Ale ona to není platba za nic. Je to platba za to, že někde nějací operátoři (síťoví, virtuální, tranzitní) mají v provozu technologii která spotřebovává energii, musí mít obsluhu, má omezenou životnost a jsou na ní tedy odpisy atd. Když si chladíte pivo v ledničce, platíte také třeba elektřinu průběžně a ledničku jste koupil jednorázově... přestože by patrně šel udělat například model, kdy by se každá položka vložená do ledničky zvážila a platil byste třeba "chlado/hodino/kilograny" a nic víc, jako platíte u dnešních předplacenek minuty.toyotakodry píše:Jinak mi osobně by nevadilo omezená délka kreditu,ale aby se dalo vše provolat,ale pravidelná měsíční platba za nic to mne už přestalo bavit.

Jinak samozřejmě, operátor má tu možnost to rozpočítat do hovorného s expirací kreditu. Ale je to jen skrytí paušálu a změna z pravidelného na nepravidelně placený. (A opět patrně ti hodně volající budou doplácet na málo volající, nebude-li kombinace předplacenek a paušálů s levnějším hovorným...)
Je to asi takto (velmi zjednodušeně):
Virtuální operátor má fixní náklady třeba 20 Kč/číslo/měs. , nakoupená minuta ho stojí 1,70 Kč a minimální dobíjený kredit je 200 Kč.
Pak může mít (při nulovém zisku pro sebe) mít buď paušál 20 Kč/měs., cenu za minutu 1,7 Kč a nemusí mít nastavenu žádnou lhůtu pro dobíjení (expiraci kreditu). Pokud účastník vůbec nebude volat, minimální dobíjená částka mu vystačí na 10 měs.
Druhá (dnes běžná) krajní varianta je, že nebude žádný paušál, cena cca 2,00 Kč/min. a platnost kreditu 3 měsíce. Minimální dobíjená částka (navíc při vyšší minutové ceně) vystačí účastníkovi jen na čtvrt roku, oproti "paušálovým" 10 měsícům. Ale má dobrý pocit, že nevolá-li má to zadarmo

V tomto druhém případě navíc ten nevolající bezpaušálový předplacenkář, pokud volá někde na úrovni onoho minima, operátorovi nic nepřináší. I když je pravda, že v tomto modelovém případě ti více volající operátorovi generují dodatečný zisk. Ale právě jen ti více volající, čili ti málo volající na nich i tak "parazitují", protože jim prodražují hovory již svou pouhou existencí v síti...