Filtrují operátoři hovory?

Potíže a možnosti při volání ze sim karet Odorik.cz
bman
Příspěvky: 10
Registrován: sob 11. kvě 2024 14:30:57

Filtrují operátoři hovory?

Příspěvek od bman »

Pokud si pamatuji správně, tak ČTÚ vydal nějaká nařízení ohledně blokací podvržených hovorů.
Jedním z nich mělo být opatření pro případ CLIP, že se do hovoru přidává i originální číslo, např. nomadické v síti odorik. Bez toho by hovor neměl být povolen.

1. funguje to takto a opravdu operátoři takto obecně blokují taková volání?
Př. CLIP mobil číslo VF volá do sítě TM/O2.

2. Kontrolují toto operátoři jen v rámci vlastní sítě? Tj. CLIP čislo mob. operátora do stejné sítě.
Liší se zde VF,TM,O2?

3. číslo v TM síti je vyjmuto z hlasového firewallu. Volá do TM sítě, ale číslo odoriku nebude uvedeno. Dovolá se?

Zajímá mne zkušenost Odoriku jak to nyní funguje a co teda operátoři blokují. Díky za postřehy.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
Příspěvky: 8295
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Filtrují operátoři hovory?

Příspěvek od xsouku04 »

Vypadá to, že to blokují jen podle mobilního čísla. To přiřazené číslo nekontrolují. Ale to by se mohlo změnit.
To přiřazené číslo je tam, hlavně kdyby byl s hovorem nějaký problém, jako kdyby někdo volal, že je někde bomba, nebo to byl skutečný podvodník,
tak pak by jim pomohlo určit, odkud hovor přišel.
VF to ještě nemá hotové, jinak operátoři informaci, které číslo mají blokovat a které pustit, mezi sebou sdílejí. Tedy podvodníci to budou mít opravdu těžší.
Hlavně nyní podvodníci už nemohou volat z pevných linek. Protože hovory ze zahraničí z české pevné linky jsou blokovány. Tedy aby podvodník volal z pevného čísla banky, by už nemělo být možné.

Ty podvody nejsou žádný výmysl, ale opravdu se dějí a jsou vážný problém.
mymartin
Příspěvky: 156
Registrován: čtv 11. úno 2016 22:36:45

Re: Filtrují operátoři hovory?

Příspěvek od mymartin »

Je škoda, že služba Odorik nemá možnost poskytovat mobilní telefonní čísla prostřednictvím technologie Voice over IP (VoIP). Z pohledu technologických možností se totiž jedná o řešení, které by potenciálně mohlo uživatelům přinést značné úspory a flexibilitu v komunikaci. Domnívám se, že Český telekomunikační úřad (ČTÚ) ve své regulaci takovou možnost nezakazuje, což naznačuje, že limity pro implementaci této služby mohou být spíše technického nebo komerčního charakteru než legislativního. Bylo by vhodné zkoumat, zda jsou v tomto ohledu bariéry na straně mobilních operátorů, kteří by mohli omezovat interoperabilitu mezi mobilními a VoIP službami, nebo zda existují jiné tržní či infrastrukturní překážky, které brání plné integraci těchto dvou technologií.
bman
Příspěvky: 10
Registrován: sob 11. kvě 2024 14:30:57

Re: Filtrují operátoři hovory?

Příspěvek od bman »

Díky za info. Já myslel, že přidávání čísel je povinné a bez toho se to blokne.
Podvodná volání je problém a spíš se divím, že se ten problém neřešil dříve.

TM u svého hlasového firewallu psal, že je to ochrana mezi čísly TM a má zabránit, aby se mi dovolalo podvržené číslo.
A pokud chci CLIP u Odoriku, tak se vyplňuje formulář o vyjmutí ochrany z hlasového firewallu.
Což mi ale nedává smysl a nechápu co to má společného s CLIP.
U CLIPu jako by já podvrhávám číslo a volám na čísla TM.

Takže, abych mohl použít CLIP, tak jsem se vyloučil z hlasového firewallu a teď se i mě dovolájí podvržená čísla?

Jako nemám nic proti rozumnému spárování mobil. čísla a čísla VOIP a klidně ať se to kontroluje, ale ten postup TM nechápu.

A máte pravdu, teď jsem narazil na info, že si to TM a O2 propojili.
Uživatelský avatar
Pitomec
Příspěvky: 2646
Registrován: ned 27. lis 2011 21:26:33
Bydliště: Brno

Re: Filtrují operátoři hovory?

Příspěvek od Pitomec »

Vysvětlení je snadné - mobilní operátoři nemají zájem na tom, aby si lidé volali přes VoIP, ale naopak aby volali přes ně a ideálně si platili neomezené tarify za několik stovek korun měsíčně. A na ruku jim jde taky třeba Google, který VoIP klienty v telefonech zařízl od Androidu 12.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
Příspěvky: 8295
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Filtrují operátoři hovory?

Příspěvek od xsouku04 »

bman píše: ned 20. říj 2024 10:35:22 Takže, abych mohl použít CLIP, tak jsem se vyloučil z hlasového firewallu a teď se i mě dovolájí podvržená čísla?
Nedovolají se vám podvržená čísla více než komukoli jinému. To vyjmutí spočívá v tom, že podvodník by teoreticky mohl použít vaše číslo.
Což by mohlo mít za následek to, že by vám mohl občas někdo naštvaný volat nebo psát zpět a nadávat, že jste podvodník, nebo by po vás mohla chtít vysvětlení policie. To je vše, co hrozí, a několika zákazníkům Odoriku se to stalo. Je to nepříjemné, ale vysvětlí se to.
Ale zatím jsou vyjmuti z ochrany i všechna čísla co jsou v roamingu, takže to až tak nebezpečné není. Ale kdyby se to stalo, tak je asi nejlepší si ten CLIP u nás vypnout, aby podvodník nemohl volat z vašeho čísla.
Otázka je, jak se začnou chovat podvodníci, až i Vodafone zavede ochranu. Podvodníci vždy chtějí být v bezpečí zahraničí. I obyčejná předplacenka je pro ně nechtěná stopa. Kromě toho je dost možné, že anonymní předplacenky skončí.
Uživatelský avatar
xsouku04
Administrátor
Příspěvky: 8295
Registrován: pát 15. říj 2010 11:11:44
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Filtrují operátoři hovory?

Příspěvek od xsouku04 »

Pitomec píše: ned 20. říj 2024 13:49:01 Vysvětlení je snadné - mobilní operátoři nemají zájem na tom, aby si lidé volali přes VoIP, ale naopak aby volali přes ně a ideálně si platili neomezené tarify za několik stovek korun měsíčně. A na ruku jim jde taky třeba Google, který VoIP klienty v telefonech zařízl od Androidu 12.
Mobilní operátoři všude na světě mají docela hrůzu z toho, že by se mohla mobilní čísla používat přes VoIP včetně možnosti SMS zpráv. Takové použití je u nich hodně nežádoucí. I odesílání SMS přes API nebo aplikaci je nežádoucí. Krom toho je tam ten problém s možností falšovat identitu odesilatele. Oni chtějí prodávat balíčky služeb.
bman
Příspěvky: 10
Registrován: sob 11. kvě 2024 14:30:57

Re: Filtrují operátoři hovory?

Příspěvek od bman »

Nedovolají se vám podvržená čísla více než komukoli jinému. To vyjmutí spočívá v tom, že podvodník by teoreticky mohl použít vaše číslo.
Což by mohlo mít za následek to, že by vám mohl občas někdo naštvaný volat nebo psát zpět a nadávat že jste podvodník, nebo by po vás mohla chtít vysvětlení policie
Tak proč se teda ptají na posketovatele VOIP a spárované odorik číslo?
Čekal bych tedy, že tato kombinace mobil+odorik cislo+odorik bude jediná validní kombinace a z jiných VOIP operatorů mé číslo nepůjde zneužít.
Nějak žiji v domnění, že operátoři tuší od koho daný hovor přichází.

Ale asi je fakt, že nekoplikované věci nelze od operátorů očekávat.

Jinak děkuji za info.
alfi
Příspěvky: 753
Registrován: čtv 03. led 2013 15:31:10

Re: Filtrují operátoři hovory?

Příspěvek od alfi »

xsouku04 píše: sob 19. říj 2024 19:06:29 ... jinak operátoři informaci které číslo mají blokovat a které pustit mezi sebou sdílejí.
Už se to naučili i sdílet, kdo má whitelist nebo - v reálném čase - kdo je zrovna teď v roamingu? Co na to GDPR? :)
xsouku04 píše: ned 20. říj 2024 19:10:23 Mobilní operátoři všude na světě mají docela hrůzu z toho, že by se mohla mobilní čísla používat přes VoIP včetně možnosti SMS zpráv. Takové použití je u nich hodně nežádoucí.
Ona to obecně zakazuje i regulace a číslovací plán ČTÚ - aby se mobilní čísla používaly s pevnou linkou a pevná s mobilním telefonem. Na to určitě tlačí i operátoři, aby to tak zůstalo. Jenže trh a lidi to chtějí jinak, třeba se někdy dočkáme :) Škoda, že se víc nechytilo třeba Universal Personal Telecommunications (https://en.wikipedia.org/wiki/Universal ... unications)
Uživatelský avatar
Pitomec
Příspěvky: 2646
Registrován: ned 27. lis 2011 21:26:33
Bydliště: Brno

Re: Filtrují operátoři hovory?

Příspěvek od Pitomec »

Celá ta regulace je na jedno velké lejno, protože v praxi může být všem šumák, jestli člověk volá s mobilním nebo pevným číslem a z jakého technického zařízení. Jediná výjimka jsou tísňové hovory, ale to jde v pohodě vyřešit na úrovni operátora, aby se zařízení pro tyto účely identifikovala správně.
Odpovědět