Vodafone zavádí blokování CLIP

Podrobnější technické novinky a vůbec novinky a postřehy z VoIP.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
Příspěvky: 8485
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Vodafone zavádí blokování CLIP

Příspěvek od xsouku04 »

Vodafone postupně začíná blokovat hovory ze svých mobilních čísel od odjinud než z vlastní sítě. Do konce měsíce by to mělo být u všech čísel.

Je to opatření proti spoofingu, což je podvod, kdy podvodník volá z čísla, které mu nepatří.

Jako důsledek ale pak nemohou volat ze svých čísel ani jejich oprávnění uživatelé, kteří používají Odorik.cz .

Podle webových stránek Vodafonu, je ale možné požádat o vyřazení z ochrany na pobočkách Vodafone.
V případě, že máte zájem vyřadit své telefonní číslo z ochrany proti spoofingu, navštivte prosím jakoukoli prodejnu Vodafone, kde s vámi vše vyřešíme.
Formulář je k dispozici na stránkách vodafone.
Dopouručujeme si jej vyplnit a vytisknout už doma, vyhnete se tomu, aby vám na pobočce Vodafone zkoušeli tvrdit, že nic takového neexistuje.


Riziko, že někdo zneužije vaše číslo je malé. Navíc ochrana se automaticky vypíná, pokud jste v roamingu v 2g síti. Pokud by mobilní operátoři chtěli, mohli by hovory s tímto číslem dovolit jen od českých operátorů a ověřovat správné spárování z pevným číslem, čímž by se možné zneužití eliminovalo úplně.

Službu CLIP je podle formuláře možná aktivovat jen u geografických čísel. Ve Vodafonu pravděpodobně neví, že existují i nomadické.
Je tedy možné to zkusit i pro nomadické číslo a v případě odmítnutí si stěžovat na ČTÚ. Není k tomu žádný důvod.
Přílohy
fk1183_zadost_o_vyjmuti_z_mobilniho_spoofingu_bc222-0100_hr_read.pdf
(108.88 KiB) Staženo 62 x
JarT

Re: Vodafone zavádí blokování CLIP

Příspěvek od JarT »

Hmmm...asi se mne to týká...mám u čísla předvolbu 777... :-D tak že vodafoňácké číslo...
Tak že nebudu moct volat vůbec ani z GSM ani přes VoIP? Nebo bude zakázáno jen volání přes VoIP?
Dozvím se o tom dopředu nějak, např SMS a nebo mi prostě "jednoho krásného dne" přestane fungovat odchozí volání?
Počítám, že příchozí volání a SMS a odchozí SMS mi budou fungovat...??
Děkuji
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
Příspěvky: 8485
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Vodafone zavádí blokování CLIP

Příspěvek od xsouku04 »

JarT píše: pát 21. bře 2025 19:54:56 Hmmm...asi se mne to týká...mám u čísla předvolbu 777... :-D tak že vodafoňácké číslo...
Tak že nebudu moct volat vůbec ani z GSM ani přes VoIP? Nebo bude zakázáno jen volání přes VoIP?
Dozvím se o tom dopředu nějak, např SMS a nebo mi prostě "jednoho krásného dne" přestane fungovat odchozí volání?
Počítám, že příchozí volání a SMS a odchozí SMS mi budou fungovat...??
Děkuji
Volání přímo z mobilu přes SIM se to samozřejmě vůbec netýká. Týká se to jen volání z mobilního čísla přes VoIP. Podle přečíslí nejde dnes poznat jakého máte operátora. Většina lidí to ví a pokud ne, lze to zjistit zde. https://www.o2.cz/podpora/volani-z-mobi ... -operatora
zdenek123
Příspěvky: 16
Registrován: pon 21. zář 2020 11:29:21

Re: Vodafone zavádí blokování CLIP

Příspěvek od zdenek123 »

Bohužel, mohu potvrdit, blokují zřejmě i své virtuály. Jediné řešení jet do roamingu, vypnout, přesměrovat a je pokoj od blokace i v ČR. Doplnění (třeba virtuál jiný v síti T-mobile už v roamingu ochranu nevypíná).
Naposledy upravil(a) zdenek123 dne sob 22. bře 2025 22:44:59, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
Příspěvky: 8485
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Vodafone zavádí blokování CLIP

Příspěvek od xsouku04 »

zdenek123 píše: sob 22. bře 2025 22:22:37 Bohužel, mohu potvrdit, blokují zřejmě i své virtuály. Jediné řešení jet do roamingu, vypnout, přesměrovat a je pokoj od blokace i v ČR.
To ale asi také nebude fungovat na věky. Navíc pokud se používá VoLTE, jdou hovory přes internet do domácí sítě, takže nutné odblokování je jen pokud se využívá 2G síť. Chce to na ně naběhnout a nenechat si to líbit. Ten formulář by mohli mít hotový za pár dní.
Oni to blokování připravují už déle než rok. Nerozumí moc tomu, co jim tak dlouho trvalo. Prohnat hovory ze zahraničí a od jiných než mobilních operátorů (který je naprostá menšina) přes nějaký sip proxy není žádná velká věda a mělo by být tak max za dva měsíce hotové. Tedy kdybychom to děli my. Mobilních čísel v ČR jsou max desítky miliónů a každého se uchovávají dva stavy. Ta databáze není žádná enormní.
Jedna proxy by měla zvládat obsloužit až 1000 hovorů za vteřinu.
Válečník
Příspěvky: 19
Registrován: pon 19. pro 2022 21:21:38

Re: Vodafone zavádí blokování CLIP

Příspěvek od Válečník »

xsouku04 píše: pát 21. bře 2025 22:12:17 Volání přímo z mobilu přes SIM se to samozřejmě vůbec netýká. Týká se to jen volání z mobilního čísla přes VoIP. Podle přečíslí nejde dnes poznat jakého máte operátora. Většina lidí to ví a pokud ne, lze to zjistit zde. https://www.o2.cz/podpora/volani-z-mobi ... -operatora
No ale co volání ze SIM Odorik s číslem 771 xxx, kdy mám u vás ale ručně nastavený CLIP na své číslo Vodafone a zobrazuje se to a nikoliv 771 xxx? To by blokovat taky mohli, když budu mít originál SIM vypnutou třeba zrovna navíc...
Válečník
Příspěvky: 19
Registrován: pon 19. pro 2022 21:21:38

A jak to chrání?

Příspěvek od Válečník »

A není mi jasné, co se tím chrání, když si to můžu vypnout. Protože je chráněno mé číslo, aby ho nemohl používat někdo cizí, ale to nemůže ohrozit mě, ale spíše jiné osoby, že jiné osoby uvidí mé číslo a podlehnou dojmu, že jednají se mnou, a splní nějaké instrukce, které budou myslet, že jsou ode mě. Tak pak to ale chrání ty jiné osoby, a tím, že to můžu já vypnout, tak vypínám ochranu těch jiných osob. Takže tím se popírá smysl toho opatření.
cizo
Příspěvky: 28
Registrován: čtv 03. zář 2015 17:45:45

Re: Vodafone zavádí blokování CLIP

Příspěvek od cizo »

Vypadá to, že napoprvé se žádostí člověk neuspěje. První pokus jsem učinil na prodejně v Europarku v Praze. Neměl jsem pocit, že by pracovník věděl, o co jde. Ochotu však projevil, žádost se mnou prý sepíše, požadoval však heslo pro komunikaci s operátorem. To jsem nevěděl (moje chyba). Než jsme se rozešli, dostal jsem informaci, že věc je možno řešit i na infolince. Pokus č. 2: Vyhledal jsem heslo pro komunikaci s operátorem a směle vytočil číslo infolinky. Zde jsem se dozvěděl, že návštěva prodejny je nezbytná, neboť potřebují zkontrolovat průkaz občana. Na 3. pokus jsem se vydal vybaven heslem pro komunikaci s operátorem i občankou do prodejny na Kladně. Pracovnice sice o problému nevěděla, ale po konzultaci s kýmsi našla příslušný formulář. Protože však nebyla obdařena příslušnými kompetencemi pro zúřadování, formulář mi vytiskla s tím, že po vyplnění je třeba zajít na prodejnu, kde ve vhodnou dobu bude příslušně oprávněný pracovník. 4. pokus jsem dosud neučinil, chce to nějaký oddych. Zmíněný formulář už pro další zájemce doplnil Ing. Soukup do úvodního příspěvku tohoto vlákna. Požadavek na vložení formuláře jsem dal i na diskuzní fórum Vodafonu: www.techforum.cz/topic/63491-jak-na-výj ... mého-čísla . Třeba se tam objeví. Z textu formuláře plyne, že vyjmout z ochrany nelze předplacené SIM a mobilní CLIP je kupodivu možno využít jen pro geografická nikoliv pro nomadická čísla.
Naposledy upravil(a) cizo dne ned 23. bře 2025 23:44:56, celkem upraveno 2 x.
alfi
Příspěvky: 777
Registrován: čtv 03. led 2013 15:31:10

Re: A jak to chrání?

Příspěvek od alfi »

Válečník píše: ned 23. bře 2025 16:43:03 A není mi jasné, co se tím chrání, když si to můžu vypnout. Protože je chráněno mé číslo, aby ho nemohl používat někdo cizí, ale to nemůže ohrozit mě, ale spíše jiné osoby, že jiné osoby uvidí mé číslo a podlehnou dojmu, že jednají se mnou, a splní nějaké instrukce, které budou myslet, že jsou ode mě. Tak pak to ale chrání ty jiné osoby, a tím, že to můžu já vypnout, tak vypínám ochranu těch jiných osob. Takže tím se popírá smysl toho opatření.
Chrání to primárně veřejně známá čísla - bank, různých prodejců apod. Aneb když si můžu nastavit libovolné odchozí číslo, nastavím některou pobočku třeba tady https://www.mbank.cz/o-nas/kontakt/ "Pokud vám zavoláme z některé z našich poboček" a budu chtít třeba převést peníze. Na řadu z nich ani nejde volat zpátky - dovolám se na nějaký automat. Tj. nějaký reálný smysl to má. Pokud já nic neprodávám, ať si moje číslo klidně někdo zkusí (ideálně i pak by tam mělo být povolení jen od jednoho VoIP operátora - jen malá možnost ke zneužití) :)
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
Příspěvky: 8485
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: A jak to chrání?

Příspěvek od xsouku04 »

Válečník píše: ned 23. bře 2025 16:43:03 A není mi jasné, co se tím chrání, když si to můžu vypnout. Protože je chráněno mé číslo, aby ho nemohl používat někdo cizí, ale to nemůže ohrozit mě, ale spíše jiné osoby, že jiné osoby uvidí mé číslo a podlehnou dojmu, že jednají se mnou, a splní nějaké instrukce, které budou myslet, že jsou ode mě. Tak pak to ale chrání ty jiné osoby, a tím, že to můžu já vypnout, tak vypínám ochranu těch jiných osob. Takže tím se popírá smysl toho opatření.
Vás to potencionálně chrání jen proti tomu, aby vám nevolali zpět naštvaní lidé s tím, že jste se je v minulém hovoru snažil okrást. Vím o dvou případech kdy se tak stalo. Tedy není to nic úplně běžného. Policie samozřejmě zjistí, že jste nevolal vy a věc odloží.

Proti tomu, aby vás někdo nemohl okrást s naváděním po telefonu, Vás to samozřejmě vůbec neochrání.
Odpovědět