdržel dne 30. října 2023 Vaši stížnost na společnost T‑Mobile Czech Republic a.s. (dále jen „T-Mobile“), která znemožňuje využívání tzv. služby CLIP pro zákazníky se SIM kartami společnosti T-Mobile.
Úřad uvádí, že Vámi popisované situaci se již věnuje a aktuální podobu opatření k zabránění negativních dopadů spoofingu se společností T-Mobile a dalšími dotčenými osobami, včetně poskytovatelů služby CLIP, diskutuje. Dlouhodobě deklarovaným cílem Úřadu je uplatnění opatření, které zabrání podvodnému jednání založenému na tzv. spoofingu, aniž by však negativně ovlivnilo legitimní aktivity využívající spoofing pro poskytování služeb a aniž by poškodilo konkurenční prostředí.
Jakkoli Úřad zavádění opatření k zabránění nelegitimního spoofingu, a tím blokování některých druhů hovorů, na samoregulační úrovni podporuje, je třeba zdůraznit, že zavedenými opatřeními nesmí docházet k omezování legitimně poskytovaných služeb. Pokud se při implementaci opatření stane, že je zavedeným opatřením zasažena i takováto služba (což s ohledem na rozmanitost a komplikovanost prostředí elektronických komunikací a možností daných v prostředí IP nelze vyloučit), je potřeba rychle najít řešení. Úřad situaci se společností T‑Mobile řeší, aby legitimně poskytované služby jako jsou služby CLIP mohly být nadále využívány a poskytovány.
V obecné rovině platí, že v případě nespokojenosti s poskytovanou službou (např. její nefunkčnost) je třeba se primárně obracet na svého poskytovatele služby – ve Vašem případě na společnost miniTEL s.r.o. (který využívá Vámi uvedený obchodní název Odorik). Podle informací Úřadu společnost se svým velkoobchodním partnerem, v tomto konkrétním případě se společností T‑Mobile, jedná. Úřad za účelem zjištění stavu svolal společné jednání. Na základě zjištění pak případně přistoupí k dalším krokům v rámci svých kompetencí tak, aby nedocházelo k nežádoucím zásahům do poskytování služeb na trhu elektronických komunikací.
Podle informací dostupných Úřadu společnost T-Mobile deklarovala maximální připravenost nastalou situaci řešit.
K části Vašeho podání, ve kterém zmiňujete ceny datových balíčků, které T-Mobile prodává virtuálním operátorům, Úřad uvádí, že velkoobchodní ceny v rámci komerčně sjednaných smluv o přístupu mezi síťovými a virtuálními operátory nejsou předmětem regulace a Úřad momentálně nemá žádný zákonný nástroj, jakým by tyto ceny mohl přímo ovlivnit. Předchozí snahy o regulaci předmětného velkoobchodního trhu mobilních služeb byly zamítnuty rozhodnutími Evropské komise, naposledy v říjnu tohoto roku (blíže viz zde[https://www.ctu.cz/tiskova-zprava-evropska-komise-vetovala-navrh-na-regulaci-mobilniho-trhu] tisková zpráva Úřadu).
Vážený pane ...., Úřad je připraven Vám poskytnout v případě potřeby další či doplňující informace.
S pozdravem
Ing. Hana Hankiewiczová
ředitelka odboru regulace komunikačních činností a poštovních služeb
Za správnost: Ing. Tomáš Hendrich